[External Link Removed for Guests]
Od początku stycznia do końca maja 2018 r. specjaliści UOKiK-u przebadali 580 stacji w całym kraju. 14 z kontroli zakończyło się wykryciem paliwa o niewłaściwych parametrach. Oznacza to, że ryzyko trafienia na zagrażający silnikowi produkt aktualnie wynosi 2,4 proc. To poziom bardzo zbliżony do wyników kontroli paliw w 2017 r. Z jednej strony ryzyko napotkania nieodpowiedniego paliwa jest stosunkowo niewielkie. Z drugiej jednak jeśli nam się to przytrafi, zapłacimy jak za dobry produkt, a do baku wlejemy benzynę czy olej napędowy, który może pogorszyć stan naszego silnika.
Odsetek kontroli paliwa niespełniajacego norm
W woj. kujawsko-pomorskim aż 12,1 proc. kontroli zakończyło się wynikiem negatywnym. W woj. lubuskim było tak w przypadku 7,7 proc. testów, w woj. mazowieckim 1,5 proc., w woj. podlaskim 5,3 proc., w woj. pomorskim 5,3 proc., w woj. dolnośląskim 2,0 proc., w woj. wielkopolskim 3,3 proc., a w woj. zachodniopomorskim 1,9 proc.
Oto stacje, na których kontrolerzy napotkali paliwo o niewłaściwej jakości.
Negatywne wyniki
Woj. dolnośląskie
Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska, Mirsk, ul. Spacerowa 7 – olej napędowy; niewłaściwe: temp zapłonu, liczba cetanowa, lepkość i gęstość.
Woj. kujawsko-pomorskie
Olkop, Aleksandrów Kujawski, ul. Przemysłowa 1A — olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki,
Olkop, Nowe, ul. Komierowskiego 28 — olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,
Carrefour, Toruń, ul. Olsztyńska 8 — olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,
Wszelaki, Janiszewo 54 — benzyna; niewłaściwa prężność par.
Woj. lubuskie
BP, Słubice, ul. Transportowa 8C — olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,
Ośrodek Transportu Leśnego, Gorzów Wielkopolski, ul. Szpitalna 2 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. mazowieckie
Nova Oil, Nowy Dwór Mazowiecki, ul Przemysłowa 4 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. podlaskie
Benzol, Turośl, ul. Olsztyńska 2 — olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. pomorskie
Master, Kolbudy, ul. Przemysłowa 4 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu,
Jarko, Malbork, ul. Daleka 117 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. wielkopolskie
Watis (fr. Orlen), Golina, ul. 1 Maja 79 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu,
Mawex, Kalisz, ul. Obozowa 4 — olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. zachodniopomorskie
CPN, Smardzko 5 — olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Co to znaczy?
Jak wynika z kontroli UOKiK-u, nawet wybieranie markowych stacji nie zawsze zabezpieczy nas przed wlaniem do baku paliwa, które nie będzie spełniało narzuconych przepisami norm. Jakie efekty może to mieć dla silnika?
Tylko w jednym przypadku ujawniono niedomaganie benzyny. Wysoka wartość prężności par wpływa dodatnio na łatwość uruchomienia silnika. Jeśli jednak parametr jest za wysoki, w układzie zasilania w paliwo mogą powstawać bańki oparów paliwa z powietrzem. To grozi dławieniem się silnika, a nawet jego zatrzymaniem. Parametr ten powinien być niższy w benzynie sprzedawanej latem i wyższy zimą.
Lwia część nieprawidłowości na polskich stacjach dotyczy oleju napędowego. Wśród niedomagań tego paliwa wykrytych w 2018 r. dominuje niewłaściwa temperatura zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika, może generować metaliczny dźwięk pracy, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększyć emisję szkodliwych substancji.
Bardzo groźne dla silnika jest paliwo o niewłaściwej stabilności oksydacyjnej, czyli odporności na utlenianie. W procesie tym w paliwie tworzą się kwasy, osady i żywice. Te produkty utleniania mogą doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwowej i wtryskiwaczy, blokować przewody paliwowe i filtr paliwa. Kwaśne produkty tego procesu przyspieszają korozję w silniku, przyspieszają też zużycie elementów uszczelniających.
Jeśli podczas podróży jesteśmy zmuszeni tankować na stacji, której nie znamy, sprawdźmy, czy nie ma jej w wykazie UOKiK-u. Jeśli nie możemy tego zrobić, wybierajmy te punty, które są często odwiedzane przez kierowców. Nie zatankujemy tam paliwa, które od wielu dni znajduje się w podziemnym zbiorniku stacji. Przede wszystkim jednak zabierajmy paragon. Bez niego w razie kłopotów z silnikiem nie będziemy w stanie dochodzić swoich praw.
