Astra J,. B14 NET, lpg - ubytek płynu chłodniczego

wawo

Użytkownik
Posty: 25
Rejestracja: 06 lip 2019, 19:45
Auto: Astra J
Silnik: B14NET
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 1 raz

Astra J,. B14 NET, lpg - ubytek płynu chłodniczego

#1

Nieprzeczytany post autor: wawo »

Od około pół roku miał być pęknięty zbiornik wyrównawczy. W styczniu zostały wymienione:
zbiornik wyrównawczy, króciec plastikowy z boku głowicy, przewód plastikowo-gumowy między zbiornikiem płynu a króćcem OEM.
Płyn mógł delikatnie dalej ubywać (powiedzmy 0,1-0,2 l przez 3 miesiące).
Przypadkiem, przy wymianie tarcz 10 dni temu - brak około litra płynu.
Samochód został obejrzany przez mechanika - brak śladów wycieku, jedyne miejsce podejrzane to rdzawy nalot pod termostatem.
I teraz tak. Wczoraj - znów płyn na zero (jakby około litra płynu było do dolania). Po otwarciu korka bardzo wyraźne "siorbanie" płynu w rejonie termostatu.
Przy dolewaniu parę godzin później - dolałem około 0,2 litra.
Proszę o podpowiedzi.
W marcu była wymiana filtrów LPG, nic więcej się od strony serwisowej nie działo.
Załączam zdjęcia.

Dodano po 1 minucie 44 sekundach:
PS Brak błędów (podłączałem Carscaner smartfonem).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

czarnypiotrek

Astro-maniak
Posty: 4867
Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
Imię: Piotr
Auto: Octavia III/Ibiza V
Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdynia
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 101 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: czarnypiotrek »

Dziękujemy za informację. ,:)

Awatar użytkownika
bolobol

Astro-maniak
Posty: 886
Rejestracja: 07 lip 2017, 10:16
Auto: Astra J Sedan "Fabryczne" LPG
Silnik: B14NET- Turbo 140KM
Rocznik: 2015
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 25 razy
Pomocny: 98 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: bolobol »

Żeby usunąć wyciek, najpierw trzeba go zlokalizować a z tym jest problem.
Zazwyczaj wyciek pojawia się po zagrzaniu silnika, kiedy wraz ze wzrostem temperatury, wzrasta ciśnienie w układzie i poprzez najsłabszy punkt, płyn zostaje wyciśnięty na zewnątrz. Wielkość wycieku, zależy od stanu tej nieszczelności. Z oczywistych względów, duży wyciek trudno zlokalizować a mały jeszcze trudniej tym bardziej, że rozlewa się on po gorących albo bardzo gorących rejonach silnika czy węży, rozgrzanych przez zagrzany do ok. 100 stopni płyn. To właśnie ta temperatura powoduję, że płyn który wyciekł, bardzo szybko wysycha a przez to, ślady wycieku niemalże natychmiast - znikają.
Dlatego, poszukiwania wycieków, powinieneś rozpocząć zaraz po zakończeniu jazdy, póki płyn wyciśnięty z układu, nie odparował. Najpierw wzrokowo obejrzyj potencjalne miejsca, w których wyciek mógł nastąpić a jeśli nic nie zauważysz, musisz ręcznie - bardzo, bardzo ostrożnie - "obmacać" gumowe węże w okolicach gdzie połączone są i innymi elementami układu i co bardzo ważne - obmacać je od spodu, bo to tamtędy, niezauważalnie spływa wyciśnięty płyn.
Oczywiście, cały czas musisz uważać, żeby się nie poparzyć.

Miejsca w których najczęściej pojawiają się wycieki, to okolice pompy wodnej i termostatu, kolektora wodnego (ty określiłeś to jako "króciec plastikowy z boku głowicy"), połączenia węży z chłodnicami i co bardzo częste przy "fabrycznym LPG" - spod plastykowych kolanek reduktora Li10.

UPG i pochodne - na razie wykluczam, bo o "majonezie" nic nie pisałeś ;-)
Jeśli rozwiążesz problem z którym tu przyszedłeś, opowiedz o tym. Ta wiedza na pewno jeszcze komuś się przyda...

Wyniki ankiety...
[External Link Removed for Guests]

Foton

Astro-maniak
Posty: 1200
Rejestracja: 20 gru 2020, 0:27
Imię: Marcin
Auto: Różne takie
Silnik: Petrol i Diesel
Rocznik: 1998
Województwo: mazowieckie
Pomocny: 64 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: Foton »

Mechanicy i ASO stosują metodę na podanie ciśnienia na zbiorniczek wyrównawczy i jak jest wyciek na układzie chłodzenia to wyjdzie.

