Z19DTH - czyszczenie/wymiana/usunięcie EGR? (co z DPF?)

RippeR

Astro-maniak
Posty: 59
Rejestracja: 11 cze 2014, 20:46
Auto: Astra H
Silnik: Z19DTH
Województwo: dolnośląskie

Z19DTH - czyszczenie/wymiana/usunięcie EGR? (co z DPF?)

#1

Nieprzeczytany post autor: RippeR »

Kilka dni temu miałem problem z odpaleniem samochodu, od tak wsiadam i chcę jechać, a on zaraz po odpaleniu gaśnie ("dusi się"). Silnik to Z19DTH. Błąd jaki wyskakiwał to ECN 245205 (P2452). Samochód trafił do warsztatu i okazało się że EGR się "zawiesił" w złej pozycji. Mam do wyboru:

- czyszczenie EGR (~120zł) bez gwarancji że to cokolwiek da (jeśli da, to na dłużej? czy za kilka miesięcy spodziewać się kolejnych problemów?
- wymiana na nowy (~630zł część + 80zł wymiana)
- usunięcie (zaślepienie + programowanie) (~300zł) - jako minus usłyszałem że można spodziewać się większego spalania

W samochodzie jest DPF, z którym nie miałem przez ostatnie 1.5 roku żadnych problemów (przeważnie wypalał się na trasie itp.). Teraz pytanie - jakie mam realne opcje i z czym się one wiążą?

1. Czyszczenie EGR to coś sensownego? Czy tylko krótkotrwała "ulga", a za kilka msc znów problem wróci?
2. Usunięcie EGR - jaki wpływ będzie miało na samochód/silnik i jak się ma to do posiadania DPF? (zazwyczaj osoby piszące o usuwaniu EGR już nie mają DPFa) Jeśli usuwanie EGRa nie ma sensu mając DPF, to jest sens usuwać EGR+DPF, jeśli ten drugi na razie ma się dobrze?
3. Wymiana na nowy - ma sens?

Z tego co się dowiedziałem, to:
(1) pomaga na chwilę, zazwyczaj do pół roku
(2) usunięcie EGR ma sens tylko z DPF (duży koszt), jak wygląda to od praktyki, czy po usunięciu DPF mogę mieć problemy z np. przeglądem czy coś takiego?

Z tego co doczytałem, czyszczenie EGRu nie jest super skomplikowane i da się to zrobić samemu, jest w takim razie sens czyścić co jakiś czas (kilka miesięcy) EGR samemu i nie wymieniać go?

Byłbym wdzięczny za w miarę szybką pomoc, bo nie wiem co dalej robić, a nie potrafię znaleźć informacji o analogicznej sytuacji tu na forum.

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5505
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

Jeśli czyścić to samemu bo taniej. Nic cię to teoretycznie nie kosztuje a w przypadku gdy przyniesie to krótkotrwałą poprawę można się pokusić na kolejne kroki.

Skutki usunięcia DPF, na tą chwilę martwe przepisy. Auto traci homologację i nie może poruszać się po drogach publicznych. Jak się za to wezmą... będzie płacz na forach.

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

RippeR

Astro-maniak
Posty: 59
Rejestracja: 11 cze 2014, 20:46
Auto: Astra H
Silnik: Z19DTH
Województwo: dolnośląskie

#3

Nieprzeczytany post autor: RippeR »

@FalconTech

Czy w przypadku takich problemów z EGRem (zacięcie pozycji itp.) jest sens w takim czyszczeniu, że da to na dłuższy czas spokój? Czy trzeba oczekiwać, że coraz szybciej będzie się zapychał znów i w końcu to przestanie być pomocne i pozostanie tylko wymiana na nowy? W ogóle czy nowy od tego mojego różnił by się znacznie, gdyby ten mój wyczyścić baaaardzo porządnie? Tzn. czy oprócz tego że jest zapchany coś jeszcze się z nim może dziać? Czy jedyne co z EGRem się robi to zapycha przez co się później blokuje? Usunięcie EGRa zostawiając DPF ma sens, czy szybko zajechał bym go wtedy (i ew. jakieś inne negatywne działanie po usunięciu samego EGRa mogło by być)?

