Op-com poradnik, uruchomienie, rozszerzenie komputera, błędy

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

Op-com poradnik, uruchomienie, rozszerzenie komputera, błędy

#1

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Korzystając z uprzejmości kolegi z forum insigni, za jego wiedzą i zgodą, zamieszczam poniżej zebrane informacje pomocne w korzystaniu z op-coma w autach typu insignia i astra J.
Moduły elektroniczne tych aut są bardzo podobne lub wręcz takie same i jak widać na poniższych zdjęciach procedury kolegi Engine dotyczą insigni, a moje Astry J i są identyczne. Rożnica polega wyłącznie na wyborze odpowiedniego auta z listy wyboru, dalsze ekrany i funkcje wyboru, czy programowania są identyczne.
Ja korzystam z nowszego softu, który współpracuje tylko z interfejsem zakupionym w firmie adako, dlatego starsze egzemplarze i starszy soft może nie mieć aktywnych niektórych możliwości programowania.

Obrazek WAŻNE Obrazek
Poradnik stworzony wyłącznie dla INSIGNIA CLUB POLSKA.
Zakaz kopiowania oraz rozpowszechniania bez mojej zgody!


Podziękowania dla kolegi kmy za pomoc przy tworzeniu poradnika.

Stworzyłem poradnik dla obecnych i nowych użytkowników OP-COM’ów. Dzięki niemu dowiesz się jak:

Obrazek Sprawdzić VIN i numer sterownika ECU (przydatne podczas chip-tuningu)
Obrazek Sprawdzić stan DPF’u
Obrazek Odczytać i skasować błędy
Obrazek Rozszerzyć komputer
Obrazek Zmienić rozmiar kół w sterowniku (przydatne przy zmianie kół na inny rozmiar)
Obrazek Skalibrować hamulec ręczny sterowany elektrycznie


Podstawy
Aby móc w ogóle zacząć grzebać w komputerze Insignii potrzebne będą:
- Interfejs OP-COM, chiński klon do kupienia na allegro lub w Chinach.
- Oprogramowanie Vaux-Com 120309a [External Link Removed for Guests]
- Sterowniki do interfejsu [External Link Removed for Guests]
- Program do rozpakowania zarchiwizowanych plików (np. WinRar) [External Link Removed for Guests]

Instalacja oprogramowania powinna przebiegać w następującej kolejności:
- Wyłączenie weryfikacji cyfrowego podpisu sterowników
- Instalacja sterowników
- Wypakowanie i uruchomienie Vaux-Com

Wyłączenie weryfikacji cyfrowego podpisu sterowników
Użytkownicy systemu Windows 7, 8, 8.1 oraz 10 przed instalacją muszą wyłączyć weryfikacje cyfrowego podpisu sterowników. Dla systemu Windows 8/8.1 procedura wygląda trochę inaczej niż dla systemu Windows 10. W internecie jest wiele poradników na ten temat. Poniżej linki do przykładowych poradników:
Windows 8/8.1: [External Link Removed for Guests]
Windows 10: [External Link Removed for Guests]

Instalacja sterowników
Ściągamy plik o nazwie CDM v2.10.00 WHQL Certified.rar i otwieramy go przez program do archiwizacji plików (np. WinRar). Klikamy dwa razy na plik CDM v2.10.00 WHQL Certified.exe i instalujemy sterownik.

Wypakowywanie i uruchamianie Vaux-Com
Pobieramy plik VAUX-COM 120309a.rar i wypakowujemy zawartość programem do archiwizacji plików (np. WinRar) na pulpit. Otwieramy wypakowany folder i uruchamiamy plik OP-COM.exe.

Test interfejsu
Po instalacji trzeba sprawdzić, czy wszystko zostało zainstalowane poprawnie. W tym celu uruchamiamy oprogramowanie Vaux-Com (OP-COM.exe), podłączamy interfejs pod złącze USB (intefejs nie musi być wpięty do samochodu) i klikamy „Settings” a potem „Test Interface”:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Jeśli po wykonaniu testu, pojawi się okienko jak poniżej, to znaczy że wszystko zostało zainstalowane poprawnie.
[External Link Removed for Guests]

Obrazek WAŻNE Obrazek
Wszystkie poniższe czynności wykonywałem na włączonym silniku.

