[U K Ł A D W Y D E C H O W Y ] Jak obliczyć nowy układ?

JunioR

Astro-maniak
Posty: 3510
Rejestracja: 21 gru 2006, 16:54
Lokalizacja: Lębork
Pomocny: 1 raz

[U K Ł A D W Y D E C H O W Y ] Jak obliczyć nowy układ?

#1

Nieprzeczytany post autor: JunioR »

[center]Witam... z pewnością ułatwię zadanie niektórym z was... Wzory poniżej są uogólnione i uproszczone, co oczywiście ułatwi wam życie... POWODZENIA ![/center]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na początek musimy poznać kilka pojęć , które pozwolą nam wyliczyć powyższe wymiary. Aby nasz układ wydechowy działał najlepiej , muszą w nim zachodzić zjawiska dynamiczne , przynajmniej na długości rezonansowej. Do określenia zjawisk jakie zachodzą w układzie wydechowym , niezbędna jest znajomość wielkości zwanej liczbą przepływu Q. Jeżeli jej wartość wynosi 600cm/min lub więcej wtedy w układzie wydechowym zachodzą zjawiska dynamiczne. A jeżeli jej wartość jest mniejsza od 600cm/min , w układzie przeważają zjawiska akustyczne. Liczbę przepływu Q, liczymy ze wzoru:

Obrazek

gdzie:
Vs - pojemność jednego cylindra (cm3 )
n - rezonansowa prędkość obrotowa (obr/min) jest to prędkość , przy której silnik ma uzyskać maksymalna sprawność , czyli gdzie głównie ma być odczuwalny wzrost mocy
aw - kąt otwarcia zaworu wydechowego (°o.w.k.)
fw - przekrój poprzeczny rury wylotowej (cm) , liczony ze wzoru:

Obrazek

gdzie:
d - wewnętrzna średnica rury wylotowej (cm)

Podstawiając do wzoru na liczbę przepływu wartość średnicy rury jaką dysponujemy możemy sprawdzić czy , zostanie spełniony warunek na liczbę przepływu , czyli czy Q > 600cm/min. Podobnie przekształcając ten wzór możemy sprawdzić jaka najmniejsza średnica rury będzie spełniać nasze wymagania dotyczące osiągania przez silnik maksymalnej mocy , a także jaka najmniejsza prędkość obrotowa spełni ten warunek.
Kolejnym etapem obliczeń , gdy wiemy już jakie zjawiska zachodzić będą w naszym układzie wydechowym i przy jakiej średnicy układu , jest obliczenie długości rezonansowej Lw.
Długość rezonansową liczymy ze wzoru:

Obrazek

gdzie:
a - prędkość średnia przepływu impulsów w kanałach wylotowych (m/s) , która dla silników czterosuwowych wynosi 510 m/s
n - obroty, przy których ma być uzyskana największy wzrost moc silnika (m/s) ,
Qw - wielkość otwarcia zaworu wydechowego w stopniach obrotu wału korbowego (°o.w.k.), po której w kanale wydechowym ma być uzyskane maksymalne podciśnienie . Dla silników z oryginalnymi wałkami rozrządu , wartość Qw wynosi około 120°o.w.k.


Podano tu wzory , które pomogą wam w obliczeniu najważniejszych wielkości układu wydechowego . Wzory te jak wcześniej wspominałem , są w znacznym uproszczeniu aby każdy mógł zrozumieć istotę pracy układów wydechowych. Po wykonaniu układu należy go jeszcze dostroić indywidualnie do każdego silnika , tzn. dokładnie ustalić odległość komory rozprężnej , która powinna znaleźć się na końcu długości rezonansowej , przesuwając ją i wykonując jazdy próbne . Jest to jedyna metoda na dobre zestrojenie wydechu z silnikiem jeżeli nie dysponujemy hamownia silnikową.

Wiedząc już jaką mamy długość rezonansową i średnicę rur na tym odcinku , można zabrać się do modyfikacji układu wydechowego . Podane tu zostaną tylko te zmiany które może wykonać każdy samodzielnie niewielkim kosztem i wspomniane przykłady rozwiązań dla tych , którzy chcą głębiej zmodyfikować swój układ wydechowy.


źródło: zacytowane i wyjęte z kontekstu z [External Link Removed for Guests]
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2008, 10:39 przez JunioR, łącznie zmieniany 6 razy.

ja37

V.I.P.
Posty: 6033
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 13 razy
Pomocny: 129 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

JunioR, podwieś ten temat, a ja poszukam tego programu :idea:




zrobione :) // JunioR
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2008, 10:40 przez ja37, łącznie zmieniany 1 raz.

