Wentylator chłodnicy
- poczatkujacykierowca
- Posty: 67
- Rejestracja: 31 mar 2014, 14:26
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra F
- Silnik: C16NZ
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Wentylator chłodnicy
Witam. Nie włączał mi się wentylator od chłodnicy a jako, że miałem do wymiany przednie sprężyny to oddałem autko do mechanika. Miał popatrzeć o co biega z tą chłodnicą. Okazało się, że termostat padł. Mechanik wymienił termostat, nalał nowego płynu, odpowietrzył i według niego wentylator się załącza ( nie mam powodów aby mu nie wierzyć, to uznany warsztat w okolicy ). Odebrałem autko wczoraj i dziś chciałem przeprowadzić test aby zobaczyć na własne oczy obracający się wentylator. Przejechałem odcinek 5 km, sprawdziłem i wentylator stoi. Włączyłem ciepły nadmuch na maxa i postałem 10 minut aby zobaczyć co będzie się dziać. No i po tych 10 minutach jest tak samo czyli silnik chodzi, nadmuch gorący leci a wentylator nic... ( niestety mam u siebie źle działający wskaźnik temperatury i nie wiem ile dokładnie wynosiła temperatura ) ale przecież przez 10 minut na biegu jałowym silnik powinien się nagrać tak, aby wentylator się włączył. Poszedłem zbadać "na dotyk" i tak : Chłodnica po bokach jest ciepła, po środku jest letnia. Węże też są ciepłe ( nawet bardzo ciepłe bym powiedział ). Dotknąłem też pokrywy zaworów i ona też ciepła ( tzn. ręki przez 5 sekund nie da się trzymać bo parzy ). I teraz pytanie : Czy rzeczywiście ten wentylator się nie włączył bo za krótko czekałem ( robiłem test ), czy może usterka nie została naprawiona poprawnie ?
Dodam, że gdy się zatrzymałem po tym odcinku 5 km to z okolic chłodnicy ( z przodu) uniosła się lekka mgiełka ( para ?), ale później już się nie pokazała ( na postoju ). Co o tym myślicie, bo ja już zaczynam wariować
Dodam, że gdy się zatrzymałem po tym odcinku 5 km to z okolic chłodnicy ( z przodu) uniosła się lekka mgiełka ( para ?), ale później już się nie pokazała ( na postoju ). Co o tym myślicie, bo ja już zaczynam wariować
Spokojnie ! Uczę się !
-
- Posty: 188
- Rejestracja: 27 sie 2011, 22:41
- Imię: Darek
- Auto: Opel Astra F HB 5D GL bez LPG
- Silnik: 1.4i 44kw c14nz
- Województwo: warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: Mikołajki
Cześć wentylator powinien się włączyć przy temperaturze ok102st (skazuwka na 2 białej kresce - tak w przybliżeniu) i wyłączyć przy ok 95st (czyli pomiędzy pierwszą a drugą białą kreską).
-Czujnik temperatury od wentylatora masz w chłodnicy na dole po lewej (jak stoisz przodem do silnika)
-Chłodnica powinna być równomiernie nagrzana.
Podłącz wentylator na krótko i będziesz wiedział czy działa, potem użyj termometru odpowiedniego i przytknij go do chłodnicy w lewym górnym rogu tak aby jak najlepiej mierzył temperaturę i sprawdź ile wynosi możesz do tego użyć nawet [External Link Removed for Guests].
Co do nierównego grzania chłodnicy sprawdź jej drożność i ewentualnie przepłucz odpowiednim środkiem np woda descylowana, płyn chłodnicy . Jak płukanka nie pomoże to tylko już wymiana.
Co do mgiełki z okolic chłodnicy to przyczyn może być kilka choćby jak: woda mogła kapnąć , dziura w chłodnicy, może też być jakiś wyciek i tym podobne, czyli krótka mgiełka nic złego nie wróży ale zawsze lepiej to sprawdzić.
-Czujnik temperatury od wentylatora masz w chłodnicy na dole po lewej (jak stoisz przodem do silnika)
-Chłodnica powinna być równomiernie nagrzana.
Podłącz wentylator na krótko i będziesz wiedział czy działa, potem użyj termometru odpowiedniego i przytknij go do chłodnicy w lewym górnym rogu tak aby jak najlepiej mierzył temperaturę i sprawdź ile wynosi możesz do tego użyć nawet [External Link Removed for Guests].
Co do nierównego grzania chłodnicy sprawdź jej drożność i ewentualnie przepłucz odpowiednim środkiem np woda descylowana, płyn chłodnicy . Jak płukanka nie pomoże to tylko już wymiana.
