OPcom w służbie dla Astra H

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

OPcom w służbie dla Astra H

#1

Nieprzeczytany post autor: Automat »

W związku z rozwojem tematyki po remoncie mojego silnika Z18XE , Remont silnika Z18XE
dla tematów związanych z użyciem OPcoma założyłem ten dział.

OPcom+EXCEL,czyli "rarytasy z naszej klasy" :) .
Chyba jako pierwszy wjeżdżam z takim tematem.Warto, bo dostarczy ciekawych informacji,które normalnie nie są widoczne.Przedstawiam ulotny temat jakim jest rozruch silnika.Na osi pionowej są obroty silnika,a noa poziomej upływający czas od załączenia rejestracji zdarzenia na OPcomieWłożyłem kluczyk do stacyjki,uruchomiłem na OPcomie zapis danych i za chwileczkę odpaliłem silnik i po zakończeniu fazy rozruchu ruszyłem na krótką przejażdżkę.Jazda na LPG,a rozruch, nie zwróciłem uwagi,czy już świeciło LPG czy nie.Podejrzewam,że silnik zaczął pracować na benzynie.Temperatura otoczenia 28-30 st,a cieczy chłodzącej 43 st.Obserwując wykres rozruchowy silnika można wyodrębnić ciekawe fazy tego rozruchu:
-faza 1.Kręcimy rozrusznikiem.Tutaj OPcom wskazuje obroty 260 obr/min.To tyle ile da radę napędzić akumulator i nasz rozrusznik.
-faza 2.Po kótkim okresie czerpania prądu z akumulatora(0,1 sek) obroty spadają do poziomu 207 obr/min
-faza 3.Obroty znowu się podnoszą do ok. 267 obr/min(...pomaga pompa olejowa ???)
-faza 4.Obroty wskakują na poziom 1117 obr/min - silnik został odpalony .
rozruch silnika Z18XE.jpg
Zakładam,że te trzy fazy rozruchu silnika w analizie ich wyników da imformacje o naszym układzie akumulator-silnik-opory rozruchowe.Mając pewne parametry lokalnie niezmienne,możemy wyselekcjonować akumulator o dobrych parametrach rozruchowych.Zakładam,że im lepszy akumulator,to powinien szybciej kręcić rozrusznik, a czas trwania od kręcenia rozrusznikiem do zapłonu powinien się skracać.W moim przypadku: akumulator 65Ah, nowy(nieco ponad 1 miesiąc) i silnik po remoncie(nowe panewki,pierścienie i regenerowana głowica,świeży nowy olej) - dotarty i czas rozruchu(do zapłonu mieszanki): 0,3 sek.
Kolejny etap,któremy można się przypatrzeć,to czas,w którym silnik dochodzi do obrotów jałowych.
Cały etap od rozruchu aż po osiągnięcie biegu jałowego,śledząc wykres obrotów może rzutować na pracę przepływki. Silnik po rozruchu w trzech etapach podnosi kolejno obroty do poziomów : 1451,1642 i 1679 obr/min. i dalej stopniowo opada,aż silnik uzyska docelowe obroty biegu jałowego(tzw. pożądane.Tutaj OPcom na mojej Aśce pokazuje wartość 775 obr/min). Na teraz nie wiem,czy ta moja charakterystyka rozruchowa jest prawiadłowa. Taką zarejestrowałem,jak na załączonym wykresie.
Mam nadzieję,że użytkownicy OPcoma sprawdzą swoje rozruchy :D .
============================= ===================================== =========================