JunioR

Astro-maniak
Posty: 3510
Rejestracja: 21 gru 2006, 16:54
Lokalizacja: Lębork
Pomocny: 1 raz

#3

Nieprzeczytany post autor: JunioR »

Ja mam... w exelu jakąś tabelkę gdzie wpisujesz wartości ale to tyczy się dolotu....

[External Link Removed for Guests] <---

Awatar użytkownika
kubmag

Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 18 kwie 2007, 15:01
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Wawa- jak narazie;)
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: kubmag »

JunioR pisze:Ja mam... w exelu jakąś tabelkę gdzie wpisujesz wartości ale to tyczy się dolotu....

[External Link Removed for Guests] <---
A znasz może hasło odblokowujące zabezpieczenia w tym pliku?? bo jak przechodzę na zakładkę WYDECH, POJEMNOŚĆ WYDECHU lub SSANIE i chcę zmienić niektóre dane to wywala komunikat że dostęp zablokowany:/ jak chcę odblokować to chce hasło:/

ja37

V.I.P.
Posty: 6033
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 13 razy
Pomocny: 129 razy

#5

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

[External Link Removed for Guests]
Tu tez chyba cos się przyda.

asterixs

Astro-maniak
Posty: 84
Rejestracja: 07 mar 2008, 16:11
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Debe Wielkie
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: asterixs »

Super ladnie wszystko opisane..
Tyle tych wzorow, wykresów ok ale ze ja jako zwykly "KOWALSKI" nie potrafie tego ogarnac - skad tu cokolwiek wyliczyc zeby bylo ok i z głowa??!! Moze ktos wie, jak?? i poda mi na przykladzie jak i gdzie wmontowac cokolwiek! Np "strumienice" czy wogole montowac ja w miejsce kata czy w srodkowy?? Albo czy zamiast kata wstawic rure z kwasowki w srodkowy strumienice i sport na koncu...potrzebuje konkretow a nie wykresow bo zielony jestem po tych rególkach - bez obrazy ;)
Jak zrobic by bylo ok i zeby mialo rece i nogi!! dzieki :roll:
była Astra F jest Vectra B..
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra

JunioR

Astro-maniak
Posty: 3510
Rejestracja: 21 gru 2006, 16:54
Lokalizacja: Lębork
Pomocny: 1 raz

#7

Nieprzeczytany post autor: JunioR »

jak rura to zamiast kata
jak strumienica to zamiast środkowego
jak sportowy to na koniec :)

asterixs

Astro-maniak
Posty: 84
Rejestracja: 07 mar 2008, 16:11
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Debe Wielkie
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: asterixs »

JunioR pisze:jak rura to zamiast kata

ok rozumiem i nasuwa mi się małe pytanie:
co na to na przeglądzie powiedzą, nie będzie kłopotów że nie ma kata(strumienicy bo jest podobna do kata)
Może zastosować metodę dwóch strumienic?? co o tym sądzisz kolego Junior
JunioR pisze:jak strumienica to zamiast środkowego
jak sportowy to na koniec :)
większość osób mówi że zamiast środkowego dać strumienicę - czytałem parę postów na ten temat a robią wręcz przeciwnie montują strumienicę zamiast kata..
Więc gdzie leży prawda i kto ma racje :?: :!:
Gdzie zamontować strumienicę niech ktoś rozwieje moje wątpliwości :!:
Wiem może było pisane już na forum ale temat do końca nie wyjaśniony jest tak naprawdę gdzie tą strumienicę dać :!: :!: :!:
Dziękuję
była Astra F jest Vectra B..
ale nadal mam sentyment do astry choc jezdze Vectra

ja37

V.I.P.
Posty: 6033
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 13 razy
Pomocny: 129 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

Dwie strumienice, to jakoś będzie nie halo.
Są atrapy kata z rurą w środku.
A wiesz, czemu montują strumienicę zamiast kata?
Bo tak jest najłatwiej i tyle.
Wywalają kata i dopiero się zastanawiają, co robić dalej, gość się spyta: może strumienicę? - no to jasne, że tak.
Tak wygląda montaż strumienicy w miejsce kata.

dikser

Astro-maniak
Posty: 870
Rejestracja: 02 gru 2007, 23:43
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: radom
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: dikser »

nareszcie jakiś pożądny temat i dwóch ludzi którzy sie znaja ;)
nie ważne przy czym stoisz tylko jak tym jeździsz
[External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