Wentylator chłodnicy

Usunięty użytkownik 861235

Wentylator chłodnicy

#41

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 861235 »

Układ jest ciśnieniowy, żaden płyn tu nie ma nic do rzeczy, na wodzie też przy wyższym ciśnieniu temperatura wrzenia wzrasta.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2017, 20:41 przez Usunięty użytkownik 861235, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6258
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#42

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Tomek nie rozumiem, ile pinów ma przewód przy termowłaczniku?

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#43

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

KOL. X16SZ MA JEDEN STOPIEN OBROTOW . poinien się wlaczyc przy 102 *C i wylaczyc przy ok 95*C drugiego biegu w tym zestawie nie ma . reszte powinien zapewinic termostat który ma początek otwarcia 92*ipelne otwarcie 107*. wygląda głupio ale wsio jest ok . aby nie dopuscic do pelnego otwarcia konstruktorzy założyli zabezpieczenie w postaci termowlacznik a wentylatora na 102 *. dzięki temu gdyby temp rosla termostat nigdy nie dojdzie do granicy swoich możliwości i nie zostanie przez przegrzanie uszkodzony . skoro wkaznik ci w korkuj wskazuje czerwone pole tzn ze masz problem z zasilaniem układu pom.temp i zaloze się ze \również z układem paliwa co jest znacznie trudniejsz e do diagnozy . zegar paliwa działa w zakresie 40ohm =pelen zbiornik a 250 ohm to pusty zbiornik prawie tak samo działa zegar temp ale wkazowka opuszczajaca niebieskie pole to =ok 60*C . dla wyjaśnienia dodam ze choć skala obu wskaznikow wygląda na liniowa to w rzeczywistości tak nie jest . masz problem z układem zasilania wskaznikow który ma swój wlasny stabilizator . przyczyny ;
bycmoze była wymieniana tablica zegarow
być może ktoś dlubal w samych zegarach
być może masz tablice której napiecie zasilania zegarow nie pasuje do astry
tablice zeg-wectra a + omega + astra f maja ren sam wygląd ale w układzie zasilania zegarow w obwodzie mast stabilizatora napicia sa rozne rezystory . i to ten rezystor odpowiada za dopasowanie napięcia zasilania do rodzaju -0typu czujnika temp czy paliwa . szuka w dziale relacje z napraw i mod . temat -wskazania zegarow astra f . masz nawet mat wyliczenia . gdyby ci zegar oszukiwal w dol to można by to skompensować 1 pot montażowym a le tu jest w gore co sugeruje ze napiecie zasilania zeg jest za wysokie i trzeba je skorygować w obwodzie masy stabilizatora

EDIT:
ile by nie miał to nieistotne . jeżeli jest klima to na jednym z pinow jest rez .jeżeli nie ma to brak rezystora nie wlaczy 2 wolniejszego biegu wentylatora . to jasno wynika ze schenatu . może mieć wiazke pod klime i będzie tylko jeden bieg -szybki czyli max
marpas 1954

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6258
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#44

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Dokladnie tak jest. Z tym że Tomek napisał że ma termowłacznik 3 pinowy-moze załozony nie własciwy. Moze uszkodzony.
Jest tez kwestia chłodnicy( u mnie po załozeniu zamiennika załaczal pozniej niz na oryginale)
Jest tez kwestia zegarów, Marian wyzej opisał.
Ja miałem x16sz i był dwupinowy(bez klimy)

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#45

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

ale z klima może być 3pinowy co niczego nie zmienia jeżeli będzie siedział w ukladzzie bez klimy .po prostu bieg 1szy się nie urochomi natomiast roznica 3 stopni w przypadku termowlacznika z klima może jedynie spowodować wizualne przekroczenie mom. wlaczenia wiatraka .po prostu wlaczy się ciut później bo o ile pamiętam przy klimie bieg 2 czyli szybki wlacza się przy 105 *C a nie jak bez klimy przy 102 .roznica jest w termowlaczniku a wtyczka będzie pasować do obu zestawow z tym ze na przewodzie 1 go biegu -wolnego jest rezystor który w układzie bez klimy nie wystepuje czyli obwod będzie martwy .
Ostatnio zmieniony 13 paź 2017, 17:19 przez marian paszek, łącznie zmieniany 1 raz.
marpas 1954

Awatar użytkownika
kajzer

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 10 wrz 2014, 17:36
Imię: Tomasz
Auto: Opel Astra F kombi 1995
Silnik: X16SZ
Województwo: dolnośląskie

#46

Nieprzeczytany post autor: kajzer »

Witam ponownie,
termowłącznik mam 3-pinowy. na jednym z pinów (przewód białobrązowy mam +12V) przy zwarciu z przewodem brązowym wiatrak się załącza, pozostały trzeci przewód jest koloru brązowożółtego i w różnych kombinacjach zwierania nic się nie działo. Zacząłem dociekać gdzie idzie ten brązowożółty przewód i dotarłem do złącza 2-pinowego w okolicach zbiornika płynu układu kierowniczego. W to dwupinowe złącze przy zbiorniku nie ma nic wpiętego. Podejrzewam, że kiedyś był tam rezystor od I biegu...
Postanowiłem, że zmostkuję to nieużywane dwupinowe złącze.
I teraz przy złączu 3pinowym od termowłącznika nieważne czy zwieram białobrązowy z brązowym czy białobrązowy z brązowożółtym wentylator się załącza.
Jednak wentylator załącza się dopiero przy czerwonym polu i temperatura spada do 100 st.
Wymienię ten termowłącznik...