Można oczekiwać, że przeczyszczenie porządne EGRu pomoże na jak długo (średnio)? 3 miesiące? 6msc? Do roku nawet lub jeszcze więcej?

PS. Żeby być już kompletnym w temacie diesla dodatkowego pytanie:
Jak się mają do DPFu i EGRa klapy wirowe? Wyczytałem gdzieś, że bywają problematyczne (kiedy? coś powiązane z DPF/EGR?) i że Z19DT ich nie ma, ale czy Z19DTH je ma? Jakie są objawy i rozwiązania (+/- koszta tych rozwiązań)?

ppablo88

Astro-maniak
Posty: 82
Rejestracja: 06 mar 2015, 22:45
Imię: Pawel
Auto: Astr H 1.9 150km
Województwo: śląskie

#4

Nieprzeczytany post autor: ppablo88 »

oczywiscie ze ma klapy wirowe wystarczy sciagnać pokrywe silnika i je widac [External Link Removed for Guests]. powiazanie jest takie ze przez to ze EGR puszcza spaliny do srodka i sa ciepłe plus odma z silnika gdzie zawsze cos oleju idzie robi sie smoła w kolektorze i klapy sie zacieraj , taki urok wszystkich diesli co to maja . Klapy wirowe wymienia sie w raz kolektorem koszt okolo 1200zl z robata , lub je zaspawuja ale to znowu trzeba je usować ze sterownika jak EGR. Co do czyszczenia EGR to same wykrecenie go zajmuje 5 minut plus jakis preparat i spokuj bedzie do nastepnego zawalenia, chyba ze pada elektronika w nim. tu masz czyszczenie [External Link Removed for Guests] . By uniknac naprawy kolektora jest taki preparat do czyszcenia robi sie to przed wymiana oleju. [External Link Removed for Guests] . Moje zdanie z tym silnikiem jest takie ze jak dbasz tak masz . Czyszczenie tego sam sobie wykonasz koszty napewno mniejsze niz jezdzic po mechanikach . urok jest taki ze lepiej zapobiegac niz naprawiać wiec czysczenie EGR robim systematycznie a nie jak juz sie zacina. Co do DPF napewno bedzie sie bardziej wypalać po zaślepeiniu EGR bo wiecej spalin , niestety normy spalin ida w góre wiec to standart w klekotach . Jak usuniesz EGR i DPF napewno bedziesz miał juz spokuj z silnikiem i klapami wirowymi silnik ożyje z czystego powietrza ale zaś straci na koszt ekologi i co za tym idzie ze moga byc problemy z przegladem. decyzja nalezy do ciebie .

Awatar użytkownika
kisiol

Astro-maniak
Posty: 377
Rejestracja: 27 maja 2009, 23:17
Imię: Krzysiek
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTi @ 165KM
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

#5

Nieprzeczytany post autor: kisiol »

ja u siebie EGRa czyściłem średnio co pół roku i miałem spokój.
Jak się zapomniałem to potrafił się zaciąć - wtedy bierze jakiś metalowy klucz i walisz po EGRze aż się odblokuje i wtedy możesz dojechać pod dom i go wyczyścić :)
Opel Astra H Kombi 1.9CDTi 120km@280NM 165km@380NM, OPC pakiet, 2005r, czarna perła, Alu 18" Opel
Zrobione: Bi-Xenon, el. szyby tył, fotele skóra + podgrzewanie, tryb SPORT, spryski od Insigni, DLS 6RA + Audison SR4
Plany: car audio ver. 2
//[External Link Removed for Guests]\\

RippeR

Astro-maniak
Posty: 59
Rejestracja: 11 cze 2014, 20:46
Auto: Astra H
Silnik: Z19DTH
Województwo: dolnośląskie

#6

Nieprzeczytany post autor: RippeR »

@kisiol, czyli jak bym regularnie co pół roku wykręcił, przeczyścił i zamontował to nie powinien już EGR sprawiać problemów? Czy zapychanie to tylko jeden z problemów z EGRem?

@ppablo88 - warto ten preparat stosować z każdą zmianą oleju (wymieniam co ~10k km)? Czy wystarczy raz na ~20-25k km?

