Problem z aktywacją tempomatu
- Mistiic
- Posty: 11
- Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
- Imię: Jan
- Auto: Astra G
- Silnik: Z16XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: małopolskie
- Wdzięczny: 6 razy
Problem z aktywacją tempomatu
Witam serdecznie forumowiczów!
Skuszony możliwością zamontowania tempomatu w mojej Astrze kupiłem czujnik sprzęgła 2 piny (nr części 55701396) oraz przełącznik kierunkowskazów z przyciskami tempomatu (6240240 / 13142073). Wcześniej zaglądałem w instalację i w kolumnie kierownicy znalazłem bez problemu kostkę 4 piny pasująca do kostki w manetce oraz kostkę z dwoma pinamo pasującą do czujnika sprzęgła. Podpiąłem wszystko i wziąłem się za aktywację tempomatu.
O ile z ECU poszło bez problemu, to mam problem z dostaniem się do Cruise Control (tempomat) w sekcji Chassis (nadwozie? w instrukcji z tego forum w tym miejscu nic nie trzeba aktywować i tempomat powinien działać już po aktywacji w ECU, ale u mnie nie reaguje)- program z którego korzystałem to Vaux-com. Przy próbie połączenia do sekcji Chassis awyświetla następnie Cruise Control wyskakuje monit, o braku odpowiedzi z ECU i zostanie podjęta kolejna próba.
Założyłem trzy możliwości:
1. zły typ zamontowanej manetki i/lub czujnika sprzegla- ale manetka 99% w porządku, sprawdzona pod względem połączeń, a wątpię, żeby kostka która była w kolumnie była do czegoś innego- idealnie spasowała w gniazdo manetki. Czujnik sprzegla- w jakiś wątkach fldor. tempomatu pojawia się że powinien być 3 lub 4 pinowy, ja mam 2 piny, ale też kostka która do niego pasuje jest tylko z dwoma przewodami.
2 możliwość: brak zamontowanego modułu kontroli tempomatu. Również przeglądając wątki o tempomacie w Astrze g pojawił się jeden wpis gdzie elektryk nie mógł aktywować tempomatu i po schemacie doszedł do wniosku że brakuje modułu do niefo (nie mogę nigdzie znaleźć informacji o występowaniu odrębnego modułu, zakładam, że całością steruje ECU kontrolując elektroniczną przepustnicę).
3. Program do aktywacji nie daje sobie rady (Czy jest ktoś może w okolicy Trzebinia / Krakowa, kto posiada opcom i ma możliwość sprawdzenia?).
Bardzo proszę o porady jeśli ktoś zetknął się z podobnym przypadkiem...
Samochód to Astra G, hatchback, rocznik 2005, oznaczenie silnika z16xe, 1,6 16v.
W załączeniu zdjęcie z strony połączenia z tempomatem w nadwoziu.
Skuszony możliwością zamontowania tempomatu w mojej Astrze kupiłem czujnik sprzęgła 2 piny (nr części 55701396) oraz przełącznik kierunkowskazów z przyciskami tempomatu (6240240 / 13142073). Wcześniej zaglądałem w instalację i w kolumnie kierownicy znalazłem bez problemu kostkę 4 piny pasująca do kostki w manetce oraz kostkę z dwoma pinamo pasującą do czujnika sprzęgła. Podpiąłem wszystko i wziąłem się za aktywację tempomatu.
O ile z ECU poszło bez problemu, to mam problem z dostaniem się do Cruise Control (tempomat) w sekcji Chassis (nadwozie? w instrukcji z tego forum w tym miejscu nic nie trzeba aktywować i tempomat powinien działać już po aktywacji w ECU, ale u mnie nie reaguje)- program z którego korzystałem to Vaux-com. Przy próbie połączenia do sekcji Chassis awyświetla następnie Cruise Control wyskakuje monit, o braku odpowiedzi z ECU i zostanie podjęta kolejna próba.
Założyłem trzy możliwości:
1. zły typ zamontowanej manetki i/lub czujnika sprzegla- ale manetka 99% w porządku, sprawdzona pod względem połączeń, a wątpię, żeby kostka która była w kolumnie była do czegoś innego- idealnie spasowała w gniazdo manetki. Czujnik sprzegla- w jakiś wątkach fldor. tempomatu pojawia się że powinien być 3 lub 4 pinowy, ja mam 2 piny, ale też kostka która do niego pasuje jest tylko z dwoma przewodami.