Dodano po 2 minutach 18 sekundach:
#373 Nieprzeczytany post autor: topiq77 » 28 min temu
Jaki prąd rozruchowy ma Twój akumulator? U mnie siedzi 60 Ah 600A rozruchu. Z racji, że muszę targać do auta ciężkiego lapka 17 cali i zasilaczem pod zapalniczkę, to ciężko będzie zrobić niezakłamany przez pobór prądu z zasilacza laptopa wykres. Możesz zrobić też podobny zapis przy gorącym silniku i zobaczyć różnice. Przy okazji może się podepnę i też takie coś zrobię, o ile opiszesz procedurę, w którym miejscu w opcomie to się uruchamia i jak później przekonwertować zapisane dane do takiej czytelnej formy. U mnie mimo czyszczenia przepustnicy dość dokładnego, łącznie z szorowaniem tego 2 mm otworka grubą nicią, oraz przewodami od odmy, nadal wolne obroty nie są zbyt stabilne. Katalizator z wykresów w Torque wykazuje jego koniec, ale nie muli więc pewnie wypalony i wykruszony środkiem. Zamiast 0,7-0,8 V na drugiej sondzie, na zimnym silniku trzyma na stabilnych obrotach około 0,5V powoli w miarę nagrzewania katalizatora spadając do 0,2-0,1 V. Dodawanie gazu, przyśpieszanie dynamiczne prawie odwzorowuje wykres pracy sondy przed katem, dopiero po kilku sekundach od stabilizacji obrotów wykres się wyrównuje. Z racji braku błędów, checka czy problemów z funkcjonowaniem silnika nie ingeruję w układ. U nas wymiana kata to wymiana całego kolektora, albo zabawa w wycinanie i wspawywanie do starego.
A właśnie Janku, czy przy remoncie silnika zaglądałeś może do katalizatora, jak on u Ciebie wygląda? Muszę w końcu zakupić tę kamerkę inspekcyjną z diodami pod USB, najlepiej przynajmniej z 720p ale realnym a nie po programowym skalowaniu. Pozaglądałbym tu i ówdzie ;) Kolega z pracy ma taką z Biedronki i nawet sobie chwali. Mnie jednak parametry tej kamerki nie zadowalają. Wolę wydać ciut więcej ale mieć coś porządnego. S8 ma OTG więc z zasilaniem takiej kamerki z telefonu nie będzie problemu.
Ceny katalizatorów też różnie się kształtują, w zależności od producenta. Ale czytałem na portalu LPG, że ktoś wymienił kata i na nowym zaczęły pojawiać mu się błędy z nim związane. Jest jeszcze druga strona medalu, że sonda za katem już może być zużyta i stąd jej wskazania. Wykres sondy za katem wygląda tak samo, niezależnie od tego czy jadę na LPG czy Pb. Korekty długoterminowe trzymają się od 6,9 do prawie 11 na plusie. Gazownik przy przeglądzie gwarancyjnym stwierdził, że to dobre wskazania i nie ma się czym przejmować, bo LPG jest ustawiony bardziej na bogato i stąd te korekty. Ważne że nie są na minusie. Cóż, ja znów czytałem na forach LPG coś całkiem odwrotnego. Niestety czasu mam ostatnimi latami tak mało, że brak mi go do zgłębiania tematu. Jak się córce zacznie szkoła to już w ogóle pewnie go nie będę miał :D Byle do emerytury ;) To tylko jeszcze ze dwadzieścia kilka lat :D

