Problem ze światłami dziennymi. Kto ma racje?

na co mamy uważać, za co mogą nas zatrzymać itp
milo168

Astro-maniak
Posty: 65
Rejestracja: 09 maja 2012, 18:43
Imię: Miłosz
Auto: Astra F kombi, Vectra B sedan
Silnik: X17DTL, X16XEL
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Andrychów

Problem ze światłami dziennymi. Kto ma racje?

#1

Nieprzeczytany post autor: milo168 »

Witam. Zamontowałem nie dawno światła dzienne, wpinając się do postojówek. Na przeglądzie gościu powiedział że jest dobrze, bo razem z dziennymi mają być włączone postojowe tylne. Przegląd podbity bez problemu. Wczoraj złapano mnie na kontroli drogowej, ok godz 23:00, policjant miał ale do moich świateł dziennych że świecą też razem z mijania. Wmawiał mi że mają być wyłączone, i że podobno jest tak w kodeksie. Czytałem kodeks i nic nie pisze że podczas jazdy nocą światła mijania plus światła dzienne nie mogą być razem. I kto ma racje ? Nikomu to nie przeszkadza, a nawet ładnie wygląda. Nie utrudnia ruchu, ani nie oślepia kierowców.

Awatar użytkownika
wacek

Astro-maniak
Posty: 1024
Rejestracja: 13 sty 2011, 15:38
Imię: Sebastian
Auto: OMEGA B FL
Silnik: Y32SE
Województwo: śląskie
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

#2

Nieprzeczytany post autor: wacek »

Światłą dzienne mają się włączać same po zapłonie, a gasnąć jak włączysz mijania tak jest najbardziej prawidłowo, lecz dopuszcza się, że auta z przed pierwszej rejestracji 31 grudnia 2009, mogą świecić z:
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

I tak na dopełnienie tematu:
W autach z datą pierwszej rejestracji po 31 grudnia 2009. Nie mogą świecić się z:
-światła pozycyjne,
-oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Kiedyś samochody były projektowane przez inżynierów, a dziś... przez księgowych
Piszesz na GG pierwszy raz do mnie to się przedstaw nickiem i jakiego forum jesteś, unikniemy w ten sposób nieporozumień

Awatar użytkownika
masterMUNGO

ex-Staff
Posty: 1498
Rejestracja: 14 wrz 2009, 5:27
Imię: Andrzej
Auto: Astra G
Silnik: X16XEL
Województwo: opolskie
Lokalizacja: Dobrzeń Wielki
Kontakt:

#3

Nieprzeczytany post autor: masterMUNGO »

Dziennik Ustaw z 20 maja 2009 poz. 639 pisze: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 maja 2009 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia2)

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
...
9) w załączniku nr 6 do rozporządzenia § 2 otrzymuje brzmienie:
§ 2. Światła zamontowane na pojeździe powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:

18. Światło do jazdy dziennej
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,45)

2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,

3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej45)


A [External Link Removed for Guests] znajdziesz cały tekst z dziennika ustaw (w pliku .pdf).
[External Link Removed for Guests]

milo168

Astro-maniak
Posty: 65
Rejestracja: 09 maja 2012, 18:43
Imię: Miłosz
Auto: Astra F kombi, Vectra B sedan
Silnik: X17DTL, X16XEL
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Andrychów

#4

Nieprzeczytany post autor: milo168 »

Dzięki za odpowiedzi koledzy :) muszę zmodyfikować trochę moje światła

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5505
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#5

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

milo168 pisze:Nikomu to nie przeszkadza, a nawet ładnie wygląda. Nie utrudnia ruchu, ani nie oślepia kierowców.
Owszem, fajnie to wygląda, ale światła dzienne "oślepiają". Ich konstrukcja jest taka by wiązka światła była bardziej widoczna, więc skierowana jest w górę a nie tak jak świateł mijania w dół by oświetlać drogę a nie oślepiać innych.
Wiadomo coś, co świeci ci w oczy jest bardziej widoczne, z większej odległości. Stąd przewaga dziennych nad mijania i jeszcze większa nad xenonami.
Obrazek

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

Awatar użytkownika
silvo44

ex-Staff
Posty: 2092
Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
Imię: silvo44
Auto: AF/VC
Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: OLKUSZ
Pomocny: 1 raz

#6

Nieprzeczytany post autor: silvo44 »

Tak jak FT napisał - światła dzienne sa po to by świecić, nie oświetlać i nie oślepiać ..
Mogę jedynie dodać, że światła dzienne NALEŻY wyłączyć(włączyć mijania) w razie pogorszenia się warunków/widoczności... Wielu o tym zapomina i sobie jedzie w opadach, lekkiej mgle itp na dziennych ..

