wskazanie lpg na zeg paliwa .

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

wskazanie lpg na zeg paliwa .

#1

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

Pracuję nad układem do odwzorowania stanu lpg w butli na zeg. paliwa . .
Zastosowałem do odczytu ogólnie dostępny sensor pełnego napełnienia WPG4 . Sensor dziala w przedziale 0 ohm (pelna butla---do 50 kohm (pusta butla). Po zastosowaniu ukladu na jednym tranzystorze otrzymany sygnał steruje wskaźnikiem paliwa . Oto wyniki

[External Link Removed for Guests] pelna butla

[External Link Removed for Guests] 1/2 butli


[External Link Removed for Guests] poczatek rezerwy



[External Link Removed for Guests] pusta butla









Poniewaz butle są różnej wielkosci, wiec nie mozna mówić o kalibracji w litrach, ale mozna podzielić sensownie istniejącą podziałkę - do mojej butli wchodzi zawsze ok 32-33l , przyjąłem zalozenie, że 50l = 32-33l
25l=16-16,5l
Poczatek rez 5-7l -okaze sie dopiero po zalaniu butli .
Koniec pola rez =ok1l .
Podczas prob wykorzystalem do sterowania zeg napiecie zasilania dokladnie takie jakie jest na wejsciu zeg. ze stabilizatora . . Uklad nadaje sie zarowno do zeg z obrotkiem jak i bez obrotka. Jedynym problemem moze byc żarowka rez ale to mozna zgrać wykorzystujac inny rozklad wskazan lub w ostatecznoosci nanieść wlasne znaczniki na tarcze. Uklad bedzie sie załączał razem z przejsciem na lpg a czujnik paliwa zostaje odlaczony . Po powrocie do zasil pb przekaznik załącza czujnik w zbiorniku .
Na stole podczas testow uklad doskonale odzwierciedla tendencje opadajaca i jest mozliwy do zastosowania .


Zdobylem cala szafę z obrotkiem i przeprowadzilem próby - przy okazji wyszlo ze dla zeg z obrotkiem zalozenie jest bledne i nie da sie wykorzystac istniejącej podziałki przy zalozeniu jakie przedstawilem .Chodzi o uklad automatycznej rez . Otóż uklad dziala przy ok 10l poprzez miganie kontrolki . Przy ok 7-8 l rezerwa pali sie caly czas, dlatego tez kalibrujac uklad z zegarem z obrotkiem nalezy to uwzglednic. Uklad dziala poprawnie tyle ze o ile pelen zbiornik mozna przedstawic jako 50 l to juz 1/2 wypada na 1 kresce powyzej pola rezerwy . automat rez jest ustawiony na sztywno na ok 10 l i zaczyna migac ( w zasadzie to lampka okresowo przygasa -nigdy do konca ) dalszy spadek poziomu skutkuje tym ze ok 7-8 l kontrolka zapala sie na stale . Wskazowka zeg jest wowczas na koncu czerwonego pola ale nie opiera sie jeszcze o ogranicznik . Wszelkie proby innej kalibracji ukladu skutkuja tym ze rez potrafi sie zapalic jak w zbiorniku jest ok 20 l . tego nie da sie przeskoczyc i jest to pewna niedogodnosc ukladu .
Jednak sam uklad doskonale przedstawia tendencje spadkowa i jezeli automat zapali lampke to znak ze trzeba sie szykowac do tankowania .
Wady tej pozbawiony jest uklad z zegarem bez obrotka . Jego mozna dosc wiernie skalibrowac tak jak pokazalem na zdjeciach . Ponizej zdjecia po kalibracji z wlaczona rezerwa oraz bez rezerwy . Dokladne dane przy jakim poziomie lpg wlacza sie aut. rez bede mogl ustalic po nowym roku poniewaz musze oproznic butle do konca i ostroznie po kilka litrow ją zalewac jednoczesnie ustawiajac poprawnie sam wskaznik na butli ..
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Jutro montaz w samochodzie .jezeli ktos ma jakies sugestie co do innego rozkladu to czekam na propozycje . .
po modyfikacji uklad w wersji z obrotkiem daje takie wskazania . dla porownania polozenie wskazowki na czujniku lpg . [External Link Removed for Guests] pelna

[External Link Removed for Guests] 1/2

[External Link Removed for Guests] 1/2






[External Link Removed for Guests] rezerwa .