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Sprawdzenie VIN oraz rodzaju sterownika ECU Obrazek

Podłączamy interfejs do samochodu oraz do komputera. Uruchamiamy Vaux-Com i wybieramy „Diagnostic”, potem rok produkcji samochodu oraz model.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Po wybraniu roku produkcji oraz modelu, wybieramy „Vehicle
[External Link Removed for Guests]

Potem „Car Identyfication
[External Link Removed for Guests]

Po prawej stronie mamy wyświetlone informacje nt. VIN’u oraz rodzaju sterownika ECU. Numer VIN podczas korzystania z programu jest wyświetlany także w wielu innych miejscach.
[External Link Removed for Guests]

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Sprawdzanie informacji dotyczących filtra DPF Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Engine
[External Link Removed for Guests]

Rodzaj silnika (mój to A 20 DTH):
[External Link Removed for Guests]

W następnym oknie klikamy w „Measuring Blocks
[External Link Removed for Guests]

Następnie „Exhaust Aftertreatment Data
[External Link Removed for Guests]

W kolejnym oknie mamy wyświetlone informacje na temat zapełnienia, statusu regeneracji w %, dystansu przejechanego od ostatniego wypalania oraz dystansu przejechanego od ostatniej wymiany filtra DPF.
[External Link Removed for Guests]

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Odczytanie i kasowanie błędów Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Vehicle
[External Link Removed for Guests]

Wybieramy „Detailed Vehicle DTC Information
[External Link Removed for Guests]

Czekamy aż interfejs sprawdzi błędy na wszystkich modułach. Jeśli wyskoczy „No communication” nie ma co panikować. Możliwe, że w naszej wersji samochodu tego modułu nie ma bądź jest on dostępny po wyłączeniu bądź włączeniu silnika.
[External Link Removed for Guests]

Po zakończonym skanowaniu, wybieramy „Show All Fault Codes” aby zobaczyć kod i opis znalezionych błędów.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Aby usunąć znalezione błędy, klikamy na „Clear All Fault Codes”. Podczas usuwania, mogą pojawić się różne komunikaty o błędach na zegarach. Nie musimy tym się przejmować, po chwili same znikną.
[External Link Removed for Guests]

Po zakończonym usuwaniu, po prawej stronie pojawią się napisy „Cleaned”. Jest to potwierdzenie, że interfejs usunął błędy z modułów.
[External Link Removed for Guests]

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Rozszerzanie komputera Obrazek

Po wyborze roku produkcji oraz modelu samochodu, wybieramy „Body
[External Link Removed for Guests]

Potem „Instrument Cluster
[External Link Removed for Guests]

W nowym oknie wybieramy „Programming
[External Link Removed for Guests]

Następnie „Program Vatiant Configuration
[External Link Removed for Guests]

W następnych oknach pojawią się opcję do wyboru. "Present" oznacza włączony, "Not Present" oznacza wyłączony. Poruszamy się po stronach klikając przycisk „Next” lub „Previous”. Trzeba pamiętać, że nasz samochód może nie być wyposażony we wszystkie moduły, z których są dostępne informacje do wyświetlenia. Na przykład, jeśli samochód nie jest wyposażony w kamerę do odczytu znaków, włączenie opcji wyświetlania znaków nie będzie działało. Poniżej przetłumaczone (w miarę możliwości) opcje do wyboru.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Po wyborze opcji, które nas interesują wybieramy przycisk „Program” i zatwierdzamy w nowym oknie przyciskiem „Tak”.
[External Link Removed for Guests]

Po udanym programowaniu pojawi się komunikat. Można wyłączyć i włączyć zapłon. Nowe opcje wyświetlacza powinny być dostępne.

