Filtr oleju OE 648 z zaworem czy bez ? do Z14XEP

Awatar użytkownika
hra3

Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 11 cze 2019, 22:14
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 3 razy

Filtr oleju OE 648 z zaworem czy bez ? do Z14XEP

#1

Nieprzeczytany post autor: hra3 »

Witam wszystkich,
Przeszukałem form i nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
To mój pierwszy post, stąd doświadczonych i mniej cierpliwych forumowiczów z góry proszę o wyrozumiałość, ale do rzeczy:
Astra G z silnikiem Z14XEP z 2007 roku, auto w moich rękach od 3 lat, ma już za sobą 3 dokonane przeze mnie wymiany filtra oleju. Dwie pierwsze wymiany na filtrach OE648 (FILTRON) z zaworem, a trzecią wymianę (niespełna miesiąc temu) na Mahle OX173/2D. Olej miałem już spuszczony, otwieram pudełko filtra i jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że filtr oleju jest bez zaworka na górze, ale cóż, założyłem ten nowy filtr Mahle OX173/2D.
Niemniej nurtuje mnie pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi:
- do czego jest ten zawór na górze filtra ?
- czy mogę tak jeździć do kolejnej zmiany oleju ? czy też może niezwłocznie wymienić filtr na taki z zaworkiem ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

lechu

Użytkownik
Posty: 34
Rejestracja: 04 sie 2015, 12:54
Imię: Leszek
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: zachodniopomorskie
Pomocny: 1 raz

#2

Nieprzeczytany post autor: lechu »

Moim zdaniem nie jest to żaden zawór, tylko nadlew produkcyjny ale mogę się mylić, bo używam tylko filtrów oryginalnych, a tam żadnego "zaworu" nie ma. Wejdź sobie na stronę jakiegoś dystrybutora oryginalnych części do Opla(np.Dixi-car) i sprawdź, jak wygląda oryginalny, oplowski filtr do tego silnika. Na Twoim miejscu bardziej bym się martwił o wysokość filtra, bo od jakiegoś nr-u silnika wkład jest wyższy.

Awatar użytkownika
hra3

Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 11 cze 2019, 22:14
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 3 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: hra3 »

Dzięki Lechu,
Wysokość, a w ślad za nią średnicę zewnętrzną i wewnętrzną wkładu filtra mam poprawną, masz racje, że są dwa typy, ale ten drugi to np. FILTRON OE 648/6, który akurat do mojego silnika nie pasuje.
Tak wyglądają opakowania od mojego starego i nowego filtra - co ciekawe numery się zgadzają, a mimo to wkłady są konstrukcyjnie różne ?
opakow nowego wkładu.png
opakow starego wkładu.png
Zawór, (chyba na wcześniej złączonych zdjęciach nie był on dobrze widoczny), to element ruchomy sprężynujący przy próbie wciśnięcia tego trójramiennego grzybka na środku.
Filtr stary 2.png
Filtron stary 1.png
Dlatego też myślę, że precyzyjniej powinienem nazwać ten element zaworem zwrotnym. Jeśli faktycznie jest to zawór zwrotny, który przepuści olej tylko w jednym kierunku to jak to się ma do pustego otwory w nowym wkładzie ?
Nowy filtr 1.png
I stąd właśnie pojawiły się moje wątpliwości i pytania, na które szukam odpowiedzi:
- do czego jest ten zawór na górze filtra ?
- czy mogę tak jeździć do kolejnej zmiany oleju ? czy też może niezwłocznie powinienem wymienić filtr na taki z zaworkiem ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

aras2

Astro-maniak
Posty: 1258
Rejestracja: 18 sty 2013, 20:02
Imię: Arek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: A14NET
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 10 razy
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: aras2 »

Nie wiem jakie filtry Filtron robi dla Z14XEP ale jak miałem Vectrę B z silnikiem Z16XE to się okazało że w katalogowo miał jeden rodzaj filtru dla silnika 1.6 (Oplowskiego) a występowały dwa rodzaje w oryginale i innych producentów. Jak się okazało filtr dla Z16XE miał większą filtrację. Pamiętam że nawet emailowałem z Filtronem i mieli mnie w d..... Od tego czasu też mam Filtrona gdzie oni mięli mnie.
Jeżeli chodzi o ten zaworek zwrotny zapobiega wypływowi oleju zgromadzonego w filtrze i układzie smarowania do miski olejowej po wyłączeniu silnika i dłuższym postoju. Dzięki temu olej po ponownym uruchomieniu silnika natychmiast dociera do miejsc wymagających smarowania. Filtr z zaworem zwrotnym jest stosowany wyłącznie w filtrach montowanych w silniku z pokrywą do dołu lub z boku bloku silnika w pozycji poziomej.
Astra J Sedan Executive A14NET, AFL, NAVI 950 IntelliLink, Oryginalna kamera cofania, Dual Exhaust
[External Link Removed for Guests]

lechu

Użytkownik
Posty: 34
Rejestracja: 04 sie 2015, 12:54
Imię: Leszek
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: zachodniopomorskie
Pomocny: 1 raz

#5

Nieprzeczytany post autor: lechu »

