[manual] Montaż tempomatu w silnikach 12/14/16/18XE - dwa warianty

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

[manual] Montaż tempomatu w silnikach 12/14/16/18XE - dwa warianty

#1

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Witajcie.

Kilka dni temu miałem okazję montować tempomat w astrze G z motorem 18XE od zera (brak całej instalacji). Ponieważ istniejący na forum temat trochę się zdeaktualizował stwierdziłem, że opisze wszystko kompleksowo od nowa w dwóch wariantach :

1. gdy mamy potrzebną instalację i trzeba tylko dołożyć manetkę, czujnik sprzęgła oraz zaprogramować
2. gdy nie ma nic i całą instalację trzeba wykonać od zera


Rozpatrujemy auta z motorami o oznaczeniu XE ponieważ posiadają one przepustnicę sterowaną elektrycznie (bez linki gazu).

Ten opis dotyczy konkretnie silnika 18XE. Montaż przy innych silnikach różni się tylko numerami pinów do których się wpinamy w sterowniku ECU. Które to piny mają być jest podane na końcu manuala.


Wariant 1:

1. Demontujemy osłonę kolumny kierownicy - dwa wkręty o przodu (trzeba obrócić kołem kierownicy i wydłubać plastikowe zaślepki) i górna połówka powinna zejść.
1.jpg
2.jpg
2. Potem jeden wkręt od dołu i kolejne dwa wkręty trzymające dolną połówkę (widoczne po zdjęciu górnej połówki).
3.jpg
3. Po lewej stronie kolumny kierownicy, w rejonie manetki migaczy szukamy niedużej cztero-pinowej wtyczki. Należy szukać uważnie. Może być całkowicie owinięta taśmą izolacyjną i przymocowana do wiązki migaczy.
4.jpg

4. Ostatnim krokiem jest dostanie się w rejon czujnika sprzęgła.

- demontujemy schowek pod włącznikiem świateł - cztery śruby
- demontujemy osłonę nad nogami kierowcy - dwie spinki
- demontujemy kanał nawiewu - jedna spinka (trzeba wpierw wysunąć kołek blokujący ze środka spinki)


Teraz musicie zlokalizować złączkę pasująca do gniazda czujnika (patrz poniżej), jej również szukajcie z uwagą. Potrafi być zataśmowana i wepchnięta za skrzynkę bezpieczników... Generalnie jak jest wtyczka w kolumnie kierownicy od manetki z tempomatem to też powinna być.
10.jpg
Wtyczka może być inna niż pasująca do czujnika (np.taka jak poniżej). Ważne są kolory przewodów - szary i czarny.
5.jpg
Teoretycznie może się zdarzyć, że czujnik będzie na miejscu i podłączony. W dieslu czujnik ten jest obligatoryjny (daje sygnał do sterownika pompy wtryskowej). W benzyniaku jest tylko do kontroli tempomatu.



Kolejnym etapem jest zakup wymaganych elementów.

Potrzebujemy :

1. Manetkę migaczy z dodatkowymi przyciskami
6.jpg
7.jpg
Należy zwrócić uwagę na ilość styków w starej manetce
8.jpg

2. Czujnik sprzęgła.
Oryginalny wygląda tak i kosztuje 60 pln (numer 6239120).
9.jpg
Jeżeli mamy inną wtyczkę lub nie mamy jej wcale możemy spokojnie zakupić czujnik np. od omegi za 40 pln.
11.jpg
12.jpg
Kable można podłączyć do czujnika do czujnika za pomocą zacisków wydłubanych ze starej wtyczki od zasilania dysku twardego.
13.jpg
14.jpg


Montaż wszystkich elementów jest banalny.

1. Montujemy nową manetkę w miejscu starej. Wystarczy ścisnąć dwa zaczepy na bokach manetki i gładko wysuwa się z mocowania.
15.jpg
Przepinamy wtyczkę i wciskamy nową manetkę na miejsce. Potem podłączamy cztero-pinowy wtyk do dodatkowego gniazda wychodzącego z manetki.
16.jpg
2. Montujemy czujnik sprzęgła w otworze technologicznym znajdującym się nad pedałem sprzęgła. Otwór ma specjalne wycięcie, a czujnik wypustkę. Nie można go włożyć źle. Przed montażem czujnika należy zsunąć na dół czerwony element i wyjąć ze środka blokadę! Potem ponownie unieść czerwony element do góry.
17.jpg
18.jpg
Podłączamy czujnik do instalacji auta (ja obciąłem oryginalny wtyk, polutowałem przewody i założyłem koszulki termokurczliwe).
19.jpg

Ostatnim etapem jest włączenie tempomatu w ECU silnika. Poniższa procedura robiona była Op-com'em.

