naprawa ukladu chlodzenia bez ingerencji w rozrzad
: 19 gru 2012, 8:40
NAPRAWA UKLADU CHLODZENIA BEZ INGERENCJI W ROZRZAD (mozliwe zast tylko w przypadku niedogrzania silnika )
W przypadku uszkodzenia termostatu w pozycji otwartej (niedogrzanie silnika )można dokonac naprawy bez ingerencji w uklad rozrzadu szczególnie jeśli usterka nas zastanie w trasie . przedstawiam kolegom sposób na usprawnienie ukladu chlodzenia . do dokonania naprawy potrzebne będą :1nowy –sprawny termostat .2 kombinerki ,3 wkretak 4 dodatkowa opaska zaciskowa .
Spuszczamy ok.polowy pojemnosci ukladu chlodzenia .zdejmujemy opaski zaciskowe na wezu od silnika do chlodnicy (tzw swinski ogon) .zaznaczamy na wezu miejsce gdzie daje się wyczuc koniec krocca silnika i demontujemy waz .
Sprawny termostat wciskamy do weza na taka glebokosc aby najszersza czesc termostatu znalazla się w uprzednio zaznaczonym miejscu .przed ta operacja dobrze jest rozgrzac koncowke weza w uprzednio spuszczonym plynie aby był bardziej elastyczny i ew .posmarowac delikatnie waz od srodka olejem silnikowym .do wciskania możemy uzyc kombinerek lub klucza nasadowego o srednicy zblizonej do srednicy termostatu . operacje wciskania przeprowadzamy ostroznie aby nie uszkodzic termostatu..tak przygotowany element montujemy na swoje m-sce i zakladamy opaski zaciskowe. Ponieważ termostat w takim stanie bylby narazony na zmiane swojego ms.ca w kierunku chlodnicy pod wplywem temperatury i cisnienia plynu to ok. 1mm za zaznaczonym m-scem zakladamy dodatkowa opaske zaciskowa co uniemozliwi zmiane polozenia termostatu oraz nie pozwoli aby plyn znalazl jakies obejscie zaworu jakim jest termostat do momentu otwarcia .zalewamy uklad chlodzenia ,odpowietrzamy i robimy jazde probna .powyzszy stan ilustruje zdjecie
tu jest termostat http://astraklub.pl/download/file.php?id=1055&mode=view
Od momentu zastosowania tego rozwiazania uplynelo troche czasu . przejechalem ponad 40 tys.km i nie zauwazylem zadnych ubocznych i niepozadanych skutkow jeśli chodzi o prace silnika .na ponizszych zdjeciach prezentuje wskazania temperatury silnika .dla porownania pozwolilem sobie na wykonanie dodatkowych pomiarow wykonanych multimetrem które przedstawiaja temp.mierzone w gornej czesci chlodnicy (lewy rog ) awiec na samym wejsciu
W momencie otwarcia termostatu temp w czasie jazdy i zaraz po zatrzymaniu miejscem dodatkowego pomiaru jest chlodnica na wejściu swinskiego ogona . został wprowadzony czujnik temp na gotowym termometrze lm35 . układ generuje na każdy 1*C 10 mV wiec temp 90* jest przedstawiona jako 900mV .wystarczy wynik podzielić /10 i mamy temp . dokladnosc można sprawdzić w nocie kat tego układu . ze swojej str dodam iż wykonałem pomiar temp własnego ciala i otrzymałem wynik 364mV a wiec 36,4*C jak dla mnie dokladnosc wystarczajaca . temp na zdjęciu przedstawiona jako 0,94 jest temp rzeczywista .pomiar wykonany termopara wiec w tym przyp nie trzeba nic dzielic /10 to zupełnie inny termometr .
do kompletu pomiar temp.powietrza na wylocie kratki nawiewu na 2i 4 biegu went -pomiar wykonany termopara i wynik jest rzeczywisty 2bieg 4bieg
w moim przypadku zostal zastosowany termostat Vernet 4324.89.który wystepowal w samochodach Reno 12 oraz Dacia . jeżeli ktos będzie zainteresowany zakupem takiego to proszę zwrocic uwage na cyfry wystepujace po kropce . to jest temp otwarcia .z tym indexem wystepuja również na 86*.dodam ze stosujac ten termostat unikamy klopotow z wciskaniem go do weza bo ma troche mniejsza srednice i cala operacje można wykonac w 10-15 min.
Tak wyglada zastosowany term. http://astraklub.pl/download/file.php?id=1054&mode=view
Zwracam uwage ze powyzsze rozwiazanie jest możliwe do zastosowania tylko i wylacznie w przypadku blokady termostatu w pozycji otwartej (niedogrzania silnika ). Nie nadaje się do stosowania w przypadku blokady termostatu w pozycji zamknietej .
Wniosek jaki się nasuwa jest nastepujacy: choc uszkodzony termostat pozornie blokuje przeplyw plynu to w trakcie rozgrzewania silnika maly obieg daje sobie rade z przemieszaniem plynu który się znajduje miedzy termostatami i nie ma wplywu na podwyzszenie temp .
Zdjec w trakcie jazdy nie robilem ale dodam ze wskazowka utrzymuje się w przedziale grubosc wskazowki nad 90* do kreski pomiedzy 90 a 100 a wiec pozornie 95* . proszę kolegow o ew. uwagi na temat tego rozwiazania .
