Problem z aktywacją tempomatu

Awatar użytkownika
Mistiic

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
Imię: Jan
Auto: Astra G
Silnik: Z16XE
Rocznik: 2005
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 6 razy

Problem z aktywacją tempomatu

#1

Nieprzeczytany post autor: Mistiic »

Witam serdecznie forumowiczów!
Skuszony możliwością zamontowania tempomatu w mojej Astrze kupiłem czujnik sprzęgła 2 piny (nr części 55701396) oraz przełącznik kierunkowskazów z przyciskami tempomatu (6240240 / 13142073). Wcześniej zaglądałem w instalację i w kolumnie kierownicy znalazłem bez problemu kostkę 4 piny pasująca do kostki w manetce oraz kostkę z dwoma pinamo pasującą do czujnika sprzęgła. Podpiąłem wszystko i wziąłem się za aktywację tempomatu.
O ile z ECU poszło bez problemu, to mam problem z dostaniem się do Cruise Control (tempomat) w sekcji Chassis (nadwozie? w instrukcji z tego forum w tym miejscu nic nie trzeba aktywować i tempomat powinien działać już po aktywacji w ECU, ale u mnie nie reaguje)- program z którego korzystałem to Vaux-com. Przy próbie połączenia do sekcji Chassis awyświetla następnie Cruise Control wyskakuje monit, o braku odpowiedzi z ECU i zostanie podjęta kolejna próba.
Założyłem trzy możliwości:
1. zły typ zamontowanej manetki i/lub czujnika sprzegla- ale manetka 99% w porządku, sprawdzona pod względem połączeń, a wątpię, żeby kostka która była w kolumnie była do czegoś innego- idealnie spasowała w gniazdo manetki. Czujnik sprzegla- w jakiś wątkach fldor. tempomatu pojawia się że powinien być 3 lub 4 pinowy, ja mam 2 piny, ale też kostka która do niego pasuje jest tylko z dwoma przewodami.
2 możliwość: brak zamontowanego modułu kontroli tempomatu. Również przeglądając wątki o tempomacie w Astrze g pojawił się jeden wpis gdzie elektryk nie mógł aktywować tempomatu i po schemacie doszedł do wniosku że brakuje modułu do niefo (nie mogę nigdzie znaleźć informacji o występowaniu odrębnego modułu, zakładam, że całością steruje ECU kontrolując elektroniczną przepustnicę).
3. Program do aktywacji nie daje sobie rady (Czy jest ktoś może w okolicy Trzebinia / Krakowa, kto posiada opcom i ma możliwość sprawdzenia?).
Bardzo proszę o porady jeśli ktoś zetknął się z podobnym przypadkiem...

Samochód to Astra G, hatchback, rocznik 2005, oznaczenie silnika z16xe, 1,6 16v.
W załączeniu zdjęcie z strony połączenia z tempomatem w nadwoziu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

W tym silniku aktywacja tempomatu odbywa się tylko w sterowniku silnika.

Z prostego powodu. To jest instalacja "analogowa". Wszystkie sygnały idą bezpośrednio na piny ECU silnika. Nie ma po drodze żadnych modułów z którymi ten sterownik się komunikuje. Naciskając pedał sprzęgła, czy klikając przyciski na manetce zwierasz do masy określone wejście na sterowniku. I nic więcej tam nie ma.

Sprawdź w blokach pomiarowych czy pedał sprzęgła i przyciski zmieniają swój stan. Jeżeli tak to masz dobrze podpięte. Jeżeli nie to coś jest namotane i do weryfikacji.

Jeżeli sterownik się poprawnie zaprogramował (co przy Opcom'ie wcale nie jest takie oczywiste, lepszy do tego jest Vaux-com) to musi działać.

Po całym programowaniu odłącz klemę akumulatora na kilka minut. Nie pytaj dlaczego. To jest opel ;).
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

ja37

V.I.P.
Posty: 6106
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 130 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

Albo brakuje kawałka wiązki.
Miałem taki przypadek w zafirze A, że kostki wszystkie były, ale brakowało 20cm wiązki pomiędzy kierownicą a kompem.
Pomiedzy dwoma złączami po drodze.
Przedzwoń kablologię do komputera.

