[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Koszalin/UK
- Kontakt:
[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne
Witam!
W dzisiejszym odcinku z cyklu HOW TO zajmiemy się montażem tempomatu do silników benzynowych seria Z. W silnikach diesla jak wiadomo wystarczy zamontować manetkę, czasem trzeba uaktywnić tempomat. Czujnik sprzęgła i całe okablowanie jest przeważnie na miejscu. Niestety w benzyniakach nie jest już tak dobrze , ale jak wiadomo dla chcącego.....
Montaż będzie polegał na przeprowadzeniu kilku kabli z komory silnika (dokładnie z ECU), do kolumny kierownicy i do pedałów (czujnik sprzęgła).
Co potrzebujemy:
- manetka z funkcją tempomatu
- wtyczkę do manentki z paroma centymetrami przewodów (niekoniecznie)
- czujnik sprzęgła z wtyczką i kawałkiem okablowania (3 kable)
- wtyczkę z ECU - gdybyśmy musieli dodać kilka pinów
- czujnik hamulca 4 kable, są wersje z dwoma i na nich podobno tempomat nie śmiga
[External Link Removed for Guests]
Pierwsza czynność to odłączenie akumulatora, ze względu na to, że ingerujemy w ECU i nie chcemy nic uszkodzić.
Potrzebujemy przeciągnąć 4 przewody ze środka do komory silnika. Poszukajcie na forum którędy, jest kilka możliwości - łącznie z wierceniem U mnie wyglądało to tak
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Na drugim zdjęciu widać plastikową osłonkę, którą puściłem kable do ECU. Idzie, aż do akumulatora.
[External Link Removed for Guests]
Kable mamy przeciągnięte do komputera, teraz idziemy w drugą stronę.
Proponuję zdjąć tunel od nawiewu na nogi (trzyma się na jednej kołeczku) i wymontować schowek kierowcy (ten mały).
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Musimy zdemontować obudowę na kolumnie kierownicy - nie mam zdjęć, ale było gdzieś na forum. Przeciągnąć 4 kable w kolumnie kierownicy (jest już tam tunel). Ciągniemy 3 kable od silnika i 1 od pedału hamulca. Łączymy je z wtyczką od manetki lub jak nie mamy wtyczki to ucinamy wtyczkę od manetki i łączymy kable (ale zdanie :zdziwko: ) Opis połączeń niżej
[External Link Removed for Guests]
Teraz zajmiemy się kablami przy ECU. Interesuje nas dolna wtyczka od komputera (Z14, Z16):
[External Link Removed for Guests]
Musimy wymontować akumulator razem z tym "pudełkiem" w którym jest zamontowany (3 śruby 13mm). Da nam to łatwy dostęp do wiązki.
[External Link Removed for Guests]
W zależności od posiadanego silnika wpinamy się (lub dodajemy) inne piny. W moim przypadku wszystkie kable były już na miejscach więc wtyczka od komputera z pierwszej fotki okazała się zbędna (mam nadzieję, że uwas też tak będzie )
[External Link Removed for Guests]
W silnikach Z14XE, Z16XE - potrzebujemy piny:
29 - manetka wtyk D (kabel zielony)
44 - manetka wtyk C (kabel niebieski)
61 - łączymy z czujnikiem sprzęgła (szary przewód)
62 - manetka wtyk A (kabel szary)
Najlepiej jest dolutować kable do istniejących i dobrze zaizolować.
Litery na manetce są oznaczone, więc raczej nie ma problemu.
Kabel B od manetki łączymy z pedałem hamulca (pin 1 lub 4 (czarny kabel) - ma być +12v po stacyjce. Czujnik hamulca wyciągamy przekręcając go i sam wychodzi:
[External Link Removed for Guests]
Czujnik sprzęgła:
Kable podłączamy:
1 - masa
2 - do komputera
3 - +12v po stacyjce, więc podłączmy do pedału hamulca
Następnie montujemy go nad pedałem sprzęgła. Będzie go widać po wymontowaniu schowka. Wejdzie tylko w jednej pozycji (dosyć ciężko , bo trudny dostęp)
[External Link Removed for Guests]
Praca z kablami skończona, więc składamy wszystko - akumulator, obudowę kierownicy, schowek, tunel itd.
Zostało jeszcze aktywować tempomat, komputerem (niezawsze, czasai już jest włączony). Ja użyłem do tego interfejsu i programu OP-COM. Można też na Techu. Jeśli wszystko poszło poprawnie mamy przydatny dodatek za niewielkie pieniądze. Montaż nie jest trudny , ale w miarę pracochłonny.
Pozostaje jeszcze kwestia kontrolki na liczniku. W większości modeli nie ma zainstalowanej diody i podłączonego kabla. Można się w to pobawić. Znalazłem kilka sposobów na necie, ale z drugiej strony łatwo poznać, że jedziemy na tempomacie.