[External Link Removed for Guests] plytka z czujnika wp2 tego samego producenta . poniewaz wskazniki wp2 i wpg 4 sa z wygladu takie same najprawdopodobniej w wpg 4 siedzi ta sama ---identyczna liczba pol . -inne oporniki
Ostatnio zmieniony 12 sty 2012, 12:32 przez marian paszek, łącznie zmieniany 1 raz.
marpas 1954

Awatar użytkownika
wacek

Astro-maniak
Posty: 1024
Rejestracja: 13 sty 2011, 15:38
Imię: Sebastian
Auto: OMEGA B FL
Silnik: Y32SE
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

#2

Nieprzeczytany post autor: wacek »

Ja bym zrobił jeszcze, na przekaźniku prosty układzik, że jak auto jest na benzynie to pokazuje stan benzyny, a jak na gazie to gazu. A pomysł całkiem fajny.
Kiedyś samochody były projektowane przez inżynierów, a dziś... przez księgowych
Piszesz na GG pierwszy raz do mnie to się przedstaw nickiem i jakiego forum jesteś, unikniemy w ten sposób nieporozumień

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

Wacek ! Przeczytaj jeszcze raz akapit pod 4 zdjeciem . Stoi jak wół, że jest przełączane .
marpas 1954

Awatar użytkownika
wacek

Astro-maniak
Posty: 1024
Rejestracja: 13 sty 2011, 15:38
Imię: Sebastian
Auto: OMEGA B FL
Silnik: Y32SE
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

#4

Nieprzeczytany post autor: wacek »

Widzę, moje niedopatrzenie
Kiedyś samochody były projektowane przez inżynierów, a dziś... przez księgowych
Piszesz na GG pierwszy raz do mnie to się przedstaw nickiem i jakiego forum jesteś, unikniemy w ten sposób nieporozumień

papieju

Astro-maniak
Posty: 1547
Rejestracja: 21 lut 2011, 11:23
Ostrzeżenia: 1
Imię: Marcin
Auto: Astra F Caravan, Nubira III kombi
Silnik: C16SE, T18SED
Województwo: świętokrzyskie
Lokalizacja: Włoszczowaa

#5

Nieprzeczytany post autor: papieju »

I wszystko byłoby extra, jakby te wskaźniki ciśnienia w butli prawdę powiadały. Ja mam pół butli a na wskaźniku ledwo co. Szwagier ma 3/4 zatankowane i pokazuje poniżej połowy.
Hybryda X16ZSR i C16SE inside

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

jakos kombinujac z roznymi wskaznikami nie natknalem sie na taki problem . to raczej wina plywaka w butli a nie wskaznika .
marpas 1954

Ventura

ex-Staff
Posty: 1521
Rejestracja: 25 maja 2008, 13:55
Imię: Adrian
Auto: Astra GSi '94
Silnik: c20xe
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: Ventura »

Fajna rzecz :) zdecydowanie wygodniejsze niż zwykle 4 diody palące sie na włączniku gazu. Także mam nadzieję, że w aucie będzie działało ;)
Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
[External Link Removed for Guests]
Obrazek

*czarny*

Astro-maniak
Posty: 186
Rejestracja: 28 paź 2007, 20:48
Imię: Pawel
Auto: Ford Mondeo Mk II
Silnik: 2.5 V6
Województwo: świętokrzyskie
Lokalizacja: TSK-->TST-->WRA itd

#8

Nieprzeczytany post autor: *czarny* »

Siwetna sprawa szkoda ze nie mam tak u siebie ;) gratulacje za wykonanie.
Na pokładzie...CB: Uniden PRO 520XL + WILSON LITTLE WIL ...szerokości...:]
[External Link Removed for Guests]

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

montaz przeprowadzony . wstepna kalibracja tez . wszystkie potrzebne napiecia sa dostepne w zlaczu x6 w slupku przy nogach kierowcy z wyjatkiem sygn z elektrozaworu do przelaczania wskazan gaz -pb . . jutro jade do gdanska . bede obserwowal zachowanie wskaznika po kazdych 50 km . niestety nie moge zaryzykowac wyjechania wsiego z butli bo moze mnie trafic jak beda jakies bledne wskazania brak lpg na autostradzie wiec wyjezdzenie do 0 musze zostawic na pozniejszy czas . ale za to uchwyce w mom tankowania ile wejdzie do butli i porownanie wzrokowe ze wskazaniem na zeg. i butli . to juz da pojecie czy trzeba bedzie mocno dopracowac ukladzik . . na razie przy pelnej butli po podlaczeniu wskazanie napelnienia przekracza poz 50 l o ok 3 mm . zmienil sie zegar . . zobaczymy jakie bedzie wskazanie dla 1/2 w porownaniu ze wskazaniem wskaznika napelnienia na butli . . no i ciekawi mnie jeszcze czy wskaznik nie bedzie szalal podczas jazdy i na zakretach . . na stole nie reagowal na szybkie zmiany opornosci .
marpas 1954

themarvin

Astro-maniak
Posty: 132
Rejestracja: 17 sty 2011, 15:11
Imię: Kamil
Auto: Astra F
Silnik: X16SZR (LPG)2O
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: DW / LPU

#10

Nieprzeczytany post autor: themarvin »

No to kolego testuj,
Ty masz ten + że jedziesz autostradą, to drgania prawie minimalne - to i odczyt lepszy :)
Mi na drogach krajowych, to dopiero skacze :) no ale u mnie odczyt i aktualizacja LCD co 0,5sek :P

Napisz co i jak, bo jestem ciekaw, jak tam poradzi sobie analogówka :wink:
pzdr!
Obrazek

ODPOWIEDZ