Problem ze światłami dziennymi. Kto ma racje?
-
- Posty: 65
- Rejestracja: 09 maja 2012, 18:43
- Imię: Miłosz
- Auto: Astra F kombi, Vectra B sedan
- Silnik: X17DTL, X16XEL
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: Andrychów
Problem ze światłami dziennymi. Kto ma racje?
Witam. Zamontowałem nie dawno światła dzienne, wpinając się do postojówek. Na przeglądzie gościu powiedział że jest dobrze, bo razem z dziennymi mają być włączone postojowe tylne. Przegląd podbity bez problemu. Wczoraj złapano mnie na kontroli drogowej, ok godz 23:00, policjant miał ale do moich świateł dziennych że świecą też razem z mijania. Wmawiał mi że mają być wyłączone, i że podobno jest tak w kodeksie. Czytałem kodeks i nic nie pisze że podczas jazdy nocą światła mijania plus światła dzienne nie mogą być razem. I kto ma racje ? Nikomu to nie przeszkadza, a nawet ładnie wygląda. Nie utrudnia ruchu, ani nie oślepia kierowców.
- wacek
- Posty: 1024
- Rejestracja: 13 sty 2011, 15:38
- Imię: Sebastian
- Auto: OMEGA B FL
- Silnik: Y32SE
- Województwo: śląskie
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Światłą dzienne mają się włączać same po zapłonie, a gasnąć jak włączysz mijania tak jest najbardziej prawidłowo, lecz dopuszcza się, że auta z przed pierwszej rejestracji 31 grudnia 2009, mogą świecić z:
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
I tak na dopełnienie tematu:
W autach z datą pierwszej rejestracji po 31 grudnia 2009. Nie mogą świecić się z:
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
I tak na dopełnienie tematu:
W autach z datą pierwszej rejestracji po 31 grudnia 2009. Nie mogą świecić się z:
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Kiedyś samochody były projektowane przez inżynierów, a dziś... przez księgowych
Piszesz na GG pierwszy raz do mnie to się przedstaw nickiem i jakiego forum jesteś, unikniemy w ten sposób nieporozumień
Piszesz na GG pierwszy raz do mnie to się przedstaw nickiem i jakiego forum jesteś, unikniemy w ten sposób nieporozumień
- masterMUNGO
- Posty: 1498
- Rejestracja: 14 wrz 2009, 5:27
- Imię: Andrzej
- Auto: Astra G
- Silnik: X16XEL
- Województwo: opolskie
- Lokalizacja: Dobrzeń Wielki
- Kontakt:
Dziennik Ustaw z 20 maja 2009 poz. 639 pisze: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia2)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
...
9) w załączniku nr 6 do rozporządzenia § 2 otrzymuje brzmienie:
§ 2. Światła zamontowane na pojeździe powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
18. Światło do jazdy dziennej
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,45)
2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej45)
A [External Link Removed for Guests] znajdziesz cały tekst z dziennika ustaw (w pliku .pdf).
[External Link Removed for Guests]
-
- Posty: 65
- Rejestracja: 09 maja 2012, 18:43
- Imię: Miłosz
- Auto: Astra F kombi, Vectra B sedan
- Silnik: X17DTL, X16XEL
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: Andrychów
Dzięki za odpowiedzi koledzy muszę zmodyfikować trochę moje światła
- FalconTech
- Posty: 5505
- Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
- Imię: Paweł
- Auto: NaN
- Województwo: dolnośląskie
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 28 razy
- Kontakt:
Owszem, fajnie to wygląda, ale światła dzienne "oślepiają". Ich konstrukcja jest taka by wiązka światła była bardziej widoczna, więc skierowana jest w górę a nie tak jak świateł mijania w dół by oświetlać drogę a nie oślepiać innych.milo168 pisze:Nikomu to nie przeszkadza, a nawet ładnie wygląda. Nie utrudnia ruchu, ani nie oślepia kierowców.
Wiadomo coś, co świeci ci w oczy jest bardziej widoczne, z większej odległości. Stąd przewaga dziennych nad mijania i jeszcze większa nad xenonami.
Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.
- silvo44
- Posty: 2092
- Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
- Imię: silvo44
- Auto: AF/VC
- Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: OLKUSZ
- Pomocny: 1 raz
Tak jak FT napisał - światła dzienne sa po to by świecić, nie oświetlać i nie oślepiać ..
Mogę jedynie dodać, że światła dzienne NALEŻY wyłączyć(włączyć mijania) w razie pogorszenia się warunków/widoczności... Wielu o tym zapomina i sobie jedzie w opadach, lekkiej mgle itp na dziennych ..
