Montaż i aktywacja tempomatu - turtorial
- marwisn
- Posty: 4598
- Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
- Imię: Marcin
- Auto: Seat Leon
- Silnik: 1.4 TSI
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 26 razy
- Kontakt:
Montaż i aktywacja tempomatu - turtorial
Witajcie.
Kilka dni temu zamontowałem I aktywowałem tempomat w swoim wozidełku. Robota łatwa, lekka i przyjemna .
Do tej operacji wymagany jest CAR PASS !!!
Ponieważ na forum nie ma kompleksowego tutka jak to zrobić, a te które spotkałem w sieci dla kompletnego laika mogą zostawiać jakieś niedopowiedziane kwestie postanowiłem zebrać wszystko w całość i przygotować manual.
Mam nadzieję, że wyjaśnia on wszystkie kwestie związane z doborem elementów i samym montażem. Mamy kryzys więc każda oszczędzona złotówka się przyda. Po co jeździć po warsztatach jak możesz zrobić to sam .
Zaczynamy.
Przede wszystkim musimy stwierdzić obecność potrzebnych podzespołów w naszym aucie.
Interesują nas trzy elementy :
1. CIM (moduł na kolumnie kierownicy w który wpięte są manetki). Fotka poniżej.
Aby sprawdzić czy nasz cim obsługuje tempomat musimy wymontować manetkę kierunkowskazów (jak to zrobić opis w dalszej części) i zerknąć czy gniazdo posiada styki zaznaczone na poniższej fotce.
Jakby jakimś cudem styków nie było (bo z tego co wyczytałem to standard), będzie konieczny zakup nowego/używanego CIM’a (jak używany to koniecznie wylogowany !!!)
2. Czujnik sprzęgła. Znajduje się bezpośrednio nad pedałem. Każdy diesel go ma, a w benzynach to różnie bywa (ja miałem). Zdejmujemy plastikową osłonę nad nogami kierowcy (dwie plastikowe śruby) i zerkamy. Jak mamy szczęście to zobaczymy taki widok :
Jak nie to szukamy w rejonie kolumny kierownicy kabelka z wtyczką (brązowa). Konieczny jest wtedy zakup takiego czujnika. Poniżej fotka i numer.
item : 62 40 187 / 62 39 120
3. Kupujmy manetkę. Różnicę widać gołym okiem (patrz czerwone strzałki). Pasuje każda niezależnie czy AH czy z ZB. Może być z anglika. Nowa w serwisie kosztuje koło 270 pln. Używka na allegro około 100 pln w górę. Poniżej fotka manetki i jej numer.
4. Ostatnim elementem jest odpowiedni licznik. Nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych informacji jaki kod licznika odpowiada za obecność tej kontrolki. Możemy to sprawdzić interfejsem diagnostycznym w teście elementów wykonawczych. Ponieważ informuje nas tylko o tym, że tempomat jest aktywny wszystko będzie działać i bez niej. Szukamy kontrolki zaznaczonej na fotce poniżej.
Montaż :
1. Demontujemy manetkę. Można to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy. Należy wydłubać gumkę wchodząca w obudowę kolumny i w szczelinę od dołu manetki wsunąć coś płaskiego i wąskiego (ja użyłem małego śrubokręta) w celu zwolnienia zapadki trzymającej manetkę (tam gdzie pokazuje strzałka).
Następnie ciągniemy manetkę na zewnątrz jednocześnie wciskając śrubokręt.
I tym oto sposobem mamy zdemontowany element.
Montaż to po prostu wciśnięcie nowej manetki na miejsce starej i upchnięcie gumki pod obudowę.
2. Kolej na montaż czujnika. Filozofii nie ma żadnej. Zdejmujemy osłonkę nad nogami kierowcy i ewentualnie pod kierownicą (zaznaczone strzałkami). Wpinamy kostkę w czujnik, czujnik wpinamy w otwór technologiczny nad pedałem sprzęgła. Kształt otworu i czujnika uniemożliwia jego niepoprawne zamocowanie (czujnik musi być zatrzaskiem mocującym do dołu).
Ostatni krok jest dla chętnych, ambitnych i bogatych pechowców (bez kontrolki w liczniku)
- chętnych bo trzeba wymontować cały licznik celem jego podmiany
- ambitnych bo ta kontrolka to gadżet, wszystko działa bez niej
- bogatych bo nowy (używany) licznik 150 pln w górę, logowanie i korekta przebiegu 150pln (poza ASO)
1. Odkręcamy dwie śrubki trzymające razem osłonę kolumny kierowniczej (pod zaślepkami widocznymi zaraz pod kierownicą jak damy ster 90 stopni w prawo lub lewo od pozycji na wprost).
