Rotacja opon przód - tył

LUKE85

Astro-maniak
Posty: 151
Rejestracja: 13 sty 2011, 18:33
Imię: Łukasz
Auto: Astra Classic II
Silnik: Z14XEP
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Lublin

Rotacja opon przód - tył

#1

Nieprzeczytany post autor: LUKE85 »

Zdążyłem już zamontować w samochodzie opony letnie, które kupiłem na wiosnę zeszłego roku i zrobiłem na nich około 8 tys
km. Zastanawiam się jednak czy nie powinienem był założyć opon tylnych na przód i odwrotnie - chodzi mi o rotację.
Czy warto to robić i ewentualnie po jakim przebiegu?
A moje kółka to Dębica Presto

fabrus

Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 13 mar 2016, 10:14
Auto: Astra G / Zafira A
Silnik: Z16XE / Z18XE
Województwo: małopolskie

#2

Nieprzeczytany post autor: fabrus »

Ja swoje tak właśnie zamieniam pomiędzy osiami co sezon. Wydaje mi się, że w ten sposób opony zużywają się w miarę możliwości optymalnie.

Pozdrowienia

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Warto robić, choć przy przebiegu 8 tys. na sezon, to prędzej starość je weźmie niż zużycie.

JOszi

Astro-maniak
Posty: 4227
Rejestracja: 22 gru 2006, 14:37
Imię: Marek
Auto: astra f, insignia, fiat 125P
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: JOszi »

Wiesz z tego są różne korzyści. Jak będziesz zamieniał opony co sezon przód z tyłem to zużyją się w miarę równomiernie wszystkie 4 sztuki i po jakimś czasie będziesz miał większy wydatek. Jak nie będziesz zamieniał to logicznie przód zużyje się szybciej i wymianę 4 opon przekładasz tak jakby na 2 raty. Mniejsze obciążenie finansowe w roku :)

Jak jednak chcesz zamieniać co roku to wpisz sobie w googlach "rotacja opon" i obacz na obrazkach jak podmieniać opony w przypadku asymetrycznych i symetrycznych

LUKE85

Astro-maniak
Posty: 151
Rejestracja: 13 sty 2011, 18:33
Imię: Łukasz
Auto: Astra Classic II
Silnik: Z14XEP
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Lublin

#5

Nieprzeczytany post autor: LUKE85 »

Dzięki za odpowiedzi :)
Na ten sezon zostawię tak jak już je zamontowałem, a przełożę ewentualnie w przyszłym sezonie.
Zadałem to pytanie ponieważ wiele osób twierdzi, że na tyle powinny być opony z lepszym bieżnikiem, a skoro
tak to na dobrą sprawę opon nie powinno się rotować żeby ten tył był cały czas w dobrym stanie.
Chociaż zwolenników lepszych opon na przodzie jest tylu samo co przeciwników.
Każdy z nas ma swoje spostrzeżenia :)

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Teoria o lepszych oponach z tyłu dotyczy gdy np dwie opony masz zjechane do znacznika a drugie dwie niema nówki.
Jeżęli różnice są niemal niezauważalne w zużyciu więc nie ma co się tym przejmować.
A przy takich przebiegach rocznych to w 5 lat zrobisz raptem 40 000 km, dystans niewielki a lata już będą kwalifikować oponę do wymiany.
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5505
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

DSC_0241.JPG
Przednie opony jak zostało wspomniane, ulegają szybszemu zużyciu i dlatego zaleca się wymianę kół przednich na tylne, przez co cztery opony maja w przybliżeniu jednakową żywotność.
Plusy i minusy zostały również opisane.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

ODPOWIEDZ