Y17DT drganie na biegu jałowym - zanika po wciśnięciu sprzęgła

Awatar użytkownika
rjagiello

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 11 lis 2021, 21:05
Imię: Radosław
Auto: AstraG
Silnik: Y17DT
Rocznik: 2001
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 2 razy

Y17DT drganie na biegu jałowym - zanika po wciśnięciu sprzęgła

#1

Nieprzeczytany post autor: rjagiello »

Szanowni forumowicze,
jestem szczęśliwym posiadaczem Asterki z silnikiem Isuzu o sporym juz przebiegu (360k+). Jestem świeżo po wymianie chłodnicy, uszczelki pod pokrywą zaworów oraz czterech uszczelek przy rurkach na tejże pokrywie (z dwóch juz leciało od jakiegoś czasu). Nie licząc kosztów to był pryszcz. Mechanik stwierdził, że hałas na biegu jałowym (zanikający po wciśnięciu pedału sprzęgła) to kolo dwumasowe. Wszelkie informacje jakie znalazłem wskazują na to, że takowe jest przy silniku 2.0 dti, natomiast nie mogę znaleźć nic na temat koła dwumasowego przy moim Y17DT. Pomożecie rozstrzygnąć tę wątpliwość? Ewentualnie jakieś inne pomysły odnośnie diagnozy na podstawie przedstawionego opisu? Opisany problem sprzęgła występuje od kiedy użytkuję autko, tj. 60k km.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6264
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 97 razy
Pomocny: 114 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Zmień mechanika, bo ten silnik nie ma dwumasu.

Awatar użytkownika
rjagiello

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 11 lis 2021, 21:05
Imię: Radosław
Auto: AstraG
Silnik: Y17DT
Rocznik: 2001
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 2 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: rjagiello »

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Odnośnie samego objawu - warto to ruszać? Sprzęgło nie ślizga się.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6264
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 97 razy
Pomocny: 114 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Nagraj dźwięk Na piątym biegu nic nie wyje podczas ujmowaniu dodawaniu gazu podczas jazdy?

Awatar użytkownika
rjagiello

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 11 lis 2021, 21:05
Imię: Radosław
Auto: AstraG
Silnik: Y17DT
Rocznik: 2001
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 2 razy

#5

Nieprzeczytany post autor: rjagiello »

Chwilkę to trwało, ale nagrałem wczoraj odgłos, który opisałem. Silnik zimny, na luzie w sekwencji: bez wciśniętego pedału sprzęgła - wciśnięty - bez - wciśnięty. Najlepiej słychać w drugiej części filmu. Mam nadzieję, że link z YT przejdzie:
[External Link Removed for Guests]

Na piątym biegu nie stwierdziłem nic podobnego, ale spróbuję zwrócić szczególną uwagę przy najbliższej trasie.

Awatar użytkownika
heinrich12

Astro-maniak
Posty: 5089
Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
Imię: Henryk
Auto: Astra H
Silnik: Z 14XeP
Rocznik: 2009
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Wdzięczny: 191 razy
Pomocny: 306 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: heinrich12 »

Przy wciśniętym pedale sprzęgła jest cisza, brak szumu - w tym momencie wałek sprzęgłowy nie pracuje, nie kręci się (pracuje łożysko oporowe). Po zwolnieniu pedału wyraźnie słychać szum, wałek w tym momencie obraca się - pracuje łożysko lub łożyska tego wałka. Moim zdaniem ten szum, raczej już ,,wycie" to efekt zużytych łożysk wałka. Sprawdź olej w skrzyni biegów, jego poziom i może kolor . Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
rjagiello

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 11 lis 2021, 21:05
Imię: Radosław
Auto: AstraG
Silnik: Y17DT
Rocznik: 2001
Województwo: wielkopolskie
Wdzięczny: 2 razy

#7

Nieprzeczytany post autor: rjagiello »

Ok, jest już jakiś trop. Dziękuję. Czy ten dźwięk może być również efektem zużytych/uszkodzonych sprężyn docisku sprzęgła lub zużytego łożyska oporowego? Auto ma duży przebieg, ale na szczęście znam dokładnie jego historię ponieważ od 15 lat jest w rodzinie. Wiem, że olej do skrzyni był dolany (kilka lat temu). Nie wiem od czego zacząć - sprawdzić poziom oleju i go uzupełnić/wymienić czy wyjąć sprzęgło i skrzynię?

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6264
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 97 razy
Pomocny: 114 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Ja miałem skrzynie z uszkodzony łożyskami, dźwięk był zupełnie inny i na piątym biegu przy zwalnianiu i przyspieszaniu był dźwięk wycie.

Awatar użytkownika
heinrich12

Astro-maniak
Posty: 5089
Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
Imię: Henryk
Auto: Astra H
Silnik: Z 14XeP
Rocznik: 2009
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Wdzięczny: 191 razy
Pomocny: 306 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: heinrich12 »

Marek, napisałeś: ,,Ja miałem skrzynie z uszkodzony łożyskami, ...." Z jakimi łożyskami ? Uszkodzone łożyska wałka sprzęgłowego słychać, szum się nasila zgodnie z obrotami silnika, bez różnicy na którym biegu aktualnie znajduje się skrzynia. Wałek sprzęgłowy to takie ,,przedłużenie wału korbowego silnika. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6264
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 97 razy
Pomocny: 114 razy

#10

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Jest różnica który bieg, na piątym biegu największe przeciążenia dla tego wałka.
U mnie był uszkodzone łożyska tego wałku i też po puszczeniu sprzegla na postoju hałasował, do tego poczas jazdy jeszcze wyłacznie na piątym biegu.
Dźwięk byl zupełnie inny no chyba że na filmiku inaczej oddaje.

ODPOWIEDZ