W silniku Z14XEP taki zawór jest częścią obudowy filtra i znajduje się w jej środku. Dublowanie tego zaworu przez umieszczenie drugiego na wkładzie filtrującym uważam za zbędne zwłaszcza, że oryginalny wkład Opla takiego zaworu nie posiada.[External Link Removed for Guests]

aras2

Astro-maniak
Posty: 1258
Rejestracja: 18 sty 2013, 20:02
Imię: Arek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: A14NET
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 10 razy
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: aras2 »

Jeżeli zawór znajduje się w środku to prędzej będzie to zawór obejściowy, nazywany też przelewowym lub zaworem by-pass, zapewnia przepływ oleju z pominięciem wkładu filtracyjnego podczas zimnego rozruchu, kiedy olej jest gęsty lub kiedy jest bardzo zanieczyszczony.
Filtr bez tego zaworu zapchany nie przepuszcza oleju i istnieje możliwość zatarcia silnika.
Astra J Sedan Executive A14NET, AFL, NAVI 950 IntelliLink, Oryginalna kamera cofania, Dual Exhaust
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
hra3

Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 11 cze 2019, 22:14
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 3 razy

#7

Nieprzeczytany post autor: hra3 »

Dzięki koledzy za pomoc,

Właśnie pomogliście mi dokonać odkrycia w dwóch sprawach. Myślę, że może to być ważne dla potomnych, dlatego opiszę, co się wydarzyło.

Gdy montowałem wkłady filtra FILTRON’a, te z zaworkiem (dwie persze robione przeze mnie zmiany), to przyznam Wam się, że miałem trudność z przykręceniem pokrywy, tak to szło jakoś z dużym oporem, po prostu ciężko (tak to pamiętam).
Gdy zaś montowałem wkład bez zaworu (konstrukcyjnie jak oryginał GM) to takiego oporu przy przykręcaniu pokrywy nie było.
Czy dobrze wnioskuję, że przykracając pokrywę, tym zaworkiem znajdującym się we wkładzie FILTRON’a napinałem sprężynę zaworu przelewowego, który znajduje się w obudowie filtra ?

I już wyjaśniam, dlaczego zanudzam Was takimi szczegółami, otóż po 20’tys.km silnik zaczął klekotać, wprawdzie tylko „na zimnym”, ale niepokój się pojawił, a gdy po kolejnych 5’tys.km silnik zaczął gubić ciśnienie oleju na wolnych obrotach, to sami rozumiecie, że się wystraszyłem. Dodam tylko, że było to przy przebiegu 166700km, a auto jeździ na co dzień na krótkich odcinak.
Wymieniłem kompletny rozrząd - zestaw łańcuch + tryby + ślizgi + napinacz + śruby SWAG SW99133082 + komplet 16szt. nowych hydraulicznych popychaczy zaworów + wyczyszczony smok + sprawdzona pompa olejowa + nowy czujnik ciśnienia oleju + nowe uszczelki. Reasumując 2000zł mi na to nie wystarczyło i zastanawiam się teraz, czy sam nie nabroiłem montując przez dwie wymiany (razem trochę ponad 25’tys km) wkłady filtra z zaworkiem ?

lechu

Użytkownik
Posty: 34
Rejestracja: 04 sie 2015, 12:54
Imię: Leszek
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: zachodniopomorskie
Pomocny: 1 raz

#8

Nieprzeczytany post autor: lechu »

Nie wydaje mi się żebyś nabroił. Mając samochód prawie od nowości wymieniałem olej co 11-15 tys. km i zawsze używałem oryginalnych wkładów Opla. Też jeżdżę sporo na krótkich dystansach chociaż dłuższe też się zdarzają. Rozrząd musiałem wymienić przy 140 tys. km tyle, że nie ruszałem popychaczy zaworów. Obecnie przejechane mam prawie 182 tys. km i żadnych problemów. Niedawno mierzyłem ciśnienie oleju i jest powyżej normy. Jak widzisz, Twoja wymiana rozrządu przy przebiegu 167 tys. km, to żaden ewenement w tym silniku, a wygląda na to, że marka wkładu filtra oleju wielkiego wpływu na to nie miała.

Awatar użytkownika
hra3

Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 11 cze 2019, 22:14
Auto: Astra G
Silnik: Z14XEP
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 3 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: hra3 »

Dziękuję wszystkim za aktywność i pomoc.
Puenta – stosujmy tylko oryginalne filtry i osprzęt.
Temat uważam za wyczerpany, myślę, że możemy go zamknąć.

aras2

Astro-maniak
Posty: 1258
Rejestracja: 18 sty 2013, 20:02
Imię: Arek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: A14NET
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 10 razy
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: aras2 »

Nie konieczni oryginalne, ja stosuję MAnna i nie narzekam, tak jak napisałem w poście wyżej stosowałem Filtrona i się zawiodłem. Nawet nie twierdzę że jakościowo odbiegają od Manna ale w moim przypadku poszli na skróty i dla dwóch różnych filtrów oryginalnych wprowadzili jeden uniwersalny.
Astra J Sedan Executive A14NET, AFL, NAVI 950 IntelliLink, Oryginalna kamera cofania, Dual Exhaust
[External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