Kasowanie wyuczonych korekt długoterminowych
- rafalopelzafira
- Posty: 7
- Rejestracja: 13 sie 2020, 2:31
- Imię: Rafał
- Auto: Zafira tourer
- Silnik: a14net
- Rocznik: 2012
- Województwo: kujawsko-pomorskie
Kasowanie wyuczonych korekt długoterminowych
Witam,
Pacjent Zafira Tourer A14NET
Czy jest możliwość kasowania tzw. "Fuel trimm memory cell"?
Mam do dyspozycji OP-COMa, ale tylko kasowanie LTFT jest możliwe poprzez wywołanie błędu (np przepływki) i jego kasowanie.
Z góry dzięki za odp.
Pacjent Zafira Tourer A14NET
Czy jest możliwość kasowania tzw. "Fuel trimm memory cell"?
Mam do dyspozycji OP-COMa, ale tylko kasowanie LTFT jest możliwe poprzez wywołanie błędu (np przepływki) i jego kasowanie.
Z góry dzięki za odp.
-
- Posty: 4866
- Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
- Imię: Piotr
- Auto: Octavia III/Ibiza V
- Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Gdynia
- Wdzięczny: 16 razy
- Pomocny: 100 razy
- rafalopelzafira
- Posty: 7
- Rejestracja: 13 sie 2020, 2:31
- Imię: Rafał
- Auto: Zafira tourer
- Silnik: a14net
- Rocznik: 2012
- Województwo: kujawsko-pomorskie
Wiem, że ciągle się aktualizuję. Tylko mam wrażenie, że podczas jazdy na LPG sterownik rozwala mi mapę Pb.
Mam delikatny problem w chłodny dzień z ruszeniem. Obroty na zimnym ma równe, ale jak chcę ruszyć, to lekko pooszarpuje (dławi się) - tak jakby miał za bogato.
Na zimnym ustawia memory cell 14
Jak pojeździłem na benzynie przez 50 km, to już korzystał na zimnym z memory cell 6 i problem z szarpaniem znikł.
Może ja czegoś nie rozumiem, ale tak to działa, że samochód podczas jazdy na bieżąco ustawia sobie w tych blokach parametry LTFT i potem z nich korzysta?
Tak to wynika z moich obserwacji podczas jazdy.
Mam delikatny problem w chłodny dzień z ruszeniem. Obroty na zimnym ma równe, ale jak chcę ruszyć, to lekko pooszarpuje (dławi się) - tak jakby miał za bogato.
Na zimnym ustawia memory cell 14
Jak pojeździłem na benzynie przez 50 km, to już korzystał na zimnym z memory cell 6 i problem z szarpaniem znikł.
Może ja czegoś nie rozumiem, ale tak to działa, że samochód podczas jazdy na bieżąco ustawia sobie w tych blokach parametry LTFT i potem z nich korzysta?
Tak to wynika z moich obserwacji podczas jazdy.
- rafalopelzafira
- Posty: 7
- Rejestracja: 13 sie 2020, 2:31
- Imię: Rafał
- Auto: Zafira tourer
- Silnik: a14net
- Rocznik: 2012
- Województwo: kujawsko-pomorskie
Jest opcja czy 15 min, czy 5 min?
Odpinając aku na kilka minut nie kasują się żadne ustawienia w zakładce Fuel trimm DATA (LTFT, STFT i kilka innych )
Dopiero wywołanie jakieś błędu np odłączenie przepływki i usunięcie go kasuje korekty.
-
- Posty: 4866
- Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
- Imię: Piotr
- Auto: Octavia III/Ibiza V
- Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
- Województwo: pomorskie
- Lokalizacja: Gdynia
- Wdzięczny: 16 razy
- Pomocny: 100 razy
Steronik na podstawie tych korekt robi adaptacje. Jesli pojedzisz na LPG, ktore ma ustawienia "z dupy" lub awarie to po przelaczeniu na PB na tych ustawieniach "z dupy" probuje jechac..... ale nie jedzie bo do benzyny nie pasuja.rafalopelzafira pisze: ↑18 paź 2021, 15:02
Może ja czegoś nie rozumiem, ale tak to działa, że samochód podczas jazdy na bieżąco ustawia sobie w tych blokach parametry LTFT i potem z nich korzysta?
Napraw gaz ...
- deodekabokat
- Posty: 3655
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 184 razy
Niefortunnie napisałeś ustawia i potem z nich korzysta. Korzysta z nich cały czas.rafalopelzafira pisze: ↑18 paź 2021, 15:02Może ja czegoś nie rozumiem, ale tak to działa, że samochód podczas jazdy na bieżąco ustawia sobie w tych blokach parametry LTFT i potem z nich korzysta?
Korekta LTFT to korekta stałowartościowa każdego punktu mapy 3d sterowania czasem wtrysku wtryskiwacza. Wartość akumulatora (Bo tak trzeba ten bank nazwać) jest dodawana każdorazowo do wartości wyjściowej która podawana jest dalszemu trymowaniu ciągłemu przez korektę STFT.
W tej nomenklaturze należy rozumieć to jak
LTFT-przesunięcie całej mapy o wartość LTFT do góry albo do dołu (jeżeli wartość jest ujemna). Różne są metody na zbieranie tych wartości przez sterownik. Najczęściej przyjmuje się że dłuższa niż np 30 sekund stała korekta STFT in plus lub in minus powoduje przesunięcie o drobną wartość korekty LTFT. W rzeczywistości obserwuje się jeszcze częstotliwość oscylacji sygnału sondy i wiele innych czynników wzmacniających.
STFT-korekta dawki paliwa w pętli zamkniętej sondy lambda danego banku tzw fuel trim, znika do zera gdy mamy sondę wąskopasmową w samochodzie dla wysokich obciążeń. W blokach pomiarowych można zaobserwować wtedy opis Open loop (engine load, deacceleration). Jest bezpośrednio związana z obecnym stanem spalania w silniku prowadząc do współczynnika lambda = 1 czyli dla PB 1kg paliwa do 14,7kg powietrza dla LPG 50/50 1kg paliwa do 15,5kg powietrza
Sterownik który zbiera korektę LTFT to sterownik ECU silnika benzynowego, natomiast podczas jazdy na LPG mamy do czynienia z jego oszukiwaniem poprzez odcięcie zasilania wtrysków PB i przerzucenie czasu otwarcia tych wtryskiwaczy poprzez odpowiednie wydłużanie lub skracanie czasu ich otwarcia na wtryskiwacze LPG. Nietrudno się z tego opisu domyśleć że auto w takim układzie zawsze z punku widzenia regulacji jedzie na PB natomiast zasilane jest przez inne paliwo które ma swój własny (nieznany dla sterownika silnika) sterownik który poprzez swoją pracę może spowodować do nadmiernego nadbudowania korekty LTFT bo sterownik LPG bardzo rzadko zwraca uwagę na to co dzieje się z korektą LTFT (tzw adaptacja OBD).
Jeżeli ktoś się zna na automatyce to należy powiedzieć że
Przy sterowniku PB (ECU/MCU) mamy do czynienia z regulacją (mamy tu masę sprzężeń zwrotnych)
Przy sterowniku LPG mamy do czynienia ze sterowaniem, brak jest sprzężeń zwrotnych (wyjątki to np wspomniane adaptacje OBD)
jpd epistoła wyszła.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
- txc
- Posty: 7
- Rejestracja: 23 lip 2020, 16:48
- Imię: Tomasz
- Auto: Astra G
- Silnik: Z14XEP
- Rocznik: 2007
- Województwo: mazowieckie
- Pomocny: 2 razy
Akurat przerabiam temat korekt STFT i LTFT wiec się wypowiem (podając przykład) - w zasadzie będzie to uproszczenie tego co napisał Deodekabokat
Korekty SFTF oraz LFTF są to korekty paliwowe które komputer PB (komputer sterowania silnikiem benzynowym) ustawia w celu uzyskania prawidłowej mieszanki paliwowej (stosunek ilości paliwa do ilości powietrza)
SILNIK PRACUJE NA PB:
- przyjmijmy że obie korekty SFTF (krótkoterminowa) oraz LFTF (długoterminowa) są ustawione na 0%
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest zbyt bogata (za dużo paliwa na masę powietrza którą podał przepływomierz)
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na -5% (zmniejsza ilość paliwa o 5%) (te 5% jest tylko przykładowe)
- po chwili lambda informuje komputer PB że jest za ubogo
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na +5%
- jak na razie w korekcie LTFT nic się nie zmienia (0%)
- zmienia się obciążenie silnika (bo np. jedziemy szybciej)
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest zbyt uboga
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na +7%
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest dobra
- więc komputer PB utrzymuje korektę SFTF na +7%
- przez dłuższy czas lambda ma prawidłowe odczyty
- więc komputer PB przekłada te +7% z SFTF na korektę LTFT
- korekta LTFT zostaje przestawiona z 0% na 7%
- a korekta STFT z 7% na 0%
- dopóki korekta SFTF nie zacznie zawyżać lub zaniżać na dłuższy okres czasu LTFT nie zostanie zmienione
Ja bym to porównał do trymera w samolocie. Wyobraźcie sobie że korekta STFT to wolant a LTFT to trymer:
Samolot ma tendencję do unoszenia dzioba (bo przez załadowany towar środek ciężkości przesunął się na tył) wzbijając się przez to coraz wyżej.
