Czerwone podświetlenie LED

Cobrettii

Astro-maniak
Posty: 950
Rejestracja: 03 paź 2007, 16:47
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Płock/Gostynin
Kontakt:

Czerwone podświetlenie LED

#1

Nieprzeczytany post autor: Cobrettii »

1. Wstęp

W trakcie prac nad zmianą podświetlenia na czerwone w mojej astrze napotkałem na serie przydatnych opisów jak zmienić podświetlenie na LED-owe prawie we wszystkich przełącznikach i wyświetlaczach, ale nie znalazłem opisu zmianu koloru podswietleń tych czterech przełączników. Jedynym sposobem było wyjąć je i samemu coś kombinować.

Do podświetlenia używam czerwonych diód LED 5mm i oporników dopasowanytch pod instalacje samochodową ( wg przyżądu 500 omów ). Kupiłem je na allegro.
Diody były piłowane na stożki aby roszpraszały swiatło.

Wyjecie przełączników za każdym razem jest identyczne, wszystkie sa wpinane jak przekaźniki. Czyli strzeba wziąść płaski śróbokręt i podwadzać z którejś strony.

Zdjęcia są mało wyraźne, ale lepsze takie niż zadne. taki aparat miałem do dyspozycji więc takim robiłęm.

Można w łatwy sposób izolować nóżki od diód i rezystorów ( i radze używac często tej metpody jest przydatna), niestety odkryłem to w późniejszym etapie prac. Potrzebna jest nam do tego termokurczliwka kurczymy pod płomieniem, skurczoną czść obcinamy i wkładamy w nieskurczoną ( aby bylo jej wiecej poprostu ) następnie PODPALAMY tak aby się lekko paliła. Jest ona teraz jak farba, wystarczy przyłożyć do metalowej części i przywiera do niej robiąc izolacje któa nie powinna odpaść, zajmowac mało miejsca i będąca łatwa w zakładaniu tak na prawde.

Do pracy potrzebne nam będą:
1. diody z opornikami
2. Lutownica z cyną
3. z 2-3 płaskie sróbokręty, aby rozłożyć włączniki na części ( chodzi o zdjęcie osłonek tylko )
4. tasma izolacyjna/termokurczliwki ale bardzo małe
5. troche kleju wypełniającego i przeźroczystego
6. Jak ktoś lubi to conajmniej czteropak browarków :m

2. Włączniki przeciwmgielne

Zdjęcia pochodzą z modyfikacji obu przełączników, ale wybieram te które wyszły lepiej.

Po wyjęciu włącznika z samochodu wygląda on tak :
[External Link Removed for Guests]

Aby go otwożyć nalezy podwadzić zaczepy ktore są widoczne z lewej strony. takie zatrzaski znajdują się po obu stronach i cięzko jest je niestety zdjać.

Nie zdejmujcietego przycisku, ponieważ znajdują się tam dwie sprężynki które latwo zgubić ( mi sie własnie udało ) i ciężko jest je czymś zastąpić.

[External Link Removed for Guests]

Kiedy już zdejmiemy osłonke widzimy ze są dwie zarówki umocowane na dodatkowym plastiku. W tym momencie należy sprawdzić która żarówka nas interesuje do wymiany i którędy biegnie jej obwód ( do których złączek jest podawane zasilanie )

[External Link Removed for Guests]

Kiedy mamy tą wiedze czas sie wziąść za demolke. Niestety zarówki jak to przystało na GM są wlutowane, w takim wypadku nalezy lutownica rozgrzać łączenie i kombinerkami wyciągnąć żaróweczke

[External Link Removed for Guests]

Następnie trzeba przygotować diode

[External Link Removed for Guests]


Niestety w środku jest dość ciasno i jednym z lepszych rozwiązań jest umieszczenie opornika zaraz za diodą aby sie schował w gnieździe po starej zarówce. Dioda opiera się na wystającym gnieździe dla zarówki i sie w nim nie chowa, to nie jest problem ponieważ po złożeniu nic nie wadzi. W jednym wypadku ta sztuka mi się w miare udała i wyszło wszystko łądnie, ale w drógim były problemy i sporo kombinowania. O dziwo pierwsza modyfikacja zajeła mi ponad dwa razy mniej czasu od drógiej.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Kiedy udało nam się wcisnąć diode i opornik nóżki od opornika i diody układamy w wgłębieniu z którego idzie zasilanie ( tak aby był styk ), plastik z oświetleniem nakładamy na główną "płytke" i sprawdzamy czy swobodnie działa przełącznik. Bo moze sie niestety blokować. Jeżeli działa to składamy całe "opakowanie" i jeszcze raz sprawdzamy czy wszystko działą jak należy. kolejny krok to test w aucie.

