Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Cześć,
Mam zagadkę. Wymieniłem prawą piaste (na SKF) i końcówki drążków kierowniczych w jednym podejściu.
Zbieżność ustawiona, wszystkie parametry w normie.
Ale jest jedna różnica którą od razu odczułem i wrażenie trochę dziwnego operowania kierownica - kierownica po skręcie w lewo normalnie odbija, energicznie i odkreca się idealnie do położenia do jazdy na wprost, ale po skręcie w prawo jakoś niechętnie, jakby chciała zostać tam gdzie jest. Dodatkowo przy maksymalnym skręcie w prawo się jakby "przykleja" do maksymalnego prawego położenia. Zauważyłem że gdy tylko wrzucę wsteczny i samochód jedzie do tyłu, sytuacja się odwraca, prawa stroną mocno odbija, czuć to od razu pod ręką jak nagle kierownica chce się odkręcić z prawej do lewej, jak znowu przejadę 10cm do przodu to znów się"przykleja".
Zakładam że są jakieś czujniki które przekazują informacje do maglownicy w którą stronę samochód jedzie. Czy to może być kwestia czujnika ABS w tej nowej piascie? Jakieś pomysły?
Dzięki
Mam zagadkę. Wymieniłem prawą piaste (na SKF) i końcówki drążków kierowniczych w jednym podejściu.
Zbieżność ustawiona, wszystkie parametry w normie.
Ale jest jedna różnica którą od razu odczułem i wrażenie trochę dziwnego operowania kierownica - kierownica po skręcie w lewo normalnie odbija, energicznie i odkreca się idealnie do położenia do jazdy na wprost, ale po skręcie w prawo jakoś niechętnie, jakby chciała zostać tam gdzie jest. Dodatkowo przy maksymalnym skręcie w prawo się jakby "przykleja" do maksymalnego prawego położenia. Zauważyłem że gdy tylko wrzucę wsteczny i samochód jedzie do tyłu, sytuacja się odwraca, prawa stroną mocno odbija, czuć to od razu pod ręką jak nagle kierownica chce się odkręcić z prawej do lewej, jak znowu przejadę 10cm do przodu to znów się"przykleja".
Zakładam że są jakieś czujniki które przekazują informacje do maglownicy w którą stronę samochód jedzie. Czy to może być kwestia czujnika ABS w tej nowej piascie? Jakieś pomysły?
Dzięki
- przemty
- Posty: 6093
- Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
- Imię: Przemek
- Auto: była AF, jest AH
- Silnik: był 17D, jest Z18XE
- Województwo: podkarpackie
- Lokalizacja: Sanok
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 2 razy
Sprawdź wartość kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - to on odpowiada za powrót kół do jazdy na wprost.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
No właśnie ten kąt wygląda na dobry. Dodatkowo porównalem z wynikami które miałem np pol roku temu gdy tego problemu nie było i nie ma różnic pomiędzy tymi wynikami... Czy ma to znaczenie czy w momencie łączenia sworznia wahacza ze zwrotnicą zwrotnica jest obrocona, a nie jak do jazdy na wprost? Też dziwię się że to czy jadę do przodu czy do tyłu ma na to wplyw... To wyniki z wczoraj
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Mam jeszcze jedno pytanie, czy drążki kierownicze (nie końcówki), gdy są odpięte od zwrotnicy, mogą się obracac w dowolną stronę? W sensie czy tam przy łączeniu z maglownica jest polaczenie które nie tylko umozliwia wychylanie ale też obrót? Zakładam że tak, bo chyba właśnie w ten sposób tylko da się regulować zbieżność, przez obracanie drążka, prawda?
Pytam bo miałem straszne problemy przy wymianie końcówek drążków, śruba kontrujaca nie chciała się ruszyć i kiedy robiłem dźwignię z dwóch długich kluczy to cały drążek się obracal razem z nią i zastanawiam się czy w ten sposob czegoś nie uszkodzilem w maglu..
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Mam jeszcze jedno pytanie, czy drążki kierownicze (nie końcówki), gdy są odpięte od zwrotnicy, mogą się obracac w dowolną stronę? W sensie czy tam przy łączeniu z maglownica jest polaczenie które nie tylko umozliwia wychylanie ale też obrót? Zakładam że tak, bo chyba właśnie w ten sposób tylko da się regulować zbieżność, przez obracanie drążka, prawda?
Pytam bo miałem straszne problemy przy wymianie końcówek drążków, śruba kontrujaca nie chciała się ruszyć i kiedy robiłem dźwignię z dwóch długich kluczy to cały drążek się obracal razem z nią i zastanawiam się czy w ten sposob czegoś nie uszkodzilem w maglu..
Ostatnio zmieniony 28 sty 2017, 17:24 przez adamoxx1, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2406
- Rejestracja: 02 wrz 2008, 16:35
- Auto: Astra
- Województwo: Zagranica - Azja
Nie tam jest przeglub kulowy,tak jak w sworzniu zwrotnicy.Moze sie krecic o 360* blokuje to zakontrowana koncowka drazka kierowniczego osadzona w zwrotnicy.
a czy czasem nie popierales lewarka pod sworzen wachacza?moze go wgniotles od spodu.....
a czy czasem nie popierales lewarka pod sworzen wachacza?moze go wgniotles od spodu.....
