Naprawa czujnika temperatury zewnętrznej

Awatar użytkownika
venturek

Astro-maniak
Posty: 1011
Rejestracja: 12 lut 2011, 8:45
Imię: Marcel
Auto: Astra F Kombi
Silnik: x16sz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Naprawa czujnika temperatury zewnętrznej

#1

Nieprzeczytany post autor: venturek »

Objawy uszkodzonego czujnika są wiadome - złe wskazanie u mnie akurat było dość gorąco bo w temperaturze wiosenej około 70 stopni :)

Jak to naprawić?
Przede wszystkim udać się do elektronicznego i kupić termistor 4,7kOhm (na zdjęciu mała czarna kulka z dwoma nóżkami).

Następnie spod zderzaka (dolny lewy róg) demontujemy czujnik i udajemy się do domku.

W strefie zacisków montażowych na środku jest kikucik, który należny unicestwić ale w taki sposób by nie uszkodzić rdzenia (tego co jest wewnątrz) W zasadzie to taki kapturek jest na wierzchu. Mi udało się to wyłamać kombinerkami.
Obrazek

Gdy to wyrwiemy ukarzą nam się dwa druciki (w wyrwanej części jest stary termistor ale on jest nam już niepotrzebny).
Obrazek

Nowy termistor przycinamy na odpowiednia długość. (widać wyrwaną część)
Obrazek

Następnie lutujemy do drucików - polaryzacja nie ma znaczenia.
Obrazek

Teraz należałoby to jakoś zabezpieczyć proponuje farbę, lakier, czy nawet lakier do paznokci.
Później w celu dodatkowego zabezpieczenia np. koszulka termokurczliwa i ot cała filozofia.
Właśnie zaoszczędziliśmy sporo złotówek bo termistor, który kupiłem kosztował mnie 1,6zł a zamiennik czujnika kosztuje 30-40zł

Obrazek


Efekt końcowy:

Obrazek
[External Link Removed for Guests] <- FB FunPage ;)

master88

Astro-maniak
Posty: 525
Rejestracja: 06 cze 2012, 18:07
Imię: Łukasz
Auto: Astra J ST COSMO
Silnik: B16DTL
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 13 razy
Kontakt:

#2

Nieprzeczytany post autor: master88 »

ja załozyłem 4.7kOhm i niestety oszukuje o jakies 3-4 stopnie :)
[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
venturek

Astro-maniak
Posty: 1011
Rejestracja: 12 lut 2011, 8:45
Imię: Marcel
Auto: Astra F Kombi
Silnik: x16sz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: venturek »

Oszukuje względem czego? Prognozy pogody, witget'owi w smartfonie, termometru rtęciowego? ;)

Nie oszukujmy się te 3 stopnie to nie koniec świata a i tak z pędem auta temperatura zmienia się na wyświetlaczu do tego zanim dojdziemy do samochodu temperaturę poczujemy na własnej skórze.


Z reszta ostatnie dni, w rzeczywistości 25-33 stopnie a niektórzy na termometrach mieli ponad 40 stopni.

Podpowiem Ci , że wskazanie temperatury będzie się różnić ze względu chociażby stanu elektryki - przewody mają różna oporność a przy okazji termistory różną dokładność.
[External Link Removed for Guests] <- FB FunPage ;)

master88

Astro-maniak
Posty: 525
Rejestracja: 06 cze 2012, 18:07
Imię: Łukasz
Auto: Astra J ST COSMO
Silnik: B16DTL
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 13 razy
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: master88 »

wzgledem otoczenia :) w zimie mroz wszedzie lod a termometr twardo wskazuje 2stopnie na plusie :) gdzies cztalem wlasnie ze 4.7 oszukuje ze najlepiej chyba zlapac 4.4 czy cos podobnego ale musialbym tego poszukac
[External Link Removed for Guests]

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

wyjaśnienia wymaga eidac pojecie termistor . -to nic innego jak rezystor o ujemnym wspolczynniku temperaturowym .
wynika z tego iż jesl chcemy ustalić jaki termistor powinien zostać dobrany wystarczy zaopatrzyć się zwykly precyzyjny wieloobrotowy pot montażowy np. 10 k i podlaczyc do wtyczki . regulując jego opornoscia ustawiamy sobie 0 na tidzie . .odlaczamy pot i mierzymy jego oporność . notujemy . podlaczamy ponownie i ustawiamy na tidzie +20*C odlaczamy mierzymy i notujemy . mamy 2 wartości . 1 pomiar na razie można zostawić w spokoju .
teraz bierzemy termistor 4,7 kohm ale z tolerancja ok 1-2 % a nie 10% . kładziemy go na plycie grzejnej z termostatem i ustawiamy grzanie na 20*C . po ok 2 cyklach zadziałanie termostatu sprawdzamy czy temp plyty wynosi 20* .jeśli tak to do wyprowadzen termistora dolaczamy omomierz na ok max 2 sek . dokonujemy odczytu jego oporności . ma wyniesz 4,7 kohm dlaczego na 2 sek -otorz prad przeplywajacy z miernika przez termistor będzie go delikatnie podgrzewal i oporność będzie się zmieniac . pomiar musi być max krotki .
dla tej temp prod podaja wartość rez termistora . jak jest termistor np. 10 kohm to tez dotyczy tylko temp +20* .
jedzmy dalej . termistor ogrzany do temp 100 * zmniejsza swoja oporność o 1 rząd wielkości czyli w tym przyp do ok 470 ohm . wiec jak ktoś ma ochote to morze sobie robiąc pomiary ustalić nawet o ile ohm zmienia się to w przyp 1 * . wystarczy zrobić pomiary i wyjdzie .
na koniec wyniki mojej tworczosci w tym zakresie można obadac i poczytać tu [External Link Removed for Guests]
Ostatnio zmieniony 15 cze 2014, 13:24 przez marian paszek, łącznie zmieniany 1 raz.
marpas 1954

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

r y r y r y
marpas 1954

Awatar użytkownika
venturek

Astro-maniak
Posty: 1011
Rejestracja: 12 lut 2011, 8:45
Imię: Marcel
Auto: Astra F Kombi
Silnik: x16sz
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: venturek »

Mój po naprawie wygląda ładniej :P
zdjęcia zniknęły, coś do dupy robi się pokazywarka.pl
(jak będę w domu i znajdę fotki to wrzucę ponownie)
W 2011 roku to już w ogóle się nie paprałem tylko wlutowałem termistor bez obudowy i tez działało :lol:
[External Link Removed for Guests] <- FB FunPage ;)

marian paszek

Astro-maniak
Posty: 3585
Rejestracja: 12 lis 2007, 7:35
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

#8

Nieprzeczytany post autor: marian paszek »

ja robilem na resztkach baterii i balem się nawet probowac powtarzac zdjęcia bo się wylaczal .
w sumie nie ma być ladne tylko tech sprawne . jego i tak nie widać . . tez kiedyś wsadzilenm na drutach i dzialal ale w polowie zimy sol zezarla druty . :lol:
marpas 1954

ODPOWIEDZ