[U K Ł A D W Y D E C H O W Y ] Jak obliczyć nowy układ?
[U K Ł A D W Y D E C H O W Y ] Jak obliczyć nowy układ?
[center]Witam... z pewnością ułatwię zadanie niektórym z was... Wzory poniżej są uogólnione i uproszczone, co oczywiście ułatwi wam życie... POWODZENIA ![/center]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na początek musimy poznać kilka pojęć , które pozwolą nam wyliczyć powyższe wymiary. Aby nasz układ wydechowy działał najlepiej , muszą w nim zachodzić zjawiska dynamiczne , przynajmniej na długości rezonansowej. Do określenia zjawisk jakie zachodzą w układzie wydechowym , niezbędna jest znajomość wielkości zwanej liczbą przepływu Q. Jeżeli jej wartość wynosi 600cm/min lub więcej wtedy w układzie wydechowym zachodzą zjawiska dynamiczne. A jeżeli jej wartość jest mniejsza od 600cm/min , w układzie przeważają zjawiska akustyczne. Liczbę przepływu Q, liczymy ze wzoru:
gdzie:
Vs - pojemność jednego cylindra (cm3 )
n - rezonansowa prędkość obrotowa (obr/min) jest to prędkość , przy której silnik ma uzyskać maksymalna sprawność , czyli gdzie głównie ma być odczuwalny wzrost mocy
aw - kąt otwarcia zaworu wydechowego (°o.w.k.)
fw - przekrój poprzeczny rury wylotowej (cm) , liczony ze wzoru:
gdzie:
d - wewnętrzna średnica rury wylotowej (cm)
Podstawiając do wzoru na liczbę przepływu wartość średnicy rury jaką dysponujemy możemy sprawdzić czy , zostanie spełniony warunek na liczbę przepływu , czyli czy Q > 600cm/min. Podobnie przekształcając ten wzór możemy sprawdzić jaka najmniejsza średnica rury będzie spełniać nasze wymagania dotyczące osiągania przez silnik maksymalnej mocy , a także jaka najmniejsza prędkość obrotowa spełni ten warunek.
Kolejnym etapem obliczeń , gdy wiemy już jakie zjawiska zachodzić będą w naszym układzie wydechowym i przy jakiej średnicy układu , jest obliczenie długości rezonansowej Lw.
Długość rezonansową liczymy ze wzoru:
gdzie:
a - prędkość średnia przepływu impulsów w kanałach wylotowych (m/s) , która dla silników czterosuwowych wynosi 510 m/s
n - obroty, przy których ma być uzyskana największy wzrost moc silnika (m/s) ,
Qw - wielkość otwarcia zaworu wydechowego w stopniach obrotu wału korbowego (°o.w.k.), po której w kanale wydechowym ma być uzyskane maksymalne podciśnienie . Dla silników z oryginalnymi wałkami rozrządu , wartość Qw wynosi około 120°o.w.k.
Podano tu wzory , które pomogą wam w obliczeniu najważniejszych wielkości układu wydechowego . Wzory te jak wcześniej wspominałem , są w znacznym uproszczeniu aby każdy mógł zrozumieć istotę pracy układów wydechowych. Po wykonaniu układu należy go jeszcze dostroić indywidualnie do każdego silnika , tzn. dokładnie ustalić odległość komory rozprężnej , która powinna znaleźć się na końcu długości rezonansowej , przesuwając ją i wykonując jazdy próbne . Jest to jedyna metoda na dobre zestrojenie wydechu z silnikiem jeżeli nie dysponujemy hamownia silnikową.
Wiedząc już jaką mamy długość rezonansową i średnicę rur na tym odcinku , można zabrać się do modyfikacji układu wydechowego . Podane tu zostaną tylko te zmiany które może wykonać każdy samodzielnie niewielkim kosztem i wspomniane przykłady rozwiązań dla tych , którzy chcą głębiej zmodyfikować swój układ wydechowy.
