automatyczna skrzynia biegow
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Ciąg dalszy uwag,tym raze z linku: [External Link Removed for Guests]Automat pisze: ↑16 lip 2018, 12:19Kilka cennych uwag w temacie spod lnku: [External Link Removed for Guests]oliveraki pisze:QR_BBPOST Automatyczna skrzynia biegow.
Na jej temat krazy wiele mitow i plotek, fajnie byloby zebysmy raz na zawsze wyjasnili te kwestie.
Czego nie robić z automatycznymi skrzyniami biegów ?
Automatyczne skrzynie biegów psują się najczęściej od ich niewłaściwego używania, a samo zmienianie przełożeń należy ograniczyć do minimum. Im więcej manipulujecie przy drążku, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia.
Podstawowe tryby P, R, N, D
Są to podstawowe tryby jazdy, które ma każda automatyczna skrzynia biegów. P oznacza postój (ang. park), R jazdę do tyłu (ang. reverse), N położenie neutralne (ang. neutral), D jazdę do przodu (ang. drive). Dopóki tak traktujecie te położenia lewarka skrzyni biegów, dopóty wszystko robicie zgodnie z założeniem jej konstruktora.
Położenia P należy używać wyłącznie podczas postoju auta – nie podczas każdego zatrzymania, na przykład na światłach. Jest to położenie, które wybieramy wtedy, kiedy mamy zamiar wyłączyć silnik i zakończyć jazdę.
Położenie P blokuje bowiem przekładnię na stałe i zatrzymuje ją, dlatego włączenie tego trybu podczas jazdy z minimalną choćby prędkością jest dla skrzyni biegów bardzo niebezpieczne. Należy je włączać tylko wtedy, gdy samochód stoi pewnie w miejscu i przytrzymujemy go hamulcem. Jeżeli silnik pracuje i mamy zamiar jeszcze jechać, najlepiej pozostawić skrzynię w trybie jazdy (D). Dopiero gdy planujecie dłuższy postój (powyżej minuty) z włączonym silnikiem, można przejść w tryb P. Tylko na nim lub opcjonalnie na N należy wyłączać silnik.
Trybów R i D używa się do jazdy do tyłu i do przodu. Gdy chcemy jechać przed siebie, szybkim ruchem z położenia P włączamy D. Dlaczego szybkim? Ponieważ elektronika nie zdąży wtedy wysłać sygnału o włączeniu biegu wstecznego, zamiast uruchamiać kolejno wszystkie tryby, przejdzie od razu do D. Wynika to z faktu, że większość przekładni z drążkiem jest tak skonstruowana, że przejście w tryb D wymusza również przejście przez R i N.
Kiedy chcecie pojechać do tyłu, będąc w trybie D, należy przesunąć drążek w tryb R i dopiero po chwili puścić hamulec. Odczujecie minimalne szarpnięcie, które informuje o tym, że samochód jest gotowy do jazdy w wybranym przez was trybie. Nie należy przechodzić pomiędzy trybami R i D, gdy auto się toczy. Choć jest to możliwe, skraca trwałość przekładni. Nie należy tego robić również podczas jazdy – większość przekładni ma blokadę. Zawsze należy się zatrzymać i przełączać tryby mając wciśnięty pedał hamulca.
Do czego służy położenie N? Wbrew temu, co robią niektórzy użytkownicy, nie do tego, by odciążyć silnik i skrzynię biegów po zatrzymaniu się na światłach, przed przejściem dla pieszych czy przejeździe kolejowym. Położenia N, czyli neutralnego, używa się wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, wtedy, gdy chcemy przemieścić samochód bez użycia silnika (pchanie, holowanie). W samochodach użytkowych używa się go również wtedy, gdy włączamy dodatkowe urządzenie napędzane silnikiem, np. wyciągarkę. Podczas normalnej eksploatacji jest to tryb, którego się nie używa.
Podsumowując: trybów P, R, N i D używamy wyłącznie do tego, do czego służą. P – postój powyżej minuty; R – jazda do tyłu; N – sytuacje awaryjne; D – jazda do przodu. Chcąc zmienić tryb pracy skrzyni, zawsze należy zatrzymać pojazd i mieć wciśnięty pedał hamulca. Stając na chwilę nie należy włączać trybów P lub N.
Dodatkowe tryby jazdy
Niekiedy w przekładniach mamy dodatkowe tryby jazdy, na przykład oznaczone cyfrowo 1,2,3… Są to tryby ograniczające liczbę biegów. Gdy włączymy 1 mamy do dyspozycji wyłącznie pierwszy bieg. W trybie 2 używamy wyłącznie drugiego biegu, np. podczas ruszania na bardzo śliskiej drodze.