Musimy odpychać wolant żeby obniżyć dziób i utrzymywać stałą wysokość. Żebyśmy nie musieli robić tego przez cały nasz lot przestawiamy trymer w celu wyrównania lotu a wolant wraca do neutralnej pozycji i już nie musimy go odpychać
Z LPG kolokwialnie mówiąc jest tak:
Komputer LPG wcina się w wiązkę pomiędzy komputer PB a wtryskiwacze PB podkładając swoje wtryski LPG a otwarcie wtrysków PB jest tylko symulowane czyli:
- komputer PB chce otworzyć wtrysk nr. 1 na czas 5ms. (dłuższy czas otwarcia wtrysku = więcej paliwa wtryśniętego do cylindra)
- komputer LPG szczytuje tą informacje, przepuszcza to przez swój ustalony model (mapa paliwowa LPG) i przelicza to dodając 20% bo tyle mu wychodzi z jego mapy przy tych warunkach (obroty silnika, obciążenie, temp. itp.) (20% jest przykładowe)
- komputer LPG otwiera wtrysk LPG nr. 1 na czas 6ms. (5ms.x1,2 czyli +20% = 6ms.), nie otwierając przy tym wtrysku PB
- komputer PB szczytuje z lambdy jak wyglądał proces spalania myśląc że spaliło się tam PB
- w zależności co tam odczyta zmienia korektę STFT
- podobnie jak na PB jeśli korekta STFT utrzymuje się na plusowym lub minusowym poziomie dłuższy czas komputer PB przełoży to na korektę LTFT
- czas wtrysku wtryskiwacza PB (przy pracy na gazie - podłożonego wtryskiwacza LPG) zostaje wydłużony lub skrócony o korekty STFT i LTFT
- jeśli gaz jest ustawiony idealnie korekty w komputerze PB podczas pracy na PB i na LPG powinny się pokrywać (tak to wychodzi w teorii, nie wiem jak w praktyce)
ŹLE USTAWIONY LPG (lub np. zastosowano zbyt duże dysze wtrysków LPG czy tam za duże ciśnienie gazu na listwie):
- podczas pracy na PB komputer PB ustawił sobie korektę LTFT na +3% i jest zadowolony bo odczyty z lambdy są prawidłowe
- przełączamy na LPG
- komputer PB odczytuje z lambdy że jest grubo za bogato
- komputer PB leci z korektą STFT w dół a z biegiem czasu przekłada to na korektę LTFT
- korekta LTFT z biegiem czasu "urosła" do -30%
- przełączamy na PB
- ponieważ korekta LTFT jest nadal na -30% w pierwszej chwili (dopóki komputer PB nie przestawi korekty LTFT na te wcześniejsze +3%) silnik pracuje nierówno bo mieszanka jest grubo za uboga
Nie widzę za bardzo sensu kasowania wyuczonych korekt bo komputer PB i tak do nich wróci. Skupiłbym się raczej na instalacji LPG / regulacji
żeby korekta LTFT była podobna dla pracy na PB i LPG
Od tygodnia się wgryzam w temat korekt (na razie tylko teoria) więc jeśli coś pomieszałem to proszę mnie poprawić.