2. Ciągniemy górną osłonę kolumny kierownicy, aż wyskoczy z zatrzasków.
3. Po uniesieniu osłony (jest połączona z licznikiem takim gumowym fartuchem) pod licznikiem zobaczymy dwie śrubki typu torx 5 i je wykręcamy.
4. Wyjmujemy licznik i następnie go odpinamy (po uprzednim zwolnieniu czerwonej blokady).
Licznik można spokojnie wyjąć na podłączonym aku (jak tak zrobiłem, kontrolkę miałem, ale zakładałem ramki zegarów od astry GTC).
Pamiętajcie, że po odpięciu licznika od auta :
- zresetuje się przebieg dzienny (dobrze sobie spisać jak nie macie BC)
- nie zamkniecie auta (nie działa central)
Wszystko co potrzebne mamy już zamontowane więc zostaje najczystsza robota
Programowanie :
Do zaprogramowania wszystkiego został użyty interfejs diagnostyczy OP-COM. Jest on popularny w wielu zakładach mechaniki pojazdowej i z jego dostępnością nie powinno być problemu .
Programowanie wykonujemy przy zapalonych kontrolkach - ostatnia pozycja stacyjki przed zapłonem.
Mamy do zaprogramowania trzy elementy :
1. ECU silnika (czyli sterownik silnika)
2. CIM (czyli moduł na kierownicy z manetkami)
3. Licznik (opcjonalnie jak jest potrzeba).
I tak :
Uruchamiamy oprogramowanie i wchodzimy w zakładkę „Diagnostyka”
Wybieramy rok produkcji naszego auta oraz model.
Widzimy poszczególne sekcje, które pojazdu. Jako pierwszy programowałem licznik (opcjonalnie jak jest kontrolka). Wchodzimy w „Nadwozie”
I wybieramy „ IPC ECU sterownik zestawu wskaźników”
Wybieramy zakładkę „Programowanie”
I po otwarciu kolejnej strony zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”
Zostaniemy poproszeni o CAR PASS. Podajemy go i naciskamy „OK”
W zakładce „Tempomat (Cruise Control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i naciskamy PROGRAMUJ.
Program jeszcze raz zapyta czy jesteśmy świadomi swych poczynań. Oczywiście naciskamy TAK .
I sprawę kodowania licznika mamy załatwioną .
Czas na zakodowanie CIM’a. W tym celu wracamy do zakładki nadwozie i tym razem wybieramy „CIM Moduł kolumny kierowniczej”.
Wchodzimy w zakładkę „Programowanie” i dale jw "Konfiguracja wariantów programu".
W zakładce „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na występuje i dajemy PROGRAMUJ.
Sprawę CIM’a mamy załatwioną.
Pozostało zaprogramować sterownik silnika. Wracamy do zakładki z sekcjami pojazdu i wybieramy zakładkę „Silnik”
Wybieramy z listy nasz motor.
Kolejny raz wybieramy zakładkę „Programowanie”
I zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”
W „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i następnie naciskamy „Wykonaj kodowanie”
To wszystko. Zamykamy program i odłączamy interfejs od auta.
Na koniec pozostaje nam się cieszyć nowym udogodnieniem w aucie :31: . Tempomat uruchamia się powyżej 30 km\h, a jeżeli licznik ma taką funkcję to jego działanie jest sygnalizowane odpowiednią kontrolką (patrz strzałka).
Czas montażu i programowania (jak jest czujnik na sprzęgle i bez wyciągania budzika) 20 min. Z montażem czujnika i demontażem zegarów 60 min.
Podczas pisania tutka korzystałem z poniższych źródeł :
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
Kilka dni temu zamontowałem I aktywowałem tempomat w swoim wozidełku. Robota łatwa, lekka i przyjemna .
Do tej operacji wymagany jest CAR PASS !!!
Ponieważ na forum nie ma kompleksowego tutka jak to zrobić, a te które spotkałem w sieci dla kompletnego laika mogą zostawiać jakieś niedopowiedziane kwestie postanowiłem zebrać wszystko w całość i przygotować manual.
Mam nadzieję, że wyjaśnia on wszystkie kwestie związane z doborem elementów i samym montażem. Mamy kryzys więc każda oszczędzona złotówka się przyda. Po co jeździć po warsztatach jak możesz zrobić to sam .
Zaczynamy.