I tak :

Uruchamiamy oprogramowanie i podłączamy interfejs do auta.
Wybieramy : DIAGNOSTYKA / MODEL I ROCZNIK / SILNIK / 14XE, 16XE, 18XE (taki jak w naszym aucie).

Następnie klikamy na zakładkę PROGRAMOWANIE.
20.jpg
Następnie na zakładkę KONFIGURACJA WARIANTÓW ECU
21.jpg
W zakładce TEMPOMAT (CRUISE CONTROL) zmieniamy na „WYSTĘPUJE” i wciskamy PROGRAMUJ.

Ja robiłem to na wyłączonym silniku ( kluczyk w pozycji zapalonych kontrolek).
22.jpg

Składamy wszystko w całość i cieszymy się nowym gadżetem w aucie :lol:.


Całkowity koszt to zakup manetki i czujnika sprzęgła. Montaż to około 1,5 godziny z przerwami na papierosa.

Na koniec jedna ważna uwaga. Niektóre sterowniki (z doświadczenia 2003 rok i wyżej) po zaprogramowaniu tempomatu strzelają focha i auto nie chce odpalić (rozrusznik kręci, ale silnik nie che się uruchomić). Należy wtedy zdjąć klemę na 10 sekund. I po problemie ;)



Wariant 2 :

Jeżeli nasze auto nie posiada instalacji pod tempomat to musimy zrobić wszystko co w wariancie pierwszym + dołożenie brakującej instalacji.

Warto zorganizować sobie wtyczki od manetki i pedału sprzęgła (ze szrotu), jednak nie jest to obowiązkowe. Można po prostu polutować przewody obcinając wtyczki.

Konieczne jest dołożenie czterech przewodów pomiędzy komorą silnika, a kabiną. Będą one łączyć sterownik silnika z manetką oraz czujnikiem sprzęgła. Miejsce przejścia przewodami dowolne.


Do wykonania instalacji musimy znać rozpiskę pinów w następujących wtyczkach :

- manetki migacza (wtyczka od tempomatu) :
23.jpg
- włącznika STOP nad pedałem :
24.jpg
- złacza X57 sterownika silnika
25.jpg
26.jpg

Manetka posiada cztero-pinową wtyczkę opisaną literami A,B,C,D. Podłączamy ją następująco :

- przewód z pinu A podłączamy do pinu nr 59 we wtyczce x57 sterownika ECU
- przewód z pinu B podłączamy do pinu nr 1 lub 4 włącznika STOP nad pedałem (zasilanie z bezpiecznika F38)
- przewód z pinu C podłączamy do pinu nr 43 we wtyczce x57 sterownika ECU
- przewód z pinu D podłączamy do pinu nr 27 we wtyczce x57 sterownika ECU
27.jpg
28.jpg
30.jpg
By tempomat działał konieczne jest jeszcze podłączenie czujnika sprzęgła. Jest on dwu-pinowy więc nie ma różnicy jak go podepniemy :

- przewód z pinu A podłączamy do pinu nr 10 we wtyczce x57 sterownika ECU
- przewód z pinu B podłączamy do pinu nr 1 lub 4 włącznika STOP nad pedałem (zasilanie z bezpiecznika F38)
31.jpg
I to cała filozofia... Mamy gotową instalacje tempomatu.


Wszystko robimy na odpiętym akumulatorze. Nie odpowiadam za ewentualne szkody w aucie wynikające z nieumiejętnego montażu...

Powyższy opis złącz ECU dotyczy silnika 18XE


Poniżej rozpiska pinów dla silników 12XE / 14XE / 16XE:

Silnik 12XE :

- przewód z pinu A podłączamy do pinu nr 58 we wtyczce x79 sterownika ECU
- przewód z pinu B podłączamy do pinu nr 1 lub 4 włącznika STOP nad pedałem (zasilanie z bezpiecznika F38)
- przewód z pinu C podłączamy do pinu nr 41 we wtyczce x79 sterownika ECU
- przewód z pinu D podłączamy do pinu nr 9 we wtyczce x79 sterownika ECU
- przewód z czujnika sprzęgła do pinu nr 8 we wtyczce x79 sterownika ECU
34.jpg
36.jpg
37.jpg
Silnik 14XE/16XE :