Dodano po 13 minutach 21 sekundach:
Grześ,mój akumulator to Tuborg Gold 65 Ah i prąd rozruchowy 630 A.Niestety nie wpadłem na pomysł aby obejrzeć katalizatoran i NIKT mi tego nie podpowiedział :) . Czy coś bym zobaczył ? Cały wydech był podwieszony, a od silnika kolektor wydechowy odkręcony i jedynie odsunięty.Kamerka o której piszesz na pewno będzie przydatna.Pan Bóg nie dokończył dzieła,bo człowiekowi przydałoby się oko z tyłu głowy albo w paluszku :D ...dlatego zakup dobrej kamerki i lusterka to dobry zamysł,choć kosztuje :) .
Jaki masz przebieg na swoim silniku ?

Dodano po 24 minutach 26 sekundach:
Co do rejestracji parametrów pracującego silnika z pomocą OPcoma,to na zrzutach z ekranu monitora jest pokazane jak do takiego zadania przystąpić.Nie wiem jak długi blok pomiarowy można zapisać.Ja zapisałem chyba z 10 minut odbytej jazdy,łącznie z uruchomieniem silnika.Wystarczy,że wybierzesz jakikolwiek blok pomiarowy,to OPcom i tak zapisze wszystke parametry,czyli 58.Tak się działo przy pracy na zakładce " diagnostyczna lista danych 1 ". Innych wariantów nie sprawdzałem(co Opcom zapisze).Ow lista danych:
- Diagnostyczna lista danych 1(58)
1) Napięcie akumulatora
2) Przekaźnik pompy paliwa
3) Pedał przyspieszania w pozycji biegu jałowego
4) Czujnik 1 APP (Pozycji pedału gazu)
5) Czujnik 2 APP (Pozycji pedału gazu)
6) Wartość kalkulowana pozycji pedału gazu
7) TP (pozycja przepustnicy),czujnik 1
8) TP (pozycja przepustnicy), czujnik 2
9)Obliczona pozycja przepustnicy
10) Sygnał serwo PWM położenia przepustnicy
11) Położenie przepustnicy
12) Czujnik położenia przepustnicy 1, zaprogramowane położenie dolne
13) Czujnik położenia przepustnicy 2, zaprogramowane położenie dolne
14) Pożądane jałowe
15) Prędkość silnika
16) Przepływomierz powietrza
17) Przepływomierz powietrza
18) Temperatura powietrza wlotowego
19) Temperatura powietrza wlotowego
20) Temperatura cieczy chłodzącej
21) Temperatura cieczy chłodzącej
22) Poziom oleju
23) Ciśnienie oleju
24) Status poziomu oleju
25) Przełącznik informacyjny A/C
26) Ciśnienie A/C(Systemu Klimatyzacji)
27) Ciśnienie A/C(Systemu Klimatyzacji)
28) Tryb wyłączania układu klimatyzacji
29) Przekaźnik A/C (System Klimatyzacji)
30) Przełącznik 1 hamulców
31) Przełącznik 2 hamulców
32) Przełącznik sprzęgła
33) Prędkość pojazdu
34) Przełącznik układu regulacji prędkości jazdy
35) Tempomat (Cruise Control)
36) Prędkość pojazdu w zakresie ustawień tempomatu
37) Zawór odpowietrzający zbiornika paliwa
38) Zawór odpowietrzający zbiornika paliwa
39) Opóź. odcięcie paliwa (opóźnienie)
40) Układ zapob. spalaniu stuk.
41) Opóźnienie stukania cylinder 1
42) Opóźnienie stukania cylinder 2
43) Opóźnienie stukania cylinder 3
44) Opóźnienie stukania cylinder 4
45 B1S1 Podgrzewanie sondy lambda (rzad 1 czujnik 1)
46) B1S2 Podgrzewanie sondy lambda (rzad 1 czujnik 2)
47) B1S1 Czujnik O2 (Rząd 1 Czujnik 1)
48) B1S2 Czujnik O2 (Rząd 1 Czujnik 2)
49) Obwód sondy lambda O2B1(Rząd cylindrów 1)
50) B1S1 Stosunek powietrze/paliwo (rzad 1 czujnik 1)
51) B1S2 Stosunek powietrze/paliwo (rzad 1 czujnik 2)
52) B1 Krótkoterminowa adaptacja paliwa (Rząd 1)
53) Tryb zabezpieczenia katalitycznego
54) Wzbogacenie siły
55) Wentylator 1 stopień regulacji
56) Wentylator 2 stopień regulacji
57) Wentylator 3 stopień regulacji
58) Zawór 1 wlotu rozgałęzionego
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Janku przebieg mam bardzo bliski Twojej Astry, czyli 218 tyś. km. Liczę, że licznik nie kręcony, bo w ECU jest mała różnica względem licznika na plus. Znajomy sprawdzał a jest obiegany w tych tematach i stwierdził, że raczej prawdziwy. Zresztą wnętrze auta bardzo zadbane i wygląda raczej na kilkadziesiąt tyś. przebiegu :) Ostatnio dokładnie odkurzyłem auto, wytarłem kurze i stwierdziłem, że mogę sprzedawać :D
Mój opcom miał lekki defekt, mimo że to ver. 5 na oryginalnym PIC, to miała problemy z HS-CAN. Cóż... zapłaciłem za niego raptem 56 zł więc nie mogę bardzo narzekać. Do tego podesłałem go jeszcze znanemu fachmanowi ze śląska do sprawdzenia i stwierdził że wszystko z nim jest ok. Poprawił lutowania, sprawdził przekaźniki. Podpiął kilka aut i u niego działał perfect. Doszliśmy, że to Windows 10 tak paskudzi. Na Win 7 odpukać działa dobrze, jedynie przy automatycznym wykrywaniu nie chce się połączyć.
Jedyny błąd jaki mam w module IPC to:
B1016 - Nie zaprogramowany Numer Identyfikacyjny Pojazdu
(00) - Sporadyczny
Ale VIN mam tam wpisany prawidłowy :) Czytałem, że to często się zdarza i trzeba by od nowa soft wgrać TECHem. Gra nie warta świeczki chyba.
Mam plik z zeszłego roku z live data. Niestety po otwarciu jest lekko nieczytelny :D Pewnie trzeba go jakoś obrobić.
Ostatnio zmieniony 20 cze 2019, 21:14 przez topiq77, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#3