W trybie 3 mamy do dyspozycji trzy pierwsze biegi bez włączania się wyższych. Jest to tryb przydatny w jeździe górskiej, zarówno na podjazdach, jak i zjazdach. Podczas jazdy pod górę ogranicza on włączanie się nieprzydatnych, wyższych biegów po puszczeniu pedału gazu. Natomiast jadąc w dół następuje mocniejsze hamowanie silnikiem. Tryby 1 i 2 najlepiej włączać podczas postoju, ale można je wyłączać przechodząc na D również podczas jazdy. Tryb ograniczający liczbę przełożeń (np. 3) najlepiej włączać wtedy, gdy przekładnia pracuje na jednym z biegów, które należą do tej ograniczonej grupy przełożeń.
Wiele przekładni automatycznych oferuje użytkownikowi tryb S – sportowy. Jest to inne sterowanie przekładni, która dłużej utrzymuje niższe przełożenie, a także szybciej redukuje przy hamowaniu. Jest to, zwłaszcza w nowoczesnych automatach, bardzo przydatne podczas wyprzedzania. W trybie D są zwykle dość ospałe, w trybie sportowym chętniej reagują na dodanie gazu i utrzymują niższe przełożenie przed manewrem.
Natomiast tryb manualny (najczęściej M lub oznaczony +/-) pozwala kierowcy samemu wybierać przełożenia. Tryb zimowy (W lub Winter) działa odwrotnie do sportowego – wcześniej zmienia biegi na wyższe. Z powyższych ustawień można korzystać w sposób dowolny, ponieważ skrzynie biegów mają odpowiednie blokady niepozwalające niczego popsuć, jeśli włączymy je w nieodpowiednim momencie. W trybie manualnym, przekładnie same redukują biegi, gdy jest już taka konieczność, choć nie zawsze zmieniają na wyższe.
Jeśli decydujemy się na samochód z automatem, warto dobrze poznać zasady jego użytkowania. Nagminnie powtarzane przez kierowcę błędy przyczynią się do szybszej awarii, a jej usunięcie może być naprawdę drogie.
- Vexator
- Posty: 431
- Rejestracja: 04 kwie 2018, 15:32
- Imię: Marcin
- Auto: Insignia B
- Silnik: B20DHT
- Rocznik: 2018
- Województwo: mazowieckie
- Wdzięczny: 6 razy
- Pomocny: 3 razy
- Kontakt:
A w jaki sposób skraca jej życie?Automat pisze:Nie należy przechodzić pomiędzy trybami R i D, gdy auto się toczy. Choć jest to możliwe, skraca trwałość przekładni.
Wbrew pozorom, automat ma sprzęgło, mimo braku pedału.
Dzięki niemu, bez problemu jedna strona może kręcić się w jedną, a druga w druga stronę. Obciążenia wcale nie będą większe niż np. podczas ruszania pod górkę.
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
nie znam się, więc się wypowiem
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Nikt mi tego nie objaśniał,ale myślę , że bazą takiego twierdzenia jest to,że jak automat się toczy,to wewnątrz abs nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju wypełniającego skrzynię i mechanizmy mogą pracować nieoptymalnie.Przy okazji popytam tych co skrzynie rozbierają i montują.
- Vexator
- Posty: 431
- Rejestracja: 04 kwie 2018, 15:32
- Imię: Marcin
- Auto: Insignia B
- Silnik: B20DHT
- Rocznik: 2018
- Województwo: mazowieckie
- Wdzięczny: 6 razy
- Pomocny: 3 razy
- Kontakt:
Czyli jak stoi to jest ok, jak jedzie 10km/h to jest ok, a jak się toczy to nie jest?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
nie znam się, więc się wypowiem
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Hej Kolego nie mam zamiaru toczyć sporów o drobne detale,ale jeśli już to rozpocząłeś to może najpierw zdefiniuj co to jest w przypadku asb : postój, jazda i toczenie...to nie będziemy błądzić.Ponieważ to co można z asb a czego nie można wynika z jej konstrukcji, to nie ma co powielać jakieś niesprawdzone opinie czy wręcz papugować, a ograniczyć się do wypowiedzi bardziej spersonalizowanych.W moim przypadku to na teraz ekspaltuję drugi automat.Wcześniej to była Jetta2 1,6l 70 KM a teraz Opel Astra 1,8 125 KM z asb typu AF-17.