Mam problem z Asterką G 1,4 90KM - zaczęła mi palić po 11-12L LPG i podobnie PB i jak na razie OPEL AutoScanner pokazuje mi że niby korekta LTFT jest ustawiona na -50% ale jakoś mi się w to nie chce wierzyć (na szybko to sprawdzałem)
Jeśli komuś się to przydało poproszę o łapkę
Korekty SFTF oraz LFTF są to korekty paliwowe które komputer PB (komputer sterowania silnikiem benzynowym) ustawia w celu uzyskania prawidłowej mieszanki paliwowej (stosunek ilości paliwa do ilości powietrza)
SILNIK PRACUJE NA PB:
- przyjmijmy że obie korekty SFTF (krótkoterminowa) oraz LFTF (długoterminowa) są ustawione na 0%
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest zbyt bogata (za dużo paliwa na masę powietrza którą podał przepływomierz)
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na -5% (zmniejsza ilość paliwa o 5%) (te 5% jest tylko przykładowe)
- po chwili lambda informuje komputer PB że jest za ubogo
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na +5%
- jak na razie w korekcie LTFT nic się nie zmienia (0%)
- zmienia się obciążenie silnika (bo np. jedziemy szybciej)
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest zbyt uboga
- komputer PB szybko ustawia korektę SFTF na +7%
- komputer PB szczytuje z lambdy że mieszanka jest dobra
- więc komputer PB utrzymuje korektę SFTF na +7%
- przez dłuższy czas lambda ma prawidłowe odczyty
- więc komputer PB przekłada te +7% z SFTF na korektę LTFT
- korekta LTFT zostaje przestawiona z 0% na 7%
- a korekta STFT z 7% na 0%
- dopóki korekta SFTF nie zacznie zawyżać lub zaniżać na dłuższy okres czasu LTFT nie zostanie zmienione
Ja bym to porównał do trymera w samolocie. Wyobraźcie sobie że korekta STFT to wolant a LTFT to trymer:
Samolot ma tendencję do unoszenia dzioba (bo przez załadowany towar środek ciężkości przesunął się na tył) wzbijając się przez to coraz wyżej.
Musimy odpychać wolant żeby obniżyć dziób i utrzymywać stałą wysokość. Żebyśmy nie musieli robić tego przez cały nasz lot przestawiamy trymer w celu wyrównania lotu a wolant wraca do neutralnej pozycji i już nie musimy go odpychać
Z LPG kolokwialnie mówiąc jest tak:
Komputer LPG wcina się w wiązkę pomiędzy komputer PB a wtryskiwacze PB podkładając swoje wtryski LPG a otwarcie wtrysków PB jest tylko symulowane czyli:
- komputer PB chce otworzyć wtrysk nr. 1 na czas 5ms. (dłuższy czas otwarcia wtrysku = więcej paliwa wtryśniętego do cylindra)
- komputer LPG szczytuje tą informacje, przepuszcza to przez swój ustalony model (mapa paliwowa LPG) i przelicza to dodając 20% bo tyle mu wychodzi z jego mapy przy tych warunkach (obroty silnika, obciążenie, temp. itp.) (20% jest przykładowe)
- komputer LPG otwiera wtrysk LPG nr. 1 na czas 6ms. (5ms.x1,2 czyli +20% = 6ms.), nie otwierając przy tym wtrysku PB
- komputer PB szczytuje z lambdy jak wyglądał proces spalania myśląc że spaliło się tam PB
- w zależności co tam odczyta zmienia korektę STFT
- podobnie jak na PB jeśli korekta STFT utrzymuje się na plusowym lub minusowym poziomie dłuższy czas komputer PB przełoży to na korektę LTFT
- czas wtrysku wtryskiwacza PB (przy pracy na gazie - podłożonego wtryskiwacza LPG) zostaje wydłużony lub skrócony o korekty STFT i LTFT
- jeśli gaz jest ustawiony idealnie korekty w komputerze PB podczas pracy na PB i na LPG powinny się pokrywać (tak to wychodzi w teorii, nie wiem jak w praktyce)
ŹLE USTAWIONY LPG (lub np. zastosowano zbyt duże dysze wtrysków LPG czy tam za duże ciśnienie gazu na listwie):
- podczas pracy na PB komputer PB ustawił sobie korektę LTFT na +3% i jest zadowolony bo odczyty z lambdy są prawidłowe
- przełączamy na LPG
- komputer PB odczytuje z lambdy że jest grubo za bogato
- komputer PB leci z korektą STFT w dół a z biegiem czasu przekłada to na korektę LTFT
- korekta LTFT z biegiem czasu "urosła" do -30%
- przełączamy na PB
- ponieważ korekta LTFT jest nadal na -30% w pierwszej chwili (dopóki komputer PB nie przestawi korekty LTFT na te wcześniejsze +3%) silnik pracuje nierówno bo mieszanka jest grubo za uboga
Nie widzę za bardzo sensu kasowania wyuczonych korekt bo komputer PB i tak do nich wróci. Skupiłbym się raczej na instalacji LPG / regulacji
żeby korekta LTFT była podobna dla pracy na PB i LPG
Od tygodnia się wgryzam w temat korekt (na razie tylko teoria) więc jeśli coś pomieszałem to proszę mnie poprawić.
Mam problem z Asterką G 1,4 90KM - zaczęła mi palić po 11-12L LPG i podobnie PB i jak na razie OPEL AutoScanner pokazuje mi że niby korekta LTFT jest ustawiona na -50% ale jakoś mi się w to nie chce wierzyć (na szybko to sprawdzałem)
Jeśli komuś się to przydało poproszę o łapkę
- deodekabokat
- Posty: 3655
- Rejestracja: 25 lut 2014, 9:42
- Imię: Grzegorz
- Auto: Astra H
- Silnik: Z18XE ?KM 400kkm
- Rocznik: 2005
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: BI
- Wdzięczny: 26 razy
- Pomocny: 184 razy
Nie jest to prawdą, bo cały czas działa korekta STFT. Problemy są przy pętli otwartej, bo nasze ople mają sondę wąskopasmową.
Podlasie, gdzie ukradłem dla ciebie rower, ma wiele znaczeń.
-
- Posty: 160
- Rejestracja: 25 cze 2011, 10:52
- Imię: Damrades
- Auto: Astra J
- Silnik: 1.4 NET 1.4T LPG
- Rocznik: 2015
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Tychy
- Wdzięczny: 12 razy
- Pomocny: 9 razy
Mam taki przypadek ze swoją astrą 1.4 Turbo LPG A14NET
Korekta długoterminowa na rozgrzanym silniku:
Na wolnych obrotach bez żadnego obciążenia LPG -21, po przełączeniu i pracy na benzynie -12,5 ( MAF 1.9 / MAP 35 )
Podczas jazdy około 2000 obrotow bez obciążenia klimą itp..( tempomat 6 bieg 100 km/h ) LPG -3/-5 a po przełączeniu i jeździe na benzynie -0.8 /0.0/+0.8
O krótkich nie wspominam bo wyglądają ok -3/-1.6/0,8/-2,5
W ostatnim czasie regenerowany parownik, myte wtryski. Po myciu wtrysków auto zaczęło szarpać przy przyspieszeniu ( korekty dopiero wtedy sprawdziłem i LTFT na lpg dochodziły do -25). Wymieniona cewka i świece. ( szarpanie wyeliminowałem, korekta na LPG zeszła do -20 ). Przemyte przepustnica, MAF, MAP. korekty bez zmian.
Grzybek w kolektorze na swoim miejscu. Membrana odmy ok.
Błędów brak, auto jeździ normalnie,
Chciałem wtryski gazowe wymieniać bo myślałem że są powodem ale czy jest sens?
Korekta długoterminowa na rozgrzanym silniku:
Na wolnych obrotach bez żadnego obciążenia LPG -21, po przełączeniu i pracy na benzynie -12,5 ( MAF 1.9 / MAP 35 )
Podczas jazdy około 2000 obrotow bez obciążenia klimą itp..( tempomat 6 bieg 100 km/h ) LPG -3/-5 a po przełączeniu i jeździe na benzynie -0.8 /0.0/+0.8
O krótkich nie wspominam bo wyglądają ok -3/-1.6/0,8/-2,5
W ostatnim czasie regenerowany parownik, myte wtryski. Po myciu wtrysków auto zaczęło szarpać przy przyspieszeniu ( korekty dopiero wtedy sprawdziłem i LTFT na lpg dochodziły do -25). Wymieniona cewka i świece. ( szarpanie wyeliminowałem, korekta na LPG zeszła do -20 ). Przemyte przepustnica, MAF, MAP. korekty bez zmian.
Grzybek w kolektorze na swoim miejscu. Membrana odmy ok.
Błędów brak, auto jeździ normalnie,
Chciałem wtryski gazowe wymieniać bo myślałem że są powodem ale czy jest sens?