Jeśli potrzebujecie informacje na temat swoich silników, to wszystko jest w TIS-ie. Lub piszcie tutaj, a na pewno ja lub któryś z użytkowników pomoże.
Pozdrawiam.
W dzisiejszym odcinku z cyklu HOW TO zajmiemy się montażem tempomatu do silników benzynowych seria Z. W silnikach diesla jak wiadomo wystarczy zamontować manetkę, czasem trzeba uaktywnić tempomat. Czujnik sprzęgła i całe okablowanie jest przeważnie na miejscu. Niestety w benzyniakach nie jest już tak dobrze , ale jak wiadomo dla chcącego.....
Montaż będzie polegał na przeprowadzeniu kilku kabli z komory silnika (dokładnie z ECU), do kolumny kierownicy i do pedałów (czujnik sprzęgła).
Co potrzebujemy:
- manetka z funkcją tempomatu
- wtyczkę do manentki z paroma centymetrami przewodów (niekoniecznie)
- czujnik sprzęgła z wtyczką i kawałkiem okablowania (3 kable)
- wtyczkę z ECU - gdybyśmy musieli dodać kilka pinów
- czujnik hamulca 4 kable, są wersje z dwoma i na nich podobno tempomat nie śmiga
[External Link Removed for Guests]
Pierwsza czynność to odłączenie akumulatora, ze względu na to, że ingerujemy w ECU i nie chcemy nic uszkodzić.
Potrzebujemy przeciągnąć 4 przewody ze środka do komory silnika. Poszukajcie na forum którędy, jest kilka możliwości - łącznie z wierceniem U mnie wyglądało to tak
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Na drugim zdjęciu widać plastikową osłonkę, którą puściłem kable do ECU. Idzie, aż do akumulatora.
[External Link Removed for Guests]
Kable mamy przeciągnięte do komputera, teraz idziemy w drugą stronę.
Proponuję zdjąć tunel od nawiewu na nogi (trzyma się na jednej kołeczku) i wymontować schowek kierowcy (ten mały).
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Musimy zdemontować obudowę na kolumnie kierownicy - nie mam zdjęć, ale było gdzieś na forum. Przeciągnąć 4 kable w kolumnie kierownicy (jest już tam tunel). Ciągniemy 3 kable od silnika i 1 od pedału hamulca. Łączymy je z wtyczką od manetki lub jak nie mamy wtyczki to ucinamy wtyczkę od manetki i łączymy kable (ale zdanie :zdziwko: ) Opis połączeń niżej
[External Link Removed for Guests]
Teraz zajmiemy się kablami przy ECU. Interesuje nas dolna wtyczka od komputera (Z14, Z16):
[External Link Removed for Guests]
Musimy wymontować akumulator razem z tym "pudełkiem" w którym jest zamontowany (3 śruby 13mm). Da nam to łatwy dostęp do wiązki.
[External Link Removed for Guests]
W zależności od posiadanego silnika wpinamy się (lub dodajemy) inne piny. W moim przypadku wszystkie kable były już na miejscach więc wtyczka od komputera z pierwszej fotki okazała się zbędna (mam nadzieję, że uwas też tak będzie )
[External Link Removed for Guests]
W silnikach Z14XE, Z16XE - potrzebujemy piny:
29 - manetka wtyk D (kabel zielony)
44 - manetka wtyk C (kabel niebieski)
61 - łączymy z czujnikiem sprzęgła (szary przewód)
62 - manetka wtyk A (kabel szary)
Najlepiej jest dolutować kable do istniejących i dobrze zaizolować.
Litery na manetce są oznaczone, więc raczej nie ma problemu.
Kabel B od manetki łączymy z pedałem hamulca (pin 1 lub 4 (czarny kabel) - ma być +12v po stacyjce. Czujnik hamulca wyciągamy przekręcając go i sam wychodzi:
[External Link Removed for Guests]
Czujnik sprzęgła:
Kable podłączamy:
1 - masa
2 - do komputera
3 - +12v po stacyjce, więc podłączmy do pedału hamulca
Następnie montujemy go nad pedałem sprzęgła. Będzie go widać po wymontowaniu schowka. Wejdzie tylko w jednej pozycji (dosyć ciężko , bo trudny dostęp)
[External Link Removed for Guests]
Praca z kablami skończona, więc składamy wszystko - akumulator, obudowę kierownicy, schowek, tunel itd.
Zostało jeszcze aktywować tempomat, komputerem (niezawsze, czasai już jest włączony). Ja użyłem do tego interfejsu i programu OP-COM. Można też na Techu. Jeśli wszystko poszło poprawnie mamy przydatny dodatek za niewielkie pieniądze. Montaż nie jest trudny , ale w miarę pracochłonny.