Jeszcze nie do końca jest rozwiązana sprawa oświetlenia samochodu w tunelu - są różne szkoły, włączać mijania czy jechać na dziennych..
A także problemem jest teraz art. 51 ust 7 - w związku z nieobowiązkowym świeceniem świateł pozycyjnych z tyłu ..
Mogę jedynie dodać, że światła dzienne NALEŻY wyłączyć(włączyć mijania) w razie pogorszenia się warunków/widoczności... Wielu o tym zapomina i sobie jedzie w opadach, lekkiej mgle itp na dziennych ..
Jeszcze nie do końca jest rozwiązana sprawa oświetlenia samochodu w tunelu - są różne szkoły, włączać mijania czy jechać na dziennych..
A także problemem jest teraz art. 51 ust 7 - w związku z nieobowiązkowym świeceniem świateł pozycyjnych z tyłu ..
[External Link Removed for Guests]
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki
- FalconTech
- Posty: 5505
- Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
- Imię: Paweł
- Auto: NaN
- Województwo: dolnośląskie
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 28 razy
- Kontakt:
O ile z przodu ich w miarę "dobrze" widać tak z tyłu są niewidoczni. Nawet nikt się nie zastanowił nad przełączeniem się na mijania ostatniej ulewy co mnie w trasie zastała - kompletnie nic nie widać, wycieraczki nie nadążają zbierać wody, 30 km/h to za szybko a tu pajac przede mną bez światełsilvo44 pisze:Mogę jedynie dodać, że światła dzienne NALEŻY wyłączyć(włączyć mijania) w razie pogorszenia się warunków/widoczności... Wielu o tym zapomina i sobie jedzie w opadach, lekkiej mgle itp na dziennych ..
Jeśli przed tunelem jest (a w większości jest) znak informujący o obowiązku włączenia świateł to trzeba je włączyć. Faktycznie z obecnych przepisów wynika, że wystarczą dzienne bo z wpisu:silvo44 pisze:Jeszcze nie do końca jest rozwiązana sprawa oświetlenia samochodu w tunelu - są różne szkoły, włączać mijania czy jechać na dziennych..
Zniknęły wszystkie trzy podpunkty... Lecz zdrowy rozsadek podpowiada co innego (nie wszystkim ale myślącym - tak).Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu;
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;
3) w tunelu.
Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.
- silvo44
- Posty: 2092
- Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
- Imię: silvo44
- Auto: AF/VC
- Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: OLKUSZ
- Pomocny: 1 raz
ABBC3_OFFTOPIC
Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
[External Link Removed for Guests]
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki
- FalconTech
- Posty: 5505
- Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
- Imię: Paweł
- Auto: NaN
- Województwo: dolnośląskie
- Wdzięczny: 14 razy
- Pomocny: 28 razy
- Kontakt:
Tu faktycznie, dobry tok interpretacji i z tym się zgodzę, w tunelu nie panują normalne warunki
Łopatologicznie podsumowując, światła do jazdy dziennej:
Łopatologicznie podsumowując, światła do jazdy dziennej:
- powinny się włączać automatycznie po uruchomieniu silnika.
- nie powinny mieć możliwości ręcznego ich wyłączenia.
- powinny gasnąć wraz z załączeniem świateł pozycyjnych.
- powinny się ponownie załączyć po zgaszeniu świateł pozycyjnych.
- powinny wyłączyć się samoczynnie po wyłączeniu silnika.
- minimalny rozstaw (licząc od wewnętrznych krawędzi lamp): 60 cm (tablica rejestracyjna ma 52 cm).
- minimalna odległość od ziemi (licząc od dolnych krawędzi lamp): 25 cm
- maksymalna odległość od ziemi (licząc do górnych krawędzi lamp): 150 cm
- maksymalna odległość od bocznego obrysu auta: 40 cm
- powierzchnia światła - min. 25 cm² na lampę
- Intensywność światła 400 ÷ 1200 kandeli.
- konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Ostatnio zmieniony 18 lip 2012, 18:15 przez FalconTech, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: literówka ;)
Powód: literówka ;)
Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.
- silvo44
- Posty: 2092
- Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
- Imię: silvo44
- Auto: AF/VC
- Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
- Województwo: małopolskie
- Lokalizacja: OLKUSZ
- Pomocny: 1 raz
5. - powierzchnia światła - min. 25 cm kwadratowych/lampaFalconTech pisze:Prawidłowe zamontowanie
6. - Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
7. - Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
// dopisuje do ww. punktów by było w jednym miejscu
// FT
[External Link Removed for Guests]
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki