Wystawanie kół poza obrys auta
-
- Posty: 3359
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 21:09
- Imię: Wojtek
- Auto: F cabrio i G kombi
- Silnik: X16SZ i 22DTR
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa / Natolin
- Kontakt:
Wystawanie kół poza obrys auta
Witam mam takie pytanko czy ktoś mógłby zarzucic odpowiednim przepisem mowiacym o tym czy koło moze wystawac poza obrys auta?
Bo z tego co ja słyszałem, to nie moze wystawać bieżnik, co przy odpowiednio naciągnietej oponie powoduje wystawanie jedynie boku opony oraz rantu felgi. Jednakze słyszałem opinie ze żaden element koła nie moze wystawac poza obrys.
Z góry dziekuje za pomoc i tak jak napisałem na poczatku głównie isteresuje mnie jakas podstawa prawna.
Bo z tego co ja słyszałem, to nie moze wystawać bieżnik, co przy odpowiednio naciągnietej oponie powoduje wystawanie jedynie boku opony oraz rantu felgi. Jednakze słyszałem opinie ze żaden element koła nie moze wystawac poza obrys.
Z góry dziekuje za pomoc i tak jak napisałem na poczatku głównie isteresuje mnie jakas podstawa prawna.
[External Link Removed for Guests]
- major_25
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 lip 2007, 11:00
- Imię: Tomek
- Auto: brak
- Silnik: brak
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa/Gdańsk
- Kontakt:
Mówisz i masz.
Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi NIE MOŻE
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 23 grudnia 1996 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
§10 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
(...)
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku kół bliźniaczych - nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon;
Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi NIE MOŻE
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 23 grudnia 1996 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
§10 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
(...)
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku kół bliźniaczych - nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon;
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 4227
- Rejestracja: 22 gru 2006, 14:37
- Imię: Marek
- Auto: astra f, insignia, fiat 125P
- Województwo: kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
- major_25
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 lip 2007, 11:00
- Imię: Tomek
- Auto: brak
- Silnik: brak
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa/Gdańsk
- Kontakt:
-
- Posty: 3359
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 21:09
- Imię: Wojtek
- Auto: F cabrio i G kombi
- Silnik: X16SZ i 22DTR
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa / Natolin
- Kontakt:
Ogolnie to zadałem takie pytanie gdyz mozliwe ze bede miał taki "problem"major_25 pisze:nie mniejszej niż szerokość opony
Chodzi o to ze: chce załozyc na koło 7J R15 ET25 opone 175/55 R15
Felga troche wystaje poza błotnik, ale ... według przepisu przytoczonego przez majora szerokością opony jest 175, tak? Według moich przypuszczen przy takim naciągu bieżnik bedzie chował sie w nadkolu. Oczywiscie felga nie bedzie wystawała tyle zeby to był główny powod do zabrania dowodu, ale jesli panowie mundurowi by sie uparli to chciałem wiedziec na jaki przepis moge sie ewentualnie powoływac (sytuacja czysto teoretyczna..)
Podsumowując - cholera wie jak to jest :m
[External Link Removed for Guests]
- major_25
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 lip 2007, 11:00
- Imię: Tomek
- Auto: brak
- Silnik: brak
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa/Gdańsk
- Kontakt:
-
- Posty: 834
- Rejestracja: 26 wrz 2007, 21:43
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Warsaw by Night
- Kontakt:
major_25 pisze:§10 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
(...)
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku kół bliźniaczych - nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon;
ale to nic nie mówi o wystawaniu poza obrys auta... szerokość opony jest mniejsza niż szerokość błotnika (bo tam spokojnie się mieszczą opony 205 przy odpowiednim ET felgi... więc 175 to mniej niż szerokość błotnika...a że koła wypchnięte? o tym już ten przepis nie mówi...
- major_25
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 lip 2007, 11:00
- Imię: Tomek
- Auto: brak
- Silnik: brak
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa/Gdańsk
- Kontakt:
no niestety mówi...Bertone84 pisze:ale to nic nie mówi o wystawaniu poza obrys auta.
nie musi być na pisane wprost wszystko.
błotnik nie może być mniejszy niż szerokość opony. Logiczne jest że jak będzie szersza opona to będzie wystawać poza błotnik a co za tym idzie błotnik będzie mniejszy i będzie niezgodny z przepisami.
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 834
- Rejestracja: 26 wrz 2007, 21:43
- Województwo: Zagranica - Inne
- Lokalizacja: Warsaw by Night
- Kontakt:
ale tłumaczę, że opona 175 jest WĘŻSZA niż błotnik... tylko jest szerzej koło obsadzone, więc paragraf i artykuł który przytoczyłeś, nie odnosi się do wystawania koła poza obrys auta.
co innego gdybyś wsadził tam oponę np. 255 i najgłębiej schował koło, czyli z najwyższym ET... i wtedy by wystawało... to by znaczyło, że opona jest szersza od błotnika. przecież to jasne i logiczne...
co innego gdybyś wsadził tam oponę np. 255 i najgłębiej schował koło, czyli z najwyższym ET... i wtedy by wystawało... to by znaczyło, że opona jest szersza od błotnika. przecież to jasne i logiczne...
- major_25
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 lip 2007, 11:00
- Imię: Tomek
- Auto: brak
- Silnik: brak
- Województwo: mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa/Gdańsk
- Kontakt:
nie umiem sobie niestety wyobrazić jak wygląda samochód z taką szerokościa a jak z inną.
Jednak pozostaje zasadnicze pytanie co do interpretacji danego przepisu.
Czy opona zostanie uznana odrębną część niż koło czy też koło jest kołem, w całości bez podziału na opone, felgę. W tym wypadku raczej uznałbym że koło jest traktowane jako całość i nie może żaden element tego koła wystawać poza błotnik.
A tutaj jeszcze jedno:
[External Link Removed for Guests]
6.7.3. W czasie jazdy po linii prostej żadna część kół, z wyjątkiem opon, umieszczona powyżej płaszczyzny poziomej przechodzącej przez ich oś obrotu, nie powinna wystawać poza rzut pionowy w płaszczyźnie poziomej powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji. Jeżeli jednak uzasadniają to wymogi funkcjonalne, tarcze kół, zakrywające nakrętki koła i piasty, mogą wystawać poza rzut pionowy powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji pod warunkiem, że powierzchnia wystającej części ma promień krzywizny równy co najmniej 30 mm i że część ta w żadnym wypadku nie wystaje poza rzut pionowy powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji więcej niż 30 mm.
Pojazdy M1 to osobowe do 8 miejsc
Jednak pozostaje zasadnicze pytanie co do interpretacji danego przepisu.
Czy opona zostanie uznana odrębną część niż koło czy też koło jest kołem, w całości bez podziału na opone, felgę. W tym wypadku raczej uznałbym że koło jest traktowane jako całość i nie może żaden element tego koła wystawać poza błotnik.
A tutaj jeszcze jedno:
[External Link Removed for Guests]
6.7.3. W czasie jazdy po linii prostej żadna część kół, z wyjątkiem opon, umieszczona powyżej płaszczyzny poziomej przechodzącej przez ich oś obrotu, nie powinna wystawać poza rzut pionowy w płaszczyźnie poziomej powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji. Jeżeli jednak uzasadniają to wymogi funkcjonalne, tarcze kół, zakrywające nakrętki koła i piasty, mogą wystawać poza rzut pionowy powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji pod warunkiem, że powierzchnia wystającej części ma promień krzywizny równy co najmniej 30 mm i że część ta w żadnym wypadku nie wystaje poza rzut pionowy powierzchni zewnętrznej lub konstrukcji więcej niż 30 mm.
Pojazdy M1 to osobowe do 8 miejsc
[External Link Removed for Guests]