Pozostaje jeszcze kwestia kontrolki na liczniku. W większości modeli nie ma zainstalowanej diody i podłączonego kabla. Można się w to pobawić. Znalazłem kilka sposobów na necie, ale z drugiej strony łatwo poznać, że jedziemy na tempomacie.
Jeśli potrzebujecie informacje na temat swoich silników, to wszystko jest w TIS-ie. Lub piszcie tutaj, a na pewno ja lub któryś z użytkowników pomoże.
Pozdrawiam.
Witam.
Chciałem zapytać o silniki Z14XEP (Twinport) w Astrze G.
Zgodnie ze schematami w Astrach H (i nowych Corsach) komputer steruący Z14XEP pracuje na szynie CAN i tempomat jest po szynie CAN.
W Astrze G szyny CAN nie ma.
Na schemacie Z14XEP w Astrze G komputer silnika nie ma pinów dla tempomatu. Długo siedziałem nad schematami i nic nie znalazłem.
Poszukiwania w necie dały mi odpowiedź z forum rumuńskiego:
W Z16XEP się da (bo to Twinport na Z16XE)
ale na Z14XEP nie (bo to modyfikacja Z12XE).
Może któryś z kolegów rozgryzł ten temat?
Chciałem zapytać o silniki Z14XEP (Twinport) w Astrze G.
Zgodnie ze schematami w Astrach H (i nowych Corsach) komputer steruący Z14XEP pracuje na szynie CAN i tempomat jest po szynie CAN.
W Astrze G szyny CAN nie ma.
Na schemacie Z14XEP w Astrze G komputer silnika nie ma pinów dla tempomatu. Długo siedziałem nad schematami i nic nie znalazłem.
Poszukiwania w necie dały mi odpowiedź z forum rumuńskiego:
W Z16XEP się da (bo to Twinport na Z16XE)
ale na Z14XEP nie (bo to modyfikacja Z12XE).
Może któryś z kolegów rozgryzł ten temat?
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Koszalin/UK
- Kontakt:
- franz22
- Posty: 12
- Rejestracja: 30 kwie 2008, 22:59
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Koszalin/UK
- Kontakt:
-
- Posty: 19
- Rejestracja: 13 cze 2009, 17:00
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Serdeczne dzięki założycielowi tematu, mam już tempaka, prowadzenie przewodów ( bo wiązki nie miałem) to łatwa robota,polecam
białe kombi !
- vienio
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 lip 2011, 15:38
- Imię: Wiesław
- Auto: Opel Astra G 03'
- Silnik: X16XEP chyba:)
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Nowe Osiny/Karolina
Kto sie podejmie takiej operacji w mojej astrze ?? ( za jakies dobre piwo:) )
Trza te kable pociągnąć a nie wiem czy poradze
Trza te kable pociągnąć a nie wiem czy poradze
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 06 lut 2013, 11:52
- Imię: Damian
- Auto: OPEL ASTRA 1.7 DTI 2003R COMFORT
- Silnik: 1.7 DTI
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: KRAKÓW
znalazłem manuala jak założyć tempka w silnikach Y17DT na niemieckiej stronce
[External Link Removed for Guests]üsten-im-1-7-DTI-(Y17DT)/page2
wpis z 19.08.2010 użytkownika Chhth-druga podstrona. Problem w tym że jest po niemiecku wiec u mnie ten język to czarna magia tak jak i elektronika samochodowa, bym mógł chociaż coś z tych fot ogarnąć. Prosze o pomoc w spolszczeniu tego i wytłumaczenie w łopatologiczny sposób. Zapewne wielu posiadaczy Asterki z silnikiem Y17DT będą wdzięczni jak również i ja.
[External Link Removed for Guests]üsten-im-1-7-DTI-(Y17DT)/page2
wpis z 19.08.2010 użytkownika Chhth-druga podstrona. Problem w tym że jest po niemiecku wiec u mnie ten język to czarna magia tak jak i elektronika samochodowa, bym mógł chociaż coś z tych fot ogarnąć. Prosze o pomoc w spolszczeniu tego i wytłumaczenie w łopatologiczny sposób. Zapewne wielu posiadaczy Asterki z silnikiem Y17DT będą wdzięczni jak również i ja.
- Pablo1206
- Posty: 1
- Rejestracja: 09 maja 2013, 21:50
- Imię: Paweł
- Auto: Opel Astra G
- Silnik: Z16XE
- Województwo: lubelskie
Witam. Z tego co wyczytałem to nie będzie problemu z założeniem tempomatu do mojej astry G (2002 rok), silnik Z 16XE. Mam już manetkę, nie mam wiązki, ale proszę o pomoc, jakie czujniki do sprzęgła i hamulca muszę dokupić aby uruchomić tempomat