Chrzczone paliwo
- Dickies
- Posty: 796
- Rejestracja: 08 paź 2015, 20:53
- Auto: Inne
- Silnik: 2.0/2.2
- Województwo: zachodniopomorskie
- Pomocny: 1 raz
Co do paliwa długi temat...
Ale.... Każdemu podrozujacemu autostrada A4 odradzam tankowanie na stacji znajdującej się przy zjeździe "Wrocław wschód". Duża stacja z knajpa,parkingiem dla tirów. Ładny duży kompleks. Paliwo tam to jest koszmar!!!
Nie wiem jak PB, Ale ropa.... Miałem rezerwę wlalem tam 68l tego czegoś.
Auto na tym miało zero mocy,dymilo,ledwo jechało i spalalo tego dziwna ilość.
Do Berlina zamiast na 6 jechałem na 4 żeby jak najwięcej tego przepalic. W Berlinie dolalem V Power ON, we Francji znowu dolewka i auto wróciło do zywych. Napewno winne było paliwo.
Ale.... Każdemu podrozujacemu autostrada A4 odradzam tankowanie na stacji znajdującej się przy zjeździe "Wrocław wschód". Duża stacja z knajpa,parkingiem dla tirów. Ładny duży kompleks. Paliwo tam to jest koszmar!!!
Nie wiem jak PB, Ale ropa.... Miałem rezerwę wlalem tam 68l tego czegoś.
Auto na tym miało zero mocy,dymilo,ledwo jechało i spalalo tego dziwna ilość.
Do Berlina zamiast na 6 jechałem na 4 żeby jak najwięcej tego przepalic. W Berlinie dolalem V Power ON, we Francji znowu dolewka i auto wróciło do zywych. Napewno winne było paliwo.
Kiedyś Astra H 1.6 16v XER 2009' technical grey
Potwierdzam, jak miałem diesle to samo.
Zazwyczaj stacje Janusz & Mirek i ropa tylko z nazwy, mniej mocy i momentu jakby kompresja padła i najgorzej w zimie, problem z rozruchem.
Na korpo stacjach z wielkim szyldem też się zdarza, może dzisiaj już mniej. Ale kto wie...co tam ta cysterna przywiezie...
Zazwyczaj stacje Janusz & Mirek i ropa tylko z nazwy, mniej mocy i momentu jakby kompresja padła i najgorzej w zimie, problem z rozruchem.
Na korpo stacjach z wielkim szyldem też się zdarza, może dzisiaj już mniej. Ale kto wie...co tam ta cysterna przywiezie...
-
- Posty: 739
- Rejestracja: 12 sie 2013, 16:21
- Imię: Marek
- Auto: Ex-Astra F/Ex-Meriva A
- Silnik: C18XE/X16XEL/Z16XEP
- Województwo: łódzkie
- Pomocny: 3 razy
jak kiedyś już gdzieś pisałem, na stacje wjeżdża zazwyczaj to samo obok mnie w Koluszkach jest tzw naftobaza rurociągiem paliwko prosto z rafinerii tam dociera i odbierają je wszystkie cysterny- orlen, shell, bp itp itd jak się kupuję hurtowe ilości to można bezpośrednio od nich brać i to paliwo to jest naprawdę inna bajka szczególnie ON. To co nam się trafia to zazwyczaj robota na stacji już, lub na mniejszych stacjach zaopatrywanie się w paliwo ze wschodu nie koniecznie do aut osobowych. Kumpel kiedyś robił w takiej firmie handlującej paliwem ze wschodu na dużą skalę- co tam się działo...temat na dobry film. W skrócie firma z Łodzi akurat brała od nich paliwo, ON na stacji w Łodzi sprzedawali po takiej samej cenie po której brali od niego w hurcie, a wysyłali po to 2 cysterny ok 400km w jedną stronę... Sami sobie dopowiedzcie ile paliwa zostało w paliwie jak się opłacało i stacja działałaDigyl pisze:QR_BBPOST Ale kto wie...co tam ta cysterna przywiezie...
Ostatnio zmieniony 21 lip 2018, 22:52 przez marek87mat, łącznie zmieniany 1 raz.
Jak kto dba tak i ma.
Destylować, degustować, zalegalizować.
Destylować, degustować, zalegalizować.