Skrzynka i błąd P0741

Skrzynia AISIN, 6 biegowa + R, 440 Nm, waga 97 kg, 7 litrów oleju Dexron VI
redjan

Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 16 wrz 2014, 17:37
Imię: Grzesiek
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 1 raz

Skrzynka i błąd P0741

#1

Nieprzeczytany post autor: redjan »

Witam

Niestety mój asterix zaczął niedomagać. A mianowicie zaczęły się problemy ze automatem.
A sytuacja wyglada tak.
Niedawno na przeglądzie zauważyli u mnie delikatne moczenie sie na dole skrzyni biegów, podejrzenie pada na uszczelniacz półosi. Ostatnio też zauważyłem że skrzynia troche zaczęła szarpać i czasami przeciągać.
Teraz zrobilem sobie wypad na majówke i w trasie zaczęły się problemy a konkretnie.
Po dość szybkiej jeździe na autostradzie pojawił się nagle komunikat "sprawdz skrzynie biegow".
Zjechalem na MOP i zrobilem chwilę przerwy bo sprawdziłem ze temeratura plynu przekładniowego to az 110 stopni - nigdy takiej nie miałem :) jak patrzyłem - mam odblokowany komputer.
Komunikat oczywiscie zgasł. No to dobra, jadę dalej za jakiś czas znowy ten komunikat o skrzyni i dodatkowo ulubiona kontrolka "silniczka" się zapaliła. No myślę sobie nie jest ciekawie ale trudno dojade do celu z przerwami aby nie grzać mocno skrzyni i tak dojchałem do celu juz spokojna jazda na autostradzie z prędkością max 120 km/h i kontrola temperatury skrzyni.
Temperatura nie przekroczyla juz nawet 95 stopni ale check engine pozostał. Następnego dnia sprawdzam co jest grane i check engine dalej swieci no trudno jest wolne to na nastepny dzien umowilem sie do mechanika aby sprawdzic co jest grane (niestety znajomy mechanik tu gdzie jestem nie jest specem od automatow). Następnego dnia pojechałem do mechanika auto chodzi normalnie przyspiesza, nawet nie szarpie ani nie przeciaga biegów. Ale check engine swieci się nadal. Zgasilem czekam na mechanika, przyszedl odpalam asterixa i o dziwo check engine zgasl :).
Dobra podlaczamy kompa i mam błąd P0741 którego nie można skasować - problem z sprzęgłem w skrócie mówiac wykazuje ten błąd.
I teraz pytanie co z tym zrobić ? - zmieniać olej i adaptacja skrzyni plus nowy soft czy skrzynia raczej do większej naprawy. Uszczelniacz oczywiscie wymieniony.

Jakies pomysły lub ktoś miał podobny problem ?
Z góry dzięki za pomoc.

Aha silnik 2.0 CDTi i skrzynia AF-40
Pozdrawiam
Grzesiek
Ostatnio zmieniony 02 maja 2017, 18:34 przez redjan, łącznie zmieniany 1 raz.

czarnypiotrek

Astro-maniak
Posty: 4825
Rejestracja: 05 mar 2016, 23:31
Imię: Piotr
Auto: Octavia III/Ibiza V
Silnik: 20 CRMB/1.0CHBL
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdynia
Wdzięczny: 16 razy
Pomocny: 98 razy

#2

Nieprzeczytany post autor: czarnypiotrek »

[External Link Removed for Guests]
Zacytuje ciekawy fragment:
Diagnostic Aids

Ensure the transmission fluid level, color and odor is correct and there are no leaks. If there are any other transmission DTCs set, diagnose those first.


ilosc oleju prawidlowa ?
Ostatnio zmieniony 02 maja 2017, 18:54 przez czarnypiotrek, łącznie zmieniany 2 razy.

redjan

Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 16 wrz 2014, 17:37
Imię: Grzesiek
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 1 raz

#3

Nieprzeczytany post autor: redjan »

Witam,

ok olej zmieniony (nie wiem czy było za mało czy nie)
soft skrzyni wgrany nowy i generalnie wydawało by się ze wszystko jest ok.
Wróciłem do domu pokonując 700 km i skrzynia chodzi dużo lepiej - nie szarpie, nie przeciąga, temperatura max jaka osiągnąłem to 100 stopni. Check engine się nie zapalił - jeszcze tylko nie sprawdzałem op-comem czy są jeszcze jakieś błędy.