Co do mgiełki z okolic chłodnicy to przyczyn może być kilka choćby jak: woda mogła kapnąć , dziura w chłodnicy, może też być jakiś wyciek i tym podobne, czyli krótka mgiełka nic złego nie wróży ale zawsze lepiej to sprawdzić.
Jeśli piszesz do mnie na GG 926409 przedstaw się, inaczej nie licz na odpowiedź.
Pamiętaj ile mogę to pomogę.
[External Link Removed for Guests] oraz
[External Link Removed for Guests]
Pamiętaj ile mogę to pomogę.
[External Link Removed for Guests] oraz
[External Link Removed for Guests]
- poczatkujacykierowca
- Posty: 67
- Rejestracja: 31 mar 2014, 14:26
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra F
- Silnik: C16NZ
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Dzięki za wskazówki. Myślę tylko nad tym co powiedział mechanik tzn. że wentylator się włącza. Może ja za krótko poczekałem na włączenie się tego wentylatora? Ile czasu zajmuje silnikowi złapanie temperatury przy której powinien włączyć się wentylator jeśli autko chodzi na wolnych obrotach ?
Spokojnie ! Uczę się !
-
- Posty: 188
- Rejestracja: 27 sie 2011, 22:41
- Imię: Darek
- Auto: Opel Astra F HB 5D GL bez LPG
- Silnik: 1.4i 44kw c14nz
- Województwo: warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: Mikołajki
Powiem tak przy tej pogodzie otwarcie termostatu następuje po ok 8km Wtedy widzę na wskaźniku temperatury jak skazuwka opada.
Poczekaj ok 15 minut od otwarcia termostatu i zobacz jak szybko się zagrzeje.
Szybkość grzania się silnika za zleży od kilku czynników:
-temperatura otoczenia
-jak szybko jedziesz czy stoisz
-jeśli stoisz to silnikiem pod wiatr czy nie
-podniesiona czy opuszczona maska
- i najzabawniejszy czynnik to czy "podwiewa silnikowi" tzn stoisz na powietrzu czy w garażu.
Poczekaj ok 15 minut od otwarcia termostatu i zobacz jak szybko się zagrzeje.
Szybkość grzania się silnika za zleży od kilku czynników:
-temperatura otoczenia
-jak szybko jedziesz czy stoisz
-jeśli stoisz to silnikiem pod wiatr czy nie
-podniesiona czy opuszczona maska
- i najzabawniejszy czynnik to czy "podwiewa silnikowi" tzn stoisz na powietrzu czy w garażu.
Jeśli piszesz do mnie na GG 926409 przedstaw się, inaczej nie licz na odpowiedź.
Pamiętaj ile mogę to pomogę.
[External Link Removed for Guests] oraz
[External Link Removed for Guests]
Pamiętaj ile mogę to pomogę.
[External Link Removed for Guests] oraz
[External Link Removed for Guests]
- poczatkujacykierowca
- Posty: 67
- Rejestracja: 31 mar 2014, 14:26
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra F
- Silnik: C16NZ
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Zrobiłem dziś kolejny test. Przejechałem 10 km trasy. W czasie jazdy wskazówka temperatury delikatnie wychodziła za 1 białą kreskę i po chwili opadała przed 1 białą kreskę ( muszę wymienić licznik bo źle pokazuje temp. ). Więc przyjąłem do wiadomości, że wentylator musi działać, bo inaczej wskazówka by nie opadała. Ale dla 100% pewności po tych 10 km zatrzymałem się na parkingu, otworzyłem maskę i po mniej więcej 15 sekundach wentylator się włączył więc wszystko działa Zostało mi tylko wymienić licznik i będzie ok. Dzięki wszystkim za pomoc.
Spokojnie ! Uczę się !
-
- Posty: 3585
- Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: bydgoszcz
- Pomocny: 1 raz
- Kontakt:
znim go będziesz wymienial to najpierw przyloz porządnie z liscia w deske nad zegarem . jak ci pojdzie wyżej tzn ze było dłubane i jest zle zlozony . np. os wskazówki nie jest poprawnie wstawiona . od tylu zeg jest malutkie pokretlo . sluzu do ustawiania . tylko ta operacje należy wykonywać na zasilaniu stabilizowanym dokładnie takim jakie daje stab w zegarach i obciążenie do masy przez rezystor nastawny 250 ohm możesz wówczas płynnie sprawdzić czy ci od 0-250 równomiernie opada a od 250 -0 idzie w gore . . zegar jest len na jego reakcje trzeba poczekać . wsio masz opisane w tem wskazania zeg astra f w dziale relacje z napraw .
po każdej zmianie oporności trzeba dac mu ok 40sek do min aby widzieć jak ciagnie
po każdej zmianie oporności trzeba dac mu ok 40sek do min aby widzieć jak ciagnie
marpas 1954
- poczatkujacykierowca
- Posty: 67
- Rejestracja: 31 mar 2014, 14:26
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra F
- Silnik: C16NZ
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Ale i tak będę wymieniał licznik na taki z obrotomierzem, więc z obecnym nie będę się bawił
Spokojnie ! Uczę się !