2 możliwość: brak zamontowanego modułu kontroli tempomatu. Również przeglądając wątki o tempomacie w Astrze g pojawił się jeden wpis gdzie elektryk nie mógł aktywować tempomatu i po schemacie doszedł do wniosku że brakuje modułu do niefo (nie mogę nigdzie znaleźć informacji o występowaniu odrębnego modułu, zakładam, że całością steruje ECU kontrolując elektroniczną przepustnicę).
3. Program do aktywacji nie daje sobie rady (Czy jest ktoś może w okolicy Trzebinia / Krakowa, kto posiada opcom i ma możliwość sprawdzenia?).
Bardzo proszę o porady jeśli ktoś zetknął się z podobnym przypadkiem...
Samochód to Astra G, hatchback, rocznik 2005, oznaczenie silnika z16xe, 1,6 16v.
W załączeniu zdjęcie z strony połączenia z tempomatem w nadwoziu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- marwisn
- Posty: 4598
- Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
- Imię: Marcin
- Auto: Seat Leon
- Silnik: 1.4 TSI
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 26 razy
- Kontakt:
W tym silniku aktywacja tempomatu odbywa się tylko w sterowniku silnika.
Z prostego powodu. To jest instalacja "analogowa". Wszystkie sygnały idą bezpośrednio na piny ECU silnika. Nie ma po drodze żadnych modułów z którymi ten sterownik się komunikuje. Naciskając pedał sprzęgła, czy klikając przyciski na manetce zwierasz do masy określone wejście na sterowniku. I nic więcej tam nie ma.
Sprawdź w blokach pomiarowych czy pedał sprzęgła i przyciski zmieniają swój stan. Jeżeli tak to masz dobrze podpięte. Jeżeli nie to coś jest namotane i do weryfikacji.
Jeżeli sterownik się poprawnie zaprogramował (co przy Opcom'ie wcale nie jest takie oczywiste, lepszy do tego jest Vaux-com) to musi działać.
Po całym programowaniu odłącz klemę akumulatora na kilka minut. Nie pytaj dlaczego. To jest opel .
Z prostego powodu. To jest instalacja "analogowa". Wszystkie sygnały idą bezpośrednio na piny ECU silnika. Nie ma po drodze żadnych modułów z którymi ten sterownik się komunikuje. Naciskając pedał sprzęgła, czy klikając przyciski na manetce zwierasz do masy określone wejście na sterowniku. I nic więcej tam nie ma.
Sprawdź w blokach pomiarowych czy pedał sprzęgła i przyciski zmieniają swój stan. Jeżeli tak to masz dobrze podpięte. Jeżeli nie to coś jest namotane i do weryfikacji.
Jeżeli sterownik się poprawnie zaprogramował (co przy Opcom'ie wcale nie jest takie oczywiste, lepszy do tego jest Vaux-com) to musi działać.
Po całym programowaniu odłącz klemę akumulatora na kilka minut. Nie pytaj dlaczego. To jest opel .
DO - AF - ZA - AH - AK - SL
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 6141
- Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
- Imię: Grzesiek
- Auto: Astra H
- Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
- Województwo: łódzkie
- Lokalizacja: Łódź
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 133 razy
Albo brakuje kawałka wiązki.
Miałem taki przypadek w zafirze A, że kostki wszystkie były, ale brakowało 20cm wiązki pomiędzy kierownicą a kompem.
Pomiedzy dwoma złączami po drodze.
Przedzwoń kablologię do komputera.
Miałem taki przypadek w zafirze A, że kostki wszystkie były, ale brakowało 20cm wiązki pomiędzy kierownicą a kompem.
Pomiedzy dwoma złączami po drodze.
Przedzwoń kablologię do komputera.
- Mistiic
- Posty: 11
- Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
- Imię: Jan
- Auto: Astra G
- Silnik: Z16XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: małopolskie
- Wdzięczny: 6 razy
Dziękuję za podpowiedź Panowie! Faktycznie nie sprawdzałem, czy przyciski i czujnik sprzęgła są widoczne w Vaux-comie. Sprawdzę w wolnej chwili instalację od manetki /czujnika do ECU i dam znać czy się wyjaśniło.
