1.4 140 B14NET zimna chłodnica.
- Majkee
- Posty: 6
- Rejestracja: 05 paź 2023, 20:16
- Auto: Astra J
- Silnik: B14NET
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
1.4 140 B14NET zimna chłodnica.
Ręce opadają - od tego zacznę.
Zimna chłodnica, temperatura cieczy 130stC, wentylator wyje na drugim lub trzecim stopniu. Nowa pompa wody, nowy termostat MAHLE 36 103. Napięcie na grzałkę termostatu 15V, wydaje mi się że dobrze odpowtrzyłem, nowy zbiornik wyrównawczy.
Nie widzę drugiego czujnika temperatury bo mam tylko ELM. Czego jeszcze szukać?
Zimna chłodnica, temperatura cieczy 130stC, wentylator wyje na drugim lub trzecim stopniu. Nowa pompa wody, nowy termostat MAHLE 36 103. Napięcie na grzałkę termostatu 15V, wydaje mi się że dobrze odpowtrzyłem, nowy zbiornik wyrównawczy.
Nie widzę drugiego czujnika temperatury bo mam tylko ELM. Czego jeszcze szukać?
-
- Posty: 422
- Rejestracja: 29 sty 2016, 10:12
- Imię: Robert
- Auto: Astra J 1.6T Sport Tourer
- Silnik: A16LET
- Województwo: mazowieckie
- Pomocny: 25 razy
Czy ta sytuacja dotyczy rozgrzanego silnika tj. 130 stopni to faktyczna temperatura silnika, bo z opisu nie wynika.
Jeśli na zimnym to czujnik temperatury i dlatego chodzi wentylator, jeśli na gorącym to zapowietrzona chłodnica i/lub zacięty termostat.
Jeśli na zimnym to czujnik temperatury i dlatego chodzi wentylator, jeśli na gorącym to zapowietrzona chłodnica i/lub zacięty termostat.
-
- Posty: 1194
- Rejestracja: 20 gru 2020, 0:27
- Imię: Marcin
- Auto: Różne takie
- Silnik: Petrol i Diesel
- Rocznik: 1998
- Województwo: mazowieckie
- Pomocny: 62 razy
Źle odpowietrzony układ, nie ma siły, to tylko to.
Na spokojnie i powoli.
Masz korek do odpowietrzania po lewej stronie chłodnicy jak stoisz przed autem z podniesioną maską.
Nie zakręcaj korka od zbiorniczka tuż po zalaniu płynu, płyn wlewasz aż po sam brzeg i potem otwierasz odpowietrznik, wstępnie na zgaszonym silniku potem bez zakręcania korka go odpal i dolej płynu na full, po samiuśki korek/szczyt zbiorniczka, pompa wciągnie, obserwuj.
Pomiętoś przewody też, te główne.
Termostat ma małe przejście na poczet odpowietrzenia układu ale wymaga to czasu.
Daj mu poprykać z niezakręconym korkiem na postoju i patrz czy wciąga płyn i dolewaj płynu na full jak tylko wciągnie, na tzw. słup płynu bo musi się napić na maxa.
Nie wolno zalać płynu i od razu jechać !
Prawidłowe napełnienie i odpowietrzenie układu to najmniej 20 min na postoju.
Jeszcze coś i może warto o tym wspomnieć.
W silnikach które są trudne do napełnienia/odpowietrzenia układu można i warto zastosować metodę na słup płynu.
Można samemu coś wymodzić ale są i niedrogie lejki z zaworem.
Takie cuś:
Pierwszy lepszy z allegrosz
[External Link Removed for Guests]
Prawdopodobnie, jest to motyw dosłownie podpiexdolony z ASO...
(czyli jakieś tam narzędzie specjalne nr. 15002900 bo tak jest, bo ASO ma narzędzia przewidziane do bezproblemowego serwisu, idioto odporne i żeby szybko wykonać czynność ze 100% skutkiem, kto miał styczność z książkami typu sam naprawiam to wie że są tzw. narzędzia specjalne)
Dodano po 17 minutach 42 sekundach:
No i post winien mieć inny tytuł, powinien wskazywać na problem !
Np. "Problem z temperaturą po wymianie termostatu i zbiorniczka płynu"
Ale i coś mi się wydaje że jest taki temat z odpowietrzaniem 1.4T
Nie mniej winien być jeden temat na temat odpowietrzania.
Bo
Bo się bajzel robi na forum.
No i taka na "chłopski rozum" metoda jak to się dawniej robiło.
Ile płynu zlałeś to tyle musisz dolać, czy mniej więcej musisz mieć świadomość o pojemności układu chłodzenia.
Na spokojnie i powoli.
