15W w naszej szerokości się nie leje jak klawiatura na hydraulice.
Tak samo nie można w letniej lecieć w dół przy starszych konstrukcjach.
5w30 do X16SZ to bardzo zły pomysł.
Chyba pompa oleju się nie polubi z mniejszą lepkością, a producent jednak określił co trzeba lać.
Lepiej 5w50 jak ma spory nalot i tym bardziej LPG bo głowica ma cieplej jak na PB.
W Brazylii minerał 20W60 chyba
0W40 idealny i super bo syntetyk do X16SZ.
Lepiej jak 5W30, tak uważam.
Ale mogę się mylić.
Są tabelki SAE i widać co i jak.
EDIT:
Kumpel do polo 6n 1.4 zalał 15W40 za radą "mechanika"
Stukał z 2 minuty nim ucichł, w grudniu.
Mitologia zatartych i rozszczelniajacych się silników jak widać wciąż żywa...
Tylko właśnie ten mit może być zbudowany na tym że ktoś zmienił letnią lepkość w starym gruzie na 30 i faktycznie, zerwało film bo luzy i motor się zesrał po czasie...
A miało być lepiej, bo syntetyk przecież...
Magnatec...chroni silnik już od startu...
To tak pół żartem pół serio.
Ja leję to co producent przewidział i nie szukam wrażeń.
EDIT:
Najrozsądniej skrócić interwał wymiany do 10 000km.
To robi robotę.