- przewód z pinu A podłączamy do pinu nr 62 we wtyczce x71 sterownika ECU
- przewód z pinu B podłączamy do pinu nr 1 lub 4 włącznika STOP nad pedałem (zasilanie z bezpiecznika F38)
- przewód z pinu C podłączamy do pinu nr 44 we wtyczce x71 sterownika ECU
- przewód z pinu D podłączamy do pinu nr 29 we wtyczce x71 sterownika ECU
- przewód z czujnika sprzęgła do pinu nr 61 we wtyczce x71 sterownika ECU
32.jpg
35.jpg
38.jpg
Wg TIS'a możliwe jest uruchomienie tempomatu na silnikach z obrazka poniżej. Jakby kogoś interesował konkretny silnik to pisać w temacie.
33.jpg
Miłej zabawy ;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2016, 13:58 przez marwisn, łącznie zmieniany 12 razy.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
rysabram

Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 04 mar 2017, 4:36
Imię: Ryszard
Auto: Astra G
Silnik: 20TDI
Województwo: zachodniopomorskie

#2

Nieprzeczytany post autor: rysabram »

mrjanek pisze:Chętnie pomogę w uzyskaniu Car Pass lub diagnostyce (op-com)---> Białystok
Witam chętnie skorzystam z pomocy przy uzyskaniu Car Pass... bardzo proszę o kontakt email: rysabram@wp.pl i pomoc przy uruchomieniu tempomatu Astra G 2,0 TDI skrzynia automat rok 2004 .. Jeżeli jest możliwy kontakt telefoniczny to chętnie bym skorzystał bo to łatwiej by mi było wyjaśnić problem ... Dziękuje za dpowiedż
Ostatnio zmieniony 04 mar 2017, 4:52 przez rysabram, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Musisz zamontować manetkę i aktywować w sterowniku. Nie potrzebujesz do tego CP.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

Awatar użytkownika
JEMI

Zbanowany
Posty: 709
Rejestracja: 20 sty 2012, 19:46
Imię: MARCIN
Auto: Gx2
Silnik: x18xe1 oraz z18xe
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: bydgoszcz
Pomocny: 1 raz

#4

Nieprzeczytany post autor: JEMI »

ja w z18xe mam tempomat
ale w x18xe1 nie mam i wstepnie nie widzialem jej przy kolumnie kierownicy
ale byc moze przeoczylem
dodam ze oba auta sa w automacie
chyba jutro poszukam
NIE PUSZCZONE BĄKI UNOSZĄ SIĘ DO MÓZGU
STĄD BIORĄ SIĘ POSRANE POMYSŁY

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

W automacie jeszcze nie zakładałem. Jak będę miał chwilkę to zerknę w schematy.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

kamil9480

Astro-maniak
Posty: 131
Rejestracja: 18 cze 2015, 18:31
Imię: Kamil
Auto: Astra G 1,6 16V LPG
Silnik: X16XEL
Województwo: małopolskie
Wdzięczny: 1 raz

#6

Nieprzeczytany post autor: kamil9480 »

myślałem kiedyś nad tempomatem u siebie w x16xel z 1998 r ale tu koszta są dużo większe niestety. Poza manetką i czujnikami potrzebna jest elektroniczna przepustnica i elektroniczny pedał gazu także koszta dużo większe

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Cos kolego nie doczytałeś.

W aucie z klasyczną przepustnicą montujesz dodatkowy moduł, który za pomocą dodatkowej linki podpiętej do przepustnicy utrzymuje zadaną prędkość.
1.JPG
2.JPG
Moduł tempomatu 1.jpg
Moduł tempomatu 2.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

tapatic

Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 13 lis 2011, 16:58
Imię: Dariusz
Auto: Zafira A
Silnik: x18xe1
Województwo: świętokrzyskie
Lokalizacja: Kielce

#8

Nieprzeczytany post autor: tapatic »

Czy w silniku X18XE1 (pedał gazu z linką) montuje się serwomotor do sterowania przepustnicą czy tylko dźwignia pod kierownicę i adaptacja sterownika?

aras2

Astro-maniak
Posty: 1258
Rejestracja: 18 sty 2013, 20:02
Imię: Arek
Auto: Astra J Sedan
Silnik: A14NET
Województwo: wielkopolskie
Pomocny: 10 razy
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: aras2 »

Musi być serwomotor do sterowania przepustnicą, drzwignia wystarczy dla silników z elektrycznym pedałem przyśpieszenia.
Astra J Sedan Executive A14NET, AFL, NAVI 950 IntelliLink, Oryginalna kamera cofania, Dual Exhaust
[External Link Removed for Guests]

ODPOWIEDZ