naprawa ukladu chlodzenia bez ingerencji w rozrzad

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

naprawa ukladu chlodzenia bez ingerencji w rozrzad

#1

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

NAPRAWA UKLADU CHLODZENIA BEZ INGERENCJI W ROZRZAD (mozliwe zast tylko w przypadku niedogrzania silnika )



W przypadku uszkodzenia termostatu w pozycji otwartej (niedogrzanie silnika )można dokonac naprawy bez ingerencji w uklad rozrzadu szczególnie jeśli usterka nas zastanie w trasie . przedstawiam kolegom sposób na usprawnienie ukladu chlodzenia . do dokonania naprawy potrzebne będą :1nowy –sprawny termostat .2 kombinerki ,3 wkretak 4 dodatkowa opaska zaciskowa .
Spuszczamy ok.polowy pojemnosci ukladu chlodzenia .zdejmujemy opaski zaciskowe na wezu od silnika do chlodnicy (tzw swinski ogon) .zaznaczamy na wezu miejsce gdzie daje się wyczuc koniec krocca silnika i demontujemy waz .
Sprawny termostat wciskamy do weza na taka glebokosc aby najszersza czesc termostatu znalazla się w uprzednio zaznaczonym miejscu .przed ta operacja dobrze jest rozgrzac koncowke weza w uprzednio spuszczonym plynie aby był bardziej elastyczny i ew .posmarowac delikatnie waz od srodka olejem silnikowym .do wciskania możemy uzyc kombinerek lub klucza nasadowego o srednicy zblizonej do srednicy termostatu . operacje wciskania przeprowadzamy ostroznie aby nie uszkodzic termostatu..tak przygotowany element montujemy na swoje m-sce i zakladamy opaski zaciskowe. Ponieważ termostat w takim stanie bylby narazony na zmiane swojego ms.ca w kierunku chlodnicy pod wplywem temperatury i cisnienia plynu to ok. 1mm za zaznaczonym m-scem zakladamy dodatkowa opaske zaciskowa co uniemozliwi zmiane polozenia termostatu oraz nie pozwoli aby plyn znalazl jakies obejscie zaworu jakim jest termostat do momentu otwarcia .zalewamy uklad chlodzenia ,odpowietrzamy i robimy jazde probna .powyzszy stan ilustruje zdjecie
tu jest termostat http://astraklub.pl/download/file.php?id=1055&mode=view

Od momentu zastosowania tego rozwiazania uplynelo troche czasu . przejechalem ponad 40 tys.km i nie zauwazylem zadnych ubocznych i niepozadanych skutkow jeśli chodzi o prace silnika .na ponizszych zdjeciach prezentuje wskazania temperatury silnika .dla porownania pozwolilem sobie na wykonanie dodatkowych pomiarow wykonanych multimetrem które przedstawiaja temp.mierzone w gornej czesci chlodnicy (lewy rog ) awiec na samym wejsciu
W momencie otwarcia termostatu
DSCN7517.JPG
temp w czasie jazdy i zaraz po zatrzymaniu
DSCN7519.JPG
DSCN7523.JPG
miejscem dodatkowego pomiaru jest chlodnica na wejściu swinskiego ogona . został wprowadzony czujnik temp na gotowym termometrze lm35 . układ generuje na każdy 1*C 10 mV wiec temp 90* jest przedstawiona jako 900mV .wystarczy wynik podzielić /10 i mamy temp . dokladnosc można sprawdzić w nocie kat tego układu . ze swojej str dodam iż wykonałem pomiar temp własnego ciala i otrzymałem wynik 364mV a wiec 36,4*C jak dla mnie dokladnosc wystarczajaca . temp na zdjęciu przedstawiona jako 0,94 jest temp rzeczywista .pomiar wykonany termopara wiec w tym przyp nie trzeba nic dzielic /10 to zupełnie inny termometr .
do kompletu pomiar temp.powietrza na wylocie kratki nawiewu na 2i 4 biegu went -pomiar wykonany termopara i wynik jest rzeczywisty
DSCN7530.JPG
2bieg
DSCN7527.JPG
4bieg

