wskazanie lpg na zeg paliwa .

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

Re: wskazanie lpg na zeg paliwa .

#11

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

dzisiaj zamontowalem uklad w Vektrze A w celach testowych . wyniki za ok tydzien lub 2 ,.
marpas 1954

astromenf

Astro-maniak
Posty: 141
Rejestracja: 22 kwie 2012, 19:43
Imię: Mariusz
Auto: Astra F caravan 116KM
Silnik: x18xe LPG Dream sekw
Województwo: warmińsko-mazurskie

#12

Nieprzeczytany post autor: astromenf »

i co?

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#13

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

wnioski z eksploatacji obu wersji przedstawie ok srody .
marpas 1954

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#14

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

Dzialanie przedstawionego układu w obu wersjach poprawnie działających w warunkach warsztatowych po zamontowaniu w samochodzie generalnie dziala w miare poprawnie . posiada jednak kilka istotnych wad . Podstawowa wada to wyjatkowo trudna kalibracja z układem pomiarowym . Układ jest bardzo podatny na zmiany napiecia zasilania . należy go indywidualnie kalibrowac do każdego egzemplarza pojazdu . w czasie eksploatacji dalo się zauważyć duze skoki wskazan podczas jazdy na wybojach i w zakretach . zostalo to czesciowo wyeliminowane przez dodanie kondensatora elektrolitycznego o dosc dużej pojemności na wyjsciu układu .
Drugim waznym spostrzeżeniem jest fakt iż faktyczny stan lpg w zbiorniku można uznac za prawidłowy jedynie podczas dłuższej jazdy po prostej oraz po ok. 1 min od zatrzymania pojazdu . W wersji z obrotomierzem testowanym przez kol. z Opel Klub Bydgoszcz spostrzeżenia były podobne . Doszlo jedynie to ze o ile automatyczna rezerwa zapalala się z chwila wejścia wskazowki zegara na czerwone pole to nigdy nie zeszla nizej jak srodek czerwonego pola co troche wprowadza w blad .
Pojazd już na lpg nie chce jechac a wskaźnik pokazuje srodek czerwonego pola nie majac ochoty do zejścia do zera .
Biorac to pod uwage można uznac ze układ bylby możliwy do stosowania jako pogladowy .
Skłoniło mnie to do podjecia proby rozebrania wskaźnika wpg 4 . Rozbiorka trudna z uwagi na bardzo duza możliwość uszkodzenia jednak możliwa do wykonania . . We wspomnianym wskaźniku znajduje się 10 rezystorow smd o wartości 4,7 kohm i jeden 100ohm . Wszystkie należy wylutowac i zastąpić drabinka rezystorow smd o wartościach takich jak w tabeli aby wskaźnik udawal czujnik paliwa w baku . Musi wiec działać w przedziale od 40 -250 ohm . Na plytce jest 11 pol pomiarowych po których porusza się mostek potencjometru . . Tu otwieraja się duze możliwości ustawienia wskaźnika w-g zyczenia kierującego . np. można sobie ustawic automatyczna rezerwe na 3 litry lpg . Pozwala to również na rozciagniecie wskazania od pola 25 l co powoduje wolniejszy i dokładniejszy spadek wskazan na odcinku ½ butli do 0 . Druga możliwością jest taki dobor rezystorow aby pelne wskazanie lpg było na poziomie wskazania pojemności danej butli .Jezeli do butli tankujemy zawsze np. ok. 34l to pelne wskazanie będzie się platac w obszarze oznaczonym 25l a biala kreska przed polem 50 l .
W takiej sytuacji będzie jednak trudniej sensownie podzielic i dobrac ustawienie wskaźnika dla wszystkich oznaczonych na wskaźniku punktow . Przy zalozeniu ze wskazanie jest na polu 50 l a do butli wchodzi ok. 34 l to wskazanie 1 bialej kreski będzie oznaczalo ubytek 8.5l lpg (w butli jest ok. 25,5 l) pole 25 l oznaczac będzie 1/2 pojemnosci butli itd. Az do pola rezerwy . Dla układu z obrotomierzem dzialanie automatycznej rez oznaczalo by ze w butli jest ok. 8 l lpg co uwazam za zbyt wysoki poziom . Można to nieco rozciągnąć i dobrac oporności dla poziomu np. 3l . będzie to oznaczac ze trzeba już szukac stacji tankowania . .
Do dyspozycji mamy 11pkt orientacyjnych .uwzgledniajac oznaczenia skali na zegarze mamy ich 6 lacznie z dolnym położeniem czerwonego pola . Oznacza to ze każdy przedzial midzy oznaczeniami może być przyporządkowany dla 2 rezystorow co da skokowe obnizanie wskazania i dosc latwy podzial pojemności butli . każdorazowo co ok. 3,09l. . oznaczenia na skali mogą być przyporządkowane dla takiej pojemności następująco :
1 biala kreska –ok. 10l
25 l- 17l
Kolejna biala kreska - 25,5 l
50 l- 34 l (pelna butla .)