-
- Posty: 385
- Rejestracja: 19 wrz 2014, 19:31
- Auto: Astra Classic
- Województwo: podkarpackie
-
- Posty: 3585
- Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: bydgoszcz
- Pomocny: 1 raz
- Kontakt:
to już zależy czy wcześniej miałeś inne wskazanie . nie wiem jak długo masz to auto .
1 wysokie wskazanie temp może powodować od str elektr pieprzniety stabilizator zasilania zegarow ale wówczas zegar paliwa również zawyza . jeżeli zegary były wymieniane na wersje z obrotkiem możliwe jest kantowanie zeg temp i paliwa
2.mozliwa zabita chlodnica ,niesprawna pompa cieczy lub tez częściowo zablokowany termostat (zbyt male otwarcie )
ad 1 aby wykluczyć stab należy wykonać pomiar oporności czujnika temp na zeg w stanie zimnym i w stanie wskazan 100%
aby to wyk .należy odlaczyc każdorazowo kabelek czujnika i zmierzyć oporność samego czujnika w tych 2 stanach . rownolegle należy w stanie zimnym wykonać pomiar napięcia na odlaczonym kabelku przy wlaczonym zapłonie jakie jest napiecie na kabelku względem mdobrej masy przy nie pracującym silniku oraz przy obrortach 2-3 tys .
ad 2 to już zdiagnozujesz organoleptycznie za pomocą testu dr inz igora macajewa .
majac dane o których pisałem jestem w stanie okreslic który tor niedomaga elektr.czy tez obieg
od tego zależy dalsze postepowanie .
celowo nie napisałem o samym czujniku ponieważ 90%wymienianych czujnikow jest sprawnych a pomiary o których pisałem w zakresie oporności sa wystarczające do oceny jego sprawności .ponadto nic nie piszesz o tym aby się wlaczal wentylator wiec stawiam na diagnozę z p-ktu 1 lub tez zbyt male otwarcie term ale wówczas powinien się wlaczac went .
1 wysokie wskazanie temp może powodować od str elektr pieprzniety stabilizator zasilania zegarow ale wówczas zegar paliwa również zawyza . jeżeli zegary były wymieniane na wersje z obrotkiem możliwe jest kantowanie zeg temp i paliwa
2.mozliwa zabita chlodnica ,niesprawna pompa cieczy lub tez częściowo zablokowany termostat (zbyt male otwarcie )
ad 1 aby wykluczyć stab należy wykonać pomiar oporności czujnika temp na zeg w stanie zimnym i w stanie wskazan 100%
aby to wyk .należy odlaczyc każdorazowo kabelek czujnika i zmierzyć oporność samego czujnika w tych 2 stanach . rownolegle należy w stanie zimnym wykonać pomiar napięcia na odlaczonym kabelku przy wlaczonym zapłonie jakie jest napiecie na kabelku względem mdobrej masy przy nie pracującym silniku oraz przy obrortach 2-3 tys .
ad 2 to już zdiagnozujesz organoleptycznie za pomocą testu dr inz igora macajewa .
majac dane o których pisałem jestem w stanie okreslic który tor niedomaga elektr.czy tez obieg
od tego zależy dalsze postepowanie .
celowo nie napisałem o samym czujniku ponieważ 90%wymienianych czujnikow jest sprawnych a pomiary o których pisałem w zakresie oporności sa wystarczające do oceny jego sprawności .ponadto nic nie piszesz o tym aby się wlaczal wentylator wiec stawiam na diagnozę z p-ktu 1 lub tez zbyt male otwarcie term ale wówczas powinien się wlaczac went .
marpas 1954
-
- Posty: 385
- Rejestracja: 19 wrz 2014, 19:31
- Auto: Astra Classic
- Województwo: podkarpackie
Wentylator sie wlaczy jak prawie jest juz wskazowka na czerwonym a tak to przewaznie stoi kolo 100 a auto mam Jakis czas ale niezbyt dlugo