Dach twintop blad B131D-59 pomocy...

Awatar użytkownika
comandor77

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 07 sty 2024, 11:21
Auto: Astra H
Silnik: Z18XER
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 3 razy

Re: Dach twintop blad B131D-59 pomocy...

#21

Nieprzeczytany post autor: comandor77 »

Zibi186 dziękuje bardzo za szybką odpowiedź. Jeśli chodzi o pompę to olej wymieniłem w zeszłym roku. Ogólnie pompa chyba ma się nie najgorzej bo po ustawieniu dachu w pozycji serwisowej (do np.: czyszczenia i silikonowania uszczelek) czy uruchomieniu Easy Load dach nie opada. Jak szukałem Astry oglądałem takie, gdzie ewidentnie zawory nie trzymały – dach szedł do góry z bagażnika i od razu opadał.
Cały czas drążę temat i teraz dopiero z tabeli czasowej sekwencji dachu i wyników bloków pomiarowych przy „rozłożonym” dachu mam:

„Status przełącznika kontaktowego ramy” mam INACTIVE a powinno być ACTIVE.

To sygnał z B182SFO czyli czujnika Halla prawego siłownika klapy. W tym momencie cała procedura się przerywa, pompa nadal tłoczy, aż powoduje delikatny spadek obrotów silnika, „miączenie” narasta aż chyba do jej wyłączenia (i jest ciepła)

Czy czujnik może być uszkodzony? Ewentualnie jak go sprawdzić?
Może to te sworznie na dole lub sam siłownik? Musze się temu przyjrzeć.
Poniżej bloki pomiarowe.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#22

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

W takim razie jest druga możliwość : masz zabrudzone prowadzenia dolnego sworznia siłowników pionowych w bagażniku . Tu jest taka kwestia , że po demontażu trzeba koniecznie dokręcić sworzeń z taką samą siłą, z jaką był zakręcony 👍🏻 inaczej będzie stawiał za duży opór i wyskoczy podobny błąd . Położenie łba sworznia zazwyczaj jest zaznaczone , więc zastosuj to zaznaczenie 👍🏻 czujnik halla na lewym zawiasie to nie jest czujnik ramy ! Nie kombinuj przy nim . Wyczyść dolne prowadzenie sworznia siłownika , aby mógł swobodnie przesuwać się tam , gdzie powinien .wtedy wszystko wróci do porządku 😅 uwalniając siłownik nie odpinaj od niego niczego . Proces musisz wykonać z obu stron 👍🏻 pozdrawiam 😊

Awatar użytkownika
comandor77

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 07 sty 2024, 11:21
Auto: Astra H
Silnik: Z18XER
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 3 razy

#23

Nieprzeczytany post autor: comandor77 »

Dzięki. Lewy zawias nie. Pisałem o czujniku na prawym siłowniku. Na lewym z tego co zdążyłem doczytać jest czujnik od Easy Load. Czy jest gdzieś w necie lub na tym forum tutorial jak wyczyścić te prowadnice sworznia?
Na tą chwilę obstawiam:
1. zabrudzone prowadnice sworznia
2. brak kontaktu na wiązce z czujnika halla na siłowniku prawym
3. uwalony czujnik halla na siłowniku prawego zawiasu klapy (cały czas INACTIVE, a analizując tabelę czasową procedury składania i rozkładania dachu przy nie zapiętym tylnym ryglu dach się normalnie rozłoży i złoży, bo wszystko dzieje się na INACTIVE)
4. zła regulacja zawiasów tylnej klapy - tutaj nie mam pewności, czy ma to wpływ na pracę siłowników - u mnie szczelina na klapie jest trochę za duża: 9-10 mm zamiast wymaganych 7mm,
4. pompa hydrauliki "kładzie się powoli do piachu" :(
5. usterka komputera dachu :( :(

Załamka, pogoda taka piękna a ty jeździsz w konserwie :(

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#24

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

Faktycznie , źle przeczytałem . Ale ten czujnik halla też nie jest przyczyną. Nie ruszaj go 👍🏻 uwierz mi , że wystarczy wyczyścić te prowadzenia dolnego sworznia .aby wyciągnąć siłownik wystarczy - oczywiście po demontażu wykładzin bocznych - odpiąć blaszkę trzymającą łeb tłoka , wykręcić śrubę dolnego sworznia ( licz obroty czy jak tam wolisz , musi być zakręcona z tą samą siłą 👍🏻) oraz na końcu odpiąć blokadę linki z widelca w dolnej części siłownika . Nie ma tu większej filozofii , prócz zachowania odp momentu dokręcenia śruby dolnego sworznia . I jeszcze raz powtarzam : nie obwiniaj czujnika halla na prawym zawiasie . On jedno co robi , to potwierdza sterownikowi , że klapa bagażnika jest całkiem otwarta w kierunku do składania /rozkładania dachu 👍🏻 Pozdrawiam 😊