Czyli w skrócie samego EGRa nie ma sensu się pozbywać, pozbycie się DPF jest problematyczne i jeśli nie ma z nim problemów to też nie ma sensu się go pozbywać, a więc najlepszym wyjściem jest co jakiś czas przeczyścić EGR i nie powinno być problemów, tak?

Awatar użytkownika
kisiol

Astro-maniak
Posty: 377
Rejestracja: 27 maja 2009, 23:17
Imię: Krzysiek
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTi @ 165KM
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

#7

Nieprzeczytany post autor: kisiol »

tak, on się zapycha szczególnie od jazdy miejskiej.

Jeśli masz problem z tym, że się zacina to regularne czyszczenie pomoże.
No chyba, że masz jeszcze jakiś problem z EGR.

Jak dojdziesz do wprawy to w pół godziny się wyrobisz.
Polecam też blaszkę, która zmniejszy otwór i tym samym ilość powietrza i spalin, które tamtędy przechodzą.


Jeśli chodzi "najlepsze rozwiązanie" to jest to sprawa indywidualna.
Opel Astra H Kombi 1.9CDTi 120km@280NM 165km@380NM, OPC pakiet, 2005r, czarna perła, Alu 18" Opel
Zrobione: Bi-Xenon, el. szyby tył, fotele skóra + podgrzewanie, tryb SPORT, spryski od Insigni, DLS 6RA + Audison SR4
Plany: car audio ver. 2
//[External Link Removed for Guests]\\

RippeR

Astro-maniak
Posty: 59
Rejestracja: 11 cze 2014, 20:46
Auto: Astra H
Silnik: Z19DTH
Województwo: dolnośląskie

#8

Nieprzeczytany post autor: RippeR »

@Kisiol, czyli wychodzi na to, że wymiana na nowy EGR nie ma sensu bo i tak się prędzej czy później zabrudzi (mniej więcej tak szybko jak używany EGR, który jest dobrze wyczyszczony, może ciut wolniej) i efekt będzie taki sam, a koszty dużo wyższe, tak?

A taka blaszka automatycznie nie wpływa gorzej na DPF? Bo EGR sobie łatwo przeczyścić, a DPF to już chyba problematyczne...

ocrmind

Astro-maniak
Posty: 340
Rejestracja: 12 maja 2011, 13:53
Imię: Maciej
Auto: Astra-H Kombi/Cosmo & Corsa-C Golas
Silnik: Z19DTH 200 & Z12XE
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Pomocny: 1 raz

#9

Nieprzeczytany post autor: ocrmind »

kisiol pisze:tak, on się zapycha szczególnie od jazdy miejskiej.
Wątek ogólnie merytoryczny, aczkolwiek z tym stwierdzeniem się nie mogę zgodzić.
EGR się zapycha głównie w trasie gdzie występują perfekcyjne warunki jego pracy:
- dobrze dogrzany silnik
- stała prędkość obrotowa silnika, przy której w dieslu mamy nadmiar powietrza (można je wtedy zastąpić spalinami)
- brak postojów
Astra Caravan Cosmo Z19DTH + hybrydowe turbo + własny program 200HP+

Awatar użytkownika
kisiol

Astro-maniak
Posty: 377
Rejestracja: 27 maja 2009, 23:17
Imię: Krzysiek
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTi @ 165KM
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

#10

Nieprzeczytany post autor: kisiol »

ocrmind, masz racje, bo w takich warunkach to on właśnie jest otwarty i przepuszcza spaliny.

Mój błąd.
Podczas ruszania to on chyba jest zamknięty.

RippeR, ciężko powiedzieć. Być może świeżą sprężyna dłużej pożyje zanim się zatnie, ale tak na prawde to tylko moje teoretyczne stwierdzenie.
Opel Astra H Kombi 1.9CDTi 120km@280NM 165km@380NM, OPC pakiet, 2005r, czarna perła, Alu 18" Opel
Zrobione: Bi-Xenon, el. szyby tył, fotele skóra + podgrzewanie, tryb SPORT, spryski od Insigni, DLS 6RA + Audison SR4
Plany: car audio ver. 2
//[External Link Removed for Guests]\\

ODPOWIEDZ