Montaż Check Control i kontrolek na desce (bez udziału MIDa)

grzegrz

ex-Staff
Posty: 1422
Rejestracja: 07 wrz 2011, 23:40
Imię: Grzesiek
Auto: Inne
Silnik: Inny
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Ziębice

Montaż Check Control i kontrolek na desce (bez udziału MIDa)

#1

Nieprzeczytany post autor: grzegrz »

Nie widziałem nigdzie takiego manuala, więc postanowiłem sporządzić. Pomysł wziął się od sąsiada, który ma takie coś w Calibrze. Dowiedziałem się później, że podobnie działające CC były montowane również w Omegach A, Vectrach A.

Załóżmy, że mamy "zwykłą" Astrę F, bez MIDa, checka i nie mamy żadnych czujników. Co nam będzie potrzebne?

- na pewno odpowiedni Chceck Control z Calibry lub Omegi,
- zegary z Cali lub Vectry A z odpowiednią dokładką pod kontrolki CC (bez tego można się obejść, ale jest sporo rzeźbienia i lutowania), ja zakupiłem całe zegary z Cali za śmieszne pieniądze
- korek z czujnikiem zbiornika wyrównawczego,
- zbiornik spryskiwaczy z czujnikiem niskiego poziomu płynu (można dokupić czujnik z uszczelką i wykonać otwór w każdym zbiorniku),
- czujnik(i) zużycia klocków hamulcowych (różne dla klocków pod tarcze 236, 256 itp)
- miska olejowa z czujnikiem poziomu oleju - u siebie nie montowałem, gdyż nie spotkałem się z taką miską dla silnika 1.6 (czujnik u mnie zwarty do masy na krótko, tak, że niby jest ok;) )
- oczywiście odpowiednie złącza do CC oraz czujników (polecam szroty z oplami, do CC jedna złączka jest taka sama jak innych CC, druga natomiast identyczna jak w MID-zie),
- kable o różnych przekrojach, taśma izolacyjna itp itd.

Na początek schematy jak podłączyć CC, na początek złącze X19 16 pinowe (takie jak w innych CC):
IMG_0184.JPG
Wszystkich połączeń dokonujemy poprzez rozcięcie odpowiednich przewodów w złączu X6 w progu kierowcy (kolory kabli u mnie w 100% się zgadzały z podanymi w tabeli) i wpięciu w szereg modułu CC (należy pamiętać o zachowaniu kierunku żarówka lub bezpiecznik). Masa to wiadomo. Co do świateł stop to należy przeciąć odpowiednie kable w złączu X6, podłączyć odpowiednie kable w kierunku żarówek, natomiast jako kierunek bezpieczniki podłączamy kabel z pinu 12 do włącznika światła przy pedale (w kierunku bezpiecznika).

Czas na złącze X20 26 pinowe (identyczne jak w MIDzie do Astry F):
IMG_0185.JPG
Generalnie wiązkę tego złącza możemy podzielić na 3 grupy:
- wiązka do czujników pod maskę silnika (piny 2, 4, 7 ,8)
- wiązka do deski rozdzielczej (piny 9, 16, 17, 18, 19, 23, 24)
- wiązka do bezpieczników (piny 12, 13, 14) - uwaga NIE ROZCINAMY TU NIC, po prostu wpinamy się jako dodatkowy odbiór

Wiązka pod maskę silnika, którą przeciągamy przez przepust, którym idą już kable m.in. do świateł przednich. Podpinamy czujniki i trzymamy się zasady, że drugi pin każdego czujnika podłączamy do masy. Stan normalnej pracy to jest zwarcie (wtedy CC wygasza kontrolki), natomiast rozwarcie na czujniku oznacza alarm i zapalenie kontrolki. Podłączając czujniki okładzin łączymy je w obwód szeregowy i podłączamy tak jakby były jednym czujnikiem.

