[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

Siewierzan

Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Koszalin/UK
Kontakt:

[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

#1

Nieprzeczytany post autor: Siewierzan »

Witam!

W dzisiejszym odcinku z cyklu HOW TO zajmiemy się montażem tempomatu do silników benzynowych seria Z. W silnikach diesla jak wiadomo wystarczy zamontować manetkę, czasem trzeba uaktywnić tempomat. Czujnik sprzęgła i całe okablowanie jest przeważnie na miejscu. Niestety w benzyniakach nie jest już tak dobrze :( , ale jak wiadomo dla chcącego.....

Montaż będzie polegał na przeprowadzeniu kilku kabli z komory silnika (dokładnie z ECU), do kolumny kierownicy i do pedałów (czujnik sprzęgła).

Co potrzebujemy:
- manetka z funkcją tempomatu
- wtyczkę do manentki z paroma centymetrami przewodów (niekoniecznie)
- czujnik sprzęgła z wtyczką i kawałkiem okablowania (3 kable)
- wtyczkę z ECU - gdybyśmy musieli dodać kilka pinów
- czujnik hamulca 4 kable, są wersje z dwoma i na nich podobno tempomat nie śmiga

[External Link Removed for Guests]

Pierwsza czynność to odłączenie akumulatora, ze względu na to, że ingerujemy w ECU i nie chcemy nic uszkodzić.

Potrzebujemy przeciągnąć 4 przewody ze środka do komory silnika. Poszukajcie na forum którędy, jest kilka możliwości - łącznie z wierceniem :ok: U mnie wyglądało to tak

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

Na drugim zdjęciu widać plastikową osłonkę, którą puściłem kable do ECU. Idzie, aż do akumulatora.

[External Link Removed for Guests]

Kable mamy przeciągnięte do komputera, teraz idziemy w drugą stronę.

Proponuję zdjąć tunel od nawiewu na nogi (trzyma się na jednej kołeczku) i wymontować schowek kierowcy (ten mały).

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

Musimy zdemontować obudowę na kolumnie kierownicy - nie mam zdjęć, ale było gdzieś na forum. Przeciągnąć 4 kable w kolumnie kierownicy (jest już tam tunel). Ciągniemy 3 kable od silnika i 1 od pedału hamulca. Łączymy je z wtyczką od manetki lub jak nie mamy wtyczki to ucinamy wtyczkę od manetki i łączymy kable (ale zdanie :zdziwko: ) Opis połączeń niżej

[External Link Removed for Guests]


Teraz zajmiemy się kablami przy ECU. Interesuje nas dolna wtyczka od komputera (Z14, Z16):

[External Link Removed for Guests]

Musimy wymontować akumulator razem z tym "pudełkiem" w którym jest zamontowany (3 śruby 13mm). Da nam to łatwy dostęp do wiązki.

[External Link Removed for Guests]

W zależności od posiadanego silnika wpinamy się (lub dodajemy) inne piny. W moim przypadku wszystkie kable były już na miejscach więc wtyczka od komputera z pierwszej fotki okazała się zbędna (mam nadzieję, że uwas też tak będzie :) )

[External Link Removed for Guests]

W silnikach Z14XE, Z16XE - potrzebujemy piny:

29 - manetka wtyk D (kabel zielony)
44 - manetka wtyk C (kabel niebieski)
61 - łączymy z czujnikiem sprzęgła (szary przewód)
62 - manetka wtyk A (kabel szary)

Najlepiej jest dolutować kable do istniejących i dobrze zaizolować.

Litery na manetce są oznaczone, więc raczej nie ma problemu.

Kabel B od manetki łączymy z pedałem hamulca (pin 1 lub 4 (czarny kabel) - ma być +12v po stacyjce. Czujnik hamulca wyciągamy przekręcając go i sam wychodzi:

[External Link Removed for Guests]

Czujnik sprzęgła:
Kable podłączamy:
1 - masa
2 - do komputera
3 - +12v po stacyjce, więc podłączmy do pedału hamulca

Następnie montujemy go nad pedałem sprzęgła. Będzie go widać po wymontowaniu schowka. Wejdzie tylko w jednej pozycji (dosyć ciężko , bo trudny dostęp)

[External Link Removed for Guests]

Praca z kablami skończona, więc składamy wszystko - akumulator, obudowę kierownicy, schowek, tunel itd.

