Wszystko o DID, TID, MID
- ClauveR
- Posty: 4097
- Rejestracja: 21 gru 2006, 14:21
- Imię: Mateusz
- Auto: Opel Zafira B
- Silnik: Z18XER
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Wszystko o DID, TID, MID
Wszystko o DID, TID, MID w Astrze F:
DID - Double Information Display - wyświetla date/RDS i czas
TID - Triple Information Dispaly - wyświetla datę/RDS, czas i temperaturę zewnętrzną
MID - Multi Information Display - komputer pokładowy
Czy można zamienić DID'a na TID'a?
Wystarczy kupić TID'a i zamontować go w miejsce DID'a. Jeżeli nie mamy czujnika temperatury, to musimy pociągnąć dwa kabelki (standardowo kabelki koloru niebieskiego i biało-niebieskiego) i zamontować czujnik gdzieś na zewnątrz (standardowo jest pod zderzakiem z przodu od strony kierowcy)
Ciekawostka dotycząca TID'a:
Aby na wyświetlaczu zobaczyć swoją aktualną prędkość, należy przytrzymać przez kilka sekund oba przyciski. Na wyświetlaczu zostanie wyświetlona aktualna prędkość. W Astrze F działa do 53 km/h (w Astrze G prawdopodobnie działa w całym zakresie, ale nie miałem okazji sprawdzić)
Co daje nam MID?
Kilka ciekawych i praktycznych rzeczy:
- spalanie chwilowe [l/100km],
- spalanie średnie [l/100km],
- średnią prędkość [km/h],
- zasięg pozostały na zbiorniku paliwa [km],
- stoper,
- temperaturę zewnętrzną [ºC].
Czy można zamontować MID'a w miejsce DID'a lub TID'a?
Oczywiście, ale z tym już jest więcej zabawy. Poniżej przedstawiam ogólnodostępny schemat podłączenia MID’a (poniższa instrukcja podłączenia MID’a została najprawdopodobniej przetłumaczona z niemieckiej strony)
Wiele osób uważa, że komputer pokładowy (MID), działa tylko w astrze I GSI. Ale wcale tak nie jest. MID-a można zainstalować w każdej Astrze F. Po udanym zamontowaniu MID-a w Astrze F, trzeba tylko troszkę znać się na rzeczy, gdyż trzeba go jeszcze zaprogramować, ale o tym później.
Co jest potrzebne?
-MID (koszt od 100 do 200 zł)
-przełącznik wycieraczek z przyciskami sterującymi (od 30 do 80 zł)
-26pinowa wtyczka do MID-a
-kabel, konektory, lutownica, taśma izolacyjna
-czujniki (opcja)
My zajmiemy się zamontowaniem MID-a, ale bez Chek Control, ponieważ budowa tego systemu wymaga zbyt dużo wysiłku. Wedle upodobań można zamontować różne czujniki.
Czujnik temperatury (w większości Astr już jest)
Czujnik płynu chłodnicy
Czujnik poziomu oleju (w misce olejowej)
Czujnik poziomu płynu spryskiwaczy
A teraz zaczynamy:
Na początku należy wymontować deskę rozdzielczą. Następnie należy wymontować DID-a lub TID-a (należy ściągnąć gumową osłonę, aby mieć dostęp do dwóch śrub) Teraz należy wymontować przełącznik wycieraczek, w tym celu trzeba po prostu ściągnąć stary przełącznik i na jego miejsce umieścić nowy. Jeśli nie masz oryginalnej wiązki kabli to musisz teraz dorobić 3 kable wychodzące z przełącznika do MID-a.
Wtyczka X19
A teraz jeszcze kilka wskazówek dla ułatwienia podłączenia MID-a.