Dobierając dzialanie układu aut. Rez na ok. 3 l będzie oznaczac ze należy nie zwlekac z tankowaniem . jeżeli ktos z kolegow widzi inny sensowny podzial skali w przeliczeniu na pojemność butli to proszę o sugestie. Pamietac należy tylko ze do dyspozycji jest 6 oznakowanych polozen + 5 przy podziale każdego przedziialu na polowe ale ponieważ pelne wskazanie oznacza dla zegara 40-42 ohmy to należy 1 polozenie odliczyc ponieważ rezystor nr 1 będzie służył do kalibracji max wychylenia wskazowki ..
Dodatkowa trudnością jest dobor rezystorow . . w przyp smd bardzo ciezko jest uzyskac w detalu wymagane wartości . wynika to z faktu iż zainteresowanie zakupem pewnych wartości jest niewielkie a sklep musi z hurtowni zakupic opakowanie 1000 szt . czego może nigdy nie sprzedac . Dlatego wartosci dla pol oznakowanych da się dobrac poprawnie ale wartości przyporządkowane przedziałom mogą nieco odbiegac co spowoduje niewielkie roznice w położeniu wskazowki w stos do srodka przedzialu . . Nie będzie to mialo jednak wpływu ponieważ wartościami prawidłowymi będą pola oznakowane .
Troche skomplikowane ale mam nadzieje ze zrozumiale . Tak wykonany wskaźnik będzie pracowal w zakresie 40-250 ohm i idealnie udawal wskaźnik paliwa w baku dajac wiarygodne wskazanie il lpg .
Pozostaje najwieksza trudność tzn samo wykonanie . jeżeli ktos nie ma doświadczenia w lutowaniu elementow smd i nie posiada odpowiedniego sprzętu, cierpliwości lub czego nikomu nie zycze trzesa mu się rece niech się za to nie bierze . miejsca na plytce jest b malo - elementy jeszcze mniejsze i samo lutowanie musi być wykonane b starannie aby rezystory scisle przylegaly do plytki . W przeciwnym przypadku potencjometr ślizgowy będzie zachaczal o rezystory i wskaźnik nie będzie działał poprawnie . do lutowania nie nadaje się lutownica transformatorowa ponieważ razem z lutownica będą zabierane rezystory z plytki . plytka jest delikatna i kilkakrotne proby lutowania prowadza do odklejania się pol lutowniczych o średnicy ok. 1,5 mm do których należy przylutowac każdorazowo 2 rezystory . .
Wersja bez obrotomierza dziala już u mnie ok. 2 miesiecy i nie mam zastrzeżeń . wersja z obrotkiem i automatyczna rezerwa będzie zamontowana w przyszłym tygodniu w Vektrze A .
marpas 1954