Ale pojawił się inny problem i zastanawiam się co to jest, jak jadę "na luzie" (tak wiem mam automat, nie ma luzu ale chodzi mi o sytuacje gdy nie dodaje gazu ani nie hamuje) to z okolic komory silnika dobywają się odgłosy tak jakby tarcia metalu o metal - tak jakby np. były zapieczone klocki i delikatnie się ocierały o tarcze - sprawdzałem i chyba to nie to - klocki z przodu i tarcze wydają się ok. Odgłos jest tak jakby w jednym miejscu coś tarło o coś co się obraca a czasami jest nawet dość mocny zgrzyt jakby nie wiem, jakiś kamień wpadł i był przez cos mielony.
Miał ktoś cos może podobnego albo wie co mam dalej szukać czy może jednak skrzynia się kończy ??

Pozdrawiam
Grzesiek

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#4

Nieprzeczytany post autor: Automat »

Tyle napisałem i się zmyło.Więc jeszcze raz:
Zbytnio nie dbasz o skrzynię asb(automatyczna skrzynia biegów) albowiem:
- nie wiesz jaki był stan oleju przed i po wymianie oleju ;) ,a jest to podstawowy element miłości do asb
- nie wiesz albo nie opisałeś jaki był stan oleju przed wymianą.Mam na myśli kolor i zapach oleju,gęstość,zawartość ciał obcych lub zawiesiny makrocząstek. Jaki przebieg(tys km) ma skrzynia ?
Aktualnie powinieneś:
- wykasować błędy i cyklicznie je obserwować.Błąd jaki masz:
P0741-uszkodzenie sprzęgła blokującego przekładnię hydrokinetyczną
" Przekładnia hydrokinetyczna (która pełni również (głównie?) f-cję sprzęgła), przenosi napęd za pośrednictwem oleju. Składa się w uproszczeniu z turbiny zdawczej i turbiny odbiorczej, Ta pierwsza wprawia w ruch wirowy olej który z kolei napędza tą drugą. Jak widać z zasady działania taka przekładnia generuje straty - aby moment obrotowy był przenoszony turbina zdawcza musi kręcić się szybciej niż odbiorcza. Straty objawiają się w postaci ciepła - olej nagrzewa się a zużycie paliwa wzrasta.
Aby wyeliminować te straty zaczęto stosować mechaniczną blokadę przekładni hydrokinetycznej w postaci klasycznego sprzęgła ciernego (tzw. mokrego - bo pracującego w oleju).
Co z tego wynika? Ano to, że jeśli blokada nie działa to skrzynia będzie nadal pracować zupełnie normalnie a nawet bardziej miękko.
Co może powodować ten błąd? Przyczyn może być wiele. Od uszkodzonego zaworka sterującego blokadą do uszkodzonego czujnika, a nawet uszkodzonego przewodu czy wypiętej wtyczki. Może być tak, że sprzęgło działa zupełnie normalnie tylko sterownik otrzymuje błędną informację.
Jak sprawdzić czy blokada działa.
Metoda 1
Jadąc na najwyższym biegu w trybie D dodaj lekko gazu. Jeśli obroty wzrosną a potem samochód zacznie przyspieszać tzn że blokada nie działa jeśli natomiast przyrost obrotów będzie synchroniczny z przyrostem prędkości tzn że blokada działa. Przyspieszać należy delikatnie, gdyż w wypadku silniejszego przyspieszania blokada jest natychmiast rozłączana.
Metoda 2
przyspieszaj na ok 1/2 gazu aż skrzynia przełączy na najwyższy bieg. Odejmij gaz tak aby utrzymać prędkość lub włącz tempomat. Obroty powinny lekko spaść natychmiast po odjęciu gazu a po chwili ustabilizowania powinny spaść jeszcze raz (pomimo stałej prędkości samochodu) - jest to właśnie efekt zadziałania blokady.
Jeśli blokada nie działa masz 2 opcje.
1 jeździć normalnie dalej - nic się nie stanie jedynie spalanie jest większe.
2 pojechać do dobrego serwisu automatów który zweryfikuje usterkę."


