Tłumik drgań

tadix

Astro-maniak
Posty: 70
Rejestracja: 13 sie 2013, 13:55
Imię: Tadi
Auto: Astra H Caravan
Silnik: Z20LEL
Województwo: mazowieckie

Re: Tłumik drgań

#11

Nieprzeczytany post autor: tadix »

Nie rozumiem.. nie da się przykrecic tego elementu żeby nie miał swobody. On niczego nie dotyka oprócz mocowania do sanek...

Awatar użytkownika
luki882

Astro-maniak
Posty: 64
Rejestracja: 17 kwie 2015, 7:06
Imię: Łukasz
Auto: Astra H
Silnik: Z16XER
Województwo: kujawsko-pomorskie
Pomocny: 2 razy

#12

Nieprzeczytany post autor: luki882 »

Całość przykręcasz na sztywno do sanek. Jednak tłumik sam w sobie jest odkształcalny, grzybek może się przemieszczać względem nóżki dzięki gumowemu połączeniu.

tadix

Astro-maniak
Posty: 70
Rejestracja: 13 sie 2013, 13:55
Imię: Tadi
Auto: Astra H Caravan
Silnik: Z20LEL
Województwo: mazowieckie

#13

Nieprzeczytany post autor: tadix »

tak właśnie mam :-) myślałem, ze jest jakiś inny sposób...

Awatar użytkownika
Janusz66

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 20 sie 2015, 11:41
Imię: Janusz
Auto: Astra H sedan
Silnik: Z16XER
Województwo: mazowieckie

#14

Nieprzeczytany post autor: Janusz66 »

Czy posiada ktoś jakieś zdjęcie, w którym miejscu można zamontować i gdzie kupić taki tłumik, mam takie same objawy, głównie chodzi mi o te drgania przy 2800 obr, myślałem żeby założyć tłumik z Astry G co jest na półosi, ale myślę że drgania pozostaną, tylko będą w innym przedziale obrotów.

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#15

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Montujesz zamiast nakrętki na poduszce

Obrazek

Źródło: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
luki882

Astro-maniak
Posty: 64
Rejestracja: 17 kwie 2015, 7:06
Imię: Łukasz
Auto: Astra H
Silnik: Z16XER
Województwo: kujawsko-pomorskie
Pomocny: 2 razy

#16

Nieprzeczytany post autor: luki882 »

Janusz66 pisze: ...myślałem żeby założyć tłumik z Astry G co jest na półosi, ale myślę że drgania pozostaną, tylko będą w innym przedziale obrotów.
Tłumik drgań półosi też chcę założyć, myślę, że warto (a na pewno nie zaszkodzi). Jest jednak tak jak piszesz, drgania półosi są związane z prędkością obrotową koła i tym samym prędkością samochodu. A ta, zależnie od biegu, może wystąpić przy różnych obrotach. Ja dwa dni temu sprawdzałem bicie długiej półosi, jest minimalne. Jednak zdecyduję się na montaż ciężarka. U mnie bicie jest największe przy ok. 55 km/h. Montując ciężarek zmniejszymy amplitudę tych drgań.

Czy ktoś wie czy tłumik drgań półosi z AG będzie pasował do AH? Czy średnice otworów są takie same?

EDIT:
Jeszcze kilka przemyśleń i obserwacji:

1. Niektórzy piszą, że w zależności od temperatury objawy zmieniają nasilenie. Też to zauważyłem. Gdy jest zimno (a zwłaszcza dodatkowo na zimnym silniku), wibracje są największe. Powód dość oczywisty – guma w niskich temperaturach robi się twardsza i gorzej tłumi drgania (przekazuje je bez dostatecznego wytłumienia na podstawę poduszki). Z kolei w największe upały zauważyłem co innego. Ciszej było na zimnym silniku (guma miała optymalne parametry), natomiast po porządnym rozgrzaniu guma robiła się zbyt miękka i wibracje się nasilały (zbyt miękkie poduszki powodują większe amplitudy drgań układu napędowego). Na te zjawiska bardziej odporne są poduszki olejowe. Oczywiście, nie bez znaczenia są także parametry pracy silnika w zależności od temperatury oraz sztywność blach i tym samym ich właściwości sprężyste i akustyczne.