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#15

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

Dzialanie przedstawionego układu w obu wersjach poprawnie działających w warunkach warsztatowych po zamontowaniu w samochodzie generalnie dziala w miare poprawnie . posiada jednak kilka istotnych wad . Podstawowa wada to wyjatkowo trudna kalibracja z układem pomiarowym . Układ jest bardzo podatny na zmiany napiecia zasilania . należy go indywidualnie kalibrowac do każdego egzemplarza pojazdu . w czasie eksploatacji dalo się zauważyć duze skoki wskazan podczas jazdy na wybojach i w zakretach . zostalo to czesciowo wyeliminowane przez dodanie kondensatora elektrolitycznego o dosc dużej pojemności na wyjsciu układu .
Drugim waznym spostrzeżeniem jest fakt iż faktyczny stan lpg w zbiorniku można uznac za prawidłowy jedynie podczas dłuższej jazdy po prostej oraz po ok. 1 min od zatrzymania pojazdu . W wersji z obrotomierzem testowanym przez kol. z Opel Klub Bydgoszcz spostrzeżenia były podobne . Doszlo jedynie to ze o ile automatyczna rezerwa zapalala się z chwila wejścia wskazowki zegara na czerwone pole to nigdy nie zeszla nizej jak srodek czerwonego pola co troche wprowadza w blad .
Pojazd już na lpg nie chce jechac a wskaźnik pokazuje srodek czerwonego pola nie majac ochoty do zejścia do zera .
Biorac to pod uwage można uznac ze układ bylby możliwy do stosowania jako pogladowy .
Skłoniło mnie to do podjecia proby rozebrania wskaźnika wpg 4 . Rozbiorka trudna z uwagi na bardzo duza możliwość uszkodzenia jednak możliwa do wykonania . . We wspomnianym wskaźniku znajduje się 10 rezystorow smd o wartości 4,7 kohm i jeden 100ohm . Wszystkie należy wylutowac i zastąpić drabinka rezystorow smd o wartościach takich jak w tabeli aby wskaźnik udawal czujnik paliwa w baku . Musi wiec działać w przedziale od 40 -250 ohm . Na plytce jest 11 pol pomiarowych po których porusza się mostek potencjometru . . Tu otwieraja się duze możliwości ustawienia wskaźnika w-g zyczenia kierującego . np. można sobie ustawic automatyczna rezerwe na 3 litry lpg . Pozwala to również na rozciagniecie wskazania od pola 25 l co powoduje wolniejszy i dokładniejszy spadek wskazan na odcinku ½ butli do 0 . Druga możliwością jest taki dobor rezystorow aby pelne wskazanie lpg było na poziomie wskazania pojemności danej butli .Jezeli do butli tankujemy zawsze np. ok. 34l to pelne wskazanie będzie się platac w obszarze oznaczonym 25l a biala kreska przed polem 50 l .
W takiej sytuacji będzie jednak trudniej sensownie podzielic i dobrac ustawienie wskaźnika dla wszystkich oznaczonych na wskaźniku punktow . Przy zalozeniu ze wskazanie jest na polu 50 l a do butli wchodzi ok. 34 l to wskazanie 1 bialej kreski będzie oznaczalo ubytek 8.5l lpg (w butli jest ok. 25,5 l) pole 25 l oznaczac będzie 1/2 pojemnosci butli itd. Az do pola rezerwy . Dla układu z obrotomierzem dzialanie automatycznej rez oznaczalo by ze w butli jest ok. 8 l lpg co uwazam za zbyt wysoki poziom . Można to nieco rozciągnąć i dobrac oporności dla poziomu np. 3l . będzie to oznaczac ze trzeba już szukac stacji tankowania . .
Do dyspozycji mamy 11pkt orientacyjnych .uwzgledniajac oznaczenia skali na zegarze mamy ich 6 lacznie z dolnym położeniem czerwonego pola . Oznacza to ze każdy przedzial midzy oznaczeniami może być przyporządkowany dla 2 rezystorow co da skokowe obnizanie wskazania i dosc latwy podzial pojemności butli . każdorazowo co ok. 3,09l. . oznaczenia na skali mogą być przyporządkowane dla takiej pojemności następująco :
1 biala kreska –ok. 10l
25 l- 17l
Kolejna biala kreska - 25,5 l
50 l- 34 l (pelna butla .)

