Momenty dokręcania kół dla poszczególnych modeli Opla
- heinrich12
- Posty: 5108
- Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
- Imię: Henryk
- Auto: Astra H
- Silnik: Z 14XeP
- Rocznik: 2009
- Województwo: dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
- Wdzięczny: 193 razy
- Pomocny: 307 razy
Re: Momenty dokręcania kół dla poszczególnych modeli Opla
Ja smaruję powierzchnie stożkowe śrub od ponad trzydziestu lat smarem grafitowym. Zabieg ten powtarzam regularnie przy każdym demontażu i montażu koła (kół). Dotyczy to się też nakrętek do kół np. Astra J. Nigdy nie miałem problemu z odkręceniem koła. Dlaczego smar grafitowy ? Zwykły smar (ta niewielka ilość) pod wpływem temperatury i czasu (skrajny przypadek) potrafi wyschnąć co może spowodować odwrotny skutek, w przypadku smaru grafitowego tak się nie stanie. Smar wyschnie, odparuje, a grafit zawarty w smarze zostanie. Ten smar stosuję do wielu śrub zwłaszcza tych co wykręca się nie częściej niż raz na parę lat. To działa, jest nie zawodne. Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- deodekabokat
- Posty: 3655
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 184 razy
A ja nie wiem Grzegorz czy to na szczęście. bo jak u nas się szpila urwie to klops i wiertarka a tu wybijasz szpilkę do tyłu młotkiem i osadzasz kolejną. Ja to przed chwilą zobaczyłem jak kolega mówi że pourywał nakrętki, nakrętki?, jakie nakrętki.
A tu masz, może nie mam pełnego obrazu jak to wygląda ale wydaje mi się, że zdecydowane uderzenie młotkiem od czoła i wsadzenie nowej która się osadzi przy dokręcaniu koła.
[External Link Removed for Guests]
Ja w Akademiku miałem oddzielne pomieszczenie na prośbę do kierownicy przekazane mi. Też tylko b&w bo w kolor to za bogato było, nie było warunków. Wszystko oddałem w dobre ręce. Kiedyś mi się koreks zaciął i klisza poszła się..... Puściłem go z 10 piętra w akademiku po złości. W Białymstoku był wtedy komis foto, wszystko można było kupić. Internetu nie było.
Koleś miał kliszę o czułości 400 prod radzieckiej aerobłonka do zdjęc lotniczych. Taka wielka kaseta i odwijał w kasetki do zdjęć. Tanio było ale jakość była świetna. Zapas z zimnej wojny? Ech, czasy.
A tu masz, może nie mam pełnego obrazu jak to wygląda ale wydaje mi się, że zdecydowane uderzenie młotkiem od czoła i wsadzenie nowej która się osadzi przy dokręcaniu koła.
[External Link Removed for Guests]
Ja w Akademiku miałem oddzielne pomieszczenie na prośbę do kierownicy przekazane mi. Też tylko b&w bo w kolor to za bogato było, nie było warunków. Wszystko oddałem w dobre ręce. Kiedyś mi się koreks zaciął i klisza poszła się..... Puściłem go z 10 piętra w akademiku po złości. W Białymstoku był wtedy komis foto, wszystko można było kupić. Internetu nie było.
Koleś miał kliszę o czułości 400 prod radzieckiej aerobłonka do zdjęc lotniczych. Taka wielka kaseta i odwijał w kasetki do zdjęć. Tanio było ale jakość była świetna. Zapas z zimnej wojny? Ech, czasy.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2020, 9:58 przez deodekabokat, łącznie zmieniany 2 razy.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- Slabek
- Posty: 639
- Rejestracja: 03 gru 2019, 1:53
- Imię: Sławek
- Auto: Škoda Superb 3v5 L&K
- Silnik: DFCA20
- Rocznik: 2016
- Województwo: Zagranica - UE
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski/Berlin
- Wdzięczny: 53 razy
- Pomocny: 38 razy
- Kontakt:
@topiq77 wiem wiem, w rodzinie była jedna AH , szczęściarze
Lecz ja zostawiam radę dla potonych, aby odbyło się bezproblemowo następnym razem
Suma sumarum 720€ kosztowała mnie impreza w serwisie z wymiana piast, bo tak się zżyła ze zwrotnicą, że nie było mocych na nią... ponoć w ASO mieli nawet problem ją zciągnąc (prawą, lewa zeszła normalnie) 455€ sama robota.. liczone 2h/strona. W wymianę szpilek, tzn. w nabijanie nowych się nie bawię, bo prędzej czy później się obkręci.. z własnego doświadczenia
Chcieli mi nowe szpilki zmarować po gwincie, ale się nie zgodziłem, ze względu na przemyślenia Digyl'a tarcia na powierzchniach przylgni stożków gwintu mają być i koniec, a po dodaniu smaru na gwint - który jest ściśliwy, pojęcie tarcia powierzchni, które mają trzymać śróbę/nakrętkę na miescu wypada z gry O.o
Lecz ja zostawiam radę dla potonych, aby odbyło się bezproblemowo następnym razem
Suma sumarum 720€ kosztowała mnie impreza w serwisie z wymiana piast, bo tak się zżyła ze zwrotnicą, że nie było mocych na nią... ponoć w ASO mieli nawet problem ją zciągnąc (prawą, lewa zeszła normalnie) 455€ sama robota.. liczone 2h/strona. W wymianę szpilek, tzn. w nabijanie nowych się nie bawię, bo prędzej czy później się obkręci.. z własnego doświadczenia
Chcieli mi nowe szpilki zmarować po gwincie, ale się nie zgodziłem, ze względu na przemyślenia Digyl'a tarcia na powierzchniach przylgni stożków gwintu mają być i koniec, a po dodaniu smaru na gwint - który jest ściśliwy, pojęcie tarcia powierzchni, które mają trzymać śróbę/nakrętkę na miescu wypada z gry O.o
Moje byłe:
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...