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Zmiana obwodu kół (dzięki koledze kmy) Obrazek

Wybieramy Diagnostics
[External Link Removed for Guests]

Rocznik
[External Link Removed for Guests]

Auto
[External Link Removed for Guests]

Segment modułów, tu Engine
[External Link Removed for Guests]

Rodzaj silnika (A20DTH jak w moim przypadku)
[External Link Removed for Guests]

Dane sterownika, tylko wyświetlanie, klikamy Programming
[External Link Removed for Guests]

Wybieramy Program Tyre Circumference
[External Link Removed for Guests]]

Pojawia się ekran z aktualna wartością w centymetrach
[External Link Removed for Guests]

Wprowadzamy nową i klikamy Perform Coding
[External Link Removed for Guests]

Pojawia się info o zaprogramowaniu, potwierdzamy i jeszcze raz klikamy Program Tyre Circumference
[External Link Removed for Guests]

Nowa wartość jest widoczna, czyli zaprogramowana
[External Link Removed for Guests]

-------------------------------------------------------------------------------------

Obrazek Kalibracja hamulca ręcznego sterowanego elektrycznie (dzięki koledze kmy) Obrazek

Pierwsze ekrany wyboru jak przy zmianie obwodu kół, w opisie powyżej.

Wybieramy Diagnostics:
[External Link Removed for Guests]

Rocznik:
[External Link Removed for Guests]

Model auta:
[External Link Removed for Guests]

Następnie Chassis:
[External Link Removed for Guests]

Potem Park Brake Control Module:
[External Link Removed for Guests]

Teraz następuje połączenie z modułem i po zakończeniu testu modułu wybieramy Output Tests

[External Link Removed for Guests]

Pojawia się ekran z czterema opcjami.
- Pierwsza to serwisowe zwolnienie hamulca
- Druga to serwisowe zaciągnięcie hamulca
- Trzecia to procedura wymiany linki
- Czwarta to kalibracja linki, czyli to, co nas dziś interesuje, wybieramy:
[External Link Removed for Guests]

Poniższy ekran pokazuje parametry takie jak:
- Napięcie baterii
- Status kalibracji
- Status hamulca
- Licznik pozycji linki - u mnie 210 przed kalibracją, ta wartość się zmienia
- Licznik cykli, liczy każdy cykl, zaciągnięcie i zwolnienie powoduje zmianę o 2 jednostki.
[External Link Removed for Guests]


Klikamy na Start Activation i następuje całkowite zwolnienie linki, aż na liczniku pozycji linki pojawia się zero
(złapałem ekran na wartości 68) Jednocześnie zaświeca się kontrolka hamulca na liczniku auta oraz zmienia się w górnym rogu ekranu Status Testu na Active:
[External Link Removed for Guests]

Następnie linka całkowicie się zaciąga, wartość licznika pozycji linki osiąga wartość ponad 800 jednostek
(złapałem ekran na wartości 622):
[External Link Removed for Guests]

Po kilku zaciągnięciach i puszczeniach linki ustawia się na wybranej pozycji i kalibracja się kończy
(na górze ekranu status Inactive):
[External Link Removed for Guests]

U mnie się ustawiło na wartości 242. Teraz wychodzimy z tego ekranu przyciskiem Back. Zaciągamy hamulec przyciskiem na tunelu i następnie zwalniamy hamulec. Teraz gaśnie kontrolka hamulca na liczniku.
Na op-comie mamy poniższy ekran. Znów wybieramy Park Brake Calibration:
[External Link Removed for Guests]

Hamulec zwolniony linka na pozycji 242:
[External Link Removed for Guests]

Hamulec zaciągnięty, linka na pozycji 826:
[External Link Removed for Guests]


Powodzenia przy modzeniu ;)
Engine

-------------------------------------------------------------------------------------

Ciąg dalszy, tym razem:

Obrazek Test kontrolek, wskazówek i wyświetlacza centralnego. Obrazek

Wybieramy kolejno: Diagnostics

[External Link Removed for Guests]