W przypadku uszkodzenia termostatu w pozycji otwartej (niedogrzanie silnika )można dokonac naprawy bez ingerencji w uklad rozrzadu szczególnie jeśli usterka nas zastanie w trasie . przedstawiam kolegom sposób na usprawnienie ukladu chlodzenia . do dokonania naprawy potrzebne będą :1nowy –sprawny termostat .2 kombinerki ,3 wkretak 4 dodatkowa opaska zaciskowa .
Spuszczamy ok.polowy pojemnosci ukladu chlodzenia .zdejmujemy opaski zaciskowe na wezu od silnika do chlodnicy (tzw swinski ogon) .zaznaczamy na wezu miejsce gdzie daje się wyczuc koniec krocca silnika i demontujemy waz .
Sprawny termostat wciskamy do weza na taka glebokosc aby najszersza czesc termostatu znalazla się w uprzednio zaznaczonym miejscu .przed ta operacja dobrze jest rozgrzac koncowke weza w uprzednio spuszczonym plynie aby był bardziej elastyczny i ew .posmarowac delikatnie waz od srodka olejem silnikowym .do wciskania możemy uzyc kombinerek lub klucza nasadowego o srednicy zblizonej do srednicy termostatu . operacje wciskania przeprowadzamy ostroznie aby nie uszkodzic termostatu..tak przygotowany element montujemy na swoje m-sce i zakladamy opaski zaciskowe. Ponieważ termostat w takim stanie bylby narazony na zmiane swojego ms.ca w kierunku chlodnicy pod wplywem temperatury i cisnienia plynu to ok. 1mm za zaznaczonym m-scem zakladamy dodatkowa opaske zaciskowa co uniemozliwi zmiane polozenia termostatu oraz nie pozwoli aby plyn znalazl jakies obejscie zaworu jakim jest termostat do momentu otwarcia .zalewamy uklad chlodzenia ,odpowietrzamy i robimy jazde probna .powyzszy stan ilustruje zdjecie
tu jest termostat http://astraklub.pl/download/file.php?id=1055&mode=view
Od momentu zastosowania tego rozwiazania uplynelo troche czasu . przejechalem ponad 40 tys.km i nie zauwazylem zadnych ubocznych i niepozadanych skutkow jeśli chodzi o prace silnika .na ponizszych zdjeciach prezentuje wskazania temperatury silnika .dla porownania pozwolilem sobie na wykonanie dodatkowych pomiarow wykonanych multimetrem które przedstawiaja temp.mierzone w gornej czesci chlodnicy (lewy rog ) awiec na samym wejsciu
W momencie otwarcia termostatu temp w czasie jazdy i zaraz po zatrzymaniu miejscem dodatkowego pomiaru jest chlodnica na wejściu swinskiego ogona . został wprowadzony czujnik temp na gotowym termometrze lm35 . układ generuje na każdy 1*C 10 mV wiec temp 90* jest przedstawiona jako 900mV .wystarczy wynik podzielić /10 i mamy temp . dokladnosc można sprawdzić w nocie kat tego układu . ze swojej str dodam iż wykonałem pomiar temp własnego ciala i otrzymałem wynik 364mV a wiec 36,4*C jak dla mnie dokladnosc wystarczajaca . temp na zdjęciu przedstawiona jako 0,94 jest temp rzeczywista .pomiar wykonany termopara wiec w tym przyp nie trzeba nic dzielic /10 to zupełnie inny termometr .
do kompletu pomiar temp.powietrza na wylocie kratki nawiewu na 2i 4 biegu went -pomiar wykonany termopara i wynik jest rzeczywisty 2bieg 4bieg
w moim przypadku zostal zastosowany termostat Vernet 4324.89.który wystepowal w samochodach Reno 12 oraz Dacia . jeżeli ktos będzie zainteresowany zakupem takiego to proszę zwrocic uwage na cyfry wystepujace po kropce . to jest temp otwarcia .z tym indexem wystepuja również na 86*.dodam ze stosujac ten termostat unikamy klopotow z wciskaniem go do weza bo ma troche mniejsza srednice i cala operacje można wykonac w 10-15 min.
Tak wyglada zastosowany term. http://astraklub.pl/download/file.php?id=1054&mode=view
Zwracam uwage ze powyzsze rozwiazanie jest możliwe do zastosowania tylko i wylacznie w przypadku blokady termostatu w pozycji otwartej (niedogrzania silnika ). Nie nadaje się do stosowania w przypadku blokady termostatu w pozycji zamknietej .
Wniosek jaki się nasuwa jest nastepujacy: choc uszkodzony termostat pozornie blokuje przeplyw plynu to w trakcie rozgrzewania silnika maly obieg daje sobie rade z przemieszaniem plynu który się znajduje miedzy termostatami i nie ma wplywu na podwyzszenie temp .
Zdjec w trakcie jazdy nie robilem ale dodam ze wskazowka utrzymuje się w przedziale grubosc wskazowki nad 90* do kreski pomiedzy 90 a 100 a wiec pozornie 95* . proszę kolegow o ew. uwagi na temat tego rozwiazania .