Palniki ksenonowe - OSRAM cool blue intense

Awatar użytkownika
Kuhar

Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 16 lis 2017, 12:11
Imię: Przemek
Auto: Astra J ( IV )
Silnik: A16LET
Województwo: zachodniopomorskie

Palniki ksenonowe - OSRAM cool blue intense

#11

Nieprzeczytany post autor: Kuhar »

Mimo wszystko! Widoczność jest świetna :)

kamil1987

Astro-maniak
Posty: 316
Rejestracja: 26 lis 2015, 16:00
Auto: Astra J
Silnik: A14NET+LPG
Województwo: śląskie
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 6 razy

#12

Nieprzeczytany post autor: kamil1987 »

Ja mam też osramy ale te 4300k i bardzo ładnie świecą ,żadnej żółci w świetle , posiadam je od ponad 2 lat . :)

Awatar użytkownika
prozor

Astro-maniak
Posty: 309
Rejestracja: 22 sie 2018, 22:51
Imię: Leszek
Auto: Astra J
Silnik: A16LET
Województwo: lubuskie
Wdzięczny: 49 razy
Pomocny: 11 razy

#13

Nieprzeczytany post autor: prozor »

Czy po wymianie na palniki "premium" zauważyliście polepszenie jakości oświetlenia?
Przynajmniej w moim roczniku RM 2011 mam Osram 66140 i o ile raczej nie wywindowali parametrów 66240, to różnica pomiędzy OEM, a CBI jest raczej niewielka, przynajmniej w ilości emitowanego światła.

Mam fabryczne palniki Osram, ale jako że oświetlenie w nocy to dla mnie kwestia priorytetowa, to zastanawiam się nad wymianą całkiem sprawnych jeszcze i na dodatek całkiem dobrze świecących palników montowanych przez fabrykę.
Co prawda wątek dotyczy palników Osram CBI, jednak zbyt daleko nie będę odbiegał od rdzenia tematu i może najpierw pytanko związane bezpośrednio w/w palnikami i ogólnie tych z "wyższej półki" - nie zamierzam oszczędzać na czymś co się wymienia raz na kilka długich lat i szukać chińszczyzny świecącej byle jak, opcja ekonomiczna Osram/Philips prawdopodobnie też nie zapewni poprawy oświetlenia, tak więc przy dobrze świecących palnikach taka wymiana nie ma jakiegokolwiek sensu. Jak już to na coś, co będzie świecić jeszcze lepiej niż to co dotychczas...

Biorę pod uwagę właściwie palniki Osram oraz Philips. Jedno z lepszych porównań:
[External Link Removed for Guests]
Jak widać ilość światła w standardowych, ekonomicznych palnikach Philipsa, często montowanych jako palniki pierwszego montażu, w wideo powyżej służą jako baza do porównania palników z wyższej półki...
Tak więc tu światło na ścianie oświetlonej standardowymi Philipsy Vision osiąga 250 lux, White Vision Gen2 320 lux, E-xtrime Vision Gen2 444 lux, Osram CBB (Cool Blue Boost - offroad ;)) 421 lux. Warto zatrzymać sobie wideo i przeskakiwać pomiędzy kolejnymi plamami światła widząc różnice pomiędzy światłem z kolejnych palników.

Zadziwiające, ale różnica faktycznie jest - przynajmniej na ścianie. Tyle tylko, że jeśli Philips reklamuje swoje XV jako dające do 150%, to należy pamiętać, że jest to nie 150% więcej od dotychczas używanego palnika, ale "W porównaniu do standardowego, uwarunkowanego prawem minimum (za wyjątkiem żarówek D2R, które zapewniają do 20% większą widoczność).". Jednak jak widać w stosunku do swojej standardowej wersji te lampy wyładowcze faktycznie dają prawie dwa razy więcej światła na ścianie. Nie bardzo mam czas na wywody czego jest to zasługą, ale to faktycznie działa. Z drugiej strony oko ludzkie nie bardzo widzi 2x jaśniej na ścianie (pomiędzy 200, a 400 lux) raczej dostrzeganie przyrostu jasności maleje ze zwiększaniem jasności. No cóż, tak działają nasze zmysły i nic na to nie poradzimy...

Przy okazji, porównanie palników Osram CBB do CBI, CBH, i 66240 (montowane jako OEM również w Oplu):
[External Link Removed for Guests]
66240 to 315 lux (uwaga: zbieżność jest, ale brak odniesienia pomiędzy tymi dwoma wideo - wystarczy zmiana warunków wykonywania testów i wyniki będą się różnić), CBI: 340 lux, CBH: 415 lux, CBB 460 lux.
Oczywiście uwaga jak powyżej - warto porównać plamy na ścianie jak świecą poszczególne palniki.
Jak widać z powyższego CBI (czyli palniki tematu wątku: Cool Blue Intense) jeśli chodzi o ilość światła nie góruje. Są nieco tylko lepsze od standardowych palników Osram (montowanych w Insigniach do 2011 i może Astrach, muszę sprawdzić - sprawdziłem: 66140). Z kolei najmocniejsze CBB są przeznaczone do jazdy offroad i w EU nie mają chyba homologacji.