Pinu 4 z wtyczki 20 nie musisz koniecznie podłączać do czujnika świateł stopu. Równie dobrze możesz podłączyć go do zasilania po stacyjce. Tak samo możesz zrobić z pinem 11 z wtyczki X20. Jeśli nie chcesz podłączać CHECK CONTROL możesz go po prostu zostawić nie podłączonego! Aby to zrobić, należy podłączyć kilka przewodów tak, jak podano poniżej
Pin 01 = MASA
Pin 02 = MASA
Pin 03 = MASA
Pin 04 = plus po stacyjce
Pin 24 = MASA
Pin 25 = MASA
Pin 26 = plus po stacyjce
GNIAZDO DIAGNOSTYCZNE X13
Kabel pinu 14 musi być koniecznie podłączony do gniazda diagnostycznego, w innym wypadku nie będzie można zaprogramować MID-a. Poniżej znajduje się rozmieszczenie pinów gniazda X13 (znajduje się ono w skrzynce bezpieczników)
Sygnał Wtrysku
Sygnał wtrysku MID otrzymuje od ECU. Ponieważ każdy model silnika ma wyprowadzenie sygnału wtrysku na innych pinach ECU poniżej podaje rozpiskę pinów (kolor przewodu jest zawsze czarno-brązowy):
C14NZ = Pin A2
X14XE = B12
14SE, C14SE, C16SE = Pin B4
X16XEL = Pin B12
C16NZ = Pin A2
16LZ2 = Pin B4
X16SZ = Pin B4
X16SZR = Pin B12
C18NZ = Pin B4
18SE = Pin 32
C18XEL = Pin 14
X18XE, X20XEV = Pin 21
C20XE ML 2.8= Pin 15
C20XE ML 2.5= Pin 32
C20NE = Pin 32
Ilość impulsów na dany odcinek przebytej drogi:
Ta liczba pokazuje ile impulsów wygenerował impulsator w liczniku na przejechanym kilometrze. W Atrze F przed facelift liczba impulsów wynosi około 8850, a w Astrze F po facelift ok. 16000.
Aby MID wyświetlał prawidłowe wskazania, musisz wiedzieć jak szybko jechałeś i ile kilometrów zrobiłeś. W poniższej tabeli możesz wyszukać odpowiednie kody programujące do twojego auta. Ważny jest rodzaj silnika oraz współpraca z radiem.[- Programmspeicher-codes -]
Sprawdzenie kodów programujących, nr wersji, liczby impulsów
Dzięki sprawdzeniu tych danych można stwierdzić, czy MID został prawidłowo zaprogramowany. Po włączeniu zapłonu należy przycisnąć jednocześnie przyciski funkcyjne R i S na przełączniku wycieraczek i przytrzymać je przez 3 sekundy. W górnej linijce wyświetlacza pojawią się 2 liczby, z których pierwsza to kod programujący a druga to nr wersji.
Po zwolnieniu przycisków funkcyjnych, w dolnej części wyświetlacza pojawi się liczba impulsów na przejechany odcinek drogi. Ta liczba pokazuje ile impulsów na 1 KM powinien otrzymywać MID od czujnika przebytej drogi.
__________________________________________________________________________________
Na razie to by było na tyle. 20 stycznia b.r. będę u siebie montował MID'a, więc wrzucę swoje fotki i swoje porady odnośnie tej zabawy. Póki co, to mam już kupionego MIDa (znalazłem na Allegro - koszt 100 zł z przesyłką) oraz przełącznik wycieraczek (przednich i tylnych) z przyciskami R i S (również z Allegro - koszt 30 zł z przesyłką). Jeżeli nie możesz znaleźć przełącznika wycieraczek do Astry, to kup np. od Omegi lub Vectry, bo to jest jedno i to samo. Jeszcze będę musiał kupić czujnik temperatury i do dzieła
[ Dodano: 2007-01-16, 17:47 ]
No i mam już czujnik temperatury zewnętrznej + parę pierdołek do ułatwienia montażu (łączny koszt - 30 zł)
DID - Double Information Display - wyświetla date/RDS i czas
TID - Triple Information Dispaly - wyświetla datę/RDS, czas i temperaturę zewnętrzną
MID - Multi Information Display - komputer pokładowy
Czy można zamienić DID'a na TID'a?