w moim przypadku zostal zastosowany termostat Vernet 4324.89.który wystepowal w samochodach Reno 12 oraz Dacia . jeżeli ktos będzie zainteresowany zakupem takiego to proszę zwrocic uwage na cyfry wystepujace po kropce . to jest temp otwarcia .z tym indexem wystepuja również na 86*.dodam ze stosujac ten termostat unikamy klopotow z wciskaniem go do weza bo ma troche mniejsza srednice i cala operacje można wykonac w 10-15 min.
Tak wyglada zastosowany term. http://astraklub.pl/download/file.php?id=1054&mode=view
Zwracam uwage ze powyzsze rozwiazanie jest możliwe do zastosowania tylko i wylacznie w przypadku blokady termostatu w pozycji otwartej (niedogrzania silnika ). Nie nadaje się do stosowania w przypadku blokady termostatu w pozycji zamknietej .
Wniosek jaki się nasuwa jest nastepujacy: choc uszkodzony termostat pozornie blokuje przeplyw plynu to w trakcie rozgrzewania silnika maly obieg daje sobie rade z przemieszaniem plynu który się znajduje miedzy termostatami i nie ma wplywu na podwyzszenie temp .
Zdjec w trakcie jazdy nie robilem ale dodam ze wskazowka utrzymuje się w przedziale grubosc wskazowki nad 90* do kreski pomiedzy 90 a 100 a wiec pozornie 95* . proszę kolegow o ew. uwagi na temat tego rozwiazania .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 09 gru 2016, 22:19 przez marian paszek, łącznie zmieniany 17 razy.
marpas 1954

marcin 1980

Astro-maniak
Posty: 61
Rejestracja: 18 sty 2012, 22:08
Imię: marcin
Auto: astra K
Silnik: B14XR
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: sieradz

#2

Nieprzeczytany post autor: marcin 1980 »

Pomysł jest bardzo dobry :D
Osobiście zastanawiałem się nad trochę innym pomysłem .

W czasie wymiany rozrządu nie montować termostatu w miejscu jak mówi producent tylko w wężu . aby w przyszłości mieć do niego dostęp bez rozbioru rozrządu . Mój tata miał dacie 1300 i tam tak było . Tylko zastanawiałem się nad tym jaki termostat zastosować , który by się otwierał przy ok. 80 stopniach czy 85 . Orginał zamontowany w silniku ma trochę cieplejsze otoczenie. a zdrugiej strony czy reakcja na ciepło nie będzie opóźniona i noże dochodzić do przegrzewania . Zostawiłem tak jak to fabryka przewidziała ale na wiosnę czeka mnie rozrząd i może coś przekopać . :mrgreen:

papieju

Astro-maniak
Posty: 1547
Rejestracja: 21 lut 2011, 11:23
Ostrzeżenia: 1
Imię: Marcin
Auto: Astra F Caravan, Nubira III kombi
Silnik: C16SE, T18SED
Województwo: świętokrzyskie
Lokalizacja: Włoszczowaa

#3

Nieprzeczytany post autor: papieju »

Tylko co będzie jak ten zacięty termostat się odetnie i zostanie w pozycji zamkniętej? Wtedy kaplica. Proponowane rozwiązanie jest dobre jako tymczasowe, na dojazd do domu, urlop mechanika itd, ale na dłuższą metę ja bym się bał tak jeździć.
Hybryda X16ZSR i C16SE inside

piteer

Astro-maniak
Posty: 365
Rejestracja: 22 kwie 2011, 21:09
Imię: Piotrek
Auto: Astra F Caravan 1996
Silnik: X18XE
Województwo: podkarpackie
Lokalizacja: Jarosław

#4

Nieprzeczytany post autor: piteer »

pomiar temperatury przy chłodnicy oznacza że zastosowany dodatkowy termostat pracuje prawidłowo. a w silniku jest na pewno dużo więcej. Tak jak marcin napisał - opóźniona reakcja na ciepło bo w wężu nie ma takiego obiegu (przy zamkniętym termostacie dodatkowym) jak przy termostacie przy silniku, który może być tylko trochę otwarty. Takie rozwiązanie może doprowadzić do przegrzania silnika. Bo zanim płyn o temp. 92 "dojdzie" do dodatkowego termostatu to w silniku może być już 100 albo i więcej. Potrzebny jest pomiar temperatury płynu w miejscu fabrycznego termostatu. Rozwiązanie tanie i szybkie ale może pociągnąć za sobą spore koszty...
Astra F Caravan "CHAMPION II" 1996 X18XE
[External Link Removed for Guests]

marcin 1980

Astro-maniak
Posty: 61
Rejestracja: 18 sty 2012, 22:08
Imię: marcin
Auto: astra K
Silnik: B14XR
Województwo: łódzkie
Lokalizacja: sieradz

#5

Nieprzeczytany post autor: marcin 1980 »

I tak koncepcja wymontowania termostatu i wmontowanie innego w wąż poszła do kasza . Tak jak kolega Piotrek pisze konsekwencje zagotowania silnika mogą być bardzo odczuwalne dla portfela . w wężu nie ma takiej tęperatury jak w silniku ,nie ma ruchu płynu który rozgrzeje termostat a zanim się otworzy to morze byś za późno i tak parę razy ,uszczelka do wymiany :!: wole poświęcić 30 zł i kupić normalny termostat .