Jeszcze nie do końca jest rozwiązana sprawa oświetlenia samochodu w tunelu - są różne szkoły, włączać mijania czy jechać na dziennych..

A także problemem jest teraz art. 51 ust 7 - w związku z nieobowiązkowym świeceniem świateł pozycyjnych z tyłu ..
[External Link Removed for Guests] Obrazek
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5505
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#7

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

silvo44 pisze:Mogę jedynie dodać, że światła dzienne NALEŻY wyłączyć(włączyć mijania) w razie pogorszenia się warunków/widoczności... Wielu o tym zapomina i sobie jedzie w opadach, lekkiej mgle itp na dziennych ..
O ile z przodu ich w miarę "dobrze" widać tak z tyłu są niewidoczni. Nawet nikt się nie zastanowił nad przełączeniem się na mijania ostatniej ulewy co mnie w trasie zastała - kompletnie nic nie widać, wycieraczki nie nadążają zbierać wody, 30 km/h to za szybko a tu pajac przede mną bez świateł :roll:
silvo44 pisze:Jeszcze nie do końca jest rozwiązana sprawa oświetlenia samochodu w tunelu - są różne szkoły, włączać mijania czy jechać na dziennych..
Jeśli przed tunelem jest (a w większości jest) znak informujący o obowiązku włączenia świateł to trzeba je włączyć. Faktycznie z obecnych przepisów wynika, że wystarczą dzienne bo z wpisu:
Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu;
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;
3) w tunelu.
Zniknęły wszystkie trzy podpunkty... Lecz zdrowy rozsadek podpowiada co innego (nie wszystkim ale myślącym - tak).

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

Awatar użytkownika
silvo44

ex-Staff
Posty: 2092
Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
Imię: silvo44
Auto: AF/VC
Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: OLKUSZ
Pomocny: 1 raz

#8

Nieprzeczytany post autor: silvo44 »

ABBC3_OFFTOPIC
Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
W tej chwili ten ustęp brzmi tak, więc sprawa rozbija się o to czy w tunelu jest ,,normalna przejrzystość'' czy nie - raczej nie .. Co nie ?? :lol: :lol:
[External Link Removed for Guests] Obrazek
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki

Awatar użytkownika
FalconTech

Server Admin
Posty: 5505
Rejestracja: 29 paź 2007, 19:30
Imię: Paweł
Auto: NaN
Województwo: dolnośląskie
Wdzięczny: 14 razy
Pomocny: 28 razy
Kontakt:

#9

Nieprzeczytany post autor: FalconTech »

Tu faktycznie, dobry tok interpretacji i z tym się zgodzę, w tunelu nie panują normalne warunki :D

Łopatologicznie podsumowując, światła do jazdy dziennej:
  1. powinny się włączać automatycznie po uruchomieniu silnika.
  2. nie powinny mieć możliwości ręcznego ich wyłączenia.
  3. powinny gasnąć wraz z załączeniem świateł pozycyjnych.
  4. powinny się ponownie załączyć po zgaszeniu świateł pozycyjnych.
  5. powinny wyłączyć się samoczynnie po wyłączeniu silnika.
Prawidłowe zamontowanie (osobówki):
  1. minimalny rozstaw (licząc od wewnętrznych krawędzi lamp): 60 cm (tablica rejestracyjna ma 52 cm).
  2. minimalna odległość od ziemi (licząc od dolnych krawędzi lamp): 25 cm
  3. maksymalna odległość od ziemi (licząc do górnych krawędzi lamp): 150 cm
  4. maksymalna odległość od bocznego obrysu auta: 40 cm
  5. powierzchnia światła - min. 25 cm² na lampę
  6. Intensywność światła 400 ÷ 1200 kandeli.
  7. konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
Ostatnio zmieniony 18 lip 2012, 18:15 przez FalconTech, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: literówka ;)

Generalnie w Oplu zasada jest taka:
czerwony kabel stały plus, czarny plus po zapłonie, brązowy masa.

Awatar użytkownika
silvo44

ex-Staff
Posty: 2092
Rejestracja: 29 wrz 2007, 9:19
Imię: silvo44
Auto: AF/VC
Silnik: X14NZ + LPG/Z18XER
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: OLKUSZ
Pomocny: 1 raz

#10

Nieprzeczytany post autor: silvo44 »

FalconTech pisze:Prawidłowe zamontowanie
5. - powierzchnia światła - min. 25 cm kwadratowych/lampa
6. - Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
7. - Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.

// dopisuje do ww. punktów by było w jednym miejscu
// FT
[External Link Removed for Guests] Obrazek
Pozdrawiam z prawego fotela L-ki

ODPOWIEDZ