- heinrich12
- Posty: 5108
- Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
- Imię: Henryk
- Auto: Astra H
- Silnik: Z 14XeP
- Rocznik: 2009
- Województwo: dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
- Wdzięczny: 193 razy
- Pomocny: 307 razy
Sławek, smar nie na gwint tylko na powierzchnię stożkową (przylgnię) śruby lub nakrętki. Pozdrawiam.
- topiq77
- Posty: 2105
- Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H HB 5D
- Silnik: Z18XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: lubelskie
- Lokalizacja: Puławy
- Wdzięczny: 4 razy
- Pomocny: 82 razy
Trzeba mieć talent, żeby urwać taką śrubę czy szpilkę. Zazwyczaj to efekt przykręcania "na chama" aż strzeli. Smar na stożek, hmm. Raczej się śruba do wkładu w alufeldze nie zgrzeje. Na tyle lat co różne pojazdy miałem, nigdy nic nie smarowałem i żadnych problemów w odkręcaniu. Podejrzewam wręcz, że po zastosowaniu smaru łatwiej by mi się przykręcało śrubę z większym momentem niż potrzeba. Każda metoda jest dobra, byle była skuteczna. Co człowiek to inne doświadczenia.
- deodekabokat
- Posty: 3655
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 184 razy
Zobacz na skok tego gwintu, te gwinty są samohamowne. Spełniają warunek samohamowności z bardzo dużym zapasem więc nie można tego w ten sposób traktować, że dodanie smaru spowoduje odkręcanie.
Raczej trzeba patrzeć na to, że miedź jest w szeregu napięciowym metali z drugiej strony niż aluminium, prawei po przeciwnej stronie i przy nakładaniu go na szpilki przy felgach aluminiowych powoduje korozję elektrochemiczną gdy koła się nagrzeją. Stąd przy felgach aluminiowych nie powinno się stosować miedzianki.
Pozdrawiam.
Raczej trzeba patrzeć na to, że miedź jest w szeregu napięciowym metali z drugiej strony niż aluminium, prawei po przeciwnej stronie i przy nakładaniu go na szpilki przy felgach aluminiowych powoduje korozję elektrochemiczną gdy koła się nagrzeją. Stąd przy felgach aluminiowych nie powinno się stosować miedzianki.
Pozdrawiam.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- heinrich12
- Posty: 5108
- Rejestracja: 08 maja 2020, 22:59
- Imię: Henryk
- Auto: Astra H
- Silnik: Z 14XeP
- Rocznik: 2009
- Województwo: dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
- Wdzięczny: 193 razy
- Pomocny: 307 razy
Ja mówię (napisałem) o smarze grafitowym, nic nie wspominam o smarze ,,miedziowym", miedzianym. Pozdrawiam.
- deodekabokat
- Posty: 3655
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 184 razy
Racja.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- topiq77
- Posty: 2105
- Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H HB 5D
- Silnik: Z18XE
- Rocznik: 2005
- Województwo: lubelskie
- Lokalizacja: Puławy
- Wdzięczny: 4 razy
- Pomocny: 82 razy
W warsztatach nadal psiukają miedzią w sprayu na tarcze i zakładają alusy. Mi wystarczy oczyścić z rdzy i jest git. Smar grafitowy dość brudzi. Osobiście nie widzę z tego powodu żadnych korzyści, ale nie neguję.
- Slabek
- Posty: 639
- Rejestracja: 03 gru 2019, 1:53
- Imię: Sławek
- Auto: Škoda Superb 3v5 L&K
- Silnik: DFCA20
- Rocznik: 2016
- Województwo: Zagranica - UE
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski/Berlin
- Wdzięczny: 53 razy
- Pomocny: 38 razy
- Kontakt:
No ja mam talent w zeszłym roku przed zimą zostały one dokręcone na 110Nn nowiutkim Matadorem. Odkręcone tzn. urywane ręcznie, mało tego..., gdy zerwałem pierwszą szpilę resztę potraktowałem kilka razy Barbarką 10kg i dodatkowo WD40, nie przyniosło to zbytniego efektu, te co się miały zapiec na amen, zapiekły się i zostały straconetopiq77 pisze: ↑03 gru 2020, 10:22Trzeba mieć talent, żeby urwać taką śrubę czy szpilkę. Zazwyczaj to efekt przykręcania "na chama" aż strzeli. Smar na stożek, hmm. Raczej się śruba do wkładu w alufeldze nie zgrzeje. Na tyle lat co różne pojazdy miałem, nigdy nic nie smarowałem i żadnych problemów w odkręcaniu. Podejrzewam wręcz, że po zastosowaniu smaru łatwiej by mi się przykręcało śrubę z większym momentem niż potrzeba. Każda metoda jest dobra, byle była skuteczna. Co człowiek to inne doświadczenia.
Smar chcieli mi dać, żeby nie było powtórki z rozrywi, ale tak jak pisałem, odrazu zareagowałem. Smart tylko w prowadnice i śruby z sanek. AMEN.
P.s. 140Nm dokręcili w ASO bo tak jest "książkowo" (?) w DE, 30 min później na garażu auto do góry, bo rozwalili ABS sensor lewy i dokręcanie wszystkich kół 110Nm.
Moje byłe:
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...
Škoda Octavia 1u2 liftback 1.6mpi 55kW 02.2013-02.2018
Astra J HB Sport 1.4T 103kW 2010 02.2018-01.2021
Teraz:
Škoda Superb 3v5 2.0TDI 140kW DSG 4x4 L&K 01.2021 - ...