Rocznik

[External Link Removed for Guests]

Auto

[External Link Removed for Guests]

Grupę ustawień Body

[External Link Removed for Guests]

Następnie Instrument Cluster

[External Link Removed for Guests]

Następuje połączenie ze sterownikiem i pojawia się ekran

[External Link Removed for Guests]

Wybieramy przycisk Output Tests, pojawia się ekran

[External Link Removed for Guests]

Wybieramy dla:
test kontrolek – All indicators

pojawia się ekran

[External Link Removed for Guests]

Klikamy Start activation i patrzymy na wskaźniki

[External Link Removed for Guests]

Klikamy Stop activation i wracamy do ekranu

[External Link Removed for Guests]

Analogicznie wybieramy:

Test wskazówek – Instrument Cluster Gauge Sweep, następnie Start Activation I patrzymy na licznik

[External Link Removed for Guests]

Znów Stop Activation powrót do wybory testów i dla testu wyświetlacza centralnego wybieramy opcję Driver Information Center Segments
Klikamy Start Activation i patrzymy na licznik

[External Link Removed for Guests]

Klikamy Stop Activation następnie klikamy Back i wracamy do ekrany z informacjami o sterowniku IPC. Wracamy do ekranu wyjściowego i koniec.
Nie robiłem zrzutów ekranu startu testu wskazówek i wyświetlacza, bo są takie same jak w przypadku startu testu kontrolek.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ciąg dalszy, tym razem:

Obrazek sprawdzenie parametrów systemu zasilania paliwem Obrazek

Po uruchomieniu programu klikamy: Diagnostyka>Rocznik>Model>Silnik> i mamy

[External Link Removed for Guests]

lub:

[External Link Removed for Guests]

Klikamy Bloki pomiarowe (Measuring Blocks) i mamy:

[External Link Removed for Guests]

lub:

[External Link Removed for Guests]

klikamy Dane układu paliwowego (Fuel System Data) i mamy:

[External Link Removed for Guests]

lub

[External Link Removed for Guests]

i następna strona:

[External Link Removed for Guests]

lub

[External Link Removed for Guests]

Kolejne strony już nie robiłem zrzutów.
Ostatnio zmieniony 26 mar 2018, 19:28 przez Darian, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Wypasiony poradnik. Warto dodać, że omawia legalny soft i interfejs.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

aras2

Astro-maniak
Posty: 1258
Rejestracja: 18 sty 2013, 20:02
Imię: Arek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: A14NET
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 10 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: aras2 »

Marcin Krzysztof jest wyjątkiem i ma ori, ale kolega Enginie zresztą tak jak ja korzysta z innej wersji, która dla moich potrzeb daje radę.
Astra J Sedan Executive A14NET, AFL, NAVI 950 IntelliLink, Oryginalna kamera cofania, Dual Exhaust
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Jest rozwojowy, będą inne procedury.

bergmen

Astro-maniak
Posty: 709
Rejestracja: 30 kwie 2015, 23:00
Imię: Radek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: B16SHT
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

#5

Nieprzeczytany post autor: bergmen »

Krzysztof, czy op-comem oznaczanym jako "2010" np. rozszerzę sobie kompa i czy będzie funkcjonalny w MY2015?
i czym się różni op-com od OBD2? ma poprzestawiane piny?
czy coś zdziałam przy MY 2015 vag kkl?

Loona Thic

Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 17 lip 2011, 15:21
Imię: Krisss
Auto: Opel Astra F 1996
Silnik: 1.6i 8v

#6

Nieprzeczytany post autor: Loona Thic »

Dokładnie - czy nie uwale klona?