Dobierając dzialanie układu aut. Rez na ok. 3 l będzie oznaczac ze należy nie zwlekac z tankowaniem . jeżeli ktos z kolegow widzi inny sensowny podzial skali w przeliczeniu na pojemność butli to proszę o sugestie. Pamietac należy tylko ze do dyspozycji jest 6 oznakowanych polozen + 5 przy podziale każdego przedziialu na polowe ale ponieważ pelne wskazanie oznacza dla zegara 40-42 ohmy to należy 1 polozenie odliczyc ponieważ rezystor nr 1 będzie służył do kalibracji max wychylenia wskazowki ..
Dodatkowa trudnością jest dobor rezystorow . . w przyp smd bardzo ciezko jest uzyskac w detalu wymagane wartości . wynika to z faktu iż zainteresowanie zakupem pewnych wartości jest niewielkie a sklep musi z hurtowni zakupic opakowanie 1000 szt . czego może nigdy nie sprzedac . Dlatego wartosci dla pol oznakowanych da się dobrac poprawnie ale wartości przyporządkowane przedziałom mogą nieco odbiegac co spowoduje niewielkie roznice w położeniu wskazowki w stos do srodka przedzialu . . Nie będzie to mialo jednak wpływu ponieważ wartościami prawidłowymi będą pola oznakowane .
Troche skomplikowane ale mam nadzieje ze zrozumiale . Tak wykonany wskaźnik będzie pracowal w zakresie 40-250 ohm i idealnie udawal wskaźnik paliwa w baku dajac wiarygodne wskazanie il lpg .
Pozostaje najwieksza trudność tzn samo wykonanie . jeżeli ktos nie ma doświadczenia w lutowaniu elementow smd i nie posiada odpowiedniego sprzętu, cierpliwości lub czego nikomu nie zycze trzesa mu się rece niech się za to nie bierze . miejsca na plytce jest b malo - elementy jeszcze mniejsze i samo lutowanie musi być wykonane b starannie aby rezystory scisle przylegaly do plytki . W przeciwnym przypadku potencjometr ślizgowy będzie zachaczal o rezystory i wskaźnik nie będzie działał poprawnie . do lutowania nie nadaje się lutownica transformatorowa ponieważ razem z lutownica będą zabierane rezystory z plytki . plytka jest delikatna i kilkakrotne proby lutowania prowadza do odklejania się pol lutowniczych o średnicy ok. 1,5 mm do których należy przylutowac każdorazowo 2 rezystory . .
Wersja bez obrotomierza dziala już u mnie ok. 2 miesiecy i nie mam zastrzeżeń . wersja z obrotkiem i automatyczna rezerwa będzie zamontowana w przyszłym tygodniu w Vektrze A .
dla zainteresowanych przedstawiam plytke z uszkodzonego wskaznika wpg2 . wskaznik wpg4 ma identyczna rozniaca sie tylko ukladem sciezek . chodzi o przedstawienie skali trudnosci podczas lutowania i efektu uzywania lutownicy transformatorowej .
[External Link Removed for Guests]
przykladowy dobor rezystorow i kolejnosc lutowania dla obu wersji przedstawie po zakonczeniu proby w wersji z obrotomierzem i sprawdzeniu poprawnosci dzialania ukladu automatycznej rezerwy w zakresie mozliwosci ustawiania dzialania np na 3 lub 5 l lpg . w przypadku pb wychodzi na to ze rez powinna juz dzialac przy ok 7-8l co w przypadku lpg i pojemnosci butli jest wartoscia zbyt duza bo stanowilo by ok 1/4 pojemnosci butli . . .
jeszcze raz ponawiam prosbe o ewentualne sugestie co do innego niz przedstawiony wyzej sposob obrazowania wskazan co bedzie mialo wplyw na dobor rezystorow . w przypadku zegarow np 60l nie bedzie zadnego problemu bo jak wiadomo zmieniona jest tylko skala a nie zakres dzialania wskaznika .
marpas 1954