źródło: zacytowane i wyjęte z kontekstu z [External Link Removed for Guests]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na początek musimy poznać kilka pojęć , które pozwolą nam wyliczyć powyższe wymiary. Aby nasz układ wydechowy działał najlepiej , muszą w nim zachodzić zjawiska dynamiczne , przynajmniej na długości rezonansowej. Do określenia zjawisk jakie zachodzą w układzie wydechowym , niezbędna jest znajomość wielkości zwanej liczbą przepływu Q. Jeżeli jej wartość wynosi 600cm/min lub więcej wtedy w układzie wydechowym zachodzą zjawiska dynamiczne. A jeżeli jej wartość jest mniejsza od 600cm/min , w układzie przeważają zjawiska akustyczne. Liczbę przepływu Q, liczymy ze wzoru:
gdzie:
Vs - pojemność jednego cylindra (cm3 )
n - rezonansowa prędkość obrotowa (obr/min) jest to prędkość , przy której silnik ma uzyskać maksymalna sprawność , czyli gdzie głównie ma być odczuwalny wzrost mocy
aw - kąt otwarcia zaworu wydechowego (°o.w.k.)
fw - przekrój poprzeczny rury wylotowej (cm) , liczony ze wzoru:
gdzie:
d - wewnętrzna średnica rury wylotowej (cm)
Podstawiając do wzoru na liczbę przepływu wartość średnicy rury jaką dysponujemy możemy sprawdzić czy , zostanie spełniony warunek na liczbę przepływu , czyli czy Q > 600cm/min. Podobnie przekształcając ten wzór możemy sprawdzić jaka najmniejsza średnica rury będzie spełniać nasze wymagania dotyczące osiągania przez silnik maksymalnej mocy , a także jaka najmniejsza prędkość obrotowa spełni ten warunek.
Kolejnym etapem obliczeń , gdy wiemy już jakie zjawiska zachodzić będą w naszym układzie wydechowym i przy jakiej średnicy układu , jest obliczenie długości rezonansowej Lw.
Długość rezonansową liczymy ze wzoru:
gdzie:
a - prędkość średnia przepływu impulsów w kanałach wylotowych (m/s) , która dla silników czterosuwowych wynosi 510 m/s
n - obroty, przy których ma być uzyskana największy wzrost moc silnika (m/s) ,
Qw - wielkość otwarcia zaworu wydechowego w stopniach obrotu wału korbowego (°o.w.k.), po której w kanale wydechowym ma być uzyskane maksymalne podciśnienie . Dla silników z oryginalnymi wałkami rozrządu , wartość Qw wynosi około 120°o.w.k.
Podano tu wzory , które pomogą wam w obliczeniu najważniejszych wielkości układu wydechowego . Wzory te jak wcześniej wspominałem , są w znacznym uproszczeniu aby każdy mógł zrozumieć istotę pracy układów wydechowych. Po wykonaniu układu należy go jeszcze dostroić indywidualnie do każdego silnika , tzn. dokładnie ustalić odległość komory rozprężnej , która powinna znaleźć się na końcu długości rezonansowej , przesuwając ją i wykonując jazdy próbne . Jest to jedyna metoda na dobre zestrojenie wydechu z silnikiem jeżeli nie dysponujemy hamownia silnikową.
Wiedząc już jaką mamy długość rezonansową i średnicę rur na tym odcinku , można zabrać się do modyfikacji układu wydechowego . Podane tu zostaną tylko te zmiany które może wykonać każdy samodzielnie niewielkim kosztem i wspomniane przykłady rozwiązań dla tych , którzy chcą głębiej zmodyfikować swój układ wydechowy.
źródło: zacytowane i wyjęte z kontekstu z [External Link Removed for Guests]
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2008, 10:39 przez JunioR, łącznie zmieniany 6 razy.
-
- Posty: 6141
- Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
- Imię: Grzesiek
- Auto: Astra H
- Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
- Województwo: łódzkie
- Lokalizacja: Łódź
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 133 razy
JunioR, podwieś ten temat, a ja poszukam tego programu
zrobione // JunioR
zrobione // JunioR
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2008, 10:40 przez ja37, łącznie zmieniany 1 raz.
