wskazanie lpg na zeg paliwa .
: 30 gru 2011, 9:46
Pracuję nad układem do odwzorowania stanu lpg w butli na zeg. paliwa . .
Zastosowałem do odczytu ogólnie dostępny sensor pełnego napełnienia WPG4 . Sensor dziala w przedziale 0 ohm (pelna butla---do 50 kohm (pusta butla). Po zastosowaniu ukladu na jednym tranzystorze otrzymany sygnał steruje wskaźnikiem paliwa . Oto wyniki
[External Link Removed for Guests] pelna butla
[External Link Removed for Guests] 1/2 butli
[External Link Removed for Guests] poczatek rezerwy
[External Link Removed for Guests] pusta butla
Poniewaz butle są różnej wielkosci, wiec nie mozna mówić o kalibracji w litrach, ale mozna podzielić sensownie istniejącą podziałkę - do mojej butli wchodzi zawsze ok 32-33l , przyjąłem zalozenie, że 50l = 32-33l
25l=16-16,5l
Poczatek rez 5-7l -okaze sie dopiero po zalaniu butli .
Koniec pola rez =ok1l .
Podczas prob wykorzystalem do sterowania zeg napiecie zasilania dokladnie takie jakie jest na wejsciu zeg. ze stabilizatora . . Uklad nadaje sie zarowno do zeg z obrotkiem jak i bez obrotka. Jedynym problemem moze byc żarowka rez ale to mozna zgrać wykorzystujac inny rozklad wskazan lub w ostatecznoosci nanieść wlasne znaczniki na tarcze. Uklad bedzie sie załączał razem z przejsciem na lpg a czujnik paliwa zostaje odlaczony . Po powrocie do zasil pb przekaznik załącza czujnik w zbiorniku .
Na stole podczas testow uklad doskonale odzwierciedla tendencje opadajaca i jest mozliwy do zastosowania .
Zdobylem cala szafę z obrotkiem i przeprowadzilem próby - przy okazji wyszlo ze dla zeg z obrotkiem zalozenie jest bledne i nie da sie wykorzystac istniejącej podziałki przy zalozeniu jakie przedstawilem .Chodzi o uklad automatycznej rez . Otóż uklad dziala przy ok 10l poprzez miganie kontrolki . Przy ok 7-8 l rezerwa pali sie caly czas, dlatego tez kalibrujac uklad z zegarem z obrotkiem nalezy to uwzglednic. Uklad dziala poprawnie tyle ze o ile pelen zbiornik mozna przedstawic jako 50 l to juz 1/2 wypada na 1 kresce powyzej pola rezerwy . automat rez jest ustawiony na sztywno na ok 10 l i zaczyna migac ( w zasadzie to lampka okresowo przygasa -nigdy do konca ) dalszy spadek poziomu skutkuje tym ze ok 7-8 l kontrolka zapala sie na stale . Wskazowka zeg jest wowczas na koncu czerwonego pola ale nie opiera sie jeszcze o ogranicznik . Wszelkie proby innej kalibracji ukladu skutkuja tym ze rez potrafi sie zapalic jak w zbiorniku jest ok 20 l . tego nie da sie przeskoczyc i jest to pewna niedogodnosc ukladu .
Jednak sam uklad doskonale przedstawia tendencje spadkowa i jezeli automat zapali lampke to znak ze trzeba sie szykowac do tankowania .
Wady tej pozbawiony jest uklad z zegarem bez obrotka . Jego mozna dosc wiernie skalibrowac tak jak pokazalem na zdjeciach . Ponizej zdjecia po kalibracji z wlaczona rezerwa oraz bez rezerwy . Dokladne dane przy jakim poziomie lpg wlacza sie aut. rez bede mogl ustalic po nowym roku poniewaz musze oproznic butle do konca i ostroznie po kilka litrow ją zalewac jednoczesnie ustawiajac poprawnie sam wskaznik na butli ..
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Jutro montaz w samochodzie .jezeli ktos ma jakies sugestie co do innego rozkladu to czekam na propozycje . .
po modyfikacji uklad w wersji z obrotkiem daje takie wskazania . dla porownania polozenie wskazowki na czujniku lpg . [External Link Removed for Guests] pelna
[External Link Removed for Guests] 1/2
[External Link Removed for Guests] 1/2
[External Link Removed for Guests] rezerwa .