W kolejnym wideo widać porównanie pomiędzy OSRAM NIGHT BREAKER LASER HID BULB VS PHILIPS XV2:
[External Link Removed for Guests]
To nowe palniki Osram, w warunkach tego testu osiągnęły 562 luxy (nie można bezpośrednio porównywać z poprzednimi, aczkolwiek wyniki Philips XV2 bardzo zbliżone!), Philips XV2 542 lux. Co ciekawe NBL były (nieco) lepsze głównie gdy projektor świecił światłem mijania, przy otwartej przysłonie różnic chyba nie było. Poniżej porównanie tych dwóch palników.
[External Link Removed for Guests]
Domyślam się (spekuluję?), że może być to spowodowane minimalnym przesunięciem łuku w ognisku reflektora tak żeby uzyskać większy strumień światła przy zamkniętej przesłonie, czyli na światłach mijania.

Tak więc jeśli brać coś dobrego to chyba tylko Philips XV2 lub Osram NBL - ceny zbliżone. Osobiście skłaniam się raczej ku Philips XV2, aczkolwiek ciągle nie jestem pewny czy jednak nie padnie na NBL. Porównując przedostatnie wideo (zatrzymanie i przeskoki na oświetlenie ściany) to właściwie nie widzę różnicy. Minimalna w barwie światła. Czyli chyba wybór będzie zależał od tego, co znajdę w korzystniejszej cenie ;)

No właśnie: cena. Stąd pytanie w pierwszym akapicie. Czy warto dać 2x więcej za 2x lepiej świecący palnik? Odpowiedź raczej nie powinna być inna, niż pozytywna, biorąc pod uwagę żywotność palników. Z drugiej strony zastanawiające jest skąd to światło się bierze i to w takiej ilości. Zastosowanie bardzo czystego szkła, minimalizacja strat emisyjnych, dobry jakościowo i stabilny łuk wyładowczy może faktycznie mieć spore znaczenie w wytworzeniu większej ilości światła - można to zaobserwować na kiepskich chińskich palnikach, polecam przeglądnięcie tego testu: Which D2S HID Bulb is the Brightest? Morimoto, GTR Lighting, Osram CBI or Philips Xtreme?
[External Link Removed for Guests]
Tu pomiary były wykonywane z 13 stóp, stąd i wyższe wartości lux, które służą tylko do porównań palników. Chiński tani palnik dawał 1830 lux, GTR 2500 lux, Morimoto 3099 lux, Philips X-treme 4800 lux (wygląda mi to na Gen1?), Osram CBI (palnik będący tematem wątku...) 3800 lux.
Jak widać z powyższego zestawienia Philips X-treme dawał 2,6x więcej światła od taniego palnika chińskiego. Podejrzewam, że palnik ten nie spełniał nawet minimalnych norm dotyczących emisji światła i jedyną jego zaletą była niska cena. Ale czy warto? Zdecydowanie nie. Czy warto decydować się na nowsze konstrukcje, biorąc pod uwagę nieco jednak wyższą cenę? Sądzę, że tak - porównując np. Osram CBI i NBL to wyraźnie widać przewagę NBL - przynajmniej jeśli chodzi o ilość światła.

Heh, po zapoznaniu się z tematem na forum [External Link Removed for Guests], nie wygląda to tak zbyt różowo. Wygląda na to, że mocniejsze świecenie w centrum jest kosztem światła bocznego. No i ludziska nawet reklamacje składali i w zamian otrzymywali... starsze wersje tych lamp świecące z bardziej równomiernym rozkładem światła. Druga kwestia to kolor i wpływ na widoczność w czasie złych warunków atmosferycznych. Nawet teraz w czasie deszczu za dobrze to nie jest, a jeśli 5tysK ma być gorsze podczas opadów to ja dziękuję. Nie mam parcia na to jak mnie widzą (czytaj: o, jedzie z niebieskim ksenonem, baaajer...), mam parcie na to jak ja widzę. Oczy po pół wieku patrzenia, na dodatek sporo czasu na monitory, jednak mają większe wymagania.
Póki co zostawiam w lampach to co fabryka zainstalowała, jak przyjdzie czas na wymianę raczej też nie będę pchał się w CBI, może zdecyduję się na NBL...
Ostatnio zmieniony 20 lis 2018, 9:22 przez prozor, łącznie zmieniany 7 razy.

paweldm

Astro-maniak
Posty: 238
Rejestracja: 03 lis 2019, 20:29
Imię: Paweł
Auto: Astra J ST
Silnik: A20DTH
Rocznik: 2014
Województwo: pomorskie
Wdzięczny: 7 razy
Pomocny: 2 razy

#14

Nieprzeczytany post autor: paweldm »

Przy prównaniu Osram Night breaker z innymi "żarówkami" trzeba uwzględnić fakt, że one są tak skonstruowane, że przed samym autem dają mniej światła, w porównaniu z innymi "żarówkami" ,by odbicie od drogi nie oświetlało kierowcy, za to dalej dają więcej śwaitła jak inne "żarówki". Więc nie do końca ma sens porownie takich "żarówek" z innymi pod ścianą.

ODPOWIEDZ