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Mamy jednostki napędowe o bardzo podobnym stażu pracy :),możemy się spodziewać podobnych czynności remontowych ? Podrzucam wykres ciśnienia czynnika w klimie,od rozruchu po ok. 3,5 minutową jazdę.Obroty w tym przedziale czasowym nie przekraczały 2000 obr/min (<=80 km/godz.)
klima,ciśnienie czynnika.jpg
Oś pozioma jest czasem,gdzie 21075 jednostek odpowiada 150 sekundom,czyli 2,5 minutom.
Z wykresu wynika,że na biegu jałowym spoczynkowe ciśnienie czynnika wynosiło 8,4 Bara a w trakcie jazdy było utrzymywane na poziomie ok. 12 Barów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 20 cze 2019, 21:17 przez Automat, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Ok. Doszedłem do ładu z danymi live data, choć nie obyło się bez programu CSVConverter, który przygotuje strawialne dla Excela 2016 dane.
Jakim programem robiłeś swój wykres? W pracy mam Excel 2013 ale nie wziąłem ze sobą tabletu. Wykres punktowy w 2016 średnio mi odpowiada a tylko taki nadaje się do dwóch danych jak np. napięcie i czas.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#5

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Korzystam z Excela z Office 12 pod Windows 10.Niestety wczoraj miałem problem,na którym poważnie się potknąłem, bo importując w Excelu dane wygenerowane przez Opcoma w pliku o rozszerzeniu "csv", nie mogłem otrzymć rzetelnego wykresu a dostawałem jakieś niespodziewane głupoty,a nawet brak wykresu. Zorientowałem się,że komputer robi mnie w konia...tylko co i jak ??? :) .Dzwoniłem nawet do "mocniejszego" kolegi,ale był zajęty(Hiszpania :D ).Po 2 godzinach walki znalazłem powód :D . Otóż OPcom generując plik tekstowy liczby 4 -cyfrowe zapisuje z jakąś dziwną spacją,której Excel nie rozpoznawał i ta liczba była pisana jako tekst,więc Excel przy obliczeniach "baraniał"...a potem ja :) . Zwracam Ci na to uwagę,abyś się nie zapętlił. Oferowane w sieci sposoby zamiany liczb z formatu tekstowego na liczbowy nie zdawały egzaminu. Dopiero funkcja Lewy i Prawy(w Excelu) wyodrębniała znaki cyfr z zapisu tekstowego,kóre następnie sklejałem(funkcja Złącz Teksty) w liczbę,na której Excel umiał pracować.Wszystkie dane liczbowe z OPcoma do liczby 999 są importowane prawidłowo,a te powyżej (1000 i więcej) trzeba najpierw dostosować do formatu czytelnego dla Excela.

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Dziś nagrałem obszerny, bo 100 MB plik live data z opcoma. Jakieś 30 minut jazdy w różnym terenie. Sporo danych do wykresów, tylko nie wiem czy nie poszukam starszego Office niż 2016, bo drętwe wykresy robi. Później trzeba to będzie porównać z jakimiś wartościami referencyjnymi.
Oczywiście będę chciał te wykresy zeskalować w jednej osi czasowej, chociaż 30 minut to będą dość obszerne wykresy, tym bardziej że muszę jeszcze sformatować niektóre dane jak np. czas, który opcom podaje w sekundach. Pytanie tylko, czy Excel poradzi sobie z ponad 260 tyś. wierszy? Zauważyłem też w pozycji Opóźnienie stukania cylinder 2, wartości wskakujące na około nawet 10 CA. Podejrzewam, że są to momenty kiedy na LPG mi szarpało przy przyśpieszaniu. Muszę się przyjrzeć wtryskowi od gazu na 2 cylindrze. Na Pb tego efektu nie ma, ale przy następnej okazji poświęcę trochę Pb i nagram tę samą trasę. Wiadomo idealnie się nie da odwzorować tych samych warunków, temp. prędkości itp. Do tego lepsza by była jakaś S-ka, ale tam znów wiele się nie dzieje. Wrzuca się "tempy mat" i leci.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#7