Pierwsza skrzynia do pierwszej i ostatniej zarazem awarii zaliczyła przebieg ponad 430 tys km i miała zmieniany olej co 40 tys. km.Skutek powtarzających się awarii rozrusznika,wielokroć auto było holowane na lince,a nigdy na lawecie.Ponieważ dotyczyło to sytuacji,gdy nie szło odpalić silnika,więc holowanie odbywało się na pozycji "N" z prędkościami 50-70 km/godz i wszystko było OK.Trzeba było jednak mocno ewentualnie deptać na hamulec,bo wspomaganie nie funkcjonowało(silnik nie pracował).Od 3 lat mam AH 1,8 ze skrzynią asb typu AF-17.Jak trafi mi się jakaś awaria i nie będe mógł się autem przemieszczać,to na teraz zdecydowanie laweta, bo do innej opcji,w tym modelu asb, NIKT mnie nie przekonał .Jak dojeżdżam do świateł, to powolutku,jak żużlowiec do "startera",można rzec, że auto "toczę",aby krótko pracowało w pozycji "D" trzymane na hamulcu.Manewry do przodu lub do tyłu wykonuję zmieniając odpowiednio bieg,ale przejście przód-tył jest zdecydowanie zaznaczone całkowitym zatrzymaniem auta(bez toczenia).Dodam,że eksploatacją własną nie udało mi się popsuć asb,na których jeździłem(tylko dwa typy)
Pierwsza skrzynia do pierwszej i ostatniej zarazem awarii zaliczyła przebieg ponad 430 tys km i miała zmieniany olej co 40 tys. km.Skutek powtarzających się awarii rozrusznika,wielokroć auto było holowane na lince,a nigdy na lawecie.Ponieważ dotyczyło to sytuacji,gdy nie szło odpalić silnika,więc holowanie odbywało się na pozycji "N" z prędkościami 50-70 km/godz i wszystko było OK.Trzeba było jednak mocno ewentualnie deptać na hamulec,bo wspomaganie nie funkcjonowało(silnik nie pracował).Od 3 lat mam AH 1,8 ze skrzynią asb typu AF-17.Jak trafi mi się jakaś awaria i nie będe mógł się autem przemieszczać,to na teraz zdecydowanie laweta, bo do innej opcji,w tym modelu asb, NIKT mnie nie przekonał .Jak dojeżdżam do świateł, to powolutku,jak żużlowiec do "startera",można rzec, że auto "toczę",aby krótko pracowało w pozycji "D" trzymane na hamulcu.Manewry do przodu lub do tyłu wykonuję zmieniając odpowiednio bieg,ale przejście przód-tył jest zdecydowanie zaznaczone całkowitym zatrzymaniem auta(bez toczenia).Dodam,że eksploatacją własną nie udało mi się popsuć asb,na których jeździłem(tylko dwa typy)
- Vexator
- Posty: 431
- Rejestracja: 04 kwie 2018, 15:32
- Imię: Marcin
- Auto: Insignia B
- Silnik: B20DHT
- Rocznik: 2018
- Województwo: mazowieckie
- Wdzięczny: 6 razy
- Pomocny: 3 razy
- Kontakt:
Nie próbuje toczyć sporów, tylko dowiedzieć się "dlaczego".
Automat, to nie manual, ale podam z niego przykład, bo tam wiedziałem "dlaczego", a co za tym idzie, wiedziałem jak bardzo muszę, lub nie, się do tego stosować.
W manualu, gdy wal między sprzęgłem a skrzynią kręcił się z inną prędkością niż ten za skrzynią, to synchronizator wyrównywal prędkości i dopiero wtedy bieg wskakiwał. O ile różnica nie była zbyt duża. Tak samo działało to z wstecznym. O ile różnica nie była zbyt duża, można bez konsekwencji zmienić kierunek.
A jak to jest w automacie?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Automat, to nie manual, ale podam z niego przykład, bo tam wiedziałem "dlaczego", a co za tym idzie, wiedziałem jak bardzo muszę, lub nie, się do tego stosować.
W manualu, gdy wal między sprzęgłem a skrzynią kręcił się z inną prędkością niż ten za skrzynią, to synchronizator wyrównywal prędkości i dopiero wtedy bieg wskakiwał. O ile różnica nie była zbyt duża. Tak samo działało to z wstecznym. O ile różnica nie była zbyt duża, można bez konsekwencji zmienić kierunek.
A jak to jest w automacie?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
nie znam się, więc się wypowiem
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
Myślę,że najszybciej i najprościej popytać znanego dla wszystkich p.Wujka.Przypuszczam,że ta sprawa będzie różnie rozwiązana dla różnych typów asb.Trzeba krótko postudiować sieć.Przepraszam,ale nie będę "pływał" z niesprawdzonymi informacjami.Kto wie na 100% ,niech wykłada .Ja najpierw nieco postudiuję i aby nie marnować czasu ograniczę się do swojego modelu skrzyni(bardziej mi się to przyda).Jeszcze jedna informacja: na asb jeżdżę prawie 25 lat i żadnej nie uszkodziłem... i niech tak zostanie .
Marcinie...nie cykaj się i zafunduj sobie automat..a być może zapomnisz jak wyglada Manual .
Dodano po 10 minutach 37 sekundach:
Coś na początek "rozkminiania" asb: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- Automat
- Posty: 4502
- Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
- Imię: Jan
- Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
- Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Wdzięczny: 21 razy
- Pomocny: 68 razy
To przynajmniej masz jedną rękę wolną ...chcesz wracać do manualnej skrzyni ?
Jak coś ciekawego znajdziesz w sieci,to dołóż tutaj jakiegoś linka.
Jak coś ciekawego znajdziesz w sieci,to dołóż tutaj jakiegoś linka.