Wymiana skrzyni biegów z 5 na 6 biegową Z18XE

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

Re: Wymiana skrzyni biegów z 5 na 6 biegową Z18XE

#21

Nieprzeczytany post autor: Automat »

deodekabokat pisze:
24 cze 2019, 15:30
Pamiętajcie że ten motor ma elektroniczną przepustnicę i Z w oznaczeniu więc Eur 4 i udało im się to zrobić bez EGR-u. Kto się zna to wie że jest moooocno przytępiony silnik żeby emisja była spełniona. Pedał w podłogę przy 2000 obrotów oznacza maksymalne otwarcie przepustnicy do 30%!!!!! Zobaczcie sobie.
.... a nie wiedziałem.Dzięki za info.Sprawdzę to na podłączonym OPcomie.
deodekabokat pisze:
24 cze 2019, 15:30
Ja kupiłem AH ze skrzynią od VC właśnie F17W394 i tym jeżdżę to wiem co nieco. I to gówno jest. Kto zna się na excelu policzy od razu że 4 bieg przy tej skrzyni (W) przy 3000 obrotów i kołach R16 da prędkość 96km/h a na piątce 120km/h. Dla skrzyni oryginalnej czyli z przełożeniem C przy 3000obr na 5tym biegu będzie 101,5km/h.
Na automatycznej skrzyni AF-17,jaką mam,to przy 3000 obr/min na biegu D4 mam prędkość 120 km/godz.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3628
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 390kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 181 razy

#22

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Dokładnie prędkości dla koła R16/205x55 wyglądają tak przy 3000 obrotów.
Zobaczcie jak od 4 biegu Skrzynie Wide ratio uciekają od benzyny. Z18XE to szlifierka lubi obroty bardziej niż BMW. Skrzynie musza byc krótkie. Nie wiem jak to jest ze spalaniem możecie napisać może u mnie spalanie jest niskie w stosunku do was, no ale jest wiadomo czego to skutkiem.

Jeżeli masz takie koła jak wyżej to przy 3000 obrotów masz na ostatnim 4 biegu własnie 118km/h.
Ps
Mój samochód jest po swapie ze skrzyni autoamtycznej. Podejrzewam że przyjechał do kraju jako uszkodzony z walniętą skrzynia a że AF17 kosztuje trochę to poszło do swapu.
Swoją drogą to śmiesznie wygląda ta skrzynia AF17. Nigdy czymś takim nie jeździłem. Nie krytykuję, nie nie. Tak tylko na wykresie to dziwnie wygląda.
VvsOBR.gif
prędkość.GIF
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#23

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Brawo kol. Grzegorzu,teraz widać,że temat został naukowo zgłębiony.Jak chcesz możesz dołożyć kolejny wykres z automatycznej skrzyni AF-17.Dane poniżej
asb AF-17 prędkość,obroty.jpg
Dodano po 38 minutach 2 sekundach:
Oglądam teraz Twój wykres jeszcze raz i nie zgadzają się dane dla AF17,jeśli to jest skrzynia asb.
Ja na 3000 obrotów na ostatnim biegu D4 uzyskuję 120 km/godz,a na Twoim wykresie 117 km/godz wypada na 4000 obr/min .Ja przy 4000 obr/min uzyskuję 160 km/godz.Cosik z tym wykresem nie jest jak trzeba,odbiega od mojej rzeczywistości.Popatrz tutaj: [External Link Removed for Guests]
Koła mam takie,jakie wymieniłeś.Dodam jeszcze przełożenia skrzyni AF-17:
[External Link Removed for Guests]
- na D1....2.807
- na D2....1.479
- na D3....1.0
- na D4....0.735
- na R.....2.769
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3628
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 390kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 181 razy

#24

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Obliczenia są jak najbardziej poprawne. Nie podałeś przełożenia przekładni głównej jakie bierzesz do obliczeń. Jeżeli wziąłeś jako metodę weryfikacji matematyki dane z licznika to niepoprawnie obrałeś metodykę :) Moje dane mówią że AF17 ma na 4 biegu 118,001133@3000 Obr min. i tego się będę trzymał.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#25

