Wymiana oleju w skrzyni automatycznej TF-80SC [AF40]
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 26 sty 2019, 12:22
- Imię: Filip
- Auto: Astra H, 2005, 1.9 CDTI 120KM, AT
- Silnik: Z19DT
- Rocznik: 2005
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej TF-80SC [AF40]
Witam, jestem nowy na forum więc jak nie ten dział co trzeba to proszę o przeniesienie A teraz do rzeczy. Niedawno zakupiłem Opla Astre H 2005r.
Silnik 1.9 CDTI 120KM. Mam w nim skrzynie automatyczną TF-80SC [ inaczej zwaną AF40 ]. Auto ma przebieg 180tys. i nie wiem czy kiedykolwiek w tej skrzyni był wymieniany olej. I teraz moje pytanie: Wymieniać olej w skrzyni czy nie? Jeśli tak to metodą dynamiczną czy statyczną?
Dzwoniłem do mechanika i powiedział ze dynamiczną to 400zł + koszt oleju ( mówił że potrzeba 10L, olej GM kosztuje ok. 50zł/L wiec 500zł ). Mówił że miał takie przypadki że przy takim przebiegu olej nie był wymieniany i po wymianie nic się ze skrzynią nie działo.
Aktualnie skrzynia chodzi dobrze, nic nie szarpie.
Nie wiem za bardzo jak się zabrać za to więc może wy mi pomożecie.
Pozdrawiam
Silnik 1.9 CDTI 120KM. Mam w nim skrzynie automatyczną TF-80SC [ inaczej zwaną AF40 ]. Auto ma przebieg 180tys. i nie wiem czy kiedykolwiek w tej skrzyni był wymieniany olej. I teraz moje pytanie: Wymieniać olej w skrzyni czy nie? Jeśli tak to metodą dynamiczną czy statyczną?
Dzwoniłem do mechanika i powiedział ze dynamiczną to 400zł + koszt oleju ( mówił że potrzeba 10L, olej GM kosztuje ok. 50zł/L wiec 500zł ). Mówił że miał takie przypadki że przy takim przebiegu olej nie był wymieniany i po wymianie nic się ze skrzynią nie działo.
Aktualnie skrzynia chodzi dobrze, nic nie szarpie.
Nie wiem za bardzo jak się zabrać za to więc może wy mi pomożecie.
Pozdrawiam
- Automat
- Posty: 4535
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,288kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 22 razy
- Pomocny: 69 razy
Temat asb(automatyczna skrzynia biegów) i wymiany oleju na tym Forum był wielokrotnie omawiany.
Znaczny przebieg auta/skrzyni i nieznajomość histoorii auta są wystarczajacymi powodami do wymiany oleju w asb.Po tak znacznym przebiegu będzie to pierwsza wymiana oleju,więc zdecydowanie wskazałbym na metodę dynamiczną.Przy tej okazji,jeśli asb ma chłodzenie/podgrzewanie oleju we wspólnej dla układu chłodzenia silnika chłodnicy,to z racji wieku auta koniecznie wymień chłodnicę na nową( nie używaną) dobrej marki,a ustrzeżesz się trudnej do wykrycia nieszczelności w obiegu oleju asb wewnątrz chłodnicy,co zawsze owocuje uszkodzeniem asb i koniecznością jej wymiany(nawet nie naprawy !).
Znaczny przebieg auta/skrzyni i nieznajomość histoorii auta są wystarczajacymi powodami do wymiany oleju w asb.Po tak znacznym przebiegu będzie to pierwsza wymiana oleju,więc zdecydowanie wskazałbym na metodę dynamiczną.Przy tej okazji,jeśli asb ma chłodzenie/podgrzewanie oleju we wspólnej dla układu chłodzenia silnika chłodnicy,to z racji wieku auta koniecznie wymień chłodnicę na nową( nie używaną) dobrej marki,a ustrzeżesz się trudnej do wykrycia nieszczelności w obiegu oleju asb wewnątrz chłodnicy,co zawsze owocuje uszkodzeniem asb i koniecznością jej wymiany(nawet nie naprawy !).
- marwisn
- Posty: 4598
- Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
- Imię: Marcin
- Auto: Seat Leon
- Silnik: 1.4 TSI
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 26 razy
- Kontakt:
Kolega dobrze radzi. Uszkodzoną skrzynię przerabiał na własnym aucie.
Wewnętrzny wyciek z chłodnicy płynu do chłodnicy oleju ASB powoduje zatykanie kanałów sterujących co skutecznie uniemożliwia poprawną zmianę przełożeń. I skrzynia do wymiany.
Wewnętrzny wyciek z chłodnicy płynu do chłodnicy oleju ASB powoduje zatykanie kanałów sterujących co skutecznie uniemożliwia poprawną zmianę przełożeń. I skrzynia do wymiany.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- Automat
- Posty: 4535
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,288kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 22 razy
- Pomocny: 69 razy
Dokładniej,to zawarty w płynie chłodniczym glikol po przedostaniu się do oleju asb uszkadza elementy cierne i gumowe,a sam płyn powoduje dodatkowo korozję elementów metalowych .Sumaryczna destrukcyjna działalność płynu chłodniczego w krótkim czasie (do paru miesięcy) doprowadza do przedziwnych i nieprzewidywalnych zachowń asb ...aż po jej ostateczny "zgon".Wystarczy niewielki,niezauważony przeciek i mamy gotowy scenariusz na zgon skrzyni.Pierwsze objawy niesprawności to zazwyczaj uślizgi(większej prędkości obrotowej silnika nie odpowiada przyrost prędkości i przyspieszenia auta),olej w asb szybko się zagrzewa, skrzynia przechodzi w tryb awaryjny( po 20-30 km jazdy),...uciekają biegi np. wsteczny .