Awatar użytkownika
Mistiic

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
Imię: Jan
Auto: Astra G
Silnik: Z16XE
Rocznik: 2005
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 6 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: Mistiic »

Dziękuję za podpowiedź Panowie! Faktycznie nie sprawdzałem, czy przyciski i czujnik sprzęgła są widoczne w Vaux-comie. Sprawdzę w wolnej chwili instalację od manetki /czujnika do ECU i dam znać czy się wyjaśniło.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3653
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 184 razy

#5

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Na bank nie ma wiązki i czujnika do sprzęgła. A przynajmniej nie ma czujnika. Zajrzyj pod pedały. Czasami tak się szczęśliwie zdarza że wiązka jest gdzieś przypięta lub przyklejona taśmą papierową. Jeżeli nie to lipa, trzeba położyć. Gorsza lipa, że trzeba włożyć pin do wtyku w ECU, a tego jak wiadomo nie ma skąd wziąć. Ja mam starą wiązkę jak będziesz potrzebował to odezwij się do mnie.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
Mistiic

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
Imię: Jan
Auto: Astra G
Silnik: Z16XE
Rocznik: 2005
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 6 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: Mistiic »

deodekabokat czujnik sprzęgła jest bo osobiście montowałem :)
Sprawdziłem przed chwilą w Vaux-com i nie wykrywa czujnika sprzęgła ani wciskania przycisków manetki.
Wziąłem multimetr, dobrałem się do złącza X57 przy ECU i po sprawdzeniu, czy jest ciaglasc sygnału między manetką, czujnikami a tym złączem wyszło, że gdzieś muszą być kable odpięte bo żaden z nich nie wykazał połączenia między dwoma końcami.
ja37 pamiętasz może w którym miejscu brakowało tej wiązki? Moze tu będzie podobnie. Gdzieś pod kolumną kierownicy, czy już w komorze silnika?
Przed akumulatorem od strony szyby jest spora "kostka" łącząca kable z wnętrza samochodu z kablami w komorze silnika, może w tym złączu kable nie są połączone?

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3653
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 184 razy

#7

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Masz pewność że w X57 są piny i kable? U mnie ich nie było, trzeba było dokładać.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

ja37

V.I.P.
Posty: 6106
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 130 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

Pamietam, że pierwsze złącze za wtyczką ECU i nastepne zaraz w kierunku grodzi, pod maską.

Awatar użytkownika
Mistiic

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 21 mar 2021, 23:46
Imię: Jan
Auto: Astra G
Silnik: Z16XE
Rocznik: 2005
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 6 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: Mistiic »

Jako że uporałem się już z problemem z aktywacją tempomatu, to opiszę jak to wyglądało w moim przypadku. Tak, jak pisałeś ja37 brakowało przewodów, najprawdopodobniej pomiędzy złączem X2 na grodzi po stronie komory silnika (pod deska rozdzielcza widziałem kable, które kolorystyką odpowiadały tym w kostce manetki) a złączem przy akumulatorze. deodekabokat na szczęście wiązka komputera była kompletna. Trochę pokombinowałem i jako że nie było w złączu męskich końcówek do wpięcia w wiązkę komputera, to zrobilem je rozcinając na pół nóżki bezpiecznika samochodowego, które dolutowalem do kabli które przeprowadziłem przez zaślepkę otworu przy serwie pompy hamulcowej, a następnie wpisałem je w czujnik sprzęgła i dorobioną kostkę łączącą manetkę z tymi kablami żeby nie ciąć kabli w istniejącej kostce od tempomatu.
Końcówki męskie w złączu wkleiłem kropelką (trzeba uważać, żeby nie nalać kleju na styki bo nie będzie połączenia). Po tym zabiegu po złożeniu wszystko działa bez zastrzeżeń. Czekam teraz na taśmę parcianą izolacyjna żeby owinąć przewody w komorze silnika i pod deska rozdzielczą. Wklejam zdjęcia jak to wyglądało u mnie.
Dzięki za pomoc!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ja37

V.I.P.
Posty: 6106
Rejestracja: 22 gru 2006, 15:18
Imię: Grzesiek
Auto: Astra H
Silnik: Z20LEH+ & Z18XEx2
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: Łódź
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 130 razy

#10

Nieprzeczytany post autor: ja37 »

Brawo :)

ODPOWIEDZ