Czujnik temperatury płynu chłodzącego

krzmac

Astro-maniak
Posty: 78
Rejestracja: 19 lis 2014, 0:30
Imię: Krzysiek
Auto: Astra J 1,4 140KM LPG
Silnik: B14NET
Rocznik: 2018
Województwo: łódzkie
Wdzięczny: 1 raz

Re: Czujnik temperatury płynu chłodzącego

#11

Nieprzeczytany post autor: krzmac »

Hej Wszystkim,

Wracam do tematu po czasie.

Fakt nr 1. Trwałość spada z temp, jednakże silniki z układem chodzenia o podwyższonej temp są do tego konstrukcyjnie przystosowane (uzasadnienie podnoszenia temp zawiera Fakt nr 2).

Fakt nr 2. Wraz ze wzrostem temp obniża się m.in. spalanie.

Na potwierdzenie stawianych tez zamieszczam poniżej link do artykułu branżowego. Został w nim wymieniony Opel Astra. Artykuł zamyka przestrzeń do dyskusji na temat "celowego" (fabrycznego) przegrzewania się Astry i wynikającej z tego konieczności modyfikacji termostatu.

[External Link Removed for Guests]

robertsz

Astro-maniak
Posty: 422
Rejestracja: 29 sty 2016, 10:12
Imię: Robert
Auto: Astra J 1.6T Sport Tourer
Silnik: A16LET
Województwo: mazowieckie
Pomocny: 25 razy

#12

Nieprzeczytany post autor: robertsz »

Ale to przecież już dawno pisałem na forum, że większość dzisiejszych silników chodzi w temperaturze powyżej 100 stopni i jest to podyktowane tym, że przy takich temperaturach wzrasta sprawność silnika, a co za tym idzie spada emisja szkodliwych związków.

Ekologia i kolejne normy euro to wymusiły.

Nie spotkałem się z opinią, że silnik w astrze nie jest zaprojektowany do pracy w takich temperaturach. Tylko co innego zaprojektować układ do pracy w 110 stopniach a co innego zlecić jego wykonanie z gównolitu za miskę ryżu.
I to stąd wynika jego awaryjność i pomysł na obniżenie temperatury przez modyfikację termostatu, która ma wydłużyć żywotność wszystkich "plasticzków", któe od temperatury rozpadają się w rękach średnio co 2 lata.

Samemu silnikowi taka temperatura nie szkodzi.

Awatar użytkownika
nismo

Astro-maniak
Posty: 3687
Rejestracja: 14 sty 2011, 14:53
Imię: Michał
Auto: Astra J HB & Astra H Kombi
Silnik: b14net & z18xe
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 143 razy

#13

Nieprzeczytany post autor: nismo »

Fakt nr 1. Trwałość spada z temp, jednakże silniki z układem chodzenia o podwyższonej temp są do tego konstrukcyjnie przystosowane (uzasadnienie podnoszenia temp zawiera Fakt nr 2).
Tak są przystosowane ze praktycznie wszystkie elementy układu chłodzenia po 100k wyglądają gorzej niz w Astrze H po 500k przebiegu. Wysiadają cewki przy 60k. Plastikowa pokrywa zaworowa odkształca się tak nawet nowa wzmocniona uszczelka nie potrafi zatrzymać nieszczelności i konieczna jest wymiana całej pokrywy. Nie wspomnę już o znacznie droższym osprzęcie jak pękające kolektory wydechowe czy licznym wyciekom praktycznie wszystkich płynów i to przy przebiegach znacznie mniejszych niz 100k.

Praktycznie wszystkie silniki małolitrażowe uturbione maja temperaturę pracy w okolicach 90 stopni.
1.5 Ivtec temperatutra otwarcia termostatu 78 stopni
1.4 Tce temperatutra otwarcia termostatu 82 stopnie
1.6 EcoBoost temperatutra otwarcia termostatu 89 stopni
1.4 TSI temperatutra otwarcia termostatu 80-95 stopni w zaleznosci od wersji

To dlaczego Opel (i nie tylko opel) postanowił podwyższyć temp. otwarcia termostatu było już opisywane tutaj na forum. Na szczęście Opel poszedł po rozum do głowy i w Astrze K zamiast iść na łatwiznę to przeprojektował silnik 1.4T tak aby spełniał normy ekologiczne oraz temperaturę otwarcia termostatu zmniejszył z 103 na 82 stopnie. Wiec to nieprawda ze nowsze silniki maja podwyższona temperaturę płynu aby poprawić ich sprawność. Był to tylko epizot który trwał na przełomie 2007-2012 roku. W silnikach wolnossących nie był tak dramatyczny ale w uturbionych jednostakach doprowadzało to do szybkiego zmęczenia wielu podzespołów

Najlepsza temperatura dla silnika spalinowego to 92,5 stopnia

ODPOWIEDZ