Awatar użytkownika
P@wel

Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 29 sty 2012, 21:40
Imię: Paweł
Auto: Astra F
Silnik: 1.6i
Województwo: pomorskie

#16

Nieprzeczytany post autor: P@wel »

I jak kolego wyszło z tą instalacją z obrotomierzem? Mam butle w kole i sterownik Bingo M, u mnie działa wskaźnik jako rezerwa. Jest możliwość zmiany wskaźnika? Co do lutowania to bez problemu - mam stacje lutowniczą hot-air i interesuje się elektroniką hobbystycznie (kilka zmontowanych układów z mikrokontrolerem atmega)

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#17

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

szczegolowa odp. na pw . w razie jakiejs niejasnosci pisz na pw . mozliwosc zmiany wskaznika istnieje zawsze . po zmianie nie bedzie dzialal dotychczasowy system rezerwy .
marpas 1954

astromenf

Astro-maniak
Posty: 141
Rejestracja: 22 kwie 2012, 19:43
Imię: Mariusz
Auto: Astra F caravan 116KM
Silnik: x18xe LPG Dream sekw
Województwo: warmińsko-mazurskie

#18

Nieprzeczytany post autor: astromenf »

Stwierdzam, że jak dla mnie to za duża rzeżba :) Organoleptycznie stwierdziłem, że najlepiej trzymać się wskazań licznika okresowego, i tankować najpóźniej po przejechaniu 240-250km, a bezpiecznie 210-220 (uwzględniając mniej więcej, ile km w trasie ile w mieście). Dla mnie wystarczający zapas, jako że mam butlę w kole, Ostatnio miałem przypadek, że jechałem ekspresówką, w niedzielę, w lekkim stresie, bo żadnej stacji na horyzoncie, około 280km nabite (no bo parę stacji minąłem, ze zbójnickimi cenami, liczyłem że bliżej morza będzie taniej), a benzyny tyle co na dnie. Normalnie do pełna wchodziło mi 21 - 24l gazu. A wtedy dorwałem stację z gazem za 2,82 (normalnie tankuję 2,60, te okolice)... No cóż, nie mam już wyboru... 32l mi weszło :shock: . Zapłakał mi portfel, ale duszy ulżyło ;) Spalanie mam średnio 10, więc w miarę prosty przelicznik. Na szczęście na trasie około 8, to mi się udało dojechać :)

Awatar użytkownika
silvo44

ex-Staff
Posty: 2092
Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
Imię: silvo44
Auto: AF/VC
Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: OLKUSZ
Pomocny: 1 raz

#19

Nieprzeczytany post autor: silvo44 »

astromenf pisze: mam butlę w kole
Chyba za bardzo panikujesz - w kole butla ma 45 l czyli można zatankować 36 l LPG - przy 10/100 można jeździć 360 km - ja tak robię ..
[External Link Removed for Guests] Obrazek
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki

DeCha

Astro-maniak
Posty: 162
Rejestracja: 16 sty 2011, 15:24
Imię: Ktosiu
Auto: Astra F caravan 95r.
Silnik: X16XEL,LPG II
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: T-ów

#20

Nieprzeczytany post autor: DeCha »

Moja butla ma 42L,na trasie stacji zaczynam szukać po przejechaniu 350 km.
Po mieście trudno w 300 km się zmieścić,przeważnie 270-280 km.

ODPOWIEDZ