Przede wszystkim musimy stwierdzić obecność potrzebnych podzespołów w naszym aucie.
Interesują nas trzy elementy :
1. CIM (moduł na kolumnie kierownicy w który wpięte są manetki). Fotka poniżej.
Aby sprawdzić czy nasz cim obsługuje tempomat musimy wymontować manetkę kierunkowskazów (jak to zrobić opis w dalszej części) i zerknąć czy gniazdo posiada styki zaznaczone na poniższej fotce.
Jakby jakimś cudem styków nie było (bo z tego co wyczytałem to standard), będzie konieczny zakup nowego/używanego CIM’a (jak używany to koniecznie wylogowany !!!)
2. Czujnik sprzęgła. Znajduje się bezpośrednio nad pedałem. Każdy diesel go ma, a w benzynach to różnie bywa (ja miałem). Zdejmujemy plastikową osłonę nad nogami kierowcy (dwie plastikowe śruby) i zerkamy. Jak mamy szczęście to zobaczymy taki widok :
Jak nie to szukamy w rejonie kolumny kierownicy kabelka z wtyczką (brązowa). Konieczny jest wtedy zakup takiego czujnika. Poniżej fotka i numer.
item : 62 40 187 / 62 39 120
3. Kupujmy manetkę. Różnicę widać gołym okiem (patrz czerwone strzałki). Pasuje każda niezależnie czy AH czy z ZB. Może być z anglika. Nowa w serwisie kosztuje koło 270 pln. Używka na allegro około 100 pln w górę. Poniżej fotka manetki i jej numer.
4. Ostatnim elementem jest odpowiedni licznik. Nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych informacji jaki kod licznika odpowiada za obecność tej kontrolki. Możemy to sprawdzić interfejsem diagnostycznym w teście elementów wykonawczych. Ponieważ informuje nas tylko o tym, że tempomat jest aktywny wszystko będzie działać i bez niej. Szukamy kontrolki zaznaczonej na fotce poniżej.
Montaż :
1. Demontujemy manetkę. Można to zrobić bez rozbierania kolumny kierownicy. Należy wydłubać gumkę wchodząca w obudowę kolumny i w szczelinę od dołu manetki wsunąć coś płaskiego i wąskiego (ja użyłem małego śrubokręta) w celu zwolnienia zapadki trzymającej manetkę (tam gdzie pokazuje strzałka).
Następnie ciągniemy manetkę na zewnątrz jednocześnie wciskając śrubokręt.
I tym oto sposobem mamy zdemontowany element.
Montaż to po prostu wciśnięcie nowej manetki na miejsce starej i upchnięcie gumki pod obudowę.
2. Kolej na montaż czujnika. Filozofii nie ma żadnej. Zdejmujemy osłonkę nad nogami kierowcy i ewentualnie pod kierownicą (zaznaczone strzałkami). Wpinamy kostkę w czujnik, czujnik wpinamy w otwór technologiczny nad pedałem sprzęgła. Kształt otworu i czujnika uniemożliwia jego niepoprawne zamocowanie (czujnik musi być zatrzaskiem mocującym do dołu).
Ostatni krok jest dla chętnych, ambitnych i bogatych pechowców (bez kontrolki w liczniku)
- chętnych bo trzeba wymontować cały licznik celem jego podmiany
- ambitnych bo ta kontrolka to gadżet, wszystko działa bez niej
- bogatych bo nowy (używany) licznik 150 pln w górę, logowanie i korekta przebiegu 150pln (poza ASO)
1. Odkręcamy dwie śrubki trzymające razem osłonę kolumny kierowniczej (pod zaślepkami widocznymi zaraz pod kierownicą jak damy ster 90 stopni w prawo lub lewo od pozycji na wprost).
2. Ciągniemy górną osłonę kolumny kierownicy, aż wyskoczy z zatrzasków.
3. Po uniesieniu osłony (jest połączona z licznikiem takim gumowym fartuchem) pod licznikiem zobaczymy dwie śrubki typu torx 5 i je wykręcamy.
4. Wyjmujemy licznik i następnie go odpinamy (po uprzednim zwolnieniu czerwonej blokady).
Licznik można spokojnie wyjąć na podłączonym aku (jak tak zrobiłem, kontrolkę miałem, ale zakładałem ramki zegarów od astry GTC).
Pamiętajcie, że po odpięciu licznika od auta :
- zresetuje się przebieg dzienny (dobrze sobie spisać jak nie macie BC)
- nie zamkniecie auta (nie działa central)
Wszystko co potrzebne mamy już zamontowane więc zostaje najczystsza robota
Programowanie :
Do zaprogramowania wszystkiego został użyty interfejs diagnostyczy OP-COM. Jest on popularny w wielu zakładach mechaniki pojazdowej i z jego dostępnością nie powinno być problemu .
