Zanikający nawiew w samochodzie

Awatar użytkownika
meureho123

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 30 paź 2017, 13:53
Auto: Astra H
Silnik: Z16XEP
Województwo: pomorskie

Zanikający nawiew w samochodzie

#1

Nieprzeczytany post autor: meureho123 »

Witam wszystkich,
Mój samochód to: Opel Astra 2004, 1.6 benyzna+gaz, 105KM.

Generalnie - mam problem z nawiewem w mojej Astrze. Dodam tylko, że jest to wersja climatronic. Po uruchomieniu samochodu nawiew działa dobrze, reaguje na zmianę mocy i zmianę kierunku nawiewu, lecz po pewnym czasie (nie zmieniając mocy nawiewu) leci coraz mniejszy strumień powietrza. Po godzinie jazdy strumień powietrza jest już bardzo słaby, po dwóch godzinach praktycznie nic nie "wieje". Warto dodać, że pomimo różnych zabiegów nic się nie zmienia (zmiana temperatury, zmiana trybu auto/manual, moc nawiewu, zamknięty obieg). Zmieniając moc nawiewu słychać, że wentylator reaguje i chodzi głośniej. Słychać ponadto wylatujące powietrze, lecz w kabinie nawiewu - brak. Krótki postój nic nie zmienia. Po długim postoju (kilkanaście godzin) nawiew znowu działa prawidłowo, lecz do czasu...
Podsumowując, z biegiem czasu na długiej trasie mój nawiew "gaśnie" i nie pomagają żadne zmiany ustawień

Po pierwszym wystąpieniu rozkręciłem wentylator, i sprawdziłem czy problem nie leży właśnie tam, oprócz małego zalegającego plastikowego elementu wszystko wydawało się dobrze (przez ten element wentylator wpadał w drgania przy wyższych obrotach). Wyciągnąłem ten element i słychać, że wentylator chodzi prawidłowo.

inne potencjalne objawy:
  • - układ słabo reaguje na zmianę zadanej temperatury, czy to w automacie czy w manualu. Dlatego też głównie jeżdżę z wyłączoną opcją automat i sam ustawiam tryb nawiewu.

    - ostatnimi czasy, musiałem ustawiać bardzo wysoką temperaturę 28 lub 29 stopni, żeby leciało ciepłe powietrze. Podejrzewam, że może wewnętrzny czujnik temperatury jest uszkodzony. Planuję go wymienić, tylko muszę go na początku zlokalizować i określić model.

    - ostatnio miałem zmieniany kolektor wydechowy, bo stary był popękany. Nie wiem czy to może mieć wpływ, ale po tym czasie zauważyłem tą przypadłość.
Na długich trasach jest to bardzo uciążliwe, szczególnie gdy temperatura zbliża się do zera stopni. Bardzo proszę o pomoc i wskazówki co mam dalej zrobić.

Usunięty użytkownik 857091

#2

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 857091 »

czujnik masz nad lusterkiem wstecznym , w owym plastiku koło oświetlenia. Lecz zadziwiło mnie że w trybie manualnym też znika wentylacja.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6261
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

rezystor dmuchawy?

KoleC

Astro-maniak
Posty: 61
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:29
Imię: Tomek
Auto: Astra H GTC
Silnik: Z18XER
Województwo: małopolskie

#4

Nieprzeczytany post autor: KoleC »

W Renault Megane miałem podobną przypadłość, z biegiem czasu nawiew działał tylko na najwyższym ustawieniu i winny był tak jak mk5 pisze rezystor dmuchawy. U mnie wystarczyło go wyczyścić i przesmarować smarem miedziowym.

Awatar użytkownika
meureho123

Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 30 paź 2017, 13:53
Auto: Astra H
Silnik: Z16XEP
Województwo: pomorskie

#5

Nieprzeczytany post autor: meureho123 »

@robertsosna, dzięki za podpowiedź. Sprawdziłem miejsce nad lusterkiem i nic tam nie ma. W plastikowej przykrywce jest taka kratka wentylacyjna, która mogłaby sugerować, że tam powinien być wewnętrzny czujnik temperatury.
Sprawdziłem też miejsce za panelem oświetleniowym, ale tam były jedynie jakieś konektory i magistrala.
Znalazłem w internecie taki poradnik: [External Link Removed for Guests] ale nie jestem przekonany czy czunjik faktycznie jest umieszczony przy pedale gazu.

Dzisiaj mogę sprawdzić ten rezystor dmuchawy. Czy mam go faktycznie przeczyścić i nasmarować, czy od razu szukać nowego? Pod tym linkiem: [External Link Removed for Guests] znalazłem informację jak taki rezystor działa. Rezystor pod wpływem regulacji prędkości nawiewu zmienia swoją oporność i wpływa na prąd w silniku wentylatora. Na podobnych tematach widziałem, że jak rezystor jest zepsuty to nawiew działa tylko na najwyższym biegu. W moim przypadku zmieniając moc nawiewu, silnik wentylatora reaguje i też zmienia obroty.

Mam jeszcze dwa pytania/wątpliwości:
1. Zastanawiam się nad jednym. Jeżeli wentylator działa, a nie ma nawiewu w kabinie, to gdzieś w układzie to powietrze musi uciekać, tak?
2.Czy w układzie wentylacji mogą być jakieś 'przepustnice', które by z czasem same się powoli zamykały? Tak wyobrażam sobie tę usterkę ;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6261
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Jezeli wentylator pracuje to rezystor sprawny. Masz klimatyzacje automatyczna -sprawdz błedy czy sa. Filt kabinowy sprawdzałes?

Usunięty użytkownik 857091

#7

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 857091 »

Może faktycznie masz uwalony rezystor dmuchawy , tylko nurtują mnie 2 pytanie .
- gdzie jest czujnik od nawiewu ? bo też ma on wpływ na wentylator , czużby tutaj był.
[External Link Removed for Guests]
- rezystora dmuchawy tutaj chyba nie ma tylko pewnie tranzystorowy układ , bo to klima tronik i więcej regulacji jest obrotów wentylatora, i podejrzewam choć mogę sie mylić to może mieć wpływ na regulacje obrotów.

Ty chyba masz taki
[External Link Removed for Guests]
-
Ostatnio zmieniony 31 paź 2017, 19:58 przez Usunięty użytkownik 857091, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
mk5

Moderator Forum
Posty: 6261
Rejestracja: 10 sty 2013, 21:21
Imię: Marek
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.9TDI
Województwo: lubelskie
Wdzięczny: 96 razy
Pomocny: 114 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: mk5 »

Czujnik nasłonecznienia bym szukał na srodku cockpitu przy szybie, ale on działa podczas automatycznego ustawienia.

Usunięty użytkownik 857091

#9

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 857091 »

Tak , ale jest jeden a nie 2 , czyli jeden i ten sam dla 2 trybów pracy

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5506
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

Skoro masz klimatronik to czujniki temperatury powinny być w kanałach powietrza (ok. 10-15 cm za kratką nawiewu). Jeśli dwustrefowy to czujniki są cztery. W lewym i prawym skrajnym kanale oraz dwa w nagrzewnicy w kanałach idących na nogi kierowcy i pasażera.

Pytanie, czy jak ustawiasz nadmuch na odparowanie przedniej szyby to wyraźnie zmienia się tryb nadmuchu?
Jak ustawiasz manualnie na środkowe kratki to też nie wieje?
Opcję przewietrzania masz na jakiej pozycji?

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

ODPOWIEDZ