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Grześ w analizie będziesz miał ograniczenia.Mój Excal akceptuje do wykresu tylko 32000 rekordów co odpowiada ok 228 sekund(3minuty i 48 sekund) rejestrowanego materiału.Jak nie robiłeś notatek,to za 2-3 dni nie będziesz kojarzył co do czego :lol: ,więc trzeba podpierać się dyktafonem,abyś wiedział w którym momencie czasowym co ciekawego rejestrowałeś.Trzeba dochować zgodności wyników z tym co kombinowałeś w owym czasie,a tego nawet noworodek nie spamięta :D .Lepiej chyba nastawić się na jakiś temat i rejestrować odcinki po 3,5 minuty max, bo wyżej i tak będziesz musiał podzielić dane na bloki,bo EXCEL na raz tego nie "łyknie".Ciekaw jestem co chcesz podglądać :) . Jeszcze przestroga,którą również wyartykułował Marek(MK5). OPcom to chiński klon i w akcji bierze udział szereg przekaźników.Jest dobrze,póki dobrze,a jak coś pierdyknie w nim podczas jazdy testowej,a nawet na postoju,to można mieć niezły bałagan.Musisz mieć tego świadomość....żeby nie było,że nie ostrzegaliśmy :D .

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#8

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Cóż. Świadomy ograniczeń Excela jestem, dlatego do pracy próbowałem zaprzęgnąć LogFileViewer z Vauxcoma oraz oryginału od Adako na innym kompie. Niestety zarówno wersja 2012 jak i 2016 sypie po odczycie błędem 'xxxx,xx' (tu ostatni znacznik czasowy w logu) is not a valid floating point value.
Próbowałem więc zaprzęgnąć Vauxcomy do zrobienia zapisu live data, ale zarówno 2012 jak i 2012 z bazą 2015 przy wciśnięciu Record zawieszają się. Firmware mam 1.59, dla opcoma pasi, może dla Vauxcoma za stary. Chociaż go widzą, nawet normalnie pokazuje dane, ale zapisać loga nie chce.
Jakbym gdzieś dorwał plik csv nagrany vauxcomem, być może doszedłbym czemu ten z opcoma nie daje się wczytać. Kombinowałem też ze zmianą ustawień regionalnych w systemie, co wg pewnej strony miało by pomóc z tym błędem, ale nie pomogło.

Eureka!
Jako, że problem nie pozwoli mi usnąć, zacząłem wycinać log mniej więcej po 200 sekund. O dziwo logviewer nie wywalał błędu, zacząłem dodawać więcej danych z oryginalnego pliku dochodząc do 600 sekund. Nadal to 1/3 całości, ale LogViewer to łyka :D Można w tym na jednym wykresie zawrzeć 4 różne dane i każda ma swoją oś. Wadą jest to, że takiego wykresu nie da się zapisać, przynajmniej normalnymi metodami. Ale za to można sobie dowolny fragment wykresu powiększać i analizować, dodając inne dane, robiąc zrzuty ekranu i później sobie porównując. Jakiś to postęp jest w analizie tego, co do nas auto "mówi".
Niestety po tym co dziś usłyszałem od mechanika, do którego jeździmy wraz z teściem, zaczynam się zastanawiać nad zmianą... Zaletą jest lokalizacja warsztatu blisko pracy i całkiem niezłe ceny. Ale po ich zmianie rozrządu, teść dziś został przeze mnie przyholowany jak mu prawdopodobnie pasek rozrządu pękł. To mnie natchnęło, by co nieco popodglądać w opcomie.
Mam jeszcze drugą teorię.
Do przeklejania danych z oryginalnego csv otworzyłem nowy arkusz. Tam wklejałem wiersze z danymi co 200 sek. Ale mam przecież stary pliczek z logami z kilkunastu sekund, gdzie tylko sprawdzałem czy op-com nagrywa. I on również nie chciał się wczytać. Podejrzewam, że to nie ilość danych a format oryginalnego pliku z opcoma tu zawinił. Zobaczymy ile maksymalnie danych uda mi się przekopiować do nowego pliku. Dane z trasy, pod obciążeniem, pod górkę, przyśpieszając itp. są dość wartościowe. Szukam przyczyny szarpania przy jeździe na LPG i opcom pokazuje mi częste w tym momencie szarpania Opóźnienie stukania cylindra 2 powyżej 0. Mamy tu podejrzanych kilku, jak wtrysk LPG, cewka, świeca.
Jak to cholerstwo ogarnę, chętnie zamieszczę tu co i jak. Szczerze obszukałem wiele for o tematyce Opli i nigdzie nie wspomniano o tym sposobie odczytu logów. Ale być może źle szukałem.