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

aras2 pisze:Marcin Krzysztof jest wyjątkiem i ma ori, ale kolega Enginie zresztą tak jak ja korzysta z innej wersji, która dla moich potrzeb daje radę.
Wiem. Dlatego to odpisałem.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
KaMYk

Przyjaciel forum
Posty: 5371
Rejestracja: 21 paź 2014, 21:29
Imię: Krzysztof
Auto: Dodge Charger R/T
Silnik: 5,7 V8 HEMI
Rocznik: 2014
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mazowieckie
Wdzięczny: 12 razy
Pomocny: 129 razy
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: KaMYk »

Radek, co do wersji op-com 2010 to nie wiem, nigdy nie miałem tego programu. Najstarszy, którego używałem był z 2012 roku, po polsku i rozszerzyłem u siebie w aucie MY2014. Jeśli wersja 2010 w ogóle ma programowanie IPC to powinno pójść.
Ja podłączając do Astry wybierałem też auto Insignia i programował, wybierałem tez w Astrze J różne roczniki, podłączając do swojego MY2014, i za każdym razem robił to samo. Także najważniejsze jest, aby wersja programu w ogóle mogła programować.

Czym różni się op-com od obd2? generalnie standard OBD2 komunikuje się wyłącznie ze sterownikiem silnika. Tyle tylko, że czasy, gdy sterownik silnika był jedynym sterownikiem w aucie dawno minęły. Projektanci dołożyli tzw komunikację serwisową (tak ją nazwijmy) która komunikuje się z innymi modułami. Op-com to potrafi, opel-scanner tez to potrafi. VAG też, ale są inne protokoły w oplu i w grupie VAG. Zwykłe interfejsy OBD2 na ELM327 komunikują się tylko ze sterownikiem silnika i tylko ten sterownik w pełni spełnia standard OBD2. Ale np. informacja o DPF idzie już po komunikacji serwisowej, dlatego żaden ELM i programy typu Torque nie czytają info o DPF.

Za pomocą VAG kkl na pewno odczytasz parametry, odczytasz i skasujesz błędy które są w oplu wysyłane na standardzie OBD2, czyli te od silnika. Z innych modułów na pewno nie. Podłączali mi już VAG-a to nic poza silnikiem nie czytał. A i to słabo.

@Loona Thic, ja tam nie wiem, co Ty będziesz robił i jak. Natomiast co uwala klona? Aktualizacja firmware powyżej wersji 1.45. Tylko, że nie każdego, bo są klony i klony klonów. O tym jakie są wersje (5 i 6) i z jakimi procesorami to możesz poczytać w dziale Astry H, jest obszerny temat dotyczący op-coma i tak około 40 strony były zdjęcia płytek i procesorów. Generalnie wersje 5 z ori procesorem można aktualizować do wyższego firmware, wersje 6, albo z klonowanym procesorem lepiej nie ruszać.
Firmware z reguły jest zaszyty w wersji instalacyjnej programu op-com lub vaux-com. W czasie instalacji programu jeśli jest w nim nowszy firmware to dokonuje aktualizacji. Wskazana wersja vaux-coma ma firmware 1.45 zatem nie aktualizuje, bo zdecydowana większość klonów oparta jest na tej wersji firmware. Na forum nie spotkałem się, aby ktoś pisał, że ma niższą.
Program podpięty pod linki działa na wielu interfejsach, zatem nie mam powodu, aby twierdzić, że uwali interfejs.

bergmen

Astro-maniak
Posty: 709
Rejestracja: 30 kwie 2015, 23:00
Imię: Radek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: B16SHT
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

#9

Nieprzeczytany post autor: bergmen »

Dzięki Krzychu,
Zamówiłem sobie op-coma.

Loona Thic

Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 17 lip 2011, 15:21
Imię: Krisss
Auto: Opel Astra F 1996
Silnik: 1.6i 8v

#10

Nieprzeczytany post autor: Loona Thic »

KMY - dziękuję - na taką odpowiedź liczyłem.
Kultura, spokój, cierpliwość :)

Nie mogłem się oczywiście oprzeć chęci aktualizacji i sprawdziłem u siebie.
Firmvare 1.45, więc zaraz odpaliłem nowszy program i śmiga :)
Pytanie tak już poza tematem - będzie może polskojęzyczna wersja?

ODPOWIEDZ