W domowych warunkach jest to niewykonalne z powodu braku, raz że sprężarki, dwa oprzyrządowania do wpięcia się na zbiorniczek.

Można się ratować przysłowiową tekturką pod auto, duży karton wkładamy pod silnik po jeździe/jak gorący silnik i następnego dnia ją wyciągamy i badamy czy są plamy.

Metoda może na pozór głupia ale baaaardzo skuteczna i działa w 100%, Jest plama ? Jest wyciek...


Natomiast w stolicy motoryzacji czyli USA są dostępne narzędzia na poziomie amatorskim ale ze skutecznością narzędzi warsztatowych :o

Kuxwa, ręczna pompa z adapterem i manometrem :shock:

How to Pressure Test Vehicle Cooling System
[External Link Removed for Guests]

Taka ciekawostka

wawo

Użytkownik
Posty: 25
Rejestracja: 06 lip 2019, 19:45
Auto: Astra J
Silnik: B14NET
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 1 raz

#5

Nieprzeczytany post autor: wawo »

I teraz tak. Od tygodnia brak ubytków płynu (lub ubytki niedostrzegalne). Plam pod samochodem nie ma. Czyli co tu się mogło dziać (i dzieje?)? Od czasu do czasu przetyka się coś w obiegu chłodniczym radykalnie zmieniając przekrój/podwyższając ciśnienie i wywalając (gdzie?) płyn?

Awatar użytkownika
bolobol

Astro-maniak
Posty: 886
Rejestracja: 07 lip 2017, 10:16
Auto: Astra J Sedan "Fabryczne" LPG
Silnik: B14NET- Turbo 140KM
Rocznik: 2015
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 25 razy
Pomocny: 98 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: bolobol »

wawo pisze:
wczoraj, 17:35
Od tygodnia brak ubytków płynu (lub ubytki niedostrzegalne).
Każdy, nawet najmniejszy wyciek jest "dostrzegalny" na zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli jesteś pewien, że poziom płynu na zimnym silniku jest obecnie taki sam jak tydzień temu - znaczy że wycieków brak, ale... to raczej mało prawdopodobne.
Plam pod samochodem nie ma.
Jeśli wyciek płynu zauważysz pod samochodem, że znaczy że masz nie jakąś szczelinkę a dużą dziurę w układzie i w takim przypadku, jej lokalizacja nie powinna być trudna.

Czyli co tu się mogło dziać (i dzieje?)? Od czasu do czasu przetyka się coś w obiegu chłodniczym radykalnie zmieniając przekrój/podwyższając ciśnienie i wywalając (gdzie?) płyn?
Wg. mnie nie.
Masz gdzieś drobny wyciek, który trudno będzie zlokalizować z powodów o których pisałem wyżej...
Jeśli rozwiążesz problem z którym tu przyszedłeś, opowiedz o tym. Ta wiedza na pewno jeszcze komuś się przyda...

Wyniki ankiety...
[External Link Removed for Guests]

Mirekb

Użytkownik
Posty: 42
Rejestracja: 30 mar 2016, 12:00
Imię: Mirek
Auto: Astra J ST
Silnik: B14NET
Rocznik: 2015
Województwo: podkarpackie
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 1 raz

#7

Nieprzeczytany post autor: Mirekb »

Jeśli to fabryczne LPG, to ja bym sprawdził te kolanka wodne w reduktorze (oryginalny plastik jest strasznie kiepski), wystarczy palcem je dotknąć od spodu w miejscu gdzie wchodzą do reduktora - nigdy nie widziałem żeby tam było bardziej mokro, ale u mnie zostawał mokry ślad na palcu. Oryginalne opaski (samo zaciskowe) na tych wężykach także dawno temu wymieniłem bo czasami leciał płyn (jak założyłem skręcana opaskę to się uspokoiło).

Awatar użytkownika
bolobol

Astro-maniak
Posty: 886
Rejestracja: 07 lip 2017, 10:16
Auto: Astra J Sedan "Fabryczne" LPG
Silnik: B14NET- Turbo 140KM
Rocznik: 2015
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 25 razy
Pomocny: 98 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: bolobol »

Jeśli rozwiążesz problem z którym tu przyszedłeś, opowiedz o tym. Ta wiedza na pewno jeszcze komuś się przyda...

Wyniki ankiety...
[External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