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#9

Nieprzeczytany post autor: Automat »

topiq77 pisze:
23 cze 2019, 1:27
....Eureka!
Jako, że problem nie pozwoli mi usnąć, zacząłem wycinać log mniej więcej po 200 sekund.
Do przeklejania danych z oryginalnego csv otworzyłem nowy arkusz. Tam wklejałem wiersze z danymi co 200 sek. .... Podejrzewam, że to nie ilość danych a format oryginalnego pliku z opcoma tu zawinił. ....Szukam przyczyny szarpania przy jeździe na LPG i opcom pokazuje mi częste w tym momencie szarpania Opóźnienie stukania cylindra 2 powyżej 0. Mamy tu podejrzanych kilku, jak wtrysk LPG, cewka, świeca.
Jak to cholerstwo ogarnę, chętnie zamieszczę tu co i jak. Szczerze obszukałem wiele for o tematyce Opli i nigdzie nie wspomniano o tym sposobie odczytu logów. Ale być może źle szukałem.
Ano Grześ się "podniecił" :D .Nie ma co się dziwić.Inne podejście do OPcoma pozwala kuknąć na zjawiska dynamiczne,których normalnie nie widać.Co do formatu oryginalnego pliku z OPcoma,to i ja się naciąłem :) , ale po ok. 2 godzinach robienia mnie w konia przez komputer,temat opanowałem.
Jak już zaczniesz tworzyć wykresy to bardzo poproszę na początek o coś ,co możemy porównać: rozruch silnika i przebieg ciśnienia czynnika w klimie.W moim aucie,owe ciśnienie wynosiło 8,4 bara na biegu jałowym i przy obrotach do ok. 2000 obr/min utrzymywało się na poziomie 12 Barów.
Grześ,jak interpretować te parametry:
41) Opóźnienie stukania cylinder 1
42) Opóźnienie stukania cylinder 2
43) Opóźnienie stukania cylinder 3
44) Opóźnienie stukania cylinder 4
Obejrzałem dwa pliki CSV z jazd na LPG i benzynie(taka wydaje mi się była kolejność).I tutaj zdziwiony odkryłem:
- LPG. W miarę czysto na cylindrach 1-4. Cylindry nr 2 i 4 mają zero jakichkolwiek zapisów.W cylindrze nr 1 miałem epizod trwający 1,4 sek z liczbą 2 na obrotach 2824-2815.Na trzecim cylindrze epizod trwający ok. 3 sek(wartosci 1 i 2) w przedziale obrotów 2275-1748
-PB.Tutaj jest "bałagan" od 1 do 5 a momentami i 7 na wszystkich cylindrach.Jest tego wiele, dokładnie nie sprawdzałem,ale pobieżnie obroty 1300-1800.
Jak się zabrać za interpretację tych wyników ? Co owe patrametry(nr 41-44) sygnalizują ?
Podświadomie patrząc na owe wyniki,odnoszę wrażenie,że proces spalania na LPG przebiega spokojniej aniżeli na benzynie.Kto wie jak owe parametry interpretować ?

Awatar użytkownika
topiq77

Astro-maniak
Posty: 2083
Rejestracja: 21 lip 2018, 18:49
Imię: Grzegorz
Auto: Astra H HB 5D
Silnik: Z18XE
Rocznik: 2005
Województwo: lubelskie
Lokalizacja: Puławy
Wdzięczny: 4 razy
Pomocny: 81 razy

#10

Nieprzeczytany post autor: topiq77 »

Trzeba będzie zapytać fachowców na forum LPG. U mnie takie zjawisko tylko na 2 cylindrze. Póki nie pojadę na Pb to nie mam z czym porównać. Zestawiłem 4 dane z tym zjawiskiem Opóźnienia stukania i wyszło mi przykładowo takie coś:
opcom wykres 1.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