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

jak przyjmiecie do wiadomosci ze pomysl z termostatem pod rozrzadem to pomysl ksiegowych a nie inzynierow to troche zmienicie nastawienie . oczywiscie przy najblizszej okazji trzeba niesprawny usunac . u mnie osobiscie raczyl sie odwiesic po bodaj 3 latach i ok 60 tys km . gdybym sie nie walnal jak robilem plyn z koncentratu to pewnie by wisial otwarty do dzis . co do temp . prametry ukladu chlodzenia sa nast -temp poczatku otwarcia termostatu 92*. pelne otwarcie 107* na chlodnicy umieszczono termowlacznik went. ktory przy jednobiegowym wentylatorze odpala go przy 102 * nie dopuszczajac nawet do pelnego otwarcia termostatu . przy dwubiegowym 1 bieg to 95* o jakim wiec przegrzaniu silnika jest mowa . ? termostat ktory zostal zaproponowany ma temp otwarcia 89* a wiec 3* nizej jak orginal . sa takie same z temp 92 * ale ciezko dostepne . .w-g mojej wiedzy ok 50 uzy6tkownikow juz z tym jezdzi i nikt nie narzeka . o ilu nie wiem bo sie ze mna nie kontaktowali nie powiem ale moze ich byc tyle samo lub wiecej . to jest patent ktory znalem wlasnie z daci 1410 . jak daleko od domu z malymi dziecmi na pokladzie trzeba bylo wracac to od razu w przydroznym szrocie wydlubalem z dacii i dojechalem w ciepelku .na zew. bylo ponizej -20* . potrzeba matka wynalazku . jezdze na tym juz od 1995 r . wielokrotnie porownywalem temp w czasie rozgrzewania z odczytem z czujnika do ecu i roznica wynosila 1-2 *. tak ze mozna te teorie miedzy bajki wlozyc .a pompa wymuszajac mieszanie plynu w malym obiegu przemiesza rowniez i to co jest pomiedzy termostatami jesli orginal jest otwarty . kol thermavin robil to dopiero co . ma zmodyfikowanego mida i czyta temp z czujnika do ecu . pisac do niego na pw . to wam dokladnie wytlumaczy jakie sa temp podczas rozgrzewania do mom otwarcia .i potem podczas jazdy . nie zanotowal zadnego wzrostu ktory by mogl spowodowac przegrzanie . znajdziecie go w tem mod -mid.
marpas 1954

lele1122

Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 24 wrz 2013, 23:45
Imię: leo
Auto: opel Astra classic 1.6 75km 99r
Silnik: X16SZR
Województwo: pomorskie

#7

Nieprzeczytany post autor: lele1122 »

czy ten opis jest jak najbardziej poprawny ?
[External Link Removed for Guests]

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

możesz robic .pamiętaj tylko ze musisz na koniec sprawdzić naciąg paska
możesz lekko zmodyfikować . ustaw sam rozrząd pod belka wtot garażowych i po zdjęciu kola możesz swobodnie odsunąć i na lekko napielym pasku będzie sobie wisiał . reszta ok . pamiętaj jeszcze aby nowy sprawdzić w garze z wrzątkiem bo inaczej będziesz 2x robil .
marpas 1954

alien0497

Astro-maniak
Posty: 291
Rejestracja: 09 maja 2008, 12:18
Imię: XXX
Auto: Astra
Silnik: X16SZR
Województwo: Zagranica - Azja
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: alien0497 »

Trochę się powtórzę,do innego tematu dałem tego samego linka.Rosyjski klub Lanosa proponuje,jak się okazało termostat wraz z obudową od Chevy Cruz 1.6 [External Link Removed for Guests]

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#10

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

cacy . widać u nich tez mysla i sa wk.... mi termostatem pod rozrządem . jak na ich warunki to lepiej jak fabryka :lol:
marpas 1954

ODPOWIEDZ