Wystarczy kupić TID'a i zamontować go w miejsce DID'a. Jeżeli nie mamy czujnika temperatury, to musimy pociągnąć dwa kabelki (standardowo kabelki koloru niebieskiego i biało-niebieskiego) i zamontować czujnik gdzieś na zewnątrz (standardowo jest pod zderzakiem z przodu od strony kierowcy)
Ciekawostka dotycząca TID'a:
Aby na wyświetlaczu zobaczyć swoją aktualną prędkość, należy przytrzymać przez kilka sekund oba przyciski. Na wyświetlaczu zostanie wyświetlona aktualna prędkość. W Astrze F działa do 53 km/h (w Astrze G prawdopodobnie działa w całym zakresie, ale nie miałem okazji sprawdzić)
Co daje nam MID?
Kilka ciekawych i praktycznych rzeczy:
- spalanie chwilowe [l/100km],
- spalanie średnie [l/100km],
- średnią prędkość [km/h],
- zasięg pozostały na zbiorniku paliwa [km],
- stoper,
- temperaturę zewnętrzną [ºC].
Czy można zamontować MID'a w miejsce DID'a lub TID'a?
Oczywiście, ale z tym już jest więcej zabawy. Poniżej przedstawiam ogólnodostępny schemat podłączenia MID’a (poniższa instrukcja podłączenia MID’a została najprawdopodobniej przetłumaczona z niemieckiej strony)
Wiele osób uważa, że komputer pokładowy (MID), działa tylko w astrze I GSI. Ale wcale tak nie jest. MID-a można zainstalować w każdej Astrze F. Po udanym zamontowaniu MID-a w Astrze F, trzeba tylko troszkę znać się na rzeczy, gdyż trzeba go jeszcze zaprogramować, ale o tym później.
Co jest potrzebne?
-MID (koszt od 100 do 200 zł)
-przełącznik wycieraczek z przyciskami sterującymi (od 30 do 80 zł)
-26pinowa wtyczka do MID-a
-kabel, konektory, lutownica, taśma izolacyjna
-czujniki (opcja)
My zajmiemy się zamontowaniem MID-a, ale bez Chek Control, ponieważ budowa tego systemu wymaga zbyt dużo wysiłku. Wedle upodobań można zamontować różne czujniki.
Czujnik temperatury (w większości Astr już jest)
Czujnik płynu chłodnicy
Czujnik poziomu oleju (w misce olejowej)
Czujnik poziomu płynu spryskiwaczy
A teraz zaczynamy:
Na początku należy wymontować deskę rozdzielczą. Następnie należy wymontować DID-a lub TID-a (należy ściągnąć gumową osłonę, aby mieć dostęp do dwóch śrub) Teraz należy wymontować przełącznik wycieraczek, w tym celu trzeba po prostu ściągnąć stary przełącznik i na jego miejsce umieścić nowy. Jeśli nie masz oryginalnej wiązki kabli to musisz teraz dorobić 3 kable wychodzące z przełącznika do MID-a.
Wtyczka X19
A teraz jeszcze kilka wskazówek dla ułatwienia podłączenia MID-a.
Pinu 4 z wtyczki 20 nie musisz koniecznie podłączać do czujnika świateł stopu. Równie dobrze możesz podłączyć go do zasilania po stacyjce. Tak samo możesz zrobić z pinem 11 z wtyczki X20. Jeśli nie chcesz podłączać CHECK CONTROL możesz go po prostu zostawić nie podłączonego! Aby to zrobić, należy podłączyć kilka przewodów tak, jak podano poniżej
Pin 01 = MASA
Pin 02 = MASA
Pin 03 = MASA
Pin 04 = plus po stacyjce
Pin 24 = MASA
Pin 25 = MASA
Pin 26 = plus po stacyjce
GNIAZDO DIAGNOSTYCZNE X13
Kabel pinu 14 musi być koniecznie podłączony do gniazda diagnostycznego, w innym wypadku nie będzie można zaprogramować MID-a. Poniżej znajduje się rozmieszczenie pinów gniazda X13 (znajduje się ono w skrzynce bezpieczników)
Sygnał Wtrysku
Sygnał wtrysku MID otrzymuje od ECU. Ponieważ każdy model silnika ma wyprowadzenie sygnału wtrysku na innych pinach ECU poniżej podaje rozpiskę pinów (kolor przewodu jest zawsze czarno-brązowy):
C14NZ = Pin A2
X14XE = B12
14SE, C14SE, C16SE = Pin B4
X16XEL = Pin B12
C16NZ = Pin A2
16LZ2 = Pin B4
X16SZ = Pin B4
X16SZR = Pin B12
C18NZ = Pin B4
18SE = Pin 32
C18XEL = Pin 14
X18XE, X20XEV = Pin 21
C20XE ML 2.8= Pin 15
C20XE ML 2.5= Pin 32
C20NE = Pin 32
Ilość impulsów na dany odcinek przebytej drogi:
Ta liczba pokazuje ile impulsów wygenerował impulsator w liczniku na przejechanym kilometrze. W Atrze F przed facelift liczba impulsów wynosi około 8850, a w Astrze F po facelift ok. 16000.