Zostało jeszcze aktywować tempomat, komputerem (niezawsze, czasai już jest włączony). Ja użyłem do tego interfejsu i programu OP-COM. Można też na Techu. Jeśli wszystko poszło poprawnie mamy przydatny dodatek za niewielkie pieniądze. Montaż nie jest trudny , ale w miarę pracochłonny.

Pozostaje jeszcze kwestia kontrolki na liczniku. W większości modeli nie ma zainstalowanej diody i podłączonego kabla. Można się w to pobawić. Znalazłem kilka sposobów na necie, ale z drugiej strony łatwo poznać, że jedziemy na tempomacie.

Jeśli potrzebujecie informacje na temat swoich silników, to wszystko jest w TIS-ie. Lub piszcie tutaj, a na pewno ja lub któryś z użytkowników pomoże.

Pozdrawiam.

rozar

#2

Nieprzeczytany post autor: rozar »

Witam.
Chciałem zapytać o silniki Z14XEP (Twinport) w Astrze G.
Zgodnie ze schematami w Astrach H (i nowych Corsach) komputer steruący Z14XEP pracuje na szynie CAN i tempomat jest po szynie CAN.

W Astrze G szyny CAN nie ma.
Na schemacie Z14XEP w Astrze G komputer silnika nie ma pinów dla tempomatu. Długo siedziałem nad schematami i nic nie znalazłem.
Poszukiwania w necie dały mi odpowiedź z forum rumuńskiego:
W Z16XEP się da (bo to Twinport na Z16XE)
ale na Z14XEP nie (bo to modyfikacja Z12XE).

Może któryś z kolegów rozgryzł ten temat?

Siewierzan

Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Koszalin/UK
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: Siewierzan »

Podejrzewam, że nie zainstalujesz. W TISie nie ma schematów do Twojego silnika na tempomat więc jest wielce prawdopodobne, że to co napisałeś jest prawdą :(

Awatar użytkownika
franz22

Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 30 kwie 2008, 22:59
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#4

Nieprzeczytany post autor: franz22 »

A zakładał ktoś do X16XEL ?

Siewierzan

Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 18 kwie 2008, 18:40
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Koszalin/UK
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: Siewierzan »

Można założyć, ale działa to na innej zasadzie. Potrzebujesz osobny moduł tempomatu. Poszukaj manualu według sklejka. Tam jest to o czym pisze.

kosti

Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: 13 cze 2009, 17:00
Województwo: Zagranica - Inne
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#6

Nieprzeczytany post autor: kosti »

Serdeczne dzięki założycielowi tematu, mam już tempaka, prowadzenie przewodów ( bo wiązki nie miałem) to łatwa robota,polecam ;)
białe kombi !

Awatar użytkownika
vienio

Użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: 17 lip 2011, 15:38
Imię: Wiesław
Auto: Opel Astra G 03'
Silnik: X16XEP chyba:)
Województwo: mazowieckie
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Nowe Osiny/Karolina

#7

Nieprzeczytany post autor: vienio »

Kto sie podejmie takiej operacji w mojej astrze ?? ( za jakies dobre piwo:) )
Trza te kable pociągnąć a nie wiem czy poradze

B0SS

Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 06 lut 2013, 11:52
Imię: Damian
Auto: OPEL ASTRA 1.7 DTI 2003R COMFORT
Silnik: 1.7 DTI
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: KRAKÓW

#8

Nieprzeczytany post autor: B0SS »

znalazłem manuala jak założyć tempka w silnikach Y17DT na niemieckiej stronce

[External Link Removed for Guests]üsten-im-1-7-DTI-(Y17DT)/page2

wpis z 19.08.2010 użytkownika Chhth-druga podstrona. Problem w tym że jest po niemiecku wiec u mnie ten język to czarna magia tak jak i elektronika samochodowa, bym mógł chociaż coś z tych fot ogarnąć. Prosze o pomoc w spolszczeniu tego i wytłumaczenie w łopatologiczny sposób. Zapewne wielu posiadaczy Asterki z silnikiem Y17DT będą wdzięczni jak również i ja. :D

Awatar użytkownika
Pablo1206

Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 09 maja 2013, 21:50
Imię: Paweł
Auto: Opel Astra G
Silnik: Z16XE
Województwo: lubelskie

#9

Nieprzeczytany post autor: Pablo1206 »

Witam. Z tego co wyczytałem to nie będzie problemu z założeniem tempomatu do mojej astry G (2002 rok), silnik Z 16XE. Mam już manetkę, nie mam wiązki, ale proszę o pomoc, jakie czujniki do sprzęgła i hamulca muszę dokupić aby uruchomić tempomat :?:

ODPOWIEDZ