Momenty dokręcania kół dla poszczególnych modeli Opla

Awatar użytkownika
heinrich12

Astro-maniak
Posty: 5108
Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
Imię: Henryk
Auto: Astra H
Silnik: Z 14XeP
Rocznik: 2009
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Wdzięczny: 193 razy
Pomocny: 307 razy

Re: Momenty dokręcania kół dla poszczególnych modeli Opla

#31

Nieprzeczytany post autor: heinrich12 »

Ja smaruję powierzchnie stożkowe śrub od ponad trzydziestu lat smarem grafitowym. Zabieg ten powtarzam regularnie przy każdym demontażu i montażu koła (kół). Dotyczy to się też nakrętek do kół np. Astra J. Nigdy nie miałem problemu z odkręceniem koła. Dlaczego smar grafitowy ? Zwykły smar (ta niewielka ilość) pod wpływem temperatury i czasu (skrajny przypadek) potrafi wyschnąć co może spowodować odwrotny skutek, w przypadku smaru grafitowego tak się nie stanie. Smar wyschnie, odparuje, a grafit zawarty w smarze zostanie. Ten smar stosuję do wielu śrub zwłaszcza tych co wykręca się nie częściej niż raz na parę lat. To działa, jest nie zawodne. Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3655
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 184 razy

#32

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

A ja nie wiem Grzegorz czy to na szczęście. bo jak u nas się szpila urwie to klops i wiertarka a tu wybijasz szpilkę do tyłu młotkiem i osadzasz kolejną. Ja to przed chwilą zobaczyłem jak kolega mówi że pourywał nakrętki, nakrętki?, jakie nakrętki.
A tu masz, może nie mam pełnego obrazu jak to wygląda ale wydaje mi się, że zdecydowane uderzenie młotkiem od czoła i wsadzenie nowej która się osadzi przy dokręcaniu koła.
[External Link Removed for Guests]

Ja w Akademiku miałem oddzielne pomieszczenie na prośbę do kierownicy przekazane mi. Też tylko b&w bo w kolor to za bogato było, nie było warunków. Wszystko oddałem w dobre ręce. Kiedyś mi się koreks zaciął i klisza poszła się..... Puściłem go z 10 piętra w akademiku po złości. W Białymstoku był wtedy komis foto, wszystko można było kupić. Internetu nie było.
Koleś miał kliszę o czułości 400 prod radzieckiej aerobłonka do zdjęc lotniczych. Taka wielka kaseta i odwijał w kasetki do zdjęć. Tanio było ale jakość była świetna. Zapas z zimnej wojny? Ech, czasy.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2020, 9:58 przez deodekabokat, łącznie zmieniany 2 razy.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
Slabek

Przyjaciel forum
Posty: 639
Rejestracja: 03 gru 2019, 1:53
Imię: Sławek
Auto: Škoda Superb 3v5 L&K
Silnik: DFCA20
Rocznik: 2016
Województwo: Zagranica - UE
Lokalizacja: Wodzisław Śląski/Berlin
Wdzięczny: 53 razy
Pomocny: 38 razy
Kontakt:

#33

Nieprzeczytany post autor: Slabek »

@topiq77 wiem wiem, w rodzinie była jedna AH , szczęściarze :D

Lecz ja zostawiam radę dla potonych, aby odbyło się bezproblemowo następnym razem ;)

Suma sumarum 720€ kosztowała mnie impreza w serwisie z wymiana piast, bo tak się zżyła ze zwrotnicą, że nie było mocych na nią... ponoć w ASO mieli nawet problem ją zciągnąc (prawą, lewa zeszła normalnie) 455€ sama robota.. liczone 2h/strona. W wymianę szpilek, tzn. w nabijanie nowych się nie bawię, bo prędzej czy później się obkręci.. z własnego doświadczenia ;)

Chcieli mi nowe szpilki zmarować po gwincie, ale się nie zgodziłem, ze względu na przemyślenia Digyl'a :D :lol: tarcia na powierzchniach przylgni stożków gwintu mają być i koniec, a po dodaniu smaru na gwint - który jest ściśliwy, pojęcie tarcia powierzchni, które mają trzymać śróbę/nakrętkę na miescu wypada z gry O.o
Moje byłe:
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW :twisted: 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...