Dodam ze jest w tej plastikowej podstawce do żarówek taki wystający dzyndzel, nic sie nie stanie gdy go sie złamie. Efekt jest taki ze jedna blaszka mocniej odskakuje i wydaje charakterystyczny "brzdęk" ale w trakcie jazdy jest to niesłyszalne, wiec mozna sobie spokjnie go słamac :)

Czas operacji nalezy przyjąć od 3 godzin w góre. Warto również dość mocno spilować diode na wysokości. ja tak bardzo jej nie skróciłem i jest to widoczne przy lekkim mroku ze srodek świeci sie na czerwono lekko a reszta jest troche bielsza.

3. Regulator położenia świateł

Zaczynamy od wyjęcia przełącznika i zdjęcia obudowy w sposob podobny jak przy przeciwmgielnych, ale tu idzie znacznie łatwiej.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

Pierwsze kroki to usuniecie żaróweczkii usunięcie jej gniazda.

[External Link Removed for Guests]

Następnie szykujemy jedna diode i układamy ją w miejsce żarówki jej zadanie to oswietlenie cyferek i znaczka na obudowie. Tutaj nalezy sie słowo wyjasnienia możliwe ze dioda o szerokim koncie ćwiecenia by spełniła swoją role, ponieważ oświetlenie cyferek pozostawia troche do życzenia, ale że jest to regulator w sumie nie widoczny, to zaakceptowałem troche słabszy efekt

rezystor poszedł na mocowanie żarówki po "kółka"

kolejna dioda to już zabawa. ponieważ ta kreseczka która pokazuje aktualny stan nie jest podświetlona jak na razie. Drógą diode przykleilemna rogu mechanizmu ( tego kółka ) tam gdzie częśc koła przechpdzi w część która podaje napięcie na odpowiedni opornik. Dioda musiala być znacząco ucieta i wklejona na odpowiedni klej. Dodatkowym problemem jest okablowanie. akurat źle podłączyłęm i mi sie krzyżują. Ale należy użyć jak naj cieńszych kabelków aby przełącznik po złożeniu mógł swobodnie działać
Dodatkowo wyciągajac to kółeczko należy uwaćać ponieważ d wole ( tam gdzie oporniki ) jest zamocowany metalowy walec na sprężynie. i tego nie wolno zgubić.

Jak wszystko uda sie zmontować, sprawdzamy czy całosć działa lekko, czy nic nie blokuje i wkładamy do auta.

Należy sie przygotowac że praca zajmie nawet jeden dzień, ponieważ łatwo o jakąś pomylke, czy mi się zdazylo że jeden dioda się spalila. Jest tam strasznie ciasno. Opornik umieściłem z boku nad płytką do której jest on przylutowany

4. Włącznik świateł

Tutaj nie będe sie rozpisywał. Jest to naj łatwiejsza z modyfikacji które są opisane i zajmuje może z godzine
Ogólna zasada jest jak przy wymianie żarówki opisanej na stronie :
[External Link Removed for Guests]
Tylko zamiast zaróweczki wstawiamy diode. Jest jedenszczególik. żarówka jest 3mm a diode mam 5mm. poprostu wystarczy wyłamać jedno mocowanie od żarówki i nawet lekko podkleić. jest sporo miejsca na opornik wiec problemu byc nie powinno. Pod warunkiem ze nie wyskoczą na kulki od pokrętła. w tedy należy już sobie cały dzień przygotować. Lubią one wypadać a ich ponowne włożenie jest bardzo trudne.

5. Efekt końcowy

Co prawda bez podświetlenia regulatora swiateł ( co widac i po datach )

[External Link Removed for Guests]

Ale co do różnic między zdjęciem a realem Przełączniki od przeciwmgielnych wyglądają tak jak na zdjęciu przełącznik od świateł. Bardzo mocna i wyrazista czerwień.

Jeżeli chodzi o dwa pozostalę przełączniki są znacznie "bledssze" i slabsze, ale po ciemku dość dobrze widoczne. Niestety to trzeba samemu zobaczyć. zdjecie tego nie odda.


Życze powodzenia przy ewentualnych modyfikacjach i sporo cierpliwości :m :m

Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim jakiekolwiek kopiowanie, rozpowszechnianie (we fragmentach, lub w całości) zamieszczonych opisów, zdjęć bez zgody właściciela będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich właściciela tychże opisów.
Ostatnio zmieniony 17 mar 2009, 0:20 przez Cobrettii, łącznie zmieniany 2 razy.

