Wymiana tapicerki na skórę + montaż podgrzewania foteli

maciej1486

Astro-maniak
Posty: 126
Rejestracja: 02 mar 2013, 20:53
Imię: Maciej
Auto: Astra
Silnik: 1.6 16V
Województwo: kujawsko-pomorskie

Wymiana tapicerki na skórę + montaż podgrzewania foteli

#31

Nieprzeczytany post autor: maciej1486 »

Będę wdzięczny :)

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#32

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Opis z pierwszego posta poprawiony i zdjęcia wrzucone na forumowy serwer. Teraz nie zginą ;) .
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

maciej1486

Astro-maniak
Posty: 126
Rejestracja: 02 mar 2013, 20:53
Imię: Maciej
Auto: Astra
Silnik: 1.6 16V
Województwo: kujawsko-pomorskie

#33

Nieprzeczytany post autor: maciej1486 »

Piękna sprawa!

nightingale79

Astro-maniak
Posty: 379
Rejestracja: 24 lut 2009, 17:07
Imię: Paweł
Auto: Astra H
Silnik: 1,7 DTH 101 KM
Województwo: podlaskie
Lokalizacja: Siemiatycze
Wdzięczny: 1 raz
Kontakt:

#34

Nieprzeczytany post autor: nightingale79 »

Jestem świeżo po podobnej akcji - tylko, że ja wymieniałem przetartą tapicerkę siedzenia kierowcy na taką zdjętą z siedzenia pasażera "w angliku". Napiszę o kilku rzeczach, które może komuś się przydadzą.

Pierwsza rzecz to wtyczka pod siedzeniem. Po przesunięciu czerwonej zawleczki wtyczka się nam nie wysunie - nawet jeśli będziemy próbowali ją wyszarpnąć z dużą siłą. Trzeba jeszcze tę część, w której jest czerwona zawleczka odsunąć na bok. Wtedy jednocześnie wysunie się nam wtyczka. Wpięcie jej z powrotem odbędzie się w odwrotnej kolejności - wkładamy wtyczkę w gniazdo (wejdzie bardzo płytko), wsuwamy tę wysuwaną część i wtyczka sama wsunie się głębiej w gniazdo. Na koniec zapinamy czerwoną zawleczkę i ten problem mamy z głowy.

Jeśli trafi Wam się siedzenie-dawca z czyściutką tapicerką, której nie trzeba prać/czyścić - to nie musicie się bawić w odpinanie tych drucianych kółeczek którymi tapicerka jest mocowana do gąbki siedzenia. Da się podmienić całe gąbki z zamocowaną fabrycznie tapicerką. Z siedziskiem jest problemu zero przecinek zero. Z gąbką oparcia jest jeden kłopot - czyli wyjęcie jej spod mocowań zagłówka. Najlepiej nagrzać siedzenie na słońcu, zdjąć tapicerkę spod tych plastików i później lekko popracować gąbką - a po nagrzaniu na słońcu będzie elastyczniejsza - i też wyjąć spod plastików mocowań zagłówków. Z zamontowaniem gąbki z siedzenia dawcy będzie już łatwiej - pod naciskiem sama wpadnie pod plastikowe mocowania zagłówków. Wtedy nakładamy tapicerkę też ją lekko naciągając i koniec przygody.

Ja postanowiłem uprać nowo nabytą tapicerkę więc musiałem tak jak autor tematu rozcinać te cholerne metalowe kółeczka mocujące tapicerkę do gąbki. Muszę przyznać, że robota paskudna i jak się użyje za dużo siły, to można wyrwać z gąbki zatopione w niej druty, do których te kółeczka przytwierdzają tapicerkę. Warto to robić z wyczuciem. Przymocowanie wszystkiego na nowo za pomocą trytytek to już o wiele przyjemniejsza i łatwiejsza sprawa.

U siebie w siedzeniu mam i podłokietnik i regulację podparcia odcinka lędźwiowego. Podłokietnik wysuwa się dość lekko z siedzenia w pozycji pionowej lub w okolicach tego pionu. Wystarczy lekko poruszać podłokietnikiem w tej pozycji pionowej jednocześnie ciągnąc całość podłokietnika w kierunku siedzenia pasażera i wszystko lekko wychodzi. Osłona odchodzi po podważeniu jej - ale trzeba to robić z wyczuciem żeby nic nie połamać (ewentualnie podgrzać najpierw plastik osłonki). Co do demontażu gałki regulacji podparcia lędźwiowego to radzę właśnie siedzenie wygrzać na słońcu, żeby plastik był elastyczniejszy. A jeśli ktoś to będzie robił w zimniejszym okresie to czymś to pokrętło warto nagrzać - suszarką albo z wyczuciem opalarką i wtedy podważać od spodu żeby się ładnie wysunęło z mocowań/zatrzasków. Wycięcie otworów w nowej tapicerce to już łatwa czynność. Jak się zamocuje tę boczną część tapicerki na właściwe miejsce w mocowania to elementy i podłokietnika i regulacji odcinka lędźwiowego będą wypychały ładnie tapicerkę od spodu i wskazywały jak ją naciąć. Ja robiłem to skalpelem technicznym - ale taki nóż z wymiennymi ostrzami też się nada. Nie warto wycinać za dużego otworu. Lepiej taki na styk - ładnie się wtedy materiał zaciska pod tymi wystającymi elementami z mocowania podłokietnika i regulacji odc. lędźwiowego. Montaż podłokietnika jest banalny. Też wciskamy go w pozycji pionowej lub zbliżonej do pionu. Dociskamy na tyle, że usłyszymy takie kliknięcie. Co do pokrętła regulacji podparcia lędźwi to są w nim wewnątrz takie rowki, które muszą wejść w odpowiednie dla nich miejsca/prowadniczki w plastiku znajdującym się w tej części, która zostaje w siedzeniu. Dociskamy wszystko i już siedzi jak należy. W starszych podłokietnikach pod plastikiem przy siedzeniu jest zawleczka, którą trzeba wyjąć kombinerkami po odchyleniu plastiku od siedzenia. Dopiero wtedy podłokietnik będziemy mogli wyjąć. I odwrotnie po ponownym umieszczeniu podłokietnika na miejscu, trzeba zabezpieczyć wszystko odpowiednią stroną wkładając zawleczkę/zapinkę.