Awatar użytkownika
comandor77

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 07 sty 2024, 11:21
Auto: Astra H
Silnik: Z18XER
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 3 razy

#25

Nieprzeczytany post autor: comandor77 »

Wielkie dzięki za rozjaśnienie tematu. Rozumiem, że chodzi o dokładne oczyszczenie tych owalnych otworów u dołu (zaznaczyłem na czerwono), czy ten czarny element trzeba zdjąć i też przeczyścić? Dziś już tego nie zrobię, ale jutro biorę się do roboty. Zibi186 obyś miał rację.
Na pewno dam znać czy pomogło.
Tylko jeszcze jedno pytanko, po oczyszczeniu czymś smarować te prowadnice?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#26

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

Są różne szkoły na ten temat .... Z jednej strony jak posmarujesz , brud może się lepiej łapać , Z drugiej jak nie posmarujesz wdaje się korozja na sworzeń ... Osobiście synowi delikatnie posmarowałem syntetycznym , wodoodpornym smarem . Kolejny rok jeździ bez problemu 👍🏻😅 przeczyscic możesz wszystko , ale najważniejsze jest żeby sworzeń dolny był czysty i bez oporów przesuwał się na całej długości otworu owalnego 👍🏻. Rozumiem , że ten na zdjęciu to nie twój ? 😂 Nie ma potrzeby odpinać węży 👍🏻 Pozdrawiam 😊
P.S.
Po odpięciu linek z widelcy siłowników sprawdź , czy pociągając za jej dolny koniec linka przesuwa się w pancerzu bez zacieć i czy wraca bez problemu do poprzedniego położenia - pośrednio to ona także jest odpowiedzialna za status ramy 👍

Awatar użytkownika
comandor77

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 07 sty 2024, 11:21
Auto: Astra H
Silnik: Z18XER
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 3 razy

#27

Nieprzeczytany post autor: comandor77 »

Nie to nie mój - to z neta :lol: Też mam mieszane uczucia odnośnie smarowania tego elementu - wiadomo smar łapie brud. Z linkami jasna sprawa - wiadomo nie mogą stawiać oporu. Korozja prawdopodobna u mnie, poprzedni właściciel nie bardzo dbał. Po deszczu miałem wilgoć w bagażniku. Walczyłem z drożnością odpływów z górnych lejków, lewy był pęknięty - wąż zaciśnięty na trytytkę - tam są takie małe przelewy, ale było to źle złożone. Uszczelki (wszystkie) były zasyfione błotem i suche jak pieprz. Cały dzień je czyściłem i silikonowałem. Ale później :D dach przestał skrzypieć i w jednym miejscu zlikwidowałem mały przeciek. Drzwi pasażera tarabaniły - regulacja zamka i po problemie. Lotki tylnej półki i klapy do regulacji - przy otwartym dachu klepanie plastiku. Takich rzeczy przy zakupie nie stwierdzisz, a później :evil:
Ogólnie to fajne auto, ale po sezonie trzeba dużo czasu poświęcić w garażu :D

Jak ogarnę tą usterkę może doradzisz jak wyregulować tylną klapę - ta szczelina mnie denerwuje, ale trochę boję się tego dotykać, bo regulacja chyba na zawiasach a one są bardzo skomplikowane. W necie jest filmik chyba serwisowy Opla, jak reguluje się dach i bagaj w Tigrze krok po kroku, ale dla Twin Topa nie znalazłem. Mam też jakiś głupi błąd na klimie, choć wszystko działa.
Pozdrawiam kolegę Zibi186 ;)

Może komuś się przyda - znalezione na czeskim? forum.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#28

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

Jeśli chodzi o odpływy - karbowany wąż z podszybia , za wykładziną przechodzi w gładki i trafia do podłogi w bagażniku . Polecam wyciągnąć końcówkę z podłogi i obejrzeć - wewnątrz niej są takie fartuszki gumowe , które skutecznie zatrzymują większe brudy niesione z deszczem . Te brudy powodują korkowanie się kanału splywowego i problemy z wilgocią w bagażniku . 🤔 Czytam Twoje posty jeszcze raz i ciągle mi coś nie pasowało ... Ale chyba teraz rozumiem . Aby mieć całkowitą pewność pokaż mi te bloki pomiarowe które zrobiłeś i opisz , w jakiej pozycji był wówczas dach i pokrywa bagażnika 👍 Pozdrawiam 😊

Awatar użytkownika
comandor77

Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 07 sty 2024, 11:21
Auto: Astra H
Silnik: Z18XER
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 3 razy

#29

Nieprzeczytany post autor: comandor77 »