- deodekabokat
- Posty: 3662
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 186 razy
Na bank nie ma wiązki i czujnika do sprzęgła. A przynajmniej nie ma czujnika. Zajrzyj pod pedały. Czasami tak się szczęśliwie zdarza że wiązka jest gdzieś przypięta lub przyklejona taśmą papierową. Jeżeli nie to lipa, trzeba położyć. Gorsza lipa, że trzeba włożyć pin do wtyku w ECU, a tego jak wiadomo nie ma skąd wziąć. Ja mam starą wiązkę jak będziesz potrzebował to odezwij się do mnie.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- Mistiic
- Posty: 11
- Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
- Imię: Jan
- Auto: Astra G
- Silnik: Z16XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: małopolskie
- Wdzięczny: 6 razy
deodekabokat czujnik sprzęgła jest bo osobiście montowałem
Sprawdziłem przed chwilą w Vaux-com i nie wykrywa czujnika sprzęgła ani wciskania przycisków manetki.
Wziąłem multimetr, dobrałem się do złącza X57 przy ECU i po sprawdzeniu, czy jest ciaglasc sygnału między manetką, czujnikami a tym złączem wyszło, że gdzieś muszą być kable odpięte bo żaden z nich nie wykazał połączenia między dwoma końcami.
ja37 pamiętasz może w którym miejscu brakowało tej wiązki? Moze tu będzie podobnie. Gdzieś pod kolumną kierownicy, czy już w komorze silnika?
Przed akumulatorem od strony szyby jest spora "kostka" łącząca kable z wnętrza samochodu z kablami w komorze silnika, może w tym złączu kable nie są połączone?
Sprawdziłem przed chwilą w Vaux-com i nie wykrywa czujnika sprzęgła ani wciskania przycisków manetki.
Wziąłem multimetr, dobrałem się do złącza X57 przy ECU i po sprawdzeniu, czy jest ciaglasc sygnału między manetką, czujnikami a tym złączem wyszło, że gdzieś muszą być kable odpięte bo żaden z nich nie wykazał połączenia między dwoma końcami.
ja37 pamiętasz może w którym miejscu brakowało tej wiązki? Moze tu będzie podobnie. Gdzieś pod kolumną kierownicy, czy już w komorze silnika?
Przed akumulatorem od strony szyby jest spora "kostka" łącząca kable z wnętrza samochodu z kablami w komorze silnika, może w tym złączu kable nie są połączone?
- deodekabokat
- Posty: 3662
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 186 razy
Masz pewność że w X57 są piny i kable? U mnie ich nie było, trzeba było dokładać.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- Mistiic
- Posty: 11
- Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
- Imię: Jan
- Auto: Astra G
- Silnik: Z16XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: małopolskie
- Wdzięczny: 6 razy
Jako że uporałem się już z problemem z aktywacją tempomatu, to opiszę jak to wyglądało w moim przypadku. Tak, jak pisałeś ja37 brakowało przewodów, najprawdopodobniej pomiędzy złączem X2 na grodzi po stronie komory silnika (pod deska rozdzielcza widziałem kable, które kolorystyką odpowiadały tym w kostce manetki) a złączem przy akumulatorze. deodekabokat na szczęście wiązka komputera była kompletna. Trochę pokombinowałem i jako że nie było w złączu męskich końcówek do wpięcia w wiązkę komputera, to zrobilem je rozcinając na pół nóżki bezpiecznika samochodowego, które dolutowalem do kabli które przeprowadziłem przez zaślepkę otworu przy serwie pompy hamulcowej, a następnie wpisałem je w czujnik sprzęgła i dorobioną kostkę łączącą manetkę z tymi kablami żeby nie ciąć kabli w istniejącej kostce od tempomatu.
Końcówki męskie w złączu wkleiłem kropelką (trzeba uważać, żeby nie nalać kleju na styki bo nie będzie połączenia). Po tym zabiegu po złożeniu wszystko działa bez zastrzeżeń. Czekam teraz na taśmę parcianą izolacyjna żeby owinąć przewody w komorze silnika i pod deska rozdzielczą. Wklejam zdjęcia jak to wyglądało u mnie.
Dzięki za pomoc!
Końcówki męskie w złączu wkleiłem kropelką (trzeba uważać, żeby nie nalać kleju na styki bo nie będzie połączenia). Po tym zabiegu po złożeniu wszystko działa bez zastrzeżeń. Czekam teraz na taśmę parcianą izolacyjna żeby owinąć przewody w komorze silnika i pod deska rozdzielczą. Wklejam zdjęcia jak to wyglądało u mnie.
Dzięki za pomoc!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.