- obserwować pracę skrzyni asb.W szczególności kontroluj temperaturę oleju i tzw. uślizgi,płynność pracy skrzyni (szarpania).Skontroluj,czy masz jak dawniej,przełożenie obroty/prędkość np. dla 120 km/godz czy też 140 km/godz.
Zmiana w tym parametrze będzie sygnalizować usterki w pracy skrzyni.

- sprawdzić czy masz i gdzie jest umieszczona chłodniczka oleju asb.Jeżeli jest zintegrowana z normalną chłodnicą,to sprawdź zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego,czy też nie ma tam choćby śladowej frakcji oleju.Jeśli tak,to chłodniczka asb nie jest szczelna i w niedługim okresie czasu skrzynia będzie złomem(uszkodzi ją glikol,który tam przenika z chłodnicy).Wymieniasz chłodnice i dalej walczysz z asb(wymiana oleju,remont skrzyni,wymiana skrzyni na używkę)

- jakim olejem jest aktualnie zalana skrzynia ? W jaki sposób zmieniono olej ? Statycznie czy dynamicznie ?
Ostatnio zmieniony 09 maja 2017, 18:34 przez Automat, łącznie zmieniany 4 razy.

redjan

Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 16 wrz 2014, 17:37
Imię: Grzesiek
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 1 raz

#5

Nieprzeczytany post autor: redjan »

Witam

Dzięki Janie za wyczerpujący wykład i trochę uspokojenie mnie co do skrzyni ;)
W tej chwili od wymiany oleju - wymiana statyczna (zgodnie z instrukcja Opla) i olej zalecany przez Opla - niestety nie widziałem stanu starego oleju bo robił to znajomego znajomy mechanik który pracował kiedyś w Oplu (jak wyspałem byłem na majowym wyjeździe na drugim końcu Polski) i wymiany uszczelniacza na lewej półosi, wgrania nowego softu do skrzyni - miałem stary soft, zrobiłem ponad 700 km i musze powiedzieć ze spalanie jest takie jak było, skrzynia chodzi lepiej, nie szarpie, nie przeciąga, tak jakby płynniej zmienia biegi - temperatura na trasie to około 95 stopni - jazda autostradą z prędkością 145 km/h na tempo mącie, później jak zaczęły się miasta i zwykle drogi to raz tylko doszła do 100 stopni ale później wróciła do 96-97 stopni - na razie nie sprawdzałem jeszcze czy blokada działa ani nie miałem czasu odczytać błędów czy jakieś się dalej pojawiają.
Co do dbania o skrzynie - auto do tej pory serwisowałem w ASO Opla i zawsze mówili że skrzynia jest bezobsługowa, że nie wymienia się w niej oleju chyba że są wycieki. Co do wycieków to nie widziałem żadnych a auto parkowane jest w garażu w którym bym widział ze coś jest nie tak dodatkowo mam płytę podłogową to ona może powodować że nie widać wycieków.
Obecnie mam przejechane ponad 199 tys. km z czego ja zrobiłem prawie 60 tys. km. Jakiś czas temu myłem podwozie bo budowali drogi wokół mojego osiedla i musiałem jeździć niemalże w terenie ;) (na przeglądzie jak diagnosta wszedł pod samochód to pytał się czy biorę udział asteroidem w rajdach terenowych tyle tam błota było ;( - sam wiem bo jak raz myłem nadkola to później poł taczki piachu wywiozłem z podjazdu). Mechanik jak oddawał mi samochód cos mówił o dużych luzach na mocowaniu półosi w skrzyni - nie miałem czasu jeszcze tego sprawdzić.
Druga sprawa ze przed tym samym wyjazdem auto stało ponad 2 miesiące i po tym pojawił się ten odgłos szurania i to mnie zastanawia - jako że mam drugi samochód a nie ma czasu podjechać na razie do ASO Opla to szukam informacji tutaj co to może być i jak duży może to być problem.