Aby MID wyświetlał prawidłowe wskazania, musisz wiedzieć jak szybko jechałeś i ile kilometrów zrobiłeś. W poniższej tabeli możesz wyszukać odpowiednie kody programujące do twojego auta. Ważny jest rodzaj silnika oraz współpraca z radiem.[- Programmspeicher-codes -]
Sprawdzenie kodów programujących, nr wersji, liczby impulsów
Dzięki sprawdzeniu tych danych można stwierdzić, czy MID został prawidłowo zaprogramowany. Po włączeniu zapłonu należy przycisnąć jednocześnie przyciski funkcyjne R i S na przełączniku wycieraczek i przytrzymać je przez 3 sekundy. W górnej linijce wyświetlacza pojawią się 2 liczby, z których pierwsza to kod programujący a druga to nr wersji.
Po zwolnieniu przycisków funkcyjnych, w dolnej części wyświetlacza pojawi się liczba impulsów na przejechany odcinek drogi. Ta liczba pokazuje ile impulsów na 1 KM powinien otrzymywać MID od czujnika przebytej drogi.
__________________________________________________________________________________
Na razie to by było na tyle. 20 stycznia b.r. będę u siebie montował MID'a, więc wrzucę swoje fotki i swoje porady odnośnie tej zabawy. Póki co, to mam już kupionego MIDa (znalazłem na Allegro - koszt 100 zł z przesyłką) oraz przełącznik wycieraczek (przednich i tylnych) z przyciskami R i S (również z Allegro - koszt 30 zł z przesyłką). Jeżeli nie możesz znaleźć przełącznika wycieraczek do Astry, to kup np. od Omegi lub Vectry, bo to jest jedno i to samo. Jeszcze będę musiał kupić czujnik temperatury i do dzieła
[ Dodano: 2007-01-16, 17:47 ]
No i mam już czujnik temperatury zewnętrznej + parę pierdołek do ułatwienia montażu (łączny koszt - 30 zł)
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez ClauveR, łącznie zmieniany 3 razy.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 4227
- Rejestracja: 22 gru 2006, 14:37
- Imię: Marek
- Auto: astra f, insignia, fiat 125P
- Województwo: kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
-
- Posty: 4227
- Rejestracja: 22 gru 2006, 14:37
- Imię: Marek
- Auto: astra f, insignia, fiat 125P
- Województwo: kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
- ClauveR
- Posty: 4097
- Rejestracja: 21 gru 2006, 14:21
- Imię: Mateusz
- Auto: Opel Zafira B
- Silnik: Z18XER
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Melduję, że na chwilę obecną zakończyłem swoją zabawę z montażem MID'a i osiągnąłem zamierzony efekt.