Masz korek do odpowietrzania po lewej stronie chłodnicy jak stoisz przed autem z podniesioną maską.
Nie zakręcaj korka od zbiorniczka tuż po zalaniu płynu, płyn wlewasz aż po sam brzeg i potem otwierasz odpowietrznik, wstępnie na zgaszonym silniku potem bez zakręcania korka go odpal i dolej płynu na full, po samiuśki korek/szczyt zbiorniczka, pompa wciągnie, obserwuj.
Pomiętoś przewody też, te główne.
Termostat ma małe przejście na poczet odpowietrzenia układu ale wymaga to czasu.
Daj mu poprykać z niezakręconym korkiem na postoju i patrz czy wciąga płyn i dolewaj płynu na full jak tylko wciągnie, na tzw. słup płynu bo musi się napić na maxa.
Nie wolno zalać płynu i od razu jechać !
Prawidłowe napełnienie i odpowietrzenie układu to najmniej 20 min na postoju.
Jeszcze coś i może warto o tym wspomnieć.
W silnikach które są trudne do napełnienia/odpowietrzenia układu można i warto zastosować metodę na słup płynu.
Można samemu coś wymodzić ale są i niedrogie lejki z zaworem.
Takie cuś:
Pierwszy lepszy z allegrosz
[External Link Removed for Guests]
Prawdopodobnie, jest to motyw dosłownie podpiexdolony z ASO...
(czyli jakieś tam narzędzie specjalne nr. 15002900 bo tak jest, bo ASO ma narzędzia przewidziane do bezproblemowego serwisu, idioto odporne i żeby szybko wykonać czynność ze 100% skutkiem, kto miał styczność z książkami typu sam naprawiam to wie że są tzw. narzędzia specjalne)
Dodano po 17 minutach 42 sekundach:
No i post winien mieć inny tytuł, powinien wskazywać na problem !
Np. "Problem z temperaturą po wymianie termostatu i zbiorniczka płynu"
Ale i coś mi się wydaje że jest taki temat z odpowietrzaniem 1.4T
Nie mniej winien być jeden temat na temat odpowietrzania.
Bo
Bo się bajzel robi na forum.
No i taka na "chłopski rozum" metoda jak to się dawniej robiło.
Ile płynu zlałeś to tyle musisz dolać, czy mniej więcej musisz mieć świadomość o pojemności układu chłodzenia.
- Majkee
- Posty: 6
- Rejestracja: 05 paź 2023, 20:16
- Auto: Astra J
- Silnik: B14NET
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
Dzięki za cenną poradę.
Zamówiłem ten lejek, jak przyjdzie to wykonam to zgodnie z tym co piszesz.
Zamówiłem ten lejek, jak przyjdzie to wykonam to zgodnie z tym co piszesz.
- nismo
- Posty: 3687
- Rejestracja: 14 sty 2011, 14:53
- Imię: Michał
- Auto: Astra J HB & Astra H Kombi
- Silnik: b14net & z18xe
- Województwo: zachodniopomorskie
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 143 razy
Pytanie podstawowe, czy elementy plastikowe pompy wody oraz skrzydełka plastikowe od termostatu były na swoim miejscu czy nie było ich przy demontażu?Majkee pisze: ↑25 kwie 2024, 21:26Ręce opadają - od tego zacznę.
Zimna chłodnica, temperatura cieczy 130stC, wentylator wyje na drugim lub trzecim stopniu. Nowa pompa wody, nowy termostat MAHLE 36 103. Napięcie na grzałkę termostatu 15V, wydaje mi się że dobrze odpowtrzyłem, nowy zbiornik wyrównawczy.
Nie widzę drugiego czujnika temperatury bo mam tylko ELM. Czego jeszcze szukać?
- Majkee
- Posty: 6
- Rejestracja: 05 paź 2023, 20:16
- Auto: Astra J
- Silnik: B14NET
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
Pompa jest nowa, termostat jest nowy.
Wszystko na swoim miejscu.
Wszystko na swoim miejscu.
- nismo
- Posty: 3687
- Rejestracja: 14 sty 2011, 14:53
- Imię: Michał
- Auto: Astra J HB & Astra H Kombi
- Silnik: b14net & z18xe
- Województwo: zachodniopomorskie
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 143 razy
Nie pytam o nowe tylko o stare części. Niestety niektórzy przesadzają z wymiana pompy wody i zamiast zrobić to po max 120k to przedłużają wymianę i niestety plastikowe elementy z pompy wody potrafią się oderwać i zatykają chłodnice lub co gorzej kanały wodne i właśnie wtedy dzieje się tak jak Twoim przypadku. Juz nie jeden ubił tak silnik. Czesty przypadek.