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Moje dane są odpatrzone z liczników i o drobne spierać się nie będę.Zaokrąglij sobie owe 118 i będziesz miał 120 km/godz.Natomiast co do wykresu zdecyduj się,bo z jednej strony twierdzisz,że jest 118 km/godz przy obrotach 3000,a na wykresie owe 118 km/godz zaznaczasz dla 4000 obrotów.Grześ zdecyduj się na jakąś wersję, bo ja Ci proponowałem tę właściwą.Podałem Ci również linka,gdzie masz przełożenie główne.Skoro się nie dopatrzyłeś,to podaję: 4,12.Jaeszcze raz potwierdzę: na mojej skrzynia AF17 i silniku Z18XE-125 KM przy obrotach 4000 obr/min uzyskuję prędkość ok. 160 km/godz....a teraz sprawdzaj swoje wyliczenia i wykres :) .

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2081
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#26

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Zaraz, chwilunia. Janku, ale na wykresie o ile dobrze łapię, jest zestawienie prędkości z biegami. A prędkość obrotowa jest stała czyli 3000 obr. i do nich odnoszą się prędkości na poszczególnych biegach (dolna oś. choć te połówki trochę komicznie wyglądają :) ).
"Jeżeli masz takie koła jak wyżej to przy 3000 obrotów masz na ostatnim 4 biegu własnie 118km/h."
Na 4 biegu przy 4000 obr. jak najbardziej możesz mieć 160 km/h i mój imiennik chyba nigdzie inaczej nie twierdził.
Zgodzę się również z kolegą Grzegorzem, Z18XE lubi wysokie obroty. Na niskich muli, trzeba mu dać nieco papu, żeby się ładnie odepchnąć.
Wszelkie pomiary na LPG niestety są o kant pupy. Każda instalacja jest inaczej wystrojona i tylko porównanie na Pb jako tako wypada, o ile nie nalejemy jakiegoś szajsu z przydrożnego CPNu u Heńka. Mam tu fajną S12 od północy miasta, czasem coś wyskoczę potestować. Vmax raczej nie będę w Polsce ryzykować ;) 6 bieg przydałby się, nie powiem. Ale ja się kulam zazwyczaj po mieście i styka mi nawet 3 bieg. Na automat już nie przerobię, bo gra niewarta świeczki.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3628
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 390kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 181 razy

#27

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Jakoś mnie życie nauczyło że podstawowych prawd fizyki i matematyki nie muszę weryfikować, no jakoś tak się zawszę sprawdzały i się jeszcze nigdy nie naciąłem :) 4ka na wykresie oznacza bieg a nie obroty. Wszystko jest poprawnie a tytuł wykresu mówi prędkość vs bieg ;)
A spróbujcie wywalić polówki w excelu Janusze. Upieranie się że licznik pokazuje lepiej niż matma i wzór na obwód koła, no nie. nie dam się wciągnąć w polemikę. 6 Skrzynia tu się nie sprawdzi bo to panowie wolnossak jak jest pompka to moment jest od 2k obrotów i wtedy skrzynia 6 ma sens. Przy wolnossaku nie ma sensu bo i tak trzeba go rozkręcić. Co jest dla mnie pocieszające to to że Z18Xe nie łyka dużo gdy dostaje obroty tzn gdy się go trzyma np na mieście na 3ce zamiast nisko na 4 bo wtedy auto nie jest w stanie na żądanie dać momentu. Che automat zredukuje. Stare 8v przy 3 tysiącach obrotów zaczynało palić krocie paliwa a ten radzi sobie z obrotami. Ja ze skrzyni wide jestem o tyle zadowolony że auto pali mi mniej niż poprzednie 1,6 a jeżdżę o 20 do 40km/h szybciej. Największy problem jest z tym że trzeba na 4 dmuchnąć do 5k obrotów żeby po przełożeniu na 5 auto dalej miało ochotę ostro pracować. Pamiętajcie ten motor jest tak ze skrzyniami zestrojony że po przełożeniu biegu dalej jesteśmy wysoko na wykresie momentu. Skrzynie F17c394 miałem w poprzednim oplu i faktycznie tam ciągle był ryk a po trasie już przy małych prędkościach auto miało mocno rozkręcony silnik.
Jak już wszyscy sobie pomagają to zapraszam do swojego bolidu na testy. Może to komuś posmakuje. Wymiana skrzyni w Oplu to najbardziej z,j bany temat w tym samochodzie od AF AG AH ZA ZB i pewnie jeszcze dalej. Już ściągałem sanki kilka razy w AG i ZA-to wszędzie ten sam klamot. Niech je piekło pochłonie.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#28