2. Jak wiadomo, guma jest tzw. materiałem hipersprężystym. Jej moduł sprężystości nie jest bowiem stały i zależy od poziomu odkształceń. Im większe odkształcenia, tym większy moduł sprężystości. To przekłada się proporcjonalnie na siłę potrzebną do uzyskania deformacji. Ponadto, guma jest materiałem nieściśliwym. Dlatego, aby element mógł się odkształcić na jednym z kierunków, musi doznać także odkształceń na kierunku poprzecznym do kierunku działania naprężeń. Objętość elementu musi być bowiem taka sama. Dodatkowo, zdolność tłumienia zależy także od tzw. współczynnika kształtu. Więcej m.in. tutaj:

[External Link Removed for Guests]

Z powyższego wywodu wynika wniosek, że bardzo ważne jest, aby zamontować silnik na poduszkach w położeniu równowagi względem którego zachodzą drgania. Według mnie jest to szczególnie istotne w przypadku elementów tłumiących najbardziej oddalonych od środka ciężkości układu (napędowego), gdyż w przypadku superpozycji drgań liniowych i skrętnych, największe amplitudy występują właśnie tam. Wydaje mi się, że w naszym przypadku takim elementem jest poduszka przy filtrze powietrza. Zauważyłem, że u mnie, po wymianie KZFR, drgania się nasiliły. Pomogło popuszczenie trzech śrub mocujących silnik do poduszki, kilkukrotne przegazowanie i ponowne dokręcenie.

3. Odchodząc od tematu poduszek, myślę, że ważne jest także, aby wyeliminować bądź wytłumić inne przyczyny hałasu:

3.1. Doszczelnienie silikonem wszystkich otworów w ścianie grodziowej. Przez niektóre z nich przechodzą przewody (elektryczne, klima, nagrzewnica). Te trzeba doszczelnić, gdyż fabryczna guma/pianka nie spełnia swojej funkcji w dostatecznym stopniu. Ponadto u mnie, w okolicy Serwa, był jeden otwór o średnicy ok. 2 cm, przez który fachowcy od alarmów puścili przewód do syreny. Zaślepki brakowało i skutkowało to szumami i innymi doznaniami akustycznymi w trakcie jazdy. W dalszym etapie, otoczenie otworów, a najlepiej całą powierzchnię nie przykrytą przez fabryczne wygłuszenie, zamierzam okleić matą butylową.

3.2. Istotnym źródłem hałasu była obudowa filtra powietrza. Musiałem wymienić dwie gumki tłumiące, mocowane w okolicy kielicha amortyzatora (był na nich luz). Dodatkowo, rowek w górnej pokrywie obudowy (tam gdzie wchodzi ramka filtra) doszczelniłem zwykłą uszczelką drzwiową. Wcześniej filtr nie przylegał idealnie i przy dodawaniu gazu było słychać buczenie, jakby obudowa nie była zamknięta. Warto przy okazji sprawdzić, czy trzymają samogwintujące torxy. Jeśli nie, obudowę należy skręcić większymi wkrętami. Warto także doszczelnić dolot od strony „zewnętrznej”. Właściciele Astry G sygnalizowali, że to pomaga (sprawdza się także w przypadku AH).

3.3. Warto sprawdzić zbiorniczek wyrównawczy układu chłodzącego. Ząbki mocujące na jego bokach lubią się wyłamać. U mnie zbiornik latał luźno, raz nawet wyskoczył z mocowań i zaczął obijać się o maskę. Związałem na solidne opaski zaciskowe i na razie mam spokój.

3.4. W moim Z16XER na pokrywie zaworów jest klapka „Ecotec”, która zazwyczaj jest luźna i donośnie klekocze. Od strony grodzi jest ponadto korytko na przewody, które także nie trzyma się solidnie pokrywy. Warto te elementy okleić w miejscu styku z pokrywą taśmą. Ja użyłem taśmy parcianej, odpornej na wysokie temperatury.

3.5. Proponuję sprawdzić mocowanie dołu zderzaka do sanek. U mnie te trzy plastikowe nity były naderwane, a zderzak odrobinę poluzowany. Powodowało to przy ok. 1500 obr./min. nieprzyjemne warczenie. Dołożyłem między zderzakiem a sankami cienkie gumowe uszczelki (z marketu – dział hydrauliczny). W dalszym etapie ten poziomy plastik okleję matą butylową. Dodatkowo wibrowała plastikowa osłona montowana w okolicach klaksonu (zwłaszcza na łączeniu z plastikowym nadkolem). Rozwiązanie analogiczne jak w przypadku zderzaka.

3.6. Jednym z bardziej irytujących dźwięków, jakie udało mi się wyeliminować, było klekotanie wentylatora chłodnicy (od strony silnika). Stukał on w jednym miejscu o chłodnicę. Pomogła ponownie taśma parciana.