- kubmag
- Posty: 12
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 15:01
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Wawa- jak narazie;)
- Kontakt:
A znasz może hasło odblokowujące zabezpieczenia w tym pliku?? bo jak przechodzę na zakładkę WYDECH, POJEMNOŚĆ WYDECHU lub SSANIE i chcę zmienić niektóre dane to wywala komunikat że dostęp zablokowany:/ jak chcę odblokować to chce hasło:/JunioR pisze:Ja mam... w exelu jakąś tabelkę gdzie wpisujesz wartości ale to tyczy się dolotu....
[External Link Removed for Guests] <---
-
- Posty: 84
- Rejestracja: 07 mar 2008, 16:11
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Debe Wielkie
- Kontakt:
Super ladnie wszystko opisane..
Tyle tych wzorow, wykresów ok ale ze ja jako zwykly "KOWALSKI" nie potrafie tego ogarnac - skad tu cokolwiek wyliczyc zeby bylo ok i z głowa??!! Moze ktos wie, jak?? i poda mi na przykladzie jak i gdzie wmontowac cokolwiek! Np "strumienice" czy wogole montowac ja w miejsce kata czy w srodkowy?? Albo czy zamiast kata wstawic rure z kwasowki w srodkowy strumienice i sport na koncu...potrzebuje konkretow a nie wykresow bo zielony jestem po tych rególkach - bez obrazy
Jak zrobic by bylo ok i zeby mialo rece i nogi!! dzieki
Tyle tych wzorow, wykresów ok ale ze ja jako zwykly "KOWALSKI" nie potrafie tego ogarnac - skad tu cokolwiek wyliczyc zeby bylo ok i z głowa??!! Moze ktos wie, jak?? i poda mi na przykladzie jak i gdzie wmontowac cokolwiek! Np "strumienice" czy wogole montowac ja w miejsce kata czy w srodkowy?? Albo czy zamiast kata wstawic rure z kwasowki w srodkowy strumienice i sport na koncu...potrzebuje konkretow a nie wykresow bo zielony jestem po tych rególkach - bez obrazy
Jak zrobic by bylo ok i zeby mialo rece i nogi!! dzieki
była Astra F jest Vectra B..
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra
-
- Posty: 84
- Rejestracja: 07 mar 2008, 16:11
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Debe Wielkie
- Kontakt:
JunioR pisze:jak rura to zamiast kata
ok rozumiem i nasuwa mi się małe pytanie:
co na to na przeglądzie powiedzą, nie będzie kłopotów że nie ma kata(strumienicy bo jest podobna do kata)
Może zastosować metodę dwóch strumienic?? co o tym sądzisz kolego Junior
większość osób mówi że zamiast środkowego dać strumienicę - czytałem parę postów na ten temat a robią wręcz przeciwnie montują strumienicę zamiast kata..JunioR pisze:jak strumienica to zamiast środkowego
jak sportowy to na koniec
Więc gdzie leży prawda i kto ma racje
Gdzie zamontować strumienicę niech ktoś rozwieje moje wątpliwości
Wiem może było pisane już na forum ale temat do końca nie wyjaśniony jest tak naprawdę gdzie tą strumienicę dać
Dziękuję
była Astra F jest Vectra B..
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra
-
- Posty: 6141
- Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
- Imię: Grzesiek
- Auto: Astra H
- Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
- Województwo: łódzkie
- Lokalizacja: Łódź
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 133 razy
Dwie strumienice, to jakoś będzie nie halo.
Są atrapy kata z rurą w środku.
A wiesz, czemu montują strumienicę zamiast kata?
Bo tak jest najłatwiej i tyle.
Wywalają kata i dopiero się zastanawiają, co robić dalej, gość się spyta: może strumienicę? - no to jasne, że tak.
Tak wygląda montaż strumienicy w miejsce kata.
Są atrapy kata z rurą w środku.
A wiesz, czemu montują strumienicę zamiast kata?
Bo tak jest najłatwiej i tyle.
Wywalają kata i dopiero się zastanawiają, co robić dalej, gość się spyta: może strumienicę? - no to jasne, że tak.
Tak wygląda montaż strumienicy w miejsce kata.
-
- Posty: 870
- Rejestracja: 02 gru 2007, 23:43
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: radom
- Kontakt: