OPcom w służbie dla Astra H

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

Re: OPcom w służbie dla Astra H

#11

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Grześ,gratulacje !-wygenerowałeś bardzo fajny wykres.Ciekawe,że na stacjonarnym kompie nie mogę tego obrazka powiększyć i w zasadzie jest nieczytelny.Z kolei jak ogłądam na telefonie,to jest fajnie i nawet mogę go powiększać obserwując podziałki na osiach. Jeśli dobrze widzę,to Twój epizod w "stukaniu" miał długość ok. 4 sekund i osiągał wartość nawet "10"(cokolwiek to znaczy).Zauważam również dwie korelacje tego zjawiska:
- w czasie odpowiada wzrostowi obrotów
- w czasie odpowiada zwiększonemu przepływie powietrza przez przepływkę
Generalnie,to te wartości stukowe( od 1 do 10) wystąpiły podczas przyśpieszania w zakresie obrotów ok. 1700 do 2000 obr/min.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#12

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Zgadza się. Przyśpieszanie przy gwałtowniejszym wciśnięciu gazu i prawdopodobnie w tym momencie szarpanie na LPG. Zazwyczaj przy uprzednim odjęciu gazu. Na drugim wykresie dałem dane z obydwu sond i prędkości. Przyśpieszania raczej większego w tym momencie nawet nie było. Bo jak zaczyna szarpać, to raczej chwilkę się zbiera zanim zacznie faktycznie przyśpieszać. Najgorzej jest latem jak jest duża temperatura powietrza. Zimą tego zjawiska nie ma. I występuje tylko właśnie w tym zakresie obrotów, bo już wyżej nie ma problemu i idzie jak dziki. Od 3000 obr./min to szatan jest :D
Zrzut ekranu (61).png
Poprzedni właściciel wspominał, że podmieniał przepływkę. Po 218 tyś. km w silniku może być wiele rzeczy, które są na granicy działania. Łącznie z sondami lambda. Zmagam się jeszcze z dziwnym kodowaniem instalera i programu Log Viewer wbudowanego w Op-Coma. Wydaje mi się, że przed zmianami ustawień regionalnych było normalnie a później po zmianie języka wyświetlania, zaczęły się problemy z polskimi znakami. Kolejny problem do rozwiązania.
Najważniejsze jest to, że tu można bardzo szybko zrobić taki wykresik i powiększyć interesujący nas fragment bez kombinacji. Wczytuje się wrzucony uprzednio do folderu logs pliki z chińszczyzny i wczytuje adakowskim. Na stacjonarce i tak nie podłączam interfejsu, więc go nie uwalę przypadkiem ;)
Janku pytanie. Czy u Ciebie w op-comie w ECU masz odblokowane funkcje specjalne? U mnie są na szaro. Miałem nadzieję, że sobie zresetuję mapy do fabryki a tu klops, takiej opcji nie ma. Denerwują mnie korekty długoterminowe w okolicach 9-11 i nawet jazda na Pb niewiele w tym pomogła. Niby gazownik mówi, że jest ok. Ale ja mu do końca nie dowierzam, bo nawet przegląd instalacji zrobił tak na szybko. No przynajmniej tanio zapłaciłem, bo tylko 50 zł z filtrami włącznie. Jednak wolałbym dopłacić do analizy spalin. A i pora na zakup interfejsu do LPG. Gwarancja się skończyła, można grzebać samemu ;) Może podgląd działania LPG rzuci światło na te poszarpywania. Muszę jeszcze dokupić wężyki redukcyjne do miernika ciśnienia kompresji SPSC, albo nowy przyrząd. Mój pamięta lata 80-te albo może nawet jeszcze wcześniejsze, z karteczkami jednorazowymi rejestrującymi sprężanie. Ma tylko dodatkowe przedłużki ze stożkowymi gumkami na końcu. Samemu tego nie obsłużysz :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#13

Nieprzeczytany post autor: Automat »

U mnie szarpania na LPG nie odczuwam.Prędkość ograniczona obrotami,bo na automacie AF-17 obroty 4000 obr/mi oznaczają , że jedziesz już 160 km/godz.Dzisiaj zabawiłem się jazdą na niskich prędkościach.Wynik podam w dziale o remoncie mojego silnika.Powiem krótko: jest dobrze.Z korektami to u mnie było tak,że podczas jazdy na dotarciu na benzynie to były one na poziomie 11%(długoterminowa).Teraz jeżdżąc na LPG
owa korekta długoterminowa kształtowała się na poziomie 3 %.Jutro sprawdzę,jakie są aktualnie,bo ok. 500 km przejechałem na LPG,a zaledwie 8,5 km na benzynie.Ostatnio na LPG bez benzyny(nie licząc rozruchu silnika) przejechalem ok. 300 km.Resztę Twoich zapytań sprawdzę ,jak uruchomię laptopa i podłączę OPcoma.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#14

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Janku, masz może wykres pracy Twoich sond lambda przy nagrzanym do temp. roboczej silniku na LPG i na Pb? Widać jakieś różnice w ich działaniu po remoncie? Czy podczas stałych obrotów pierwsza sonda Ci równo oscyluje a druga stoi w miejscu na jakimś zakresie mV, a przy przyśpieszaniu działa podobnie jak pierwsza tylko w nieco mniejszym zakresie? Przeszukuję internet żeby porównać pracę swoich z jakimś sprawnym silnikiem. U mnie np. przy jałowych pierwsza sobie oscyluje a druga wisi na 0,2-0,1V. Zimne zaraz po odpaleniu wiszą obie na około 0,4-0,5V. Druga w miarę nagrzewania się silnika zmniejsza napięcie. Wyciągnę swój wykres z opcoma i porównam, bo coś mi tu mocno śmierdzi i nie są to spaliny. Póki co nie mam za bardzo gdzie położyć się i rozkręcić połączenie rury z kolektorem, żeby zajrzeć i sprawdzić stan katalizatora. Póki nie mam żadnych checków to nie tykam żeby nie popsuć. Na psucie będzie czas po powrocie z urlopu.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#15

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Grześ,mogę Ci podrzucić oba pliki( każdy ok. 33 MB) i szperaj sobie do bólu :D , a jak coś znajdziesz niepokojącego,to daj znać .
Chyba musiałbym to nagrać jeszcze raz od początku,startując pierwszy raz danego dnia.Najpierw rozruch silnika, następnie jazda na benzynie( ok. 8 km) a potem LPG(powrotna trasa,również ok. 8 km).W innym dniu możemy zmienić kolejność i przykładowo byłoby tak: rozruch na benzynie,następnie jazda na LPG a powrót na benzynie.Wybieraj jakie dane chcesz uzyskać,a ja postaram się to zarejestrować.
Sondom przyglądałem się bardzo pobieżnie(teraz nie mam na to czasu),ale "naciąłem się"na rejestracji składu mieszanki, bo myślałem, że będzie to ciąg wartości lambda, a był to ciąg słów uboga lub bogata :) . Jest za to rejestracja napięć z obu sond.Obie zaczynają od napięcia 410 mV.Coś w rodzaju oscylacji występuje,ale nie przyglądałem się temu procesowi.Aktualnie,jak mam przewagę jazd miejskich to na LPG korekta długoterminowa jest na poziomie 3,1% i na trasie przy prędkościach 80-120 km/godz. spada do wartości 1,6 %.
Rewizję katalizatora może da się zrobić kamerką inspekcyjną ? Można by póbować wejść od strony plecionki.
Takie kamerki z przyłączem do smartfonów kosztują od 50/60 zł(gorszej jakości) do 120/150 zł(lepszej jakości). Aktualnie oglądam je sobie w sieci i chcę taki bajer zakupić.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#16

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Z tego co widziałem, to kata nawet bez kamerki widać od plecionki. Owszem sondy startują coś od około 430 mV, póki się nie zagrzeją, później zaczynają oscylować. Przynajmniej pierwsza w dużym zakresie i druga w lekkim w granicach 100mV. Pierwszy blok pomiarowy w ECU wystarczy, tam jest wszystko. Obroty, sondy, czujnik spalania stukowego, klima itd.
Przykładowy zakres pracy sond od odpalenia po początek ich pracy po zagrzaniu. Te skoki ponad 3,7 V dla sondy drugiej i 1,7 V dla sondy pierwszej to chyba jakieś błędy opcoma, bo w Torque na codzień jeżdżę z podglądem pracy sond i nic takiego nigdy na wykresie nie zauważyłem. Fakt, że tam aż takie częste odświeżanie jak w opcomie nie jest. Może faktycznie coś z tymi sondami jest nie halo, ale nawet jeżeli takie skoki by były faktycznie na 0,01 sek. to nie powinno mieć większego wpływu. No chyba że się mylę i ma. Z czasem te skoki napięcia zanikają.
Przy okazji sprawdzam ile danych naraz jest w stanie program do podglądu loga w Opcomie Profesional ogarnąć naraz bez wywalania błędu. Póki co 1000 sek. wchodzi. Czyli spokojnie można do 15 minut nagrywać. Torque jakieś ładniejsze te wykresy kreśli, bardziej czytelne. Wg mnie, opcom za często zapisuje dane. Przykładowo zakres 0,01 sek opcom zapisuje w kilkunastu nawet wierszach. A wg mnie wystarczyło by np. 0,01 sek na wiersz. Być może gdzieś to można ustawić, ale jeszcze do tego nie doszedłem.
Zrzut ekranu (85).png
Postanowiłem sobie dziś pojeździć na Pb. Zero szarpnięć, ze świateł zrywa asfalt. Przyśpieszenie od dołu. Coś mi gazownia chyba szwankuje.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#17

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Nie widziałem w OPcomie opcji nastaw tempa rejestracji danych.Nadmiar danych można przeczesać, ale to zawsze jakaś dodatkowa praca. Ponadto, jak wybrałem sobie jakąś opcję bloku pomiarowego,to OPcom i tak zapisał wszystkie dane.Nie jestem pewien,czy wybór konkretnego bloku pomiarowego powoduje zapis tylko wybranych parametrów.Jak to sprawdzisz,to daj znać.Mogę dać Ci linka,pod którym ściągniesz moje dane.Ja nie mam możliwości przesłania pocztą pliku ponad 25 MB.
Grześ,to Ty chyba miałeś jechać do rodziny we Wrocławiu ? Miał być "meldunek" ze spalania,dobrze kojarzę ?

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#18

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Nie to nie ja :D Nie mam tam rodziny. Siostra w Gdyni teraz. Wydaje mi się, że danych z pomocniczych bloków w ECU nie mam w logu. Podeślij linka do jakiegoś google drive czy innego dysku w chmurze, ściągnę i zerknę :D Jeżdżę na Pb, obserwuję sondy, całkiem inna jest na Pb praca sond. Obroty jakby też na jałowym się bardziej stabilizują. Staram się jeździć delikatnie i nie używać klimy, żeby nie przesadzić ze spalaniem. Zobaczymy do ilu zejdę na korektach. Ręczne czyszczenie danych to dość żmudna robota. I w zasadzie to tylko potrzebne, jakby chcieć robić wykresy w Excelu. Do narzędzia podglądu w Opcomie nie potrzeba. Można go sobie zainstalować na kompie i pominąć instalację sterownika, bo w zasadzie to się tylko odpala pierwszą stronę oryginalnego Opcoma z Adako i później drugi przycisk, ponowne odczytanie nagranych danych czy coś w tym guście. Jak chińczyk nie podłączony to mu się nic nie stanie. Byle skrótów nie pomylić ;) Vauxcomy też mają ten podgląd. Mam jedynie zastrzeżenia do skali niektórych osi. Jak widać u mnie dla sond O2 1V oś jest wyskalowana na 5000 mV, być może przez te skoki napięcia na zimnym silniku. Może to też oznaczać, że sondy mają już pomału dość. Nie wiem czy je kiedyś ktoś wymieniał w życiu. Z tego co widziałem, można oryginały już zakupić za 300 zł przed katem Siemensa i 219 zł za katem NTK. Cena do przeżycia. Ale póki nie wali błędami, jeździ na Pb bardzo dobrze, to nie ma co się w koszta niepotrzebne pchać.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#19

Nieprzeczytany post autor: Automat »

topiq77 pisze:
03 lip 2019, 7:19
Nie to nie ja :D Nie mam tam rodziny. Siostra w Gdyni teraz.
Jak nie Ty,to został Robert :) .Miał sprawdzić spalanie swojej AH.Dzisiaj wieczorem podrzucę Ci linka do pobrania plików, o których pisałem.Kierunek Gdańsk-Gdynia zawsze mnie interesuje.Daj znać jakbyś jechał,to dołączę do ekipy :) , nawet mogę być przewodnikiem po Trójmieście.Od siebie(Piła) najchętniej jeżdżę przez Chojnice, Kościeżynę i Żukowo(miłe dla oka krajobrazy).Alternatywna trasa przez: Czersk, Starogard Gdański i dalej Autostradą A1.Kiedyś,rekordowo do Gdańska-Oruni dotarłem w 2:15 :) (Jetta 1).Teraz taki wynik pozostaje w strefie marzeń i te 3 godziny jazdy poza sezonem raczej pewne.Trasa się wydłuża bo obwodnice i dużo wieksze natężenie ruchu też robi swoją robotę.Coraz częściej odległe trasy nie są przyjemnością, a przykrą pracą, którą trzeba wykonać :roll: .U mnie "królem" obróbki danych jest Excel :) .

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#20

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Ostatni dobry Excel, który sobie radzi prawidłowo z wykresami danych z opcoma to chyba 2013. 2016 i 2019 to jakieś badziewia. Do siostry to pewnie najbliżej będę jechał za rok na komunię siostrzenicy o ile nic nie wyskoczy w terminie, po trasie od Warszawy. I mam nadzieję, że dokończą S17 Lublin - Wa-wa do tego czasu i dalej na północ. Z 5 latką na dłuższe trasy ciężko się jeździ. Trzeba często przerwy robić, nagada się to to "a kiedy dojedziemy?". A ja po paru godzinach mam dość :D Ale okazja zawsze do zmierzenia spalania się trafi, choćby jadąc na urlop.

ODPOWIEDZ