Zabierając się już na poważnie w kwestii zakupu nowych głośników do auta, pierwszą rzeczą jaką powinien się zająć użytkownik to przede wszystkim określenie się w temacie wymagań, a także możliwości finansowych (i nie tylko) co do zrealizowania tych planów.
Przede wszystkim właściciel auta powinien postawić sobie pytanie jakiej muzyki będzie słuchać oraz ile posiada miejsca w samochodzie na montaż głośników (ile przewidział producent, w jakim stopniu je wykorzystamy, jakie są ich wymiary). Kolejną ważną rzeczą jest ogólny zarys wizji naszego systemu oraz jakość brzmienia, którą uznamy za satysfakcjonującą.
Kupując głośniki powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę pewną zasadę, która mówi o tym, że dobrze dobrane głośniki powinny mieć moc od 1,5-2 razy większą niż ta, która jest dostarczana za pomocą radia lub wzmacniacza. Pozwoli to na płynne odtwarzanie pełnego zakresu tonowego. Ponadto w gąszczu marketingowych trików oraz technicznych skrótów bardzo łatwo zgubić wątek w temacie mocy na "papierze". Niektórzy producenci podają na opakowaniach ekstremalnie wysokie wyniki odpowiadające za moc, ale tuż obok nich pojawia się tajemniczy skrót MPO lub PMPO. Jest to moc szczytowa głośnika, którą jest on w stanie osiągać przez bardzo krótki czas pracy i z reguły jest to wynik pary głośników. Faktyczna moc wejściowa oznaczana jest skrótem RMS. Kolejnym elementem na który warto zwrócić uwagę to pasmo przenoszenia. Im szersze tym lepiej. Zapewni to bardzo czyste i płynne przenoszenie dźwięku w każdym zakresie.
Teraz kilka słów o rodzajach "nadajników". Najprostszym i zazwyczaj najtańszym rozwiązaniem są głośniki szerokopasmowe. Ich budowa opiera się przeważnie na głośniku z dwiema membranami. Druga jest nieco mniejsza i jej zadaniem jest dopełnienie brzmienia wysokotonowego. Zazwyczaj główną ich zaletą jest cena, przez co nie zapewniają one dobrej jakości dźwięku. Są przeznaczone dla mało wymagających słuchaczy i bardzo często są montowane fabrycznie w zestawach audio w samochodzie. Nieco droższe lecz podobne do poprzedniej grupy są głośniki szerokopasmowe współosiowe. Są to zazwyczaj 2 lub 3 głośniki złożone w jedną całość. Głośniki wysokotonowe oraz średniotonowe zostały umieszczone w środku membrany głośnika niskotonowego. Występują bardzo często w fabrycznych instalacjach, ale ze względu na złe miejsca montażu (grają "w nogi") odznaczają się kiepską jakością wysokich tonów, a także mizerną stereofonią. Trzeci rodzaj głośników to systemy separowane (komponentowe). Są one droższe od poprzednich grup i różnią się tym, że posiadają wbudowaną zwrotnicę oraz 2 lub więcej głośników. Pozwalają na osiągnięcie bardzo dobrej jakości dźwięku, lecz mogą występować kłopoty z ich montażem.
Głośniki niskotonowe przeznaczone są do przenoszenia niskich częstotliwości, najczęściej do 500-1000Hz. Używa się ich jako elementu zestawu komponentowego, a także jako samodzielne urządzenia, znane w szerszym kręgu pod nazwą subwoofer. Wersja średniotonowa, jak sama nazwa wskazuje, przenosi średnie pasmo częstotliwości. Zawiera się ono mniej więcej od 150-300 aż do 5000-7000Hz. Najczęściej sprawdzają w trójdrożnych zestawach komponentowych. Głośniki wysokotonowe przeznaczone są do przekazywania wysokich częstotliwości (3-5kHz w górę). W zestawach szerokopasmowych lub współosiowych poprawiają jakość oraz ilość tonów. Mają wpływ na stereofonię.
Info z tuningmania.pl
Głośniki co trzeba o nich wiedzieć - cała prawda o głośnikac
-
- Posty: 747
- Rejestracja: 16 mar 2007, 19:17
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Jarocin Wielkopolska
- Kontakt:
-
- Posty: 300
- Rejestracja: 16 sie 2008, 11:41
- Imię: Łukasz
- Auto: Linea Blu Coupe
- Silnik: Z22SE
- Województwo: lubelskie
- Lokalizacja: Lublin / Warszawa
- Pomocny: 1 raz
- Kontakt:
Ja tylko skoryguję, że głośniki niskotonowe przenoszą częstotliwości o rząd wielkości niższe od podanych przez Michu (czyli około 50 - 100 Hz).
Dodam jeszcze, że aby kupić dobre głośniki należy kierować się przede wszystkim ich pasmem przenoszenia. Ludzie (zdrowi, młodzi, nie spaczeni empetrójkami i innym głośnym badziewiem psującym słuch) słyszą w zakresie 16 - 20000 Hz. Kierowców Golfów w błyszczących, sportowych ubrankach, którzy pałują sprzęt w zamkniętym samochodzie sprawdzając stan blacharki oraz osób po 20 roku życia takie parametry nie dotyczą - spada przede wszystkim górna częstotliwość, a dolna wzrasta. 40-50 latek słyszy w granicach 8-10 kHz w zależności od tego jak dbał o słuch w młodości.
Dobierając głośniki należy jeszcze pamiętać o tym, że nie wszystkie częstotliwości są przez nasze uszy tak samo głośno odbierane, przykładowo aby uzyskać taką samą głośność częstotliwości ok. 100 Hz należy doprowadzić około 1000x więcej mocy niż dla tonu testowego (standardowego) 1 kHz.
Dobrze dobrane głośniki zapewnią właściwą proporcję dźwięku. Michu słusznie napisał, że należy głośniki dobrać do rodzaju słuchanej przez siebie muzyki. Głośniki dla miłośników oper będą zupełnie inne niż dla słuchaczy radia Eska...
Samych dobrych tonów z Waszego nowego samochodowego Car-Audio....
Dodam jeszcze, że aby kupić dobre głośniki należy kierować się przede wszystkim ich pasmem przenoszenia. Ludzie (zdrowi, młodzi, nie spaczeni empetrójkami i innym głośnym badziewiem psującym słuch) słyszą w zakresie 16 - 20000 Hz. Kierowców Golfów w błyszczących, sportowych ubrankach, którzy pałują sprzęt w zamkniętym samochodzie sprawdzając stan blacharki oraz osób po 20 roku życia takie parametry nie dotyczą - spada przede wszystkim górna częstotliwość, a dolna wzrasta. 40-50 latek słyszy w granicach 8-10 kHz w zależności od tego jak dbał o słuch w młodości.
Dobierając głośniki należy jeszcze pamiętać o tym, że nie wszystkie częstotliwości są przez nasze uszy tak samo głośno odbierane, przykładowo aby uzyskać taką samą głośność częstotliwości ok. 100 Hz należy doprowadzić około 1000x więcej mocy niż dla tonu testowego (standardowego) 1 kHz.
Dobrze dobrane głośniki zapewnią właściwą proporcję dźwięku. Michu słusznie napisał, że należy głośniki dobrać do rodzaju słuchanej przez siebie muzyki. Głośniki dla miłośników oper będą zupełnie inne niż dla słuchaczy radia Eska...
Samych dobrych tonów z Waszego nowego samochodowego Car-Audio....