Analogicznie jest przy termostacie, potrafią sie oderwac wypustki trzemajace sprezyne w termostacie o to samo jak w przypadku pompy.
Dlatego pytam czy przy demontażu dokładnie obejrzałeś stara pompe i termostat?
- Majkee
- Posty: 6
- Rejestracja: 05 paź 2023, 20:16
- Auto: Astra J
- Silnik: B14NET
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
Rozumiem. Pompa wody została zdemontowana i była kompletna. Termostat również nie był uszkodzony. Kanały w bloku były drożne, do węża w chłodnicy w sumie nie zaglądałem. Ale zdemontowany termostat był w oryginale GM i raczej od nowości (260kkm).
- nismo
- Posty: 3687
- Rejestracja: 14 sty 2011, 14:53
- Imię: Michał
- Auto: Astra J HB & Astra H Kombi
- Silnik: b14net & z18xe
- Województwo: zachodniopomorskie
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 143 razy
Moim zdaniem musisz szukać gdzieś przytkanego układu bo jeśli nowa pompa wody i termostat są sprawne to ewidentnie układ nie jest drożny. Tym bardziej ze z opisu wynika ze chłodnica jest zimna czyli płyn nie ma obiegu. Przewody nie ma co sprawdzać, do sprawdzenia jest chłodnica a w najgporszym przypadku kanały wodne w bloku silnika, do tego trzeba ściągać głowice.
Pierwsza wymiana pompy tez przy 260k?
Pierwsza wymiana pompy tez przy 260k?
- Majkee
- Posty: 6
- Rejestracja: 05 paź 2023, 20:16
- Auto: Astra J
- Silnik: B14NET
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
Auto kupione z przebiegiem 250kkm ale już była wiemieniana.
Jestem po odpowietrzaniu układu z użyciem zbiornika z linku powyżej i zrobione zgodnie ze wskazówkami. Po godzinie został rozgrzany na biegu jałowym na zamkniętym zbiorniku do pierwszego załączenia wentylatora przy 109 st.C. Wąż za termostatem nadal zimny. Popracował jeszcze kilka minut i został przytrzymany na 2000 a po minucie na 3000 obr/min. Poszło sporo bąbli. Później delikatna jazda na odcinku 300m. Znów sprawdzenie otwarcia na duży obieg wąż lekko letni przy 110st.C. Teraz stygnie. Jutro dłuższą jazdę zrobię to się okaże czy puszcza na duży obieg. Pierwsza diagnoza to pompa która może mieć luźny wirnik i nie dawać wystarczającego ciśnienia, przez co "łatwiej" jej pchać w krótki obieg.
Swoją drogą to nadal mnie interesuje jaki jest algorytm sterowania grzałką termostatu. Na grzałkę idzie napięcie ok 15V. Wyczytałem że modułem step down można przyśpieszyć otwarcie. To już nawet do celów serwisowych by się przydało. Zamiast gnieść go na obrotach przyspieszasz mu otwarcie żeby przepchać ewentualne powietrze z chłodnicy do zbiornika (a reszta korkiem w chłodnicy).
Jak to jest z tym sterowaniem? Napięcie z 15 do 10 i otworzy się wcześniej - np przy 95?
Jestem po odpowietrzaniu układu z użyciem zbiornika z linku powyżej i zrobione zgodnie ze wskazówkami. Po godzinie został rozgrzany na biegu jałowym na zamkniętym zbiorniku do pierwszego załączenia wentylatora przy 109 st.C. Wąż za termostatem nadal zimny. Popracował jeszcze kilka minut i został przytrzymany na 2000 a po minucie na 3000 obr/min. Poszło sporo bąbli. Później delikatna jazda na odcinku 300m. Znów sprawdzenie otwarcia na duży obieg wąż lekko letni przy 110st.C. Teraz stygnie. Jutro dłuższą jazdę zrobię to się okaże czy puszcza na duży obieg. Pierwsza diagnoza to pompa która może mieć luźny wirnik i nie dawać wystarczającego ciśnienia, przez co "łatwiej" jej pchać w krótki obieg.
Swoją drogą to nadal mnie interesuje jaki jest algorytm sterowania grzałką termostatu. Na grzałkę idzie napięcie ok 15V. Wyczytałem że modułem step down można przyśpieszyć otwarcie. To już nawet do celów serwisowych by się przydało. Zamiast gnieść go na obrotach przyspieszasz mu otwarcie żeby przepchać ewentualne powietrze z chłodnicy do zbiornika (a reszta korkiem w chłodnicy).
Jak to jest z tym sterowaniem? Napięcie z 15 do 10 i otworzy się wcześniej - np przy 95?