- KaMYk
- Posty: 5377
- Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
- Imię: Krzysztof
- Auto: Dodge Charger R/T
- Silnik: 5,7 V8 HEMI
- Rocznik: 2014
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Wdzięczny: 12 razy
- Pomocny: 132 razy
- Kontakt:
Nie mieszajcie mu z płynem chłodniczym, to nie AF17 i astra G. W skrzyniach AF40-6 są oddzielne chłodnice oleju chłodzone powietrzem, umiejscowione obok chłodnicy silnika. Nie ma szans na zmieszanie oleju w skrzyni z płynem chłodniczym.
Odnośnie AF40-6 i zalet czy wad wymiany oleju statycznej czy dynamicznej to jest tak samo wielu zwolenników co i przeciwników.
Należy pamiętać, że w tej skrzyni filtr oleju jest wewnątrz i jest nie wymienny.
Nie doradzę, jaką metodą wymienić, ale na pewno trzeba to zrobić. Wybór metody musisz dokonać sam lub ze swoim mechanikiem.
Odnośnie AF40-6 i zalet czy wad wymiany oleju statycznej czy dynamicznej to jest tak samo wielu zwolenników co i przeciwników.
Należy pamiętać, że w tej skrzyni filtr oleju jest wewnątrz i jest nie wymienny.
Nie doradzę, jaką metodą wymienić, ale na pewno trzeba to zrobić. Wybór metody musisz dokonać sam lub ze swoim mechanikiem.
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 26 sty 2019, 12:22
- Imię: Filip
- Auto: Astra H, 2005, 1.9 CDTI 120KM, AT
- Silnik: Z19DT
- Rocznik: 2005
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
Dzięki za odpowiedzi. Ciężko jest mi się zdecydować bo czytałem już na rożnych forach, że jeśli skrzynia ma znaczny przebieg i olej nie był nigdy wymieniany to metoda dynamiczna może uszkodzić skrzynie. Z drugiej strony piszą też, że wymiana statyczna to bardziej dolanie nowego oleju niż wymiana starego na nowy ( w sumie prawda bo wymieni się wtedy ok. 3L ).
Jeszcze jedno pytanie. Czytałem, że po wymianie dynamicznej trzeba zrobić adaptacje skrzyni. Czy taką adaptacje zrobi mi każdy serwis czy muszę z tym jechać do ASO?
Jeszcze jedno pytanie. Czytałem, że po wymianie dynamicznej trzeba zrobić adaptacje skrzyni. Czy taką adaptacje zrobi mi każdy serwis czy muszę z tym jechać do ASO?
- Automat
- Posty: 4535
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,288kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 22 razy
- Pomocny: 69 razy
"Kamyczku",w mojej pierwszej wypowiedzi,jak się wczytasz,znajdziesz:
Przy tej okazji,jeśli asb ma chłodzenie/podgrzewanie oleju we wspólnej dla układu chłodzenia silnika chłodnicy,to z racji wieku auta koniecznie wymień chłodnicę na nową
Kolega Marcin nawiązał do moich problemów z asb,a ja do końca wyjaśniłem mechanizm uszkadzania asb poprzez przeciek płynu chłodniczego do oleju asb.Nie ma mieszania-wystarczy czytać ze zrozumieniem.
Powracajac do problemu kolegi: nie znam żadnego oleju stosowanego w asb,który "bełtany" przez ok. 200 tys. km utrzymałby swoje właściwości i dlatego polecam wymianę oleju,o czym też pisałem.
Dodano po 6 minutach 42 sekundach:
Ja byłem zmuszony wymienić starą asb na angielską używkę(2005r,podobnie jak moje auto),z kórej statycznie zlano stary olej.Wlano nowy olej i w kwietniu 2019r będę już zaliczał 3 rok jazdy oraz przekroczę 30 tys. km bez problemów ze skrzynią.Wcześniej oczywiście wymieniłem chłodnicę na nową(dotyczy asb typu AF-17).
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 26 sty 2019, 12:22
- Imię: Filip
- Auto: Astra H, 2005, 1.9 CDTI 120KM, AT
- Silnik: Z19DT
- Rocznik: 2005
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Radom
Czyli polecasz statyczną wymianę dla mojej skrzyni?
- Automat
- Posty: 4535
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,288kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 22 razy
- Pomocny: 69 razy
Napisałem co zrobiono z moją asb(angielska używka),która przyjechała do Polski prawdopodobnie bez oleju.
W Twojej sytuacji najprościej będzie zrobić wymianę dynamiczną.Przy wymianie statycznej,zostanie więcej starego oleju w skrzyni,aniżeli przy wymianie statycznej.Ostrzeżenia na forach,że zalanie nowego oleju spowoduje kłopoty -o ile prawdziwe- dotyczą skrzyń,które już mają jakieś problemy i wymiana oleju na inny może je zaktywizować.Ja zmieniam olej w asb już ok. 25 lat i nie miałem problemów związanych z wymianą oleju na świeży.Wcześniej robiłem to w VKS Jetta2, a teraz w Oplu(Astra H kombi).
W Twojej sytuacji najprościej będzie zrobić wymianę dynamiczną.Przy wymianie statycznej,zostanie więcej starego oleju w skrzyni,aniżeli przy wymianie statycznej.Ostrzeżenia na forach,że zalanie nowego oleju spowoduje kłopoty -o ile prawdziwe- dotyczą skrzyń,które już mają jakieś problemy i wymiana oleju na inny może je zaktywizować.Ja zmieniam olej w asb już ok. 25 lat i nie miałem problemów związanych z wymianą oleju na świeży.Wcześniej robiłem to w VKS Jetta2, a teraz w Oplu(Astra H kombi).