Ostatnio zmieniony 29 sty 2017, 13:33 przez Maxiu, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
A czy zbieżność powinna być tak ustawiona że maksymalny skręt kierownicy powinien być identyczny w obie strony? W prawo mi kierownica kręci się dalej niż w lewo. W pewnym momencie, tuż przy maksymalnym skręcie nagle opór "powrotny" spada i kierownice zaczyna ciągnąć do maksymalnego skretu. Gdy się ja puści to tak zostaje. A gdy zacznie się wtedy jechać do tyłu to od razu mocno wraca do neutralnego położenia... Aczkolwiek dzieje się to dosłownie po chwili, nie od razu gdy tylko się ruszy. Czuć pod rękami jakby ta siła się nagle załączala, jakby po 1-2 sekundach od momentu zmiany kierunku jazdy do przodu/do tyłu.
Dodam że gdy stoję w miejscu jest całkowicie normalnie, kierownica zachowuje się prawidłowo, w obie strony identycznie i płynnie, wspomaganie ciche.
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Na razie mam teorię. Widać że końcówki drążków są przykrecone o kilka zwojów gwintu niesymetrycznie. To z kolei oznacza że trapez kierowniczy w położeniu neutralnym też nie jest symetryczny, jedno ramię jest dłuższe od drugiego. Jak wiemy z zasady Ackermana w momencie skrętu kół jedno koło będzie się skręcać minimalne inaczej, im mocniejszy skręt, tym nasila się zbieżność/rozbieznosc. Powinno się to dziać w ściśle określony sposob, żeby działały odpowiednie siły ciągnące koła do jazdy na wprost. U mnie przez to że jest asymetria w pewnym punkcie wychylenia kierownicy siła zaczyna działać w przeciwną stronę. Dlatego zmiana kierunku jazdy powoduje że sytuacja się odwraca. Pojadę na zbieznosc raz jeszcze bo spieprzyli.
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Mam jeszcze jedno pytanie - jeśli maglownica była wyjmowana przy innej naprawie i została zamontowana w taki sposób, że punkt 0 maglownicy nie odpowiada punktowi 0 kierownicy (lekkie przesunięcie listwy w prawo/lewo) to czy da się to jakoś ustawić bez demontazu maglownicy?
Dodam że gdy stoję w miejscu jest całkowicie normalnie, kierownica zachowuje się prawidłowo, w obie strony identycznie i płynnie, wspomaganie ciche.
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Na razie mam teorię. Widać że końcówki drążków są przykrecone o kilka zwojów gwintu niesymetrycznie. To z kolei oznacza że trapez kierowniczy w położeniu neutralnym też nie jest symetryczny, jedno ramię jest dłuższe od drugiego. Jak wiemy z zasady Ackermana w momencie skrętu kół jedno koło będzie się skręcać minimalne inaczej, im mocniejszy skręt, tym nasila się zbieżność/rozbieznosc. Powinno się to dziać w ściśle określony sposob, żeby działały odpowiednie siły ciągnące koła do jazdy na wprost. U mnie przez to że jest asymetria w pewnym punkcie wychylenia kierownicy siła zaczyna działać w przeciwną stronę. Dlatego zmiana kierunku jazdy powoduje że sytuacja się odwraca. Pojadę na zbieznosc raz jeszcze bo spieprzyli.
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Mam jeszcze jedno pytanie - jeśli maglownica była wyjmowana przy innej naprawie i została zamontowana w taki sposób, że punkt 0 maglownicy nie odpowiada punktowi 0 kierownicy (lekkie przesunięcie listwy w prawo/lewo) to czy da się to jakoś ustawić bez demontazu maglownicy?
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
Mam jeszcze jedno pytanie - jeśli maglownica była wyjmowana przy innej naprawie i została zamontowana w taki sposób, że punkt 0 maglownicy nie odpowiada punktowi 0 kierownicy (lekkie przesunięcie listwy w prawo/lewo) to czy da się to jakoś ustawić bez demontazu maglownicy?
-
- Posty: 4826
- Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
- Imię: Piotr
- Auto: Octavia III/Ibiza V
- Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Gdynia
- Wdzięczny: 16 razy
- Pomocny: 98 razy
Moim zdaniem masz przestawiona maglownice dokladnie o jeden obrot kierownicy. Czy masz ja prosto i jedziesz na wprost ?
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
Tak, wszystko jest ustawione tak że jak kierownica jest prosto to jadę prosto, ale jest to skompensowane lekka asymetria wkręcenia końcówek drążków kierowniczych. Ale ta asymetria jest minimalna więc się głowię czy moglaby mieć taki wplyw... Ewidentnie w takiej sytuacji trapez kierowniczy jest nie taki jak byc powinien
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Czy ograniczniki skretu kierownicy to cos co jest w maglu czy w kolumnie kierowniczej?
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Czy ograniczniki skretu kierownicy to cos co jest w maglu czy w kolumnie kierowniczej?
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
Czy ograniczniki skretu kierownicy to cos co jest w maglu czy w kolumnie kierowniczej?
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Tak dla wszystkich jeden z najbardziej pomocnych artykułów jakie widziałem.
[External Link Removed for Guests]
EDIT:
Re: Kierownica niechętnie odbija w jedną stronę
Tak dla wszystkich jeden z najbardziej pomocnych artykułów jakie widziałem.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 185
- Rejestracja: 22 paź 2014, 23:32
- Auto: Astra H GTC
- Silnik: Z19DT
- Województwo: lubelskie
Ostatecznie problem był związany ze zwrotnica. Mimo że kupiłem używke z dokładnie takim samym numerem, to otwór na końcówkę drążka kierowniczego był umieszczony w lekko innym punkcie i to powodowało asymetryczny skręt kół, w przeciwną stronę zależnie od tego czy w prawo czy w lewo. Serio, ten sam numer części! Różnica widoczna gołym okiem, mierzylem też suwmiarką.
Ostatnio zmieniony 11 sie 2017, 23:33 przez adamoxx1, łącznie zmieniany 1 raz.