No i jeszcze jedna kwestia. Mechanizm podłokietnika i jego mocowanie w siedzeniu. U mnie się okazało po wypatroszeniu siedzenia, że użytkując podłokietnik połamałem blachę, do której jest on w siedzeniu montowany. Żeby całkowicie mi to nie pękło i nie skrzypiało, dałem pod śruby szerokie nakrętki, żeby siły działające na tę blachę w siedzeniu rozkładały się na większej powierzchni. Teraz powinno to pojeździć długi czas bez konieczności spawania nawet tego pękniętego elementu.

Mam nadzieję, że się komuś przydadzą moje wypociny. Fotorelacji nie robiłem, bo większość potrzebnych rzeczy pokazał na fotkach autor tematu. Przy okazji dzięki - przydało się przeczytanie tego poradnika przed rozpoczęciem wymiany tapicerki.
Ostatnio zmieniony 23 maja 2017, 13:28 przez nightingale79, łącznie zmieniany 3 razy.

andkan

Astro-maniak
Posty: 623
Rejestracja: 15 sty 2011, 15:22
Imię: Andrzej
Auto: Astra H Kombi
Silnik: Z19DTJ
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomocny: 5 razy

#35

Nieprzeczytany post autor: andkan »

Witam.
Od jakiegoś czasu noszę się z wymianą tapicerki przednich siedzeń. a ponieważ są to siedzenia z eko skóry to wiadomo co się dzieje. Wcześniej zaopatrzyłem auto w podgrzewanie siedzeń, niestety w oparciu o uniwersalne nakładane maty grzewcze. Jakoś to nawet działa i jest miło szczególnie zimą. Przy okazji wymiany tapicerek chciałbym za jedną robotą załatwić sprawę podgrzewania, tym razem coś bardziej w oryginale. Nie chcę już eko skóry z wiadomych powodów, a i naturalna skóra też mi nie bardzo się podoba. To znaczy podobać to się nawet podoba ale jest nie praktyczna - moje zdanie. I tu mam właśnie pytanie czy jest wersja np. welurowa z podgrzewaniem albo jakaś inna materiałowa? A może od innego auta coś można dopasować? Może same maty grzewcze? Mam taką zagryzkę i chciałbym ją wyeliminować. Ktoś pomoże?
pozdrawiam
Andrzej

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#36

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Ori grzanie jest klejone do gąbki, a nie do poszycia. Możesz zdjąć swoją tapicerkę, potem założyć inną.

Komplet fabrycznych mat na jeden fotel kosztuje jakieś 1,5 tysia więc gra nie warta świeczki.

Ja zakladalem pod tapicerkę maty uniwersalne firmy Vaeco. Działały bardzo dobrze.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

michals

Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 26 cze 2015, 22:48
Imię: Michał
Auto: Astra H
Silnik: 1.4
Województwo: mazowieckie

#37

Nieprzeczytany post autor: michals »

Panowie, a co mogę teraz zrobić w sytuacji gdy mam wszystkie części, tzn
Fotele z matami grzewczymi,
REC z miejscem na przekaźnik,
Panel swiatel awaryjnych z podgrzewaniem,

Niestety z wtyczki wychodzacej z podłogi nie mam PINów od grzania... Jest jakas mozliwosć doprowadzenia kabli samodzielnie? Gdzie można by to podłączyć?

Pozdrawiam
Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 lip 2017, 14:23 przez michals, łącznie zmieniany 1 raz.

andkan

Astro-maniak
Posty: 623
Rejestracja: 15 sty 2011, 15:22
Imię: Andrzej
Auto: Astra H Kombi
Silnik: Z19DTJ
Województwo: kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomocny: 5 razy

#38

Nieprzeczytany post autor: andkan »

Do każdego siedzenia potrzebne są trzy przewody: masa, zasilanie(oryginalnie z rec-a z przekaźnika K4) i sterowanie z panelu. Jak najbardziej do wykonania samodzielnie.
pozdrawiam
Andrzej

Awatar użytkownika
marwisn

ex-Staff
Posty: 4598
Rejestracja: 18 cze 2012, 19:46
Imię: Marcin
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.4 TSI
Województwo: wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań
Wdzięczny: 1 raz
Pomocny: 26 razy
Kontakt:

#39

Nieprzeczytany post autor: marwisn »

Potwierdzam to co pisze andkan.

Ciągniesz zasilanie z REC,a, masę z budy, dwa przewody od panelu (po jednym na fotel). Dokładałem u siebie. Prosta robota.

Będziesz potrzebował schemat to daj znać. Wrzucę.
Ostatnio zmieniony 17 lip 2017, 14:50 przez marwisn, łącznie zmieniany 1 raz.
DO - AF - ZA - AH - AK - SL

[External Link Removed for Guests]

michals

Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 26 cze 2015, 22:48
Imię: Michał
Auto: Astra H
Silnik: 1.4
Województwo: mazowieckie

#40

Nieprzeczytany post autor: michals »

Dzięki chłopaki za szybką odpowiedź! marswin będę bardzo wdzięczny za schemat.

ODPOWIEDZ