Awatar użytkownika
heinrich12

Astro-maniak
Posty: 5108
Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
Imię: Henryk
Auto: Astra H
Silnik: Z 14XeP
Rocznik: 2009
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Wdzięczny: 193 razy
Pomocny: 307 razy

#34

Nieprzeczytany post autor: heinrich12 »

Sławek, smar nie na gwint tylko na powierzchnię stożkową (przylgnię) śruby lub nakrętki. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2105
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 82 razy

#35

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Trzeba mieć talent, żeby urwać taką śrubę czy szpilkę. Zazwyczaj to efekt przykręcania "na chama" aż strzeli. Smar na stożek, hmm. Raczej się śruba do wkładu w alufeldze nie zgrzeje. Na tyle lat co różne pojazdy miałem, nigdy nic nie smarowałem i żadnych problemów w odkręcaniu. Podejrzewam wręcz, że po zastosowaniu smaru łatwiej by mi się przykręcało śrubę z większym momentem niż potrzeba. Każda metoda jest dobra, byle była skuteczna. Co człowiek to inne doświadczenia.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3655
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 184 razy

#36

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Zobacz na skok tego gwintu, te gwinty są samohamowne. Spełniają warunek samohamowności z bardzo dużym zapasem więc nie można tego w ten sposób traktować, że dodanie smaru spowoduje odkręcanie.

Raczej trzeba patrzeć na to, że miedź jest w szeregu napięciowym metali z drugiej strony niż aluminium, prawei po przeciwnej stronie i przy nakładaniu go na szpilki przy felgach aluminiowych powoduje korozję elektrochemiczną gdy koła się nagrzeją. Stąd przy felgach aluminiowych nie powinno się stosować miedzianki.
Pozdrawiam.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
heinrich12

Astro-maniak
Posty: 5108
Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
Imię: Henryk
Auto: Astra H
Silnik: Z 14XeP
Rocznik: 2009
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław
Wdzięczny: 193 razy
Pomocny: 307 razy

#37

Nieprzeczytany post autor: heinrich12 »

Ja mówię (napisałem) o smarze grafitowym, nic nie wspominam o smarze ,,miedziowym", miedzianym. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
deodekabokat

Astro-maniak
Posty: 3655
Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H
Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
Rocznik: 2005
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: BI
Wdzięczny: 26 razy
Pomocny: 184 razy

#38

Nieprzeczytany post autor: deodekabokat »

Racja.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2105
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 82 razy

#39

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

W warsztatach nadal psiukają miedzią w sprayu na tarcze i zakładają alusy. Mi wystarczy oczyścić z rdzy i jest git. Smar grafitowy dość brudzi. Osobiście nie widzę z tego powodu żadnych korzyści, ale nie neguję.

Awatar użytkownika
Slabek

Przyjaciel forum
Posty: 639
Rejestracja: 03 gru 2019, 1:53
Imię: Sławek
Auto: Škoda Superb 3v5 L&K
Silnik: DFCA20
Rocznik: 2016
Województwo: Zagranica - UE
Lokalizacja: Wodzisław Śląski/Berlin
Wdzięczny: 53 razy
Pomocny: 38 razy
Kontakt:

#40

Nieprzeczytany post autor: Slabek »

topiq77 pisze:
03 gru 2020, 10:22
Trzeba mieć talent, żeby urwać taką śrubę czy szpilkę. Zazwyczaj to efekt przykręcania "na chama" aż strzeli. Smar na stożek, hmm. Raczej się śruba do wkładu w alufeldze nie zgrzeje. Na tyle lat co różne pojazdy miałem, nigdy nic nie smarowałem i żadnych problemów w odkręcaniu. Podejrzewam wręcz, że po zastosowaniu smaru łatwiej by mi się przykręcało śrubę z większym momentem niż potrzeba. Każda metoda jest dobra, byle była skuteczna. Co człowiek to inne doświadczenia.
No ja mam talent :lol: w zeszłym roku przed zimą zostały one dokręcone na 110Nn nowiutkim Matadorem. Odkręcone tzn. urywane ręcznie, mało tego..., gdy zerwałem pierwszą szpilę resztę potraktowałem kilka razy Barbarką 10kg i dodatkowo WD40, nie przyniosło to zbytniego efektu, te co się miały zapiec na amen, zapiekły się i zostały stracone :lol:

Smar chcieli mi dać, żeby nie było powtórki z rozrywi, ale tak jak pisałem, odrazu zareagowałem. Smart tylko w prowadnice i śruby z sanek. AMEN.

P.s. 140Nm dokręcili w ASO bo tak jest "książkowo" (?) w DE, 30 min później na garażu auto do góry, bo rozwalili ABS sensor lewy i dokręcanie wszystkich kół 110Nm.
Moje byłe:
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW :twisted: 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...

ODPOWIEDZ