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Grzegorz,nie przyszło mi do głowy,że oś pozioma to biegi,bo te niby połówki mnie zmyliły.Nie sprzeczam się, że moje odczyty są dokładniejsze niż Twoje wyliczenia,bo ja odczytywałem licznik w aucie w trakcie jazdy, więc dochodzą dwa błędy: mój-odczytu i błąd wskazań licznika.Załóżmy,że teraz chcę zrozumieć ideę Twojego wykresu...i jakoś mam problem.Oś pozioma to przecież nie bezstopniowa skrzynia a pozycja lewarka biegów czyli biegi(oś w zasadzie jakby o wybranych argumentach=biegi).Gdzie w tych wykresach są schowane obroty silnika ? Wykresy jakie zamieściłeś obowiązują dla każdego zakresu obrotów silnika ? Z Twojego silnika nie potrafiłbym odczytać jaką prędkość ma pojazd przy obrotach np. 3000 a jadący na trzecim biegu. Spróbuj to tak objaśnić,abym to zrozumiał,bo Jan to niedaleko od Janusza :) .

Dodano po 8 minutach 35 sekundach:
deodekabokat pisze:
25 cze 2019, 22:32
Co jest dla mnie pocieszające to to że Z18Xe nie łyka dużo gdy dostaje obroty tzn gdy się go trzyma np na mieście na 3ce zamiast nisko na 4 bo wtedy auto nie jest w stanie na żądanie dać momentu. Che automat zredukuje.
Dzięki za tę refleksję.Zastanawiałem się jak to będzie,gdy automatem zacznę jeżdzić po mieście na stałe na 3 biegu D3.Będzie z pewnością żywsze,bo wówczas mam przełożenie =1 i w zakresie miejskich prędkości, aniżeli automat miałby miał włączać bieg D4(chociaż mogę depnąć i zmienić bieg na D3,a nawet D2).Ciekawe jakie będzie wówczas zużycie gazu ? Z Twojej uwagi wynika,że jeśli wzrośnie,to raczej niewiele. Pora na sprawdzenie tego w akcji. Przy okazji trzeba będzie się przypatrzeć temperaturze cieczy chłodzącej.

Dodano po 6 minutach :
deodekabokat pisze:
25 cze 2019, 22:32
Jak już wszyscy sobie pomagają to zapraszam do swojego bolidu na testy. Może to komuś posmakuje. Wymiana skrzyni w Oplu to najbardziej z,j bany temat w tym samochodzie od AF AG AH ZA ZB i pewnie jeszcze dalej. Już ściągałem sanki kilka razy w AG i ZA-to wszędzie ten sam klamot. Niech je piekło pochłonie.
No to już się martwię :roll: .Skorzystałbym z zaproszenia,ale mam do Ciebie trochę kilometrów.Może jak mi się zdarzy, że będę w Piasecznie,albo zrobię wycieczkę do Lubliniaków....albo zaplanuję rajd zapoznawczy do Forumowych Gości :D .

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3628
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 390kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 181 razy

#29

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Masz rację, jak się robi coś dla siebie to się zupełnie zapomina jak to jest czytelne dla innych. Ten wykres jest dla 3k obrotów. Z niego nie odczytasz prędkości dla poszczególnych biegów i trzeba go raczej traktować jak punktowy ale jest najbardziej czytelny. Skrzynia (przekładnia zębata z mechany) jest zwykłą proporcją więc dla każdego biegu wystarczy 2pkt i aproksymacja liniowa. Jak zrobisz wykres ze swoich pomiarów to wyjdzie ci linia prosta bo inaczej wyjść nie może,no przynajmniej powinna. No tylko że taki wykres z porównaniem 2 skrzyń będzie miał tyle linii ile biegów dla każdej ze skrzyń np porównanie F17 z AF17 będzie na wykresie 9 linii a to się pierdolnik robi i zupełnie jest nieczytelne które krótsze, które dłuższe. Jak mi wystarczy jutro alku to może zrobię jutro taki wykres ale mówię nic z niego nie porównasz.
Przy okazji sprawdzałeś opcomem jakie masz ustawione koła? Może masz tam coś co Ci wskazuje na takie a nie inne prędkości, ale licznik jest strasznie niedokładny i na nim nie opierałbym żadnych rozważań bo są tu dwa błędy. Jeden od obrotów a drugi od prędkości. Patrzysz na dwie wskazówki, to w dziedzinie metrologii śmiech na sali.