Wrzucam bloki pomiarowe. Przepraszam za jakość zdjęć.
1. dach zamknięty,
2. roleta zwinięta
3. klapa bagażnika była otwarta w normalnej pozycji

Są to stany bloków pomiarowych już po ręcznym zablokowaniu tylnego rygla klapy - to może trochę wprowadzać w błąd.
Różnią się od tych po samej "awarii", że w bloku "status przełącznika kontaktowego zaczepu pokrywy bagażnika" było OPENED. Stan taki miał miejsce zarówno przy zamkniętym jak i otwartym dachu.
No wisiał błąd jak w temacie posta.
Po wykasowaniu błąd już nie wraca po otwarciu i zamknięciu dachu, ale procedury się nie kończą i tylny rygiel klapy pozostaje otwarty (klapa się nie dociąga z tyłu) i nie mogę otworzyć bagażnika i w czasie jazdy jest "pikanie". W tej chwili ze stanu całkowicie zamkniętego dachu i wyjętego bezpiecznika 5A (żeby normalnie móc operować bagajem i nie pikało w czasie jazdy) procedura otwarcia wygląda tak:
1. otwarcie bagażnika
2. odpięcie wtyczki tylnego rygla
3. ręczne otwarcie tylnego rygla
4. podpięcie wtyczki rygla, zaciągnięcie rolety
5. włożenie bezpiecznika 5A pod maską
6. zamknięcie klapy która się nie domyka (zwolniony rygiel)
7. przycisk i otwarcie dachu - procedura się nie kończy, rygiel nie jest dociągany, nie można otworzyć klapy
8. wyjęcie bezpiecznika 5A
9. awaryjne otwarcie klapy (przycisk 5sek.)
10. odpięcie wtyczki rygla
11. ręczna blokada tylnego rygla
12. podpięcie wtyczki rygla
13. zamknięcie klapy
i można jeździć, ale bez bezpiecznika 5A. Po jego włożeniu nie można otworzyć bagażnika. Zamykanie dachu w ten sam sposób.
"Status przełącznika kontaktowego ramy" cały czas pozostaje INACTIVE (NIEAKTYWNY) bez względu na procedurę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Zibi186

Astro-maniak
Posty: 711
Rejestracja: 19 lip 2020, 12:09
Imię: Zbyszek
Auto: Astra H twin top
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 110 razy
Pomocny: 59 razy

#30

Nieprzeczytany post autor: Zibi186 »

Stanowczo za dużo kombinacji . A wystarczyło odpiąć niebieską wtyczkę ze sterownika dachu na prawym nadkolu w bagażniku - mógłbyś normalnie używać bagażnika i nie byłoby sygnału pow 30km/h . Bez bezpiecznika nr 16 nie powinieneś jeździć ! - odpowiada on za parę innych obwodów i jest potrzebny 👍🏻 co do bloków, tak jak myślałem - zasugerowałeś się tym rysunkiem , który zamieścileś wcześniej ,a on wprowadził Cię w błąd 👍🏻 przelączniki ramy , które powinny być aktywne to zespół mikrostykow przednich zaczepów pokrywy bagażnika . A nie czujnik halla - jak już mówiłem . Kiedy boczne siłowniki pionowe w bagażniku będą w swojej górnej pozycji na dolnym sworzniu , wszystko wróci do normy 👍 chyba że okaże się ,że np masz uszkodzony jeden z mikrostykow - wtedy obwód się nie zamknie i nadal będzie inactive. To samo , jeśli linka przycina się w pancerzu . Lub jest założona na widelcu przy siłowniku tak , że nawet w górnym położeniu siłownika nie jest całkowicie zluzowana i nadal jest lekko napięta . Problem może też wynikać np z urwanych przewodów do tych mikrostykow - to się często zdarza np podczas nieostrożnego odkurzania bagażnika 👍🏻 widzę z bloków ,że rygiel zamka na burcie bagażnika był zamknięty i roleta nie zaciągnięta . Poza tym o czym napisałem , wszystko inne jest ok . Myślę, że czyszczenie prowadzenia sworznia dolnego siłowników powinno załatwić sprawę. Jeśli nie , do sprawdzenia linki , mikrostyki i ich obwód . Czujników halla nie ruszaj 👍🏻 Ciężko je dostać 😅To chyba wszystko w temacie .... Pozdrawiam 😊 Zbyszek

P.S.
Oczywiście po odpięciu niebieskiej wtyczki ze sterownika dachu , dach nie będzie działał ( do czasu usunięcia problemu ) , ale można spokojnie kontynuować podróż z zamkniętym dachem , a naprawą dachu zająć się w dogodnym czasie . Pikało podczas jazdy nie będzie i bagażnik normalnie działa 👍🏻

ODPOWIEDZ