Miałem troszkę komplikacji, ale jak miałbym teraz drugi raz podłączać, to nie miałbym już z tym problemu
Dzisiaj byłem w ASO i przeprogramowałem MID'a na mój silnik (a język chciałem taki inny, czyli chyba to Włoski (Hiszpański?) albo czort go wie co to za język, ale przez to weselej w aucie)
tak to wyglądało w fazie podłączania:
a oto co dał mi MID:
spalanie w danym momencie
średnie spalanie
średnia prędkość
ilość km jaka pozostała do przejechania (AUTONOMIA )
stoper
temperatura
a to wersja jaką sobie wgrałem
i liczba impulsów jaka jest u mnie (czyli Astra przed liftingiem)
PODSUMOWUJĄC:
Na całą tą zabawę wydałem 210 zł (100 zł MID, 30 zł manetka, 30 zł czujnik temp, 50 zł przeprogramowanie w ASO)
Przeprogramowałem w Konocarze w Gdańsku. Muszę powiedzieć, że obsługa bardzo miła i bez żadnych problemów udało się wszystko załatwić.
złącza DID nie ruszałem, natomiast z wtyku MID - złącze X20 wyglądało to tak:
PIN 1, 2, 3 podłączyłem do masy w DIDzie (brązowy kabel)
PIN 4 (czujnik świateł stopu) do czarno-żółtego przewodu przy hamulcu
PIN 5 (zasilanie) do zasilania w DIDzie (czarny kabel)
PIN 6,7,8,9.10.11.12 nie podłączałem w ogóle
PIN 13 (masa) do masy w DIDzie
PIN 14 (diagnostyka) przeciągnąłem do skrzynki bezpieczników i zostawiłem nie podłączony
PIN 15 (diagnostyka) j/w
PIN 16 (przycisk R) do przełącznika wycieraczek - przycisk R
PIN 17 (przycisk S)do przełącznika wycieraczek - przycisk S
PIN 18 (czujnik poziomu paliwa) do PIN 7 (X21 złącze z tyłu zegarów, przewód niebiesko-czarny)
PIN 19 nie podłączony
PIN 20 (sygnał prędkości) po rozkręceniu prawego plastiku (osłony progu) wpiąłem się w złącze X9 PIN 4 (niebiesko-czerwony)
PIN 21 (wtrysk) j/w tylko, że do PINu 5 (czarno-brązowy kabe)
PIN 22 do czujnika temperatury, który musiałem sobie zamontować
PIN 23 j/w
PIN 24, 25 do masy
PIN 26 nie podłączony
Wszędzie kable były lutowane, więc musi być dobrze.
PINem 5 powinienem podłączyć się do hamulca, ale nie chciało mi się już w to bawić, bo miałem podłączone do wtyku od DID'a - gdybym tam się podłączył, to byłaby opcja sprawdzanie bezpiecznika, a tak to jak odpalę, nacisnę pedał hamulca to CHECK i tak znika
W między czasie oczywiście wymieniłem te standardowe żółte żaróweczki na białe diody.
W skrzynce bezpieczników nie podłączałem kabli diagnostycznych od mid'a, To i tak jednorazowo służy tylko przeprogramowaniu MID'a. Ja to zrobiłem tak, że wcisnąłem tylko w odpowiednie wtyki w złączu diagnostycznym, majster podłączając TECH'a docisnął te kabelki do gniazda i wgraliśmy odpowiedni program.
Tutaj taka mała ciekawostka: wgraliśmy niby odpowiedni program, wsiadłem do auta, wyjechałem na drogę i ku moim oczom ukazał się niesamowity widok: spalanie chwilowe wynosiło od 40 do 90 l - więc musiałem zwrócić i dawaj inny program wgrywać
Fajna sprawa ten MID. Może kiedyś uda mi się resztę funkcji podłączyć, ale póki co, to mam dość grzebania w kablach...