Teraz przynajmniej wiem że mimo wszystko lepiej olej wymieniać co jakiś czas nawet jak producent a w zasadzie montażysta samochodu tego nie zaleca ;)

Pozdrawiam
Grzesiek

Awatar użytkownika
Automat

Astro-maniak
Posty: 4502
Rejestracja: 06 gru 2015, 13:06
Imię: Jan
Auto: Astra H CARAVAN Pb+LPG
Silnik: Z18XE,125 KM,285kkm
Rocznik: 2005
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Wielkopolska
Wdzięczny: 21 razy
Pomocny: 68 razy

#6

Nieprzeczytany post autor: Automat »

redjan pisze:QR_BBPOST Co do dbania o skrzynie - auto do tej pory serwisowałem w ASO Opla i zawsze mówili że skrzynia jest bezobsługowa, że nie wymienia się w niej oleju chyba że są wycieki.
redjan pisze:QR_BBPOST Teraz przynajmniej wiem że mimo wszystko lepiej olej wymieniać co jakiś czas nawet jak producent a w zasadzie montażysta samochodu tego nie zaleca
Taka jest "obiegowa opinia" stwarzająca następnie sporo problemów z asb.W mojej instrukcji Opla-Astry można się doczytać, że olej zmieniać co 4 lata lub co 60 tys km(skrzynia AF17).Nie znam Twojej skrzyni,ale wątpię,czy statyczna zmiana oleju sprawę załatwia,bo cały olej nie zleci.Zapytaj serwisanta ile litrów oleju zleciało podczas spustu.Co do szmerów to się nie wypowiadam - brak doświadczeń z Twoją skrzynią.Twoje auto ma podgląd temperatury oleju skrzyni ?, czy też to odczytujesz dodatkowym urządzeniem ? Jak mogę Cię prosić,to podaj proszę:
- nazwę oleju jakim Ci zalano skrzynkę
- obroty silnika przy prędkości 100/120 km/godz i 140 km/160 km/godz i na jakim biegu
Twoje auto od początku istnienia, w skrzyni nie miało wymienianego oleju,zgodnie z filozofią jaką przedstawiłeś.
Ja w mojej starej Jetta2-automat olej i filtr zmieniałem co 45-50 tys km przebiegu.Skrzynia dożyła przebiegu ok. 435 tys km.W aktualnym Oplu skrzynia padła,bo były nieszczelności między klasyczną chłodnicą a wstawką do oleju asb.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2017, 15:29 przez Automat, łącznie zmieniany 1 raz.

redjan

Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 16 wrz 2014, 17:37
Imię: Grzesiek
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Województwo: zachodniopomorskie
Wdzięczny: 1 raz

#7

Nieprzeczytany post autor: redjan »

Witam

Olej mam AW-1 oplowski tak mi powiedzial mechanik, skrzynie mam tam sama co w Insigniach czyli AF40-6 Aisin.
Auto do niecalych 140 tys jezdzilo w niemczech i wszytsko bylo robione w serwisie nawet wycieraczki i dywaniki byly zmieniane w serwisie , kola na letnie zimowe tez :) ale oleju tez nie zmieniali. Mam pelna historie z Niemiec.
Nie wiem ile zeszlo wiem ze wlano niecale 4 litry zgodnie z instukcja tyle wyszlo. Do nowej skrzyni wchodzi ponad 7 litrow - tak powiedzial mechanik. W tej skrzyni aby wyczyscic/wymienic filtr z tego co czytalem to trzeba skrzynie wyciagac :(
Tak mam odblokowany komputer i mam podgląd na temperaturę oleju w skrzyni :)
Co do obrotów i prędkości to musze poza miasto sie przejechać :) i sprawdzić ale przy 145 to jakies 2200 na 6 bylo lub cos kolo tego
Co do instrukcji to nie ma nic na temat wymiany oleju w skrzyni ani nawet typu oleju jaki powinien byc w skrzyni :) przynajmniej teraz na szybko nie znalazlem :)

Pozdrawiam
Grzesiek
Ostatnio zmieniony 10 maja 2017, 22:28 przez redjan, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