Programowanie wykonujemy przy zapalonych kontrolkach - ostatnia pozycja stacyjki przed zapłonem.
Mamy do zaprogramowania trzy elementy :
1. ECU silnika (czyli sterownik silnika)
2. CIM (czyli moduł na kierownicy z manetkami)
3. Licznik (opcjonalnie jak jest potrzeba).
I tak :
Uruchamiamy oprogramowanie i wchodzimy w zakładkę „Diagnostyka”
Wybieramy rok produkcji naszego auta oraz model.
Widzimy poszczególne sekcje, które pojazdu. Jako pierwszy programowałem licznik (opcjonalnie jak jest kontrolka). Wchodzimy w „Nadwozie”
I wybieramy „ IPC ECU sterownik zestawu wskaźników”
Wybieramy zakładkę „Programowanie”
I po otwarciu kolejnej strony zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”
Zostaniemy poproszeni o CAR PASS. Podajemy go i naciskamy „OK”
W zakładce „Tempomat (Cruise Control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i naciskamy PROGRAMUJ.
Program jeszcze raz zapyta czy jesteśmy świadomi swych poczynań. Oczywiście naciskamy TAK .
I sprawę kodowania licznika mamy załatwioną .
Czas na zakodowanie CIM’a. W tym celu wracamy do zakładki nadwozie i tym razem wybieramy „CIM Moduł kolumny kierowniczej”.
Wchodzimy w zakładkę „Programowanie” i dale jw "Konfiguracja wariantów programu".
W zakładce „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na występuje i dajemy PROGRAMUJ.
Sprawę CIM’a mamy załatwioną.
Pozostało zaprogramować sterownik silnika. Wracamy do zakładki z sekcjami pojazdu i wybieramy zakładkę „Silnik”
Wybieramy z listy nasz motor.
Kolejny raz wybieramy zakładkę „Programowanie”
I zakładkę „Konfiguracja wariantów programu”
W „Tempomat (Cruise control)” zmieniamy na WYSTĘPUJE i następnie naciskamy „Wykonaj kodowanie”
To wszystko. Zamykamy program i odłączamy interfejs od auta.
Na koniec pozostaje nam się cieszyć nowym udogodnieniem w aucie :31: . Tempomat uruchamia się powyżej 30 km\h, a jeżeli licznik ma taką funkcję to jego działanie jest sygnalizowane odpowiednią kontrolką (patrz strzałka).
Czas montażu i programowania (jak jest czujnik na sprzęgle i bez wyciągania budzika) 20 min. Z montażem czujnika i demontażem zegarów 60 min.
Podczas pisania tutka korzystałem z poniższych źródeł :
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
- [External Link Removed for Guests]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 11 gru 2017, 9:11 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- Tymosiak
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 paź 2014, 0:57
- Imię: Marcin
- Auto: Opel astra 1.9 cdti 120 CV
- Silnik: z19dt
- Województwo: podlaskie
- Lokalizacja: Bruksela
Witam, Cos wspominales o CIM ? ale nie za bardzo zrozumialem .. Trzeba kupywac nowego CIM zeby zalozyc cruise control ?
- Mushasi
- Posty: 532
- Rejestracja: 16 kwie 2014, 12:40
- Imię: Krzysztof
- Auto: Astra H
- Silnik: Z20LER
- Województwo: zachodniopomorskie
- Lokalizacja: Szczecin
Jeżeli nie będzie tych styków po lewej stronie po wyjęciu manetki kierunkowskazów to wtedy trzeba
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 11 gru 2017, 9:18 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
[nieregulaminowy podpis wycięty przez administratora]
- mrjanek
- Posty: 1
- Rejestracja: 02 kwie 2014, 12:56
- Auto: astra h gtc
- Silnik: z13dth
- Województwo: podlaskie
Chętnie pomogę w uzyskaniu Car Pass lub diagnostyce (op-com)---> Białystok
- PawelASTH
- Posty: 1
- Rejestracja: 23 lis 2014, 23:03
- Imię: Paweł
- Auto: Astra H
- Województwo: wielkopolskie
Czesc. Chcialbym założyć tempomat do mojej astry. Widze ze jest to przedstawiony w prosty sposób, ale sam nie jestem w stanie zaprogramowac komuper i silnik Wiec znacie może kogoś (poznan/okolice poznznia ) kto posiada interfejs diagnostyczy OP-COM i potrafiłby to zrobić ? Aha i czy wiecie może na co najlepiej zwrócic uwage przy kupnie używanej manetki ?