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#47

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

czarno to widze . kol ma prawdopodobnie problem ze stabilizatorem napięcia zasilającego zegary . termowlacznik nie ma nic wspólnego ze wskazaniem na zegarach . należy postapic tak ====odlaczyc kabelek kol niebieskiego z czujnika temp na zegar .jest na wsowke . wlaczyc zapłon, nie odpalać i zmierzyć napiecie na tym kabelku względem masy silnika oraz - aku
pomiar zanotowac . odpalić silnik i powtórzyć pomiar wynik nie może się roznic więcej jak 0.1V .podac mi wynik pomiaru na niepracującym i pracującym silniku to okresle na tej podst czy stabilizator jest sprawny oraz czy napiecie na czujnik jest wlasciwie ustawione rezystorem w poziomie masy tego stabilizatora . te zegary sa uniwersalne dla kilku poj opla ale roznia się poziomem napięcia wyjściowego . możliwe jest ze jeśli napiecie stab.bedzie na niewlasciwym poziomie to zegar wskazuje za wysoka temp i jednocześnie za wysoki poziom paliwa bo oba zegary sa zasilane z tego samego zrodla . . alternatywa do tej metody jest porównanie wskazania zegara z innym niezależnym termometrem lecz to wymaga więcej zachodu chyba ze kol dysponuje miernikiem z mozliwoscia pomiaru temp lub laserowym termometrem !
Ostatnio zmieniony 13 paź 2017, 21:55 przez marian paszek, łącznie zmieniany 1 raz.
marpas 1954

Awatar użytkownika
kajzer

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 10 wrz 2014, 17:36
Imię: Tomasz
Auto: Opel Astra F kombi 1995
Silnik: X16SZ
Województwo: dolnośląskie

#48

Nieprzeczytany post autor: kajzer »

Witam,
termowłącznik jeszcze nie wymieniłem, ale pomiary wykonałem.
Przy włączonym zapłonie:
masa silnika - niebieski przewód 10,11V
minus akumulator - niebieski przewód 10,11V
Przy pracującym silniku:
masa silnika - niebieski przewód 10,23V
minus akumulator - niebieski przewód 10,25V

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#49

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

nie wygląda to zle . jeżeli kol nie ma miernika z mozliwoscoa pomiaru tehttp://weirdscience.eu/Termometr%20w%205%20minut.htmlmp" onclick="window.open(this.href);return false; to proszę się zainteresować tym tem . ten układ kosztuje 5 -7 pln w sklepie elektronicznym . należy go wykonać i podlaczyc do miernika . sam układ mocujemy tasma do wejścia weza do chłodnicy i okrecamy szmata aby wyeliminować wpływ wiatru . .odpalić zimny silnik i w trakcie pracy porownywac wskazanie zegara z wskazaniem miernika .
będzie to niezależny pomiar temp i pozwoli okreslic czy winny jest zegar. jednocześnie stosować metode dr. inz nauk termicznych igora macajewa . tzn w trakcie rozgrzewania silnika macamy chlodnice przy wejściu weza . ma być trupem do mom otwarcia term . polrownywac caly czas wskazanie zegara ,miernika i wrazenia z macania . macamy zewnetrzna czescia palcow bo jest b.wrazliwa na zmiany temp niż opuszki palcow gdzie skora jest grubsza i niejednokrotnie zrogowaciala jeżeli ktoś jest ślusarzem tokarzem itp. .co do termowlacznika to jeżeli jest możliwość tosprawdzic jego oznaczenia .tam powinny być grawerowana temp wlaczenia
Ostatnio zmieniony 16 paź 2017, 21:16 przez marian paszek, łącznie zmieniany 1 raz.
marpas 1954

Awatar użytkownika
kajzer

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 10 wrz 2014, 17:36
Imię: Tomasz
Auto: Opel Astra F kombi 1995
Silnik: X16SZ
Województwo: dolnośląskie

#50

Nieprzeczytany post autor: kajzer »

Wymieniłem termowłącznik i wygląda na to, że wentylator załącza się poprawnie. Odpalam zimny silnik na postoju, temperatura wzrasta do 95st. C, później spada do 90st. C (wentylator się nie włącza, więc chyba duży obieg wchodzi), po czym temperatura znów wzrasta i przy ok. 100 st. C wentylator się załącza, temperatura spada do ok. 90st C, wentylator się wyłącza. Testy cały czas robione na postoju. Jestem zadowolony, dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