[External Link Removed for Guests] plytka z czujnika wp2 tego samego producenta . poniewaz wskazniki wp2 i wpg 4 sa z wygladu takie same najprawdopodobniej w wpg 4 siedzi ta sama ---identyczna liczba pol . -inne oporniki
Zastosowałem do odczytu ogólnie dostępny sensor pełnego napełnienia WPG4 . Sensor dziala w przedziale 0 ohm (pelna butla---do 50 kohm (pusta butla). Po zastosowaniu ukladu na jednym tranzystorze otrzymany sygnał steruje wskaźnikiem paliwa . Oto wyniki
[External Link Removed for Guests] pelna butla
[External Link Removed for Guests] 1/2 butli
[External Link Removed for Guests] poczatek rezerwy
[External Link Removed for Guests] pusta butla
Poniewaz butle są różnej wielkosci, wiec nie mozna mówić o kalibracji w litrach, ale mozna podzielić sensownie istniejącą podziałkę - do mojej butli wchodzi zawsze ok 32-33l , przyjąłem zalozenie, że 50l = 32-33l
25l=16-16,5l
Poczatek rez 5-7l -okaze sie dopiero po zalaniu butli .
Koniec pola rez =ok1l .
Podczas prob wykorzystalem do sterowania zeg napiecie zasilania dokladnie takie jakie jest na wejsciu zeg. ze stabilizatora . . Uklad nadaje sie zarowno do zeg z obrotkiem jak i bez obrotka. Jedynym problemem moze byc żarowka rez ale to mozna zgrać wykorzystujac inny rozklad wskazan lub w ostatecznoosci nanieść wlasne znaczniki na tarcze. Uklad bedzie sie załączał razem z przejsciem na lpg a czujnik paliwa zostaje odlaczony . Po powrocie do zasil pb przekaznik załącza czujnik w zbiorniku .
Na stole podczas testow uklad doskonale odzwierciedla tendencje opadajaca i jest mozliwy do zastosowania .
Zdobylem cala szafę z obrotkiem i przeprowadzilem próby - przy okazji wyszlo ze dla zeg z obrotkiem zalozenie jest bledne i nie da sie wykorzystac istniejącej podziałki przy zalozeniu jakie przedstawilem .Chodzi o uklad automatycznej rez . Otóż uklad dziala przy ok 10l poprzez miganie kontrolki . Przy ok 7-8 l rezerwa pali sie caly czas, dlatego tez kalibrujac uklad z zegarem z obrotkiem nalezy to uwzglednic. Uklad dziala poprawnie tyle ze o ile pelen zbiornik mozna przedstawic jako 50 l to juz 1/2 wypada na 1 kresce powyzej pola rezerwy . automat rez jest ustawiony na sztywno na ok 10 l i zaczyna migac ( w zasadzie to lampka okresowo przygasa -nigdy do konca ) dalszy spadek poziomu skutkuje tym ze ok 7-8 l kontrolka zapala sie na stale . Wskazowka zeg jest wowczas na koncu czerwonego pola ale nie opiera sie jeszcze o ogranicznik . Wszelkie proby innej kalibracji ukladu skutkuja tym ze rez potrafi sie zapalic jak w zbiorniku jest ok 20 l . tego nie da sie przeskoczyc i jest to pewna niedogodnosc ukladu .
Jednak sam uklad doskonale przedstawia tendencje spadkowa i jezeli automat zapali lampke to znak ze trzeba sie szykowac do tankowania .
Wady tej pozbawiony jest uklad z zegarem bez obrotka . Jego mozna dosc wiernie skalibrowac tak jak pokazalem na zdjeciach . Ponizej zdjecia po kalibracji z wlaczona rezerwa oraz bez rezerwy . Dokladne dane przy jakim poziomie lpg wlacza sie aut. rez bede mogl ustalic po nowym roku poniewaz musze oproznic butle do konca i ostroznie po kilka litrow ją zalewac jednoczesnie ustawiajac poprawnie sam wskaznik na butli ..
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Jutro montaz w samochodzie .jezeli ktos ma jakies sugestie co do innego rozkladu to czekam na propozycje . .
po modyfikacji uklad w wersji z obrotkiem daje takie wskazania . dla porownania polozenie wskazowki na czujniku lpg . [External Link Removed for Guests] pelna
[External Link Removed for Guests] 1/2
[External Link Removed for Guests] 1/2
[External Link Removed for Guests] rezerwa .
[External Link Removed for Guests] plytka z czujnika wp2 tego samego producenta . poniewaz wskazniki wp2 i wpg 4 sa z wygladu takie same najprawdopodobniej w wpg 4 siedzi ta sama ---identyczna liczba pol . -inne oporniki