- marcinsu
- Posty: 181
- Rejestracja: 08 gru 2011, 21:57
- Imię: Marcin
- Auto: Astra H Htb
- Silnik: A16XER
- Województwo: łódzkie
- Lokalizacja: Łódź
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 2 razy
Właśnie sprawdzam jak w mojej Astrze sprawa wygląda.
Czujnik sprzęgła obecny, styki po wyjęciu manetki również obecne.
Jedyne co nie sprawdzę to czy mam lampkę na desce (w tej chwili brak op-coma).
Gdyby ktoś miał problem z demontażem manetki to należy najpierw dopchnąć ją, włożyć śrubokręt do samego końca (nic się nie zepsuje), a następnie lekko odgiąć i pociągnąć za manetkę.
Pytanie moje - jak myślicie warto zakupić? czy nie fejk?:
[External Link Removed for Guests]
Czujnik sprzęgła obecny, styki po wyjęciu manetki również obecne.
Jedyne co nie sprawdzę to czy mam lampkę na desce (w tej chwili brak op-coma).
Gdyby ktoś miał problem z demontażem manetki to należy najpierw dopchnąć ją, włożyć śrubokręt do samego końca (nic się nie zepsuje), a następnie lekko odgiąć i pociągnąć za manetkę.
Pytanie moje - jak myślicie warto zakupić? czy nie fejk?:
[External Link Removed for Guests]
Astra H - mody: CID+VideoInterface, DVD90NAVI, UWA, tempomat, przycisk Sport + licznik, kluczyk scyzoryk, dysze mgłowe, moduł silniczka obiegu powietrza, listwy silver grid, osłona pod silnik, chlapacze, owiewki, LWPM Comfort Module
- marwisn
- Posty: 4598
- Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
- Imię: Marcin
- Auto: Seat Leon
- Silnik: 1.4 TSI
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 26 razy
- Kontakt:
Czemu fejk ?? Cena dobra jak za nową manetkę. Ostatnio za używkę zapłaciłem 120 pln.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- marcinsu
- Posty: 181
- Rejestracja: 08 gru 2011, 21:57
- Imię: Marcin
- Auto: Astra H Htb
- Silnik: A16XER
- Województwo: łódzkie
- Lokalizacja: Łódź
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 2 razy
Widziałem ceny 300zł za nową, więc mniej za nową, nie używaną trochę mnie zastanawia.
Ok w takim razie coś wybiorę i tak w sumie jak zamówię op-coma to trochę na niego poczekam. Wprawdzie cierpliwy jestem, na jedną przesyłkę z dhgate czekałem 3 miesiące
Ok w takim razie coś wybiorę i tak w sumie jak zamówię op-coma to trochę na niego poczekam. Wprawdzie cierpliwy jestem, na jedną przesyłkę z dhgate czekałem 3 miesiące
Astra H - mody: CID+VideoInterface, DVD90NAVI, UWA, tempomat, przycisk Sport + licznik, kluczyk scyzoryk, dysze mgłowe, moduł silniczka obiegu powietrza, listwy silver grid, osłona pod silnik, chlapacze, owiewki, LWPM Comfort Module
- marwisn
- Posty: 4598
- Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
- Imię: Marcin
- Auto: Seat Leon
- Silnik: 1.4 TSI
- Województwo: wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
- Wdzięczny: 1 raz
- Pomocny: 26 razy
- Kontakt:
To ile sobie wołają za nowe to kwestia wyobraźni handlarzy .
Często w ASO jest taniej niż na np. Allegro (np. ramka pod CID'a. W necie koło 100 PLN, w ASO 70 PLN).
Wg mnie więcej niż 120 - 150 PLN (z przesyłką) nie warto dawać. No jak funkiel nówka w oryginale to trochę bym dołożył .
Często w ASO jest taniej niż na np. Allegro (np. ramka pod CID'a. W necie koło 100 PLN, w ASO 70 PLN).
Wg mnie więcej niż 120 - 150 PLN (z przesyłką) nie warto dawać. No jak funkiel nówka w oryginale to trochę bym dołożył .
DO - AF - ZA - AH - AK - SL
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- wiech23
- Posty: 23
- Rejestracja: 03 lis 2014, 9:56
- Imię: WIESIEK
- Auto: ASTRA H GTC
- Silnik: Z19DTH
- Województwo: małopolskie