Wołek

Astro-maniak
Posty: 278
Rejestracja: 07 lis 2007, 14:04
Imię: Paweł
Auto: Astra G caravan 02'
Silnik: 2.0 DTI
Lokalizacja: Warszawa / Ciechanów
Pomocny: 5 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: Wołek »

Dokładnie tak samo mam u siebie. (dodatkowo jeszcze cała konsola środkowa na czerwono[ 6 diód, anie jak standardowo tylko 2 w nawiewach] a tid na biało)Robiłem to z rok temu, a nie przyszło mi do głowy, żeby się pochwalić. :P Efekt jest bardzo przyjemny dla oka, jeszcze muszę tarcze indiglo zamówić ale bez nadruku (pod standardowe tarcze z białym podświetleniem) wtedy efekt będzie miodzio, czerwone podświetlenie wskasówek juz zrobiłem, jak skończę to wrzucę fotki. :mrgreen: ;) Póki co jeszcze zbieram kasę na indiglo :m Zawsze są jakieś ważniejsze wydatki i tak to odkładam. Generalnie fajna modyfikacja POPIERAM :) :)

[ Dodano: 2008-09-01, 10:52 ]
Cobrettii pisze:Ale co do różnic między zdjęciem a realem Przełączniki od przeciwmgielnych wyglądają tak jak na zdjęciu przełącznik od świateł. Bardzo mocna i wyrazista czerwień.
świecą bardzo mocno, fajnieee, masz rację, ale to dlatego ze dioda jest bezpośrenio pod przełącznik wlutowana. Mi się w lusterku odbija jak w nocy jadę :P
Obrazek

Cobrettii

Astro-maniak
Posty: 950
Rejestracja: 03 paź 2007, 16:47
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Płock/Gostynin
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: Cobrettii »

Wołek, no ja jak pisałem na początku ( pewno nie przeczytałęś zbyt dokładnie :P i sie nie dziwie ) mam też juz wszystko w LED prócz zegarów :) No może jeszcze zapalniczke zrobie czerwoną :P. Zegarów nie bede zmieniał, dam tylko diody :)
Te włączniki przeciwmgielnych mi nie dają po lusterkach :) może kwestia punktu siedzenia ;)

Ale bagażnik mam wypasiony 8) cały podświetlany na niebiesko przez 8 ledów. Jak znajde wene i będą zainteresowani to opisze załą akcje.

pitbul455

Użytkownik
Posty: 45
Rejestracja: 17 lip 2008, 12:07
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: ja to wiem
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: pitbul455 »

DZIĘKUWA KOLEGO WŁAŚNIE TEGO SZUKAŁEM!!!


RESPECT!!!

biorę się do roboty:D
W 1968 wystarczyło kilka Mhz żeby posłać
rakiete na księżyc, teraz potrzeba pentium 4 3.0 Ghz
żeby odpalić Viste...

Usunięty użytkownik 5195

#5

Nieprzeczytany post autor: Usunięty użytkownik 5195 »

Cobrettii, dzięki, że tym tematem uświadomiłeś mi, że regulator położenia świateł też jest podświetlany... :shock: :shock:

Stec

Astro-maniak
Posty: 201
Rejestracja: 20 mar 2011, 20:50
Imię: Grzegorz
Auto: Astra F
Silnik: X16SZR
Województwo: dolnośląskie

#6

Nieprzeczytany post autor: Stec »

mam zamiar kupić te diody [External Link Removed for Guests], w aukcji podane jest, że rezystory są gratis, ale potrzeba zdefiniować jakie. Stąd moje pytanie mają być one na 500 omów czy 12V, ponieważ jestem zielony w kwestii oświetlenia i drugie pytanie brzmi czy można wlutować nowe żarówki led bez rezystorów?

Adi 1.4

Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 20 paź 2011, 17:10
Imię: Adaś
Auto: Astra F sedan ( classic )
Silnik: X14NZ
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok

#7

Nieprzeczytany post autor: Adi 1.4 »

Sorrki, że się podpinam pod temat ale niech mi ktoś pomoże ( przeszukałem chyba wszystko i wszędzie )... rozłożyłem na części pierwsze ten cały regulator położenia świateł i nie wiem jak oraz gdzie dokładnie ma wejść ta pier*** sprężynka.
Cudowałem, naginałem i nic ... albo jestem tępy albo cuda na kiju.
Jeśli ktoś może napisać tutaj lub na pw.z góry wielkie dzięki.

Gość

#8

Nieprzeczytany post autor: Gość »

W plastiku pod kółkiem od regulacji powinna wejść sprężynka w dziurkę, a na sprężynkę ten mały bolczyk/walec, który przeskakuje pomiędzy "poziomami", a sprężynka go dociska do styków.

Adi 1.4

Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 20 paź 2011, 17:10
Imię: Adaś
Auto: Astra F sedan ( classic )
Silnik: X14NZ
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Sanok

#9

Nieprzeczytany post autor: Adi 1.4 »

Dzięki wielkie, będę działał :-)

ODPOWIEDZ