3.7. Oczywistą rzeczą powinno być sprawdzenie wydechu. U mnie do wymiany była plecionka i tłumik środkowy (po 5 latach – aż się nie chce wierzyć). Zwłaszcza środkowy wyglądał tragicznie. Końcowy o dziwo wygląda bardzo dobrze, chociaż przypuszczam, że może być wypalony (dźwięk starego poloneza przy dodawaniu gazu). Zastanawia mnie ponadto kolektor i jego uszczelka. Muszę to sprawdzić.

3.8. Myślę, że udało mi się odnaleźć jedno z istotniejszych źródeł wibracji w moim aucie. Jest to chłodnica (gdzieś już się przewinęła taka teza, jednak chyba nikt tego tematu nie podjął). Drgania przenoszą się przez sztywne przewody układu chłodzącego. Ponadto, poduszki chłodnicy są u mnie dalekie od ideału. Twarde i luźne w swoich mocowaniach. Drga cały zderzak, pas przedni, a po zamknięciu także maska. Wszystko pięknie przenosi się na podłużnice i dalej do wnętrza. Tym koniecznie muszę się zająć. Tylko jeszcze nie wiem jak.

Awatar użytkownika
przemty

ex-Staff
Posty: 6093
Rejestracja: 24 lut 2011, 10:45
Imię: Przemek
Auto: była AF, jest AH
Silnik: był 17D, jest Z18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 2 razy

#17

Nieprzeczytany post autor: przemty »

Tylko obyś nie wpakował wartości auta w te modyfikacje jak jeden z kolegów na AK ;)
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
luki882

Astro-maniak
Posty: 64
Rejestracja: 17 kwie 2015, 7:06
Imię: Łukasz
Auto: Astra H
Silnik: Z16XER
Województwo: kujawsko-pomorskie
Pomocny: 2 razy

#18

Nieprzeczytany post autor: luki882 »

Tego nie mam zamiaru zrobić. Póki co teoretyzuję, aby stosować wyłącznie rozwiązania efektywne. Ale do tego potrzebna jest dyskusja i współpraca. Dotychczas zastosowane rozwiązania (taśma, silikon itp.) to groszowe sprawy. Tłumik drgań to także nie była wielka kasa. Nie liczę oczywiście wydechu, ale ten element i tak musiałem zmienić z uwagi na zwyczajne zużycie.
Zapomniałem dodać, że u mnie buczą także opony przy większych prędkościach (przy mniejszych szumią). Myślę, że poprawę przyniosłoby wygłuszenie plastikowych nadkoli pianką.

EDIT:
Jak u Was wygląda sprawa z wibracjami chłodnicy? Wg mnie nie powinny mieć miejsca w normalnym, sprawnym aucie.

Awatar użytkownika
Janusz66

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 20 sie 2015, 11:41
Imię: Janusz
Auto: Astra H sedan
Silnik: Z16XER
Województwo: mazowieckie

#19

Nieprzeczytany post autor: Janusz66 »

luki882 pisze:Czy ktoś wie czy tłumik drgań półosi z AG będzie pasował do AH? Czy średnice otworów są takie same?
Półosie mają tą samą średnice, ciężarek jest skręcany z dwóch połówek, powinien pasować. Przydatne opisane spostrzeżenia muszę sprawdzić u siebie.

tadix

Astro-maniak
Posty: 70
Rejestracja: 13 sie 2013, 13:55
Imię: Tadi
Auto: Astra H Caravan
Silnik: Z20LEL
Województwo: mazowieckie

#20

Nieprzeczytany post autor: tadix »

Nie leży problem w poduszkach tylko samym silniku. Wiadomo ze guma jak jest ciepło lepiej się zachowuje, ale to szczegóły.
Słyszę wyraźnie inną pracę silnika. To nie zawsze jest tak, ze jak zimno jest źle, ciepło jest dobrze.
Przeważnie tak jest, bo czasami jest ciepło i tez jest źle..
Tak jakby w określonych warunkach komputer miał jakby nieodpowiednią mapę wtryskow, przesunięcie kąta wyprzedzenia zapłonu. Itp. Tak to można opisać...

EDIT:
Wczoraj nie jeździłem samochodem. Dziś uruchamiam i silnik pracuje równo, ładnie się wkreca i nie hałasuje...
Nie wiem o co chodzi?
Będę jechał w nocy i pewnie bedzie wku... @!

ODPOWIEDZ