Wiązka do deski rozdzielczej. Ja nie miałem oryginalnej kostki niestety, więc zakupiłem odpowiednie żeńskie konektory (2,8mm) i zakończyłem wszystkie 7 kabelków nimi (oczywiście dodatkowo termokurcz, żeby nie było przypadkowych zwarć.) Schemat podłączenia jest taki:
IMG_0186.JPG
Co do wiązki bezpieczników to tu w zasadzie nie ma co tłumaczyć. Podpinamy się po odpowiednie bezpieczniki lub (praktyczniej) dla bezpiecznik światła stop możemy się wpiąć do włącznika stop kabel CZARNY, natomiast bezpieczniki F20 i F24 mają swoje wyprowadzenia w złączu X6, należy je odnaleźć i tam się wpiąć (oczywiście nie rozcinamy tu żadnego obwodu).

Jeżeli wszystko podłączymy jak należy to po przekręceniu zapłonu mamy taki oto efekt (sorry za słabą jakość):

[BBvideo 560,340][External Link Removed for Guests][/BBvideo]

Wszystkie kontrolki gasną same, natomiast od świateł STOP dopiero po naciśnięciu hamulca (oczywiście jeżeli żarówki są sprawne).

Jeszcze kilka zdjęć zainstalowanych czujników:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

To by było mniej więcej na tyle, podziękowania dla wszystkich autorów schematów którymi się podpierałem (azja, pawełek i reszta).


P.S. Istnieje kilka rodzajów CC, różnią się przede wszystkim mocą kontrolowanych żarówek tylnych pozycyjnych. Np. z Omegi A jest 2x5W czyli tak, jak w astrze F, natomiast w Calibrze jest 2x (5+5)W i do poprawnego działania trzeba będzie dać mocniejsze żarówki lub podłączyć jakieś dodatkowe (inaczej będzie sygnalizował przepalenie czyli zaświeci się kontrolka nr 4 na desce).

Na koniec jeszcze kilka praktycznych uwag odnośnie samych kontrolek. Nie należy zamieniać ich kolejności (tzn. kabelek od czujnika płynu spryskiwaczy montować do okładzin klocków i potem taka sama zamiana na desce), ponieważ każdy z czujników działa na troche innej zasadzie. Kontrolka zużycia klocków zapala się od razu po rozwarciu obwodu czujnika, kontrolki spryskiwaczy oraz chłodziwa zapalają się po około 20s CIĄGŁEGO rozwarcia, czyli prawdziwy spadek a nie chlupotanie w zbiorniku, natomiast kontrola poziomu oleju jest mierzona tylko podczas przekręcenia kluczyka (jak zgaśnie to już potem się nie zapali - wiadomo, że podczas normalnej pracy silnika oleju w misce nie ma tyle co przed rozruchem silnika). To tak w skrócie ;)

Pozdro!

Pozwoliłem sobie wrzucić fotki na forumowy serwer. Świetny manual :). /marwisn/
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 31 gru 2016, 7:03 przez marwisn, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
krystofmaster

Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:53
Auto: Astra F
Województwo: mazowieckie

#2

Nieprzeczytany post autor: krystofmaster »

Witam mam pytanie czy mógłby ktoś wrzucić aktualne zdjęcia i opis kostki 26 pin do cc

grzegrz

ex-Staff
Posty: 1422
Rejestracja: 07 wrz 2011, 23:40
Imię: Grzesiek
Auto: Inne
Silnik: Inny
Województwo: dolnośląskie
Lokalizacja: Ziębice

#3

Nieprzeczytany post autor: grzegrz »

x20
Obrazek

złącze przy zegarach
Obrazek

Lądek13

Astro-maniak
Posty: 549
Rejestracja: 13 sty 2011, 16:20
Imię: Pawel
Auto: Astra GSi
Silnik: C20XE
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Żywiec

#4

Nieprzeczytany post autor: Lądek13 »

Czy może ktoś poprawić zdjęcia?
Moje kochane GSi
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