Adaptacja regulacji lędźwi z Astry G do Astry F

Awatar użytkownika
Adam91ATT

Astro-maniak
Posty: 100
Rejestracja: 14 sty 2011, 0:20
Imię: Adam
Auto: Astra G Bertone Coupe
Silnik: Z18XE
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Babiak / Bydgoszcz
Pomocny: 1 raz
Kontakt:

Adaptacja regulacji lędźwi z Astry G do Astry F

#1

Nieprzeczytany post autor: Adam91ATT »

Dzisiejszy manual przedstawia rozwiązanie dla tych, którzy chcą w swoich fotelach założyć regulację lędźwiową a nie chcą wydawać fortuny na nowy mechanizm lub męczyć się z szukaniem foteli od Vectry A 2000 z ową regulacją.

Mianowicie mówimy tu o adaptacji mechanizmu z Astry G. Różni się on tym od mechanizmu z AF/VA, że zamiast plastikowej planszy na dwóch kątownikach mamy tu płytę z mechanizmem ściskanym linką wyprowadzoną do pokrętła. Ponadto pozwala nam to nieco "przyoszczędzić" niszczenia tapicerki, gdyż tutaj mamy tylko jedno pokrętło zamiast dwóch :)

Rozwiązanie to pioniersko zastosowaliśmy z Lachotkiem w kubełkach w mojej Astrze i mogę z pewnością powiedzieć że się doskonale sprawdza :)

A oto co będzie potrzebne do całej operacji:

- fotele z naszego samochodu
- fotele z Astry G (najlepiej jakieś pochlastane żeby nie było szkoda rozebrać :mrgreen: ) lub same mechanizmy
- maskownice i pokrętła do mechanizmów (jeżeli nie mamy lub te, które ściągnęliśmy z foteli są zniszczone, można dokupić nowe w ASO, koszt nie przekracza 150 zł za komplet)
- wiertarka z rozwiertakiem, od biedy może być wyrzynarka z piłką do metalu
- pilnik
- szczypce
- opaski zaciskowe
- wiertło do metalu 3-3,5 mm
- ostry nożyk
- kartka tektury i ołówek

Na początek musimy dobrać się do mechanizmów regulacji. Wobec tego rozbieramy tapicerkę foteli z AG (spokojniejszy sposób) lub bierzemy jakieś ostre narzędzie i po prostu ją rozcinamy (jeśli nam nie szkoda). Za pomocą szczypiec ściągamy pokrętło regulacji i maskownicę. Zdejmujemy gąbkę otaczającą pokrętło, ale jej nie wyrzucamy! Odkręcamy dwie śruby krzyżowe, rozpinamy sprężyny i wyciągamy mechanizm. Uwaga, sprężyny dość mocno trzymają więc potrzeba trochę siły ;)

Tak wygląda mechanizm po wytarganiu z fotela:

[External Link Removed for Guests]

Następnie rozbebeszamy nasze fotele - rozpinamy listwy łączące tapicerkę, po czym po kolei rozginamy (lub jeśli mamy odpowiednie cążki, rozcinamy) metalowe kółka trzymające materiał. z tyłu wyciągamy metalowy pręt zabezpieczający i maksymalnie unosimy materiał w górę. Pamiętajmy, aby robić to równomiernie, by nie zniszczyć tapicerki!

Naszym oczom powinno ukazać się wymoszczenie z konopnopodobnego materiału (jeśli mamy grzane stołki, na nim wklejona będzie mata). Unosimy je i na płycie szkieletowej umieszczamy nasz mechanizm. Należy to zrobić tak, aby górne "haczyki" mogły zaczepić się o pręty oryginalnego stelaża.
Całość spinamy w paru miejscach opaskami zaciskowymi tak, aby mechanizm siedział w miarę sztywno. Nie należy stosować sprężyn, gdyż oparcie zrobi się za sztywne, a ponadto jest bardzo duża szansa, że stelaż mechanizmu regulacyjnego po prostu się rozegnie.

[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]

Następnie wracamy do szkieletów fotela z AG i odrysowujemy sobie wzornik otworu - będzie nam potrzebny. Bierzemy naszą wiertarkę z rozwiertakiem lub wyrzynarkę. W miejscu, które szkielet oparcia ma wyznaczone na dolne pokrętło oryginalnej regulacji, wycinamy otwór o średnicy około 25 mm i stępiamy pilnikiem jego krawędzie. Po bokach nawiercamy otwory wiertłem 3-3,5 mm zgodnie z naszym wzornikiem, tak aby móc przykręcić śrubki mocujące pokrętło. Następnie zgodnie z wzorem docinamy szczelinę i wkręcamy nasze pokrętło. Rada: warto przewód linki wypuścić od dołu, wtedy linka nie będzie prężyć i napinać nam materiału.

[External Link Removed for Guests]

Gdy mechanizm i pokrętło trafią już na swoje miejsce, przeplatamy opaski zaciskowe przez pręty stelaża pod wymoszczeniem i spinamy z powrotem tapicerkę w miejscach kółek, pamiętając uprzednio o założeniu pręta zabezpieczającego z tyłu.
Zanim zakryjemy pokrętło materiałem, bierzemy gąbkę otaczającą owe pokrętło którą wyszarpaliśmy z fotela z AG i docinamy ją nożykiem tak, aby pasowała pod boczek stelaża AF z lekkim zapasem. Zakładamy ją z powrotem naokoło pokrętła i domykamy tapicerkę.
Po zatrzaśnięciu listew mocujących tapicerkę oparcia wycinamy nożykiem otwór w miejscu, w którym wychodzi pokrętło. Zaczynamy od środka i delikatnie wycinamy coraz większe kawałki, ale tak, aby nie przesadzić i nie zrobić dziury w materiale.
Gdy otwór będzie na tyle duży, że pokrętło będzie swobodnie chodziło, zakładamy maskownicę, nasuwamy pokrętło i zdecydowanym uderzeniem ręki klinujemy je na trzpieniu mechanizmu i dociskamy do fotela, tak że maskownica wpina się w materiał.
Analogicznie postępujemy z drugim fotelem.

Gdy oba fotele będą gotowe, sprzątamy bałagan, zbieramy narzędzia, siadamy w fotelu i kręcąc pokrętłem cieszymy się zmiennym ustawieniem regulacji lędźwi poprawiającym znacznie komfort jazdy. Gotowe!

[External Link Removed for Guests]
Sercem z Wielkopolską, duszą z Kujawami ;)
Moja Bertonka Coupe :]

ODPOWIEDZ