Jest jeszcze jedna przyczyna dla której wskazówka pokazuje niepoprawną wartość.
Jak się ustawia cyfrę na blacie to trzeba ją zdjąć i potem się zakłada tak jak się zakłada. :) Na handel. Ale zobacz jak ustrój pomiarowy w liczniku jest zrobiony. od setki masz już gęściejsze działki nie? Nie każdy to zauważa a w AH właśnie tak jest. W opcomie jak się wywołuje co 10 czy 20 prędkość to herezje pokazuje. Ja tam zawsze do matematyki namawiam.

Ja tam sie też ostro po kraju kręcę. No na Podlasiu też ładnie. No przyznam że mam w garażu skrzynię w super stanie F17C374 to taka z offsetem do oryginału i sie patrzę na nią już od jakiegoś czasu. Ale myślę że jak bym ją zapakował to znowu bym tej długiej żałował. Jak by się tylko skrzynię samą ładowało to bym sobie pojeździł na jednej potem na drugiej zrobił pomiary spalania i rozpędzania tylko te sanki, niech je piekło pochłonie.

A tak już na marginesie to swap z automatu do manuala to nie taka skomplikowana sprawa.
-Skrzynia F17
-Półosie
-Konsola środkowa od manuala z gałką biegów
-WYbierak do manuala
-Licznik jeżeli kogoś kole dodatkowy ekran od biegu. U mnie został stary jak na razie, chyba że od topiq podwędzę RS-a
-Wieszak do pedałów
-Sprzęgło

I j..anie z sankami oczywiście. Wszystko pasuje - polityka opla od astry F wszystko pasuje.

upd.
Pyk porównanie dwóch skrzyń, jak dla mnie z niego nic nie wynika leszy jest tamten wykres.
Przechwytywanie.GIF
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#30

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Grześ,umówmy się,że od matematyki nie stronię i często się nią posługuję.Odczyt z liczników,które robiłem własnymi oczyma ma tę zaletę,że nie ciagnę za sobą jakichś "ułamkowych ogonów" ("brzydkie" "nieokrągłe"), tylko z dopuszczalnym błędem oszacowania mam ładne okrągłe wyniki(prędkość) w odniesieniu do osi z argumentem (obroty).Zamiast 5 można powiedziec 5,0017 i też to będzie to samo :) ...przy pewnych założeniach. Popatrz na moją zamieszczona tabelkę.Nie robiłem tego aby rozpoznawać czy skrzynia jest długa czy krótka.Mojej asb nie zamierzam wymieniać na manuala,gdyż mogę jeździć tylko na automacie (niepełnosprawność po wypadku drogowym,35 lat temu-motocykl).Dzięki za ostatni wykres i byłbym Ci wdzięczny, gdybyś opis wykresów w legendzie umieścił w kolejności wykreślonych prostych od góry do dołu,bo wówczas nie popełnię błędu przy interpretacji wyników.
Przykładowo,nie jestem pewny,ale linia AF17-4 to chyba druga od góry,a AF17-2 to czwarta od dołu (mam wątpliwość) ? Teraz chyba rozpoznajesz jaki mam problem w odczycie.Sanki wymieniałem w Jetta2-ale to inna bajka :D .Kiedys myślałem,że mojej AH jak zajdzie potrzeba...a teraz na słowo sanki będzie mi cierpła skóra :roll: .
Parametry mojej AH ustawiał Marcin z Poznania podczas aktywacji mojego komputera pokładowego i raczej to zrobił dobrze.Osobiście jeszcze tych ustawień nie sprawdzałem.

ODPOWIEDZ