Na koniec składam podziękowania:
- chłopakom z autokacika za pomoc w trudnej chwili
- kumplowi z osiedla, który pomógł mi w podłączeniu MID'a
- leniwcowi za możliwość sprawdzenia MID'a
- majstrowi z ASO, który miał do mnie cierpliwość, wyrozumiałość i zrobił wszystko tak, jak chciałem
Miałem troszkę komplikacji, ale jak miałbym teraz drugi raz podłączać, to nie miałbym już z tym problemu
Dzisiaj byłem w ASO i przeprogramowałem MID'a na mój silnik (a język chciałem taki inny, czyli chyba to Włoski (Hiszpański?) albo czort go wie co to za język, ale przez to weselej w aucie)
tak to wyglądało w fazie podłączania:
a oto co dał mi MID:
spalanie w danym momencie
średnie spalanie
średnia prędkość
ilość km jaka pozostała do przejechania (AUTONOMIA )
stoper
temperatura
a to wersja jaką sobie wgrałem
i liczba impulsów jaka jest u mnie (czyli Astra przed liftingiem)
PODSUMOWUJĄC:
Na całą tą zabawę wydałem 210 zł (100 zł MID, 30 zł manetka, 30 zł czujnik temp, 50 zł przeprogramowanie w ASO)
Przeprogramowałem w Konocarze w Gdańsku. Muszę powiedzieć, że obsługa bardzo miła i bez żadnych problemów udało się wszystko załatwić.
złącza DID nie ruszałem, natomiast z wtyku MID - złącze X20 wyglądało to tak:
PIN 1, 2, 3 podłączyłem do masy w DIDzie (brązowy kabel)
PIN 4 (czujnik świateł stopu) do czarno-żółtego przewodu przy hamulcu
PIN 5 (zasilanie) do zasilania w DIDzie (czarny kabel)
PIN 6,7,8,9.10.11.12 nie podłączałem w ogóle
PIN 13 (masa) do masy w DIDzie
PIN 14 (diagnostyka) przeciągnąłem do skrzynki bezpieczników i zostawiłem nie podłączony
PIN 15 (diagnostyka) j/w
PIN 16 (przycisk R) do przełącznika wycieraczek - przycisk R
PIN 17 (przycisk S)do przełącznika wycieraczek - przycisk S
PIN 18 (czujnik poziomu paliwa) do PIN 7 (X21 złącze z tyłu zegarów, przewód niebiesko-czarny)
PIN 19 nie podłączony
PIN 20 (sygnał prędkości) po rozkręceniu prawego plastiku (osłony progu) wpiąłem się w złącze X9 PIN 4 (niebiesko-czerwony)
PIN 21 (wtrysk) j/w tylko, że do PINu 5 (czarno-brązowy kabe)
PIN 22 do czujnika temperatury, który musiałem sobie zamontować
PIN 23 j/w
PIN 24, 25 do masy
PIN 26 nie podłączony
Wszędzie kable były lutowane, więc musi być dobrze.
PINem 5 powinienem podłączyć się do hamulca, ale nie chciało mi się już w to bawić, bo miałem podłączone do wtyku od DID'a - gdybym tam się podłączył, to byłaby opcja sprawdzanie bezpiecznika, a tak to jak odpalę, nacisnę pedał hamulca to CHECK i tak znika
W między czasie oczywiście wymieniłem te standardowe żółte żaróweczki na białe diody.
W skrzynce bezpieczników nie podłączałem kabli diagnostycznych od mid'a, To i tak jednorazowo służy tylko przeprogramowaniu MID'a. Ja to zrobiłem tak, że wcisnąłem tylko w odpowiednie wtyki w złączu diagnostycznym, majster podłączając TECH'a docisnął te kabelki do gniazda i wgraliśmy odpowiedni program.
Tutaj taka mała ciekawostka: wgraliśmy niby odpowiedni program, wsiadłem do auta, wyjechałem na drogę i ku moim oczom ukazał się niesamowity widok: spalanie chwilowe wynosiło od 40 do 90 l - więc musiałem zwrócić i dawaj inny program wgrywać
Fajna sprawa ten MID. Może kiedyś uda mi się resztę funkcji podłączyć, ale póki co, to mam dość grzebania w kablach...
Na koniec składam podziękowania:
- chłopakom z autokacika za pomoc w trudnej chwili
- kumplowi z osiedla, który pomógł mi w podłączeniu MID'a
- leniwcowi za możliwość sprawdzenia MID'a
- majstrowi z ASO, który miał do mnie cierpliwość, wyrozumiałość i zrobił wszystko tak, jak chciałem
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez ClauveR, łącznie zmieniany 3 razy.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 26 sty 2007, 17:17
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
-
- Posty: 196
- Rejestracja: 03 sty 2007, 20:16
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt: