1.6 16v brak 1 i/lub 2 biegu wentylatora chłodnicy i klimy

Awatar użytkownika
jurasturas

Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 25 cze 2022, 22:56
Imię: kuba
Auto: asteroida g 1.6 16v
Rocznik: 2040
Województwo: zachodniopomorskie

1.6 16v brak 1 i/lub 2 biegu wentylatora chłodnicy i klimy

#1

Nieprzeczytany post autor: jurasturas »

Witam wszystkich,
Stałem się ostatnio posiadaczem asterki z 2002 roku, silnik 1.6 101KM. To mój pierwszy opel, ale nie pierwszy samochód. W samochodach poza jazdą, przyjemność sprawia mi naprawianie ich, więc przy zakupie nie mam problemu z tym że coś nie działa, bo zawsze przy mniejszym lub większym nakładzie pracy da się to naprawić :) Jednak z racji że jest to mój pierwszy opel i pierwszy problem tego rodzaju potrzebuje małej pomocy od kolegów z forum. Otóż, w moim samochodzie nie działa 1 i/lub 2 bieg wentylatora. Samochód ma je dwa, jeden od klimatyzacji, z przodu przy skraplaczu, oraz drugi od chłodnicy płynu w komorze silnika. Wentylatory są 3 pinowe, jeden przewód to masa, drugi i trzeci to jak się domyślam biegi - wiem ze te środkowe wchodząc we wtyczkę od wentylatorów idą przez opornik, więc zgaduje że to jest ten 1 bieg. Sprawdziłem dziś wentylator od klimy na krótko pod aku i działa na dwóch prędkościach, z racji słabego dostępu jutro sprawdzę ten od chłodnicy. Z tego co przeczytałem to są one podpięte szeregowo pod 1 bieg - ale jak z kolejnymi? Mimo wyłączonej klimy, kiedy wentylator chłodnicy już ruszy to ten od klimy rusza razem z nim. Dodatkowo do obydwóch wentylatorów idą dwie takie same 3 pinowe wtyczki (po prawej stronie na zdjęciu). Co jeszcze zaobserwowałem to to, ze wentylator klimy bez znaczenia czy klima jest włączona czy nie, dostaje po zapłonie na 1 pinie 10v, na drugim cisza a trzeci to masa. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś mi wyjaśnił ile biegów ma moje chłodzenie, jak te biegi wyglądają i od czego są te 2 wolne wtyczki (idą od przekaźników). Bezpieczniki i sam przekaźnik 6 pinowy oczywiście jest sprawdzony i podaje 14v tak jak powinien. Z góry dziękuje za odpowiedzi. Pozdrawiam, Kuba
!
Zadbaj by twoje zdjęcia zostały na dłużej!
Zamieść je bezpośrednio na forum i miej pewność, że nie znikną.

Jak poprawnie dodawać zdjęcia tutaj.

// [External Link Removed for Guests]
!
Zadbaj by twoje zdjęcia zostały na dłużej!
Zamieść je bezpośrednio na forum i miej pewność, że nie znikną.

Jak poprawnie dodawać zdjęcia tutaj.

// [External Link Removed for Guests]

ja37

V.I.P.
Posty: 6126
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 132 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

Nie masz dziwnej żółtej kontrolki na zegarach?
Zakup opcom, tam zrobisz test wentylatorów, nie będziesz musiał aż tak rozbierać do diagnostyki.
G miały ten [cenzura] moduł wentylatorów......., może najpierw zajrzyj we wtyczki, może coś nie łączy.
Tylko nie rozbieraj wtyczek na siłę, tam bedzie dużo błota, syfu i złaaaaa.
Oczyść, popsikaj nawet WD40 kilka dni i dopiero próbuj.
Szkoda połamać coś, bo tam syf spod kół leci i jest niefajnie.

Awatar użytkownika
jurasturas

Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 25 cze 2022, 22:56
Imię: kuba
Auto: asteroida g 1.6 16v
Rocznik: 2040
Województwo: zachodniopomorskie

#3

Nieprzeczytany post autor: jurasturas »

ja37 pisze:
26 cze 2022, 8:24
Nie masz dziwnej żółtej kontrolki na zegarach?
Zakup opcom, tam zrobisz test wentylatorów, nie będziesz musiał aż tak rozbierać do diagnostyki.
G miały ten [cenzura] moduł wentylatorów......., może najpierw zajrzyj we wtyczki, może coś nie łączy.
Tylko nie rozbieraj wtyczek na siłę, tam bedzie dużo błota, syfu i złaaaaa.
Oczyść, popsikaj nawet WD40 kilka dni i dopiero próbuj.
Szkoda połamać coś, bo tam syf spod kół leci i jest niefajnie.
kontrolka oczywiście się pali, "problem elektryczny systemu chłodniczego" - czy coś takiego. Mam znajomka mechanika, jutro do niego podjadę i poproszę czy może mi komputerem uruchomić test wentylatorów na 1 biegu. Sprawdzę dzisiaj wentylator chłodnicy na krótko i jeżeli ruszy na 1 i 2 biegu to też zostaje mi ten moduł przy lewym przednim kole. Jedyne co, to nurtują mnie te wolne wtyczki 3 pinowe - nie mam zielonego pojęcia do czego one są

Foton

Astro-maniak
Posty: 1197
Rejestracja: 20 gru 2020, 0:27
Imię: Marcin
Auto: Różne takie
Silnik: Petrol i Diesel
Rocznik: 1998
Województwo: mazowieckie
Pomocny: 62 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: Foton »

Mnie by zastanowił fakt, co ten brązowy przewód jest taki gruby i grubszych od tych czerwonych...

Co on taki gruby ? i dlaczego ?

;)

Awatar użytkownika
jurasturas

Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 25 cze 2022, 22:56
Imię: kuba
Auto: asteroida g 1.6 16v
Rocznik: 2040
Województwo: zachodniopomorskie

#5

Nieprzeczytany post autor: jurasturas »

Może lepiej go w domu karmili :D Tak na poważnie to wszystkie 3 są takiej samej grubość, kwestia zdjęcia. Wyciągnąłem dziś moduł wentylatorów i posprawdzałem kilka rzeczy, oto co ustaliłem:
Wtyczka lewa po podaniu 12v na odpowiednie piny uruchamia przekaźnik, bieg 1 i bieg 2 ale tylko wentylatora chłodnicy.
wentylator chłodnicy.jpg
Wtyczka prawa, po podaniu plusa uruchamia przekaźik i/lub przekaźniki, ale nie byłem w stanie uruchomić wentylatora klimy. Z identyfikowałem mase i plus ale po podaniu na wtyczke nie byłem w stanie uruchomić wentylatora klimy.
wentylator klimy.jpg
Teraz, odpinając dwie wtyczki 3 pin od wentylatorów mierzyłem na nich przejście. Bez modułu wentylatorów przejścia nie było nigdzie, po podpięciu modułu przejście jakieś było. Masa - wzorowa, 2 bieg - jako takie przejście, ale 1 biegu przejścia nie było.

W związku powyższym uszkodzona jest albo wiązka od wentylatora klimy do modułu, albo sam moduł. Mam na alledrogo darmowe zwroty więc zamawiam używany moduł wentylatorów o tym samym oznaczeniu i zobaczę czy to coś pomoże. Jeżeli ktoś ma jakieś sugestie, bardzo chętnie poczytam. Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

diablo82

Użytkownik
Posty: 46
Rejestracja: 01 wrz 2015, 14:01
Auto: Astra G 2003r. 1,6 16V bp,
Silnik: Z16XE
Województwo: mazowieckie

#6

Nieprzeczytany post autor: diablo82 »

Mam pytanie. Czy satra g 1.6 16V 101KM benzyna z roku 2003 powinna mieć dwa czy jeden wentylator? U mnie jest jeden i tak na chłopski rozum załącza się od razu na max, czyli silnik sie nagrzeje i załącza się cooler aż wyje po czym zaraz się wyłączy i tak w kółko. Nie jestem pewien czy tak powinno być czy brak drugiego wentylatora lub coś jest uszkodzone.

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#7

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

diablo82 pisze:
18 wrz 2023, 8:09
Mam pytanie. Czy satra g 1.6 16V 101KM benzyna z roku 2003 powinna mieć dwa czy jeden wentylator? U mnie jest jeden i tak na chłopski rozum załącza się od razu na max, czyli silnik sie nagrzeje i załącza się cooler aż wyje po czym zaraz się wyłączy i tak w kółko. Nie jestem pewien czy tak powinno być czy brak drugiego wentylatora lub coś jest uszkodzone.
Myślę, że po podpięciu kompa okaże się , że masz tylko drugi bieg wentylatora klimy - dlatego zalącza się na max , po czym wylącza i tak w kółko . Sprawdź opornik pierwszego biegu - tak myślę . Pozdrawiam 😊

diablo82

Użytkownik
Posty: 46
Rejestracja: 01 wrz 2015, 14:01
Auto: Astra G 2003r. 1,6 16V bp,
Silnik: Z16XE
Województwo: mazowieckie

#8

Nieprzeczytany post autor: diablo82 »

Z tym podłączeniem kompa to może być problem. Pewnie musi być oryginał do opla, a u mnie w okolicy takiego nie ma. Jechać dziesiąt km aby sprawdzić co się zesrało w 20 letnim aucie to nie ma sensu. Piszesz aby sprawdzić opornik. Czy jest on w tym module co podłączony jest do wentylatora? Jak go samemu sprawdzić. Posiadam w domu multimetr ale z elektryką to u mnie średnio, ale nie mam dwóch lewych rąk. Mogę prosić o jakieś szczegóły, co i jak i gdzie.

Dodano po 1 godzinie 48 minutach 42 sekundach:
Czy to jest ten rezystor?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

waldek2017

Astro-maniak
Posty: 283
Rejestracja: 12 sie 2017, 8:51
Auto: Meriva A 1,4 z14xep, Astra F x16szr
Silnik: z14xep
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 13 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: waldek2017 »

Już samo wyciąganiecie cie wiele powie.
A tak poza tym napewno jest nie jeden poradnik - ale masz zmierzyć czy jest jakiś opór pomiędzy przewodami. Jak zero to znaczy że się upaliła ścieżka/drut.

diablo82

Użytkownik
Posty: 46
Rejestracja: 01 wrz 2015, 14:01
Auto: Astra G 2003r. 1,6 16V bp,
Silnik: Z16XE
Województwo: mazowieckie

#10

Nieprzeczytany post autor: diablo82 »

Miałem chwilę czasu i dostałem się do tego rezystora. Jest mocno zaśniedziały więc obstawiam go bez pomiaru że jest uszkodzony. Problem się pojawił gdy chciałem kupić nowy. Niestety ale nie udało mi się znaleźć takiego samego.
Mój jest taki 4 piny + 2